Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav sting » 2011-09-21/08:56

Hur får man fast en kamera på enklast/bästa sätt så den kan filma under körning?


Jag har testat med ett överblivet fäste från GPS'en (ett RAM MOUNT), som skruvas runt t.ex ett rör på cykeln (finns ju gott om sådana på GSA) och sedan ett kamerafäste i andra änden. PROBLEMET... bilden skakar något enormt, då motorns vibrationer verkar koncentreras i kameran.


Kameran i sig har dubbla bildstabilisatorer (optisk och digital) - får känslan att dessa finesser hamnar i "självsvängning" med motorns varvtal då man skruvar fästet i cykelramen.(?)


Hur har ni andra satt fast kameran för att få "bra" filmsekvenser?

Användarvisningsbild
sting
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-02-28/10:13

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Björn Johnson » 2011-09-21/15:45

Hej Thomas!
<BR><BR>
Har du provat din kamerainstallation även under körning, eller bara stillastående på tomgång? Anledningen till att jag frågar är att jag själv har en GoPro-kamera (tämligen nyinförskaffad) som jag har provat att montera på en del olika platser på min R1150GS (packväska, tanksida, framskärm) med hjälp av det medföljande sugkoppsfästet. Beroende på var den sitter monterad vibrerar kameran (och bilden) en hel del när motorn går på tomgång men så fort jag gasar och kör iväg försvinner dessa vibrationer. Jag skall köpa några fler fästen till kameran för andra bildalternativ (styrfäste, bröstfäste m.m.) men är hittills väldigt nöjd med kvalitén på GoPro-kameran och de bilder/filmer den tar.
<BR><BR>
Bild
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav sting » 2011-09-21/16:15

Testen blev en 20 minuters tur på cykeln, med varierat asfalt/grus-åka. Kameran (bilden) skakade som mest under kraftigt gaspådrag, under tomgång var det inte så farligt. Men i det stora hela så blev inte filmen sevärd, pga skakningarna.
Fästet satte jag på GSA'ns övre kåp-pinne (där man normalt sätter GPS-fästet). Jag vet ju sedan tidigare att GPS'en skakar duktigt vid vissa varvtal - men det är inte helt enkelt att hitta någon bra placering på kameran om den ändå ska vara någorlunda skyddad.
Kameran i fråga är en Olympus TG-810 (ganska tung, därav valet av kraftigt fäste)
Användarvisningsbild
sting
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-02-28/10:13

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-09-21/20:56

Det är nog tyvärr så att du har valt fel kamera. Jag tror inte den har bildstabilisering vid fimning utan enbart foto.

Mvh Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav nordicbiker » 2011-10-05/19:34

Jag tror inte att en bildstabilisering ( t ex i en vanligt stillbilds-digitalkompakt) är tillräkligt snabbt för att kompensera vibrationer av motorn eller underlagen, den är mer tänkt för att tå bort "långsama" skakningar från händerna.

Testa att montera kameran på kroppen (=hjälmen), då få du samma bildvinkel på filmen som du själv ser under körningen. Jag experimenterade lite med olika fixpunkter på hojen, men klart bästa bildkvalität blir det på hjälmmontering. Sugpropen (kanke i kombination med lite silvetapte) fungerar mycket bra för ovangliga kameraperspektiv.

Titta här: http://www.youtube.com/watch?v=YVjrA0MmwQ8

Mestandels är kameran monterad på hjälmen (en GoPro), men också på andra ställen på hojen.
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-06/01:18

JAg testade en vanlig handhållen videokamera med antiskak funktion på min GS. JAg har ungefär samma erfarenheter. Under acc. kan man inte se ett smack. På avslag är det bättre.
JAg har fått tips om att köra med antiskak avstängd för att testa. Detta har jag dock inte gjort.
Teorin var att vibrationerna skulle var så kraftiga att kameran skulle klara det bättre utan antiskaken pga att den inte skulle hinna med.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Johan Weinö » 2011-10-06/05:57

nordicbiker skrev:Jag tror inte att en bildstabilisering ( t ex i en vanligt stillbilds-digitalkompakt) är tillräkligt snabbt för att kompensera vibrationer av motorn eller underlagen, den är mer tänkt för att tå bort "långsama" skakningar från händerna.

Testa att montera kameran på kroppen (=hjälmen), då få du samma bildvinkel på filmen som du själv ser under körningen. Jag experimenterade lite med olika fixpunkter på hojen, men klart bästa bildkvalität blir det på hjälmmontering. Sugpropen (kanke i kombination med lite silvetapte) fungerar mycket bra för ovangliga kameraperspektiv.

Titta här: http://www.youtube.com/watch?v=YVjrA0MmwQ8

Mestandels är kameran monterad på hjälmen (en GoPro), men också på andra ställen på hojen.


Intressant, noterade när jag kikade bland dina filmer på youtube att du även använder V.I.O POV HD.

Vi på advman.se har testat både GoPro och POV HD, vi köpte in en POV HD efter testet. Peter filmar fortfarande en del med vår lånade GoPro, men blir inte riktigt vän med ljudet, bilden blir ju riktigt bra.
Vi blir nog aldrig vän med vindbrusproblemet på GoPro, det blir ofta även nån form av rassel på filmerna,
har fått för mig att det blir något glapp mellan kameran och skyddshuset.

Tycker mig höra samma fenomen i din film, trevliga filmer för övrigt.

Här är en film från Trollgrus 2011 inspelad med V.I.O POV HD.
http://youtu.be/P-XUtW503ME?hd=1
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav nordicbiker » 2011-10-07/10:08

Ja, detta med glapp mellan huset och kameran (GoPro) märkte jag också. Ska undersöka problemet lite närmare, det gå ja säkert lösa ganska enkelt med lite skumplast mellan huset och kameran.

Första filmerna jag görde filmade jag med en POV HD, men kameran visade flera problem:

1. Den gilla inte uppladdningsbara NiMH batterier. Enligt tillverkaren är det bara alkalibatterier eller lithium som gäller. Att köper en 12V adapter fungera kanske på hojen, men på trampcyclen finns ingen 12V uttgång. Tror detta är väldigt dåligt elektronikdesign, jag förvänta mig av ngn modern elektronisk pryl att den gå att anävnda med upplanddningsbara.

2. Avbryter inspelningen. Kanske pga den lägre spänningen av NiMH?

3. Efter bara tre månader glapp i sladden, felmedlande "no camera head connected". Jag hanterade kontakten mycket försiktigt, men tror den är helt enkelt för instabilt. Förvänta mig lite mer av en "action camera" som ska användas under tuffa förhållande.

Jag lämnade den i sommras in hos Scandinavian Photo, som i sin tur överlämndade den till importören, som slarvade bort den! När dem skulle skicka mig en helt ny kamera fanns ingenting i lagret, därför byte jag till GoPro.

Största nakdelen med den är faktisk ljudet: med POV kan man använda ett externt microfon, som jag tejpade fast i hjälen, så det gick att kommenerat "live". Alternativ kan man tejpa den vid någon ställe på hojen där det inte blåsa allt för hård och få riktigt bra ljud. Men detta hjälpa inte om jag måste tå med en 20 pack batterier till semestern!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Nallelufs » 2011-10-29/07:55

Hej alla fotointresserade

Jag har ingen 1200GSA men en 1150GS. Jag har sedan något år en Go-Pro kamera som jag har provat att fästa på olika sätt vid långresor. Har satt ett fäste på främre "näbben" på hojen, någon decimeter framför oljekylaren, och det funkar bra utan skak på filmen. Har även provar RAM-kulor här och var men med delat resultat.
Bästa filmer helt utan skakoskärpa anser jag att man får med Go-Pros hjälm- och bröstfästen. Bröstfästet ger bästa bilder framåt utan skak men med en "levande och aktiv bild", såväl vid sittande som vid stående körning. Hjälmfästet ger också bra bilder men man får ju tänka på vart man vrider huvudet. Jag har hjälmfästet på sidan av hjälmen på den uppfällbara delen, så när man fäller upp hjälmen så är dock filmning omöjlig. Däremot är kameran med hjälmfästet lättmanövrerad (on/off) och kan man i backspegeln kolla och se lysdioden som visar att den är aktiv. Man kan även höra ljud/pipsignalerna från kameran när man står still.
Förra året i Augusti ingick jag i gruppen som reste runt i Alaska/Yukon på R1200GS, där vi filmade åtskilligt med flera Go-Pro kameror, både med hjälm- och bröstfäste. Till den separata handhållna kameran vid stillastående filmning användes dock alltid stativ så fort det var möjligt. Filmen från Alaska/Yukon kommer för övrigt att visas på TV2, Onsdagen den 4 januari 2012, kl 20:00 för den som är intresserad.

Mvh Lennart
Användarvisningsbild
Nallelufs
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 1991-01-31/01:00

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-29/10:28

Lennart!

Vad roligt om att filmen skall gå på tv.
Kan du inte påminna när det kryper närmare!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Montera kamera på R 1200 GS Adventure GSA

Inläggav Björn Johnson » 2011-10-30/15:11

Lennart,
<BR><BR>
Jag har också en R1150GS och en nyinförskaffad GoPro-kamera. Har bara hunnit med att prova några fästalternativ. Vilka kan du rekommendera och avråda från? Vore intressant att höra dina åsikter. Jag tycker i likhet med dig att den främre skärmen (anknäbben) är en bra plats för att undvika vibrationer men för lite mer åkkänsla är det kul när man får med någon detalj av hojen och/eller föraren. Helst skulle man ha ett dussin kameror på olika platser på cykeln, fjärrstyrda vore bra, för att få fler kameravinklar av samma körning.
<BR><BR>
Har hunnit med att göra en kort provfilm som ser ut så här.
<BR><BR>
Mvh/Björn
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst