MC-försäkring

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

MC-försäkring

Inläggav BMWboxer » 2011-09-26/08:12

Hej på Er.


Vet ej om detta hamnar i rätt kategori, vi testar.
Har någon kollat följande bolag, mkt intressant, villkor stämmer bra överens med andra bolag.


Skiljer 12-1300:- på en R12GS -07 till fördel för dessa.


Pengar man kan ha till annat. Kanske någon i klubben redan tecknat sig hos dessa?
Vill delge så attt ni andra kan fundera på om det är möjligt att byta och spara lite.


www.svedea.se


/

/
Jens Knutsson_BMWboxer
Medlem: 2660512
R1200GS Exclusive
Användarvisningsbild
BMWboxer
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-10-14/18:57

Re: MC-försäkring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-26/09:30

Denna fråga kommer upp då och då - tills Svedea dök upp nyligen, har väl valet stått mellan BMW märkesförsäkring hos If, och Bilsport & MC.<br>
Svedea är en uppstickare, och verkar ligga lite lägre med premierna i de flesta fall.<br>
Nu är ju en försäkring inte bara en premie, utan det finns ett innehåll i själva produkten också. Villkoren skiljer mellan bolagen - t ex har man olika självrisker, och det finns moment som finns hos något bolag och saknas hos ett annat. Jag har t ex noterat att olycksfallsförsäkring, förvaringskrav, användning i utlandet, utlåning av hojen, krav på användning av skyddsutrustning och glasförsäkring är sådant där villkoren är olika.<br>
Tänker Du köra på bana (t ex de populära Knix-kurserna på kortbanor) gäller If-försäkringen uttryckligen för evenemang arrangerade av BMW Sverige, BMW-klubben eller SMC. Övriga bolag har inget skrivet i sina villkor om detta, så där är det tveksamt vad som gäller.
<br><br>
Dessutom har man ju oftast andra försäkringar, som kan ge rabatter - själv har jag också hus och släpvagn försäkrade i If, vilket ger mig så bra rabatter att varken Bilsport & MC eller Svedea kan matcha helheten (de erbjuder inte husföräkring).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: MC-försäkring

Inläggav BMWboxer » 2011-09-26/10:25

Hej Gunnar

Dina reflektioner är helt korrekta.
Jag har dock vidare satt mig in i ärendet. Att köra på bana av klubben t.ex ordnade kurser har jag inget svar på, däremot gällande självrisker, betydligt lägre.
Jag gav ett exempel på R12GS -07.
Idag med IF/BMW 2970:-, med Svedea 1796:-, då ingår något de kallar för XL = assitans mm (utan självrisk).
Många av våra vänner/kollegor tecknar ju separat genom Falck eller dylikt för drygt 400:- till / år.
Angående utlåning, olyckfall mm kan man jämföra, de har olika kategorier. Likaså med skyddskläder men det är väl en självklarhet, körning utland etc!?
Glasförsäkringen omfattar även halv/helljus glas alternativt lykthus om ej endast glas går att byta. De flesta andra bolag omfattar endast kåpglas.
Talade tidigare som jämförelse med LF och de förstod inte IF's olycksfall för medpassagerare, dvs varför IF trycker på så hårt där. Enligt LF ingår detta då båda färdas/har färdats på fordonet så det är ingen merkostnad. Försäljningstrix kanske?
Något som är viktigt, tycker jag, är omfattning i maskinskada, oavsett vilken typ av fordon du försäkrar. If har idag förlängt till 6 år, lika Svedea, dock har Svedea "endast" 6' mil, IF 10' mil. Innehållet är dock likvärdigt med alla viktiga delar.
Skall ringa dem o fråga hur försäkring gäller om man kör på bana, dvs EJ tävling men i klubbsammanhang. Återkommer i detta.
/
Jens Knutsson_BMWboxer
Medlem: 2660512
R1200GS Exclusive
Användarvisningsbild
BMWboxer
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-10-14/18:57

Re: MC-försäkring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-26/11:02

Rätt där, Jens - vi har naturligtvis olika behov och olika preferenser, och inget av bolagen lär vara bäst för alla. <br>
Något jag är lite envis med är dock det här med bankörningen - jag skulle aldrig lita på muntliga besked från en bolags-representant. Det är endast If/BMW Märkesförsäkring som har med det i sina skriftliga villkor, och då är det solklart vad som gäller.<br>
Jag har grävt en hel del i detta i samband med att jag varit arrangör för banträffar (med bil, förvisso, men bestämmelserna är desamma för MC). Det är inte ens säkert att försäkringsbolaget får avgöra när trafikförsäkringen gäller - det finns nämligen en Lag om Motortävlingsförsäkring, som är indispositiv (dvs den kan inte avtalas bort). Denna lag upphäver Trafikförsäkringslagen, och ålägger arrangören av en bankörning att ha en Motortävlingsförsäkring - det är alltså enligt lag inte möjligt att ansvarsförsäkra ett fordon som körs på "tävling, träning inför tävling eller under tävlingsliknande former".
Lagen preciserar faktiskt detta till "all körning på särskilt anordnat område, avlyst för allmän trafik" - dvs i princip all körning på alla slags banor.<br>
Det If och BMW/BMW-klubben/SMC avtalat är, att arrangören alltid har en motortävlingsförsäkring, som tar över där den normala trafikförsäkringen upphör att gälla. If ställer upp med att kasko- och vagnskadeförsäkringen gäller under dessa arrangemang - men alltså inte trafikförsäkringen!<br>
De andra bolagen kan muntligen säga precis vad de vill beträffande trafikförsäkringen, den gäller ju enligt lag aldrig för bankörning ändå - och för vagnskadeförsäkringen finns det skriftligt förbehåll i villkoren för "tävling eller körning under tävlingsliknande former".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: MC-försäkring

Inläggav BMWboxer » 2011-09-26/13:12

Hej Gunnar.

Intressant detta, ställde frågan till skadechefen på Svedea. Fick följande svar, direktkopierat från mail:

"Hej Jens!

Vi ersätter självklart skador som inträffar i samband med någon form av utbildning på t. ex. inhägnat tävlingsområde, så länge som det inte handlar tävling eller träning inför tävling.
Vi godkänner generellt utbildning där t. ex. SMC eller BMW Klubben är arrangör, vi accepterar även ”ren” ban åkning i BMW Klubbens regi så länge det inte handlar om tävling eller körning på tid.
..."


Kör lugnt!

/
/
Jens Knutsson_BMWboxer
Medlem: 2660512
R1200GS Exclusive
Användarvisningsbild
BMWboxer
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-10-14/18:57

Re: MC-försäkring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-26/14:25

Jens Knutsson skrev:Hej Gunnar.

Intressant detta, ställde frågan till skadechefen på Svedea. Fick följande svar, direktkopierat från mail:

"Hej Jens!

Vi ersätter självklart skador som inträffar i samband med någon form av utbildning på t. ex. inhägnat tävlingsområde, så länge som det inte handlar tävling eller träning inför tävling.
Vi godkänner generellt utbildning där t. ex. SMC eller BMW Klubben är arrangör, vi accepterar även ”ren” ban åkning i BMW Klubbens regi så länge det inte handlar om tävling eller körning på tid.
..."


Kör lugnt!

/
Intressant! Vore ju snyggt om dom hade med det i försäkringsvillkoren också, så det fanns svart på vitt.
Jag vet flera som fått ungefär samma svar från Bilsport & MC, men enbart muntligen vilket är ganska svårt att åberopa om man råkar ut för en skada......
Det mail-svar Du fick är det lite mer bevisvärde i, så det är bra. Ännu bättre vore det om det kom med i villkoren och blev lite tydligare specificerat. Du kanske kan tipsa Svedea om det....??
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: MC-försäkring

Inläggav BMWboxer » 2011-09-26/15:01

Hej

Har redan tipsat Svedea om det så att våra mc-kollegor kan känna sig tryggare OM valet faller på detta bolag.
/
Jens Knutsson_BMWboxer
Medlem: 2660512
R1200GS Exclusive
Användarvisningsbild
BMWboxer
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-10-14/18:57

Re: MC-försäkring

Inläggav Fredrik J » 2011-09-26/17:51

Alltid bra med mer konkurrens i försäkringsbranschen, jag konstaterade dock snabbt att har man en R1200R kan dom inte konkurrera med If. Dessutom kan man ju fråga sig hur många seriösa BMW förare som bara har 6k mil på en 6 år gammal hoj? Så där föll maskinskade delen platt ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: MC-försäkring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-09-26/20:09

Gunnar Elmgren skrev:Jag vet flera som fått ungefär samma svar från Bilsport & MC, men enbart muntligen vilket är ganska svårt att åberopa om man råkar ut för en skada......

Dock har jag inte träffat på någon - på Forum eller annorstädes - som haft problem med Bilsport & MC utifrån de farhågor, som Du åberopar. (I övrigt håller jag förstås med om, att skrivet är bäst.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-försäkring

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-09-26/20:36

Bror Gårdelöf skrev:Dock har jag inte träffat på någon - på Forum eller annorstädes - som haft problem med Bilsport & MC utifrån de farhågor, som Du åberopar. (I övrigt håller jag förstås med om, att skrivet är bäst.)
Förhoppningsvis beror det på, att ingen behövt utnyttja försäkringen i de sammanhang där det är "oskrivet" - skulle det behövas, vill jag i alla fall för egen del att allt finns på pränt....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: MC-försäkring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-09-26/21:06

Jag drar den rakt motsatta slutsatsen - att ett antal försäkringstagare faktiskt behövt utnyttja den efter vurpa under körkurs, och att det då inte varit något problem. Rent statistiskt låter det osannolikt, att ingen Bilsport & MC-kund någonsin vurpat under en bankurs - och missnöjda försäkringstagare luftar inte sällan sitt missnöje, så NÅGOT borde väl ha hörts, om missnöje funnits. <BR>Men jag tror, att Du och jag är överens om, att ingen av oss kan vara säker på vilken tolkning, som är korrekt - och jag håller som sagt med Dig om, att skrivet är bäst.<BR><BR>OT: Gammalt kirurgiskt talesätt: "Oskuret är bäst."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-försäkring

Inläggav Dennis Johansson » 2011-09-30/03:59

Jag har ju både talat med ansvarig person hos Bilsport samt haft med mailkontakt med samma person.
HAn har då meddelat att bankörning fungerar bra så länge det inte är tidsträning eller tävling.
Att han inte har med det i villkoren skulle bero på att tolkningen skulle blir för svår. De gör därför en utredning av varje olycka.
VArför skulle då inte alla använda denna försäkring som kör mycket bana då villkoren är bra. Jo det finns en förklaring. De har så höga premier på sporthojar som ofta rullar mera på banor en andra typer, så kunder väljer andra bolag ändå. De vill inte ha dem. På det sättet får de troligen inte lika många racewanabies som skulle sabba villkoren på sikt.

En annan sak som kan vara en fördel med att välja annat bolag en BMW försäkringen är om man har mer en bara en mc och de är av ett annat märke. JAg fick ca 40% lägre på min Suzuki.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: MC-försäkring

Inläggav Daniel Bonnér » 2011-09-30/17:46

Jag har min RT i Svedia, det lägre priset och lägre självrisker gjorde att jag testade. Hur bra eller dålig den är hoppas jag att jag slipper få veta.

Värt att veta om Svedias försäkring är att den bara gäller utomlands 45 kalenderdagar per år.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: MC-försäkring

Inläggav Daniel Bonnér » 2011-09-30/19:02

Ännu ett av mina fylleinlägg ovan, man kan tolka det som att försäkrigen BARA gäller utomlands och BARA i 45 dagar.

Äsch vad fan....ni fattar...eller?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: MC-försäkring

Inläggav Kovlingen » 2011-09-30/19:20

"LOL"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: MC-försäkring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-09-30/20:09

Gandhi skrev: Äsch vad fan....ni fattar...eller?

Påminner mig - aningen sökt - om, vad en erfaren chef sade till mig för sådär 20 år sedan: <BR>"När man trampar i klaveret, skall man låta foten sitta kvar - för det låter ännu värre, när man försöker dra upp den."<BR><BR>Alternativ metod, som en gammal kurskamrat stundtals använder: <BR>"Förlåt, jag öppnade bara munnen för att byta fot." :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-försäkring

Inläggav Daniel Bonnér » 2011-10-01/08:09

Ni ser att det tog ungefär 15 minuter att inse mitt syftningsfel, Red Bull/Vodka är en elak drog.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: MC-försäkring

Inläggav Galne Dansken » 2011-10-04/22:23

Läste lite i tråden och ang. körning på bana = "inhägnat tävlings område" - vart sitsen ganska rörig för oss vanliga motorcyklister.

SMC har som svar på frågan följande text på sin hemsida:


Försäkring vid SMC:s fortbildning
SMC får många frågor om hur mc-försäkringen gäller vid kurserna.
SMC har därför kontaktat samtliga försäkringsbolag om hur försäkringen gäller under våra fortbildningar. Svaret är entydigt; motorcykelförsäkringen gäller i samband med fortbildning som genomförs och är godkänd av SMC. Det gäller även kurser som genomförs på inhägnat tävlingsområde som arrangeras och är godkända av SMC.

En förutsättning är att du tecknat en försäkring för respektive moment för din motorcykel.

Bankurser som anordnas av andra arrangörer
Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkring om området inte är ett inhägnat tävlingsområde. Då det gäller delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller.



http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=959 finns även en lista över olika försäkringsmoment på SMCs kurser på bana, som bolagen ställer upp på. Viktigt att notera detta är f. SMC:s godkända kurser och inte för andra aktörer (vilket SMC självfallet inte kan uttala sig om).
iF, är dock tydliga att försäkringen fungerar om det är vi i klubben som arrangerar.

Nb: SMC SPORT, som är en klubb under SMC - körer inte med vanlig trafikförsäkring, men under Svemo sportlicenser och tillhörande special försäkring.

Jag kan nämna att under mina 5 år som anställd på SMC (och ganska aktiv i arbetat med försäkringsbolagen) har SMC inte haft en sits vart vi har haft problem med några bolag och ersättningar, om olyckan har hänt.

Det är viktigt att veta att SMC på kurserna är mycket noggranna med att fylla i SMC Skada formulär - eftersom vi i princip vid varje skada har kontakt med berörda bolag. Vi gör även dessa rapporter för att analysera anledning till incidenten, med målet att undvika en liknande incident i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: MC-försäkring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-18/08:31

Nu har jag bytt försäkringsbolag. Att Svedeas årspremie ligger 900:- lägre än If:s är en sak - men att If:s vagnskadesjälvrisk samtidigt är 6 000:-, medan Svedeas är 2 500:-, finner jag betydligt mer anmärkningsvärt. (Bilsport & MC har 3 000:- i självrisk och samtidigt en premie, som ligger 300:- under If:s!) När jag fått besked om, att försäkringen gäller vid träning, anordnad av SMC, kunde jag inte hitta något vettigt skäl att stanna kvar hos If - vilket jag mycket vänligt har upplyst dem om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-försäkring

Inläggav Daniel Bonnér » 2011-10-18/18:02

Ditt resonemang är identiskt med mitt Bror, samma siffror återspeglas på min RT.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: MC-försäkring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-18/21:14

Det skall onekligen bli intressant att se, hur denna marknad kommer att se ut om några år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-försäkring

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-20/15:49

Gandhi skrev:Äsch vad fan....ni fattar...eller?

Jag kom att tänka på följande klassiker: <BR>- Igår sköt jag en hare på 100 meter. <BR>- Det var en lång hare! <BR>- Nej, jag menar, att igår sköt jag en hare med bössa på 100 meter. <BR>- Det var en lång bössa! <BR>- Nej, jag menar, att igår sköt jag - på 100 meters avstånd - en hare med bössa. <BR>- Då var det ju tur, att inte haren sköt först!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-försäkring

Inläggav DaK » 2011-10-21/09:13

Bror Gårdelöf skrev:
Gandhi skrev:Äsch vad fan....ni fattar...eller?

Jag kom att tänka på följande klassiker: <BR>- Igår sköt jag en hare på 100 meter. <BR>- Det var en lång hare! <BR>- Nej, jag menar, att igår sköt jag en hare med bössa på 100 meter. <BR>- Det var en lång bössa! <BR>- Nej, jag menar, att igår sköt jag - på 100 meters avstånd - en hare med bössa. <BR>- Då var det ju tur, att inte haren sköt först!


En till om jakt hämtat, från di.se "Därför har Scania ansökt om skyddsjakt hos länsstyrelsen. Och bolaget har fått klartecken att skjuta fyra älgar". Man kan undra varför just Scania skall jaga hos länsstyrelsen.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: MC-försäkring

Inläggav petegbg » 2011-10-30/22:28

Hej vänner

Lite inaktiv men jag är kvar :)

Ville bara säga att jag bytte försäkringsbolag till Svedea idag.
För mig som bor i Göteborg o kör en 02:a r1150gsa blev årspremien 3524:- för deras "säkraste" variant.
If ville ha 4766:-. Så jag tjänar över 1200 kr och får en betydligt bättre vagnskade självrisk plus att svedea's extra tillägg Xl ingår i detta pris. Tummen upp för Svedea.
Peter Göteborg
    R1150GS Adventure
    petegbg
     
    Inlägg: 61
    Blev medlem: 2010-10-05/20:48

    Re: MC-försäkring

    Inläggav Björne » 2011-12-15/12:11

    Hej på er,

    Jag har haft min försäkring hos Svedea ett bra tag nu och har inte haft något att klaga på.
    Har i och för sig inte behövt utnyttja försäkringen heller.
    Vad jag däremot har kollat upp gentemot If är självrisker, samt villkor och premier och inte hittat så stora skillnader, mer än på premierna.
    Kanske läge att utsätta If för lite konkurrens istället för att bara köra vidare på gamla rutiner ???
    Vi kanske skulle försöka förhandla fram ett ännu bättre avtal med Svedea genom klubben istället för att bara hänga kvar vid If bara för att de alltid har varit kunglig hovleverantör till BMW MC-klubben ???

    Vet inte om det finns så mycket att tjäna på det, men kan ju vara värt ett försök.

    Det som gör Svedea till ett prisvärt alternativ är just att de inte försäkrar allt möjligt, utan håller sig till mc, entusiast-bilar, skotrar och båtar. Det är väl det som speglas i premierna också.
    Hälsningar

    Björne

    K 1600 GTL Exclusive-14
    F 700 GS-13
    K 1200 S-05
    Björne
     
    Inlägg: 40
    Blev medlem: 2011-07-06/09:54

    Re: MC-försäkring

    Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-15/13:36

    Björne skrev:Vad jag däremot har kollat upp gentemot If är självrisker, samt villkor och premier och inte hittat så stora skillnader, mer än på premierna.

    Vad är det Du skriver? Den STORA skillnad, som jag noterade, och som fick mig att byta bolag, är If's självrisk á 6 000:- kontra Svedeas på 2 500:-! Att Svedeas premie för min del dessutom ligger 900:- under If's, är grädde på moset - och allt sammantaget är det ju inte mycket att orda om.
    Användarvisningsbild
    Bror Gårdelöf
     
    Inlägg: 17110
    Blev medlem: 2007-11-29/01:00
    Ort: Linköping

    Re: MC-försäkring

    Inläggav Björne » 2011-12-15/13:47

    Ooops, har inte för mig att det skilde så mycket på självrisken när jag tecknade försäkringen i våras, men kan vara så att jag förträngde det när jag i alla fall valde Svedea, eftersom jag tycker att det var ett bättre alternativ. Då bekräftar det du säger bara att jag gjorde rätt. Sorry :)
    Hälsningar

    Björne

    K 1600 GTL Exclusive-14
    F 700 GS-13
    K 1200 S-05
    Björne
     
    Inlägg: 40
    Blev medlem: 2011-07-06/09:54


    Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst