Varning bromsbelägg

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Varning bromsbelägg

Inläggav FlashGordon » 2011-09-03/17:04

Jag har en K1200GT med bromsbeläggsvarning. De skall alltså varna när de är nedslitna.


Det har varit problem med att kablarna gått av pga. att de buntats för sträckta mot ram och gaffel.


På min byttes de klossarna och kablarna efter 1100 mil och det har hållt lampan släckt och beskedlig.


Förra helgen tändes plötsligt lampan och varnade. Jag blev väldigt förvånad efterson hojen hade varit på Kenneths MC för 3000 mila service och årsservice 50 mil innan. De hade också bytt bromsbeläggen fram som inte har kabel och alltså suttit i 3100 mil.


Martin Sandh påpekade samtidigt att de inte bytt de med kabel eftersom de kunde gå åtskilliga mil till fast kanske inte ända till nästa tusenmila service. Jag har själv okolärt kollat beläggen och de indikatorer som finns med hål i belägget bak och skurår i beläggen fram tyder också på att de inte är slut.


Bromsarna känns också som vanligt. Så jag har 2 frågor.


1. När tänds beläggsvarningen? Är det många hundra mil före de är slut?



2. Är det någon som har fått sina belägg utbytta till de nya med bättre kablar och med annan instruktion hur de skall strappas fast ändå fått problem senare med kabelbrott?



Om vi är flera som råkat ut för nummer 2 alternativet så tänker jag be Kenneths sluta denna kabelkrets och köra med vanliga belägg så lampan håller sig släckt. Ingen idé att ha ett system som skapar mer problem än det hjkälper och dessutom gör servicen mycket dyrare.


Tacksam för erfarenheter!




Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Varning bromsbelägg

Inläggav FlashGordon » 2011-09-05/15:59

Ingen som har haft problem igen med kablarna till Bromsbeläggsvarningen efter fått de utbytta på garantin?
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Varning bromsbelägg

Inläggav noh » 2011-09-05/17:41

Tittar man på det största amerikanska forumet, så ser man att många väljer bort (kopplar ur genom kortslutning) varningen, då funktionen anses otillförlitlig. Det tyckte nog BMW också som på senare modeller tog bort den. Min 13 GT har inte funktionen.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Varning bromsbelägg

Inläggav FlashGordon » 2011-09-06/12:27

Hej och tack för svaret. Faktiskt stämde varningen denna gången.
Jag var nere hos Kenneths som jag har i närheten och fick det kollat.
Det är faktiskt riktigt svårt att kolla om beläggen är slut på dessa MC. De hål som skall indikera att beläggen är slut var intakta bak. Fram är beläggen OK.
Om man lade sig ner och tittade upp under ljuddämparen kunde man se att vänster belägg bak var riktigt slitet i framkant.
Det är där kabeln går in. Om det är också där som den känner av låter jag vara osagt
Denna gång byter jag till belägg med kabel eftersom jag skall iväg på en kort semester på Gotland.
Kenneths byter åt mig på Torsdag.
Senare när det är dags också för beläggen fram kommer jag be dem kortsluta och sätta in vanliga belägg.
Kenneths har tidigare alltid kunnat tala om i fall beläggen kommer hålla till nästa service eller om jag bör byta vid denna service.
Tycker att denna funktion är onödig och mindre smart än duktiga servicetekniker.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst