Jag har en K1200GT med bromsbeläggsvarning. De skall alltså varna när de är nedslitna.
Det har varit problem med att kablarna gått av pga. att de buntats för sträckta mot ram och gaffel.
På min byttes de klossarna och kablarna efter 1100 mil och det har hållt lampan släckt och beskedlig.
Förra helgen tändes plötsligt lampan och varnade. Jag blev väldigt förvånad efterson hojen hade varit på Kenneths MC för 3000 mila service och årsservice 50 mil innan. De hade också bytt bromsbeläggen fram som inte har kabel och alltså suttit i 3100 mil.
Martin Sandh påpekade samtidigt att de inte bytt de med kabel eftersom de kunde gå åtskilliga mil till fast kanske inte ända till nästa tusenmila service. Jag har själv okolärt kollat beläggen och de indikatorer som finns med hål i belägget bak och skurår i beläggen fram tyder också på att de inte är slut.
Bromsarna känns också som vanligt. Så jag har 2 frågor.
1. När tänds beläggsvarningen? Är det många hundra mil före de är slut?
2. Är det någon som har fått sina belägg utbytta till de nya med bättre kablar och med annan instruktion hur de skall strappas fast ändå fått problem senare med kabelbrott?
Om vi är flera som råkat ut för nummer 2 alternativet så tänker jag be Kenneths sluta denna kabelkrets och köra med vanliga belägg så lampan håller sig släckt. Ingen idé att ha ett system som skapar mer problem än det hjkälper och dessutom gör servicen mycket dyrare.
Tacksam för erfarenheter!