av Gunnar Elmgren » 2012-01-05/15:45
Själva fartkameran kränker knappast, det är möjligen ett irriterande moment eftersom man måste hålla sin uppmärksamhet på annat än trafiken och vägen.<br>
Och med statistik kan man som bekant bevisa precis vad som helst - det gäller bara att göra det urval som passar resultatet man vill ha. Givetvis kan man hitta en "fartkamerasträcka" där olyckstalen sjunkit......<br>
Det som däremot är mycket integritetskränkande, är de vilda planer framför allt polisen tar fram för att övervaka oss elektroniskt - alla sådana system kan missbrukas, och om något kan missbrukas kommer det förr eller senare att ske.
Gamla Sovjetunionen, för att inte tala om ett par av deras "broderländer", hade ju för vana att montera in avlyssningsutrustning i princip överallt där besökare från väst kunde tänkas uppehålla sig - hotellrum, varuhus, muséer, ambassader..... Problemet man hade var att det gick åt väldigt mycket folk för att lyssna på det man spelat in, så effektiviteten var väl dessbättre inte så lysande (trots att t ex Stasi i DDR lär ha haft drygt 10% av befolkningen engagerad på ett eller annat vis).<br>
I dag är läget ett annat, och mycket, mycket mer skrämmande. Avancerade datorsystem (jag har en viss insyn där, eftersom jag jobbar med det) kan analysera och vaska fram "användbar" information mycket snabbt. Signalspaning sker idag till övervägande del med hjälp av datorer - man har system för röstigenkänning, ansiktsigenkänning, identifikation av fordon (inte bara registreringsskyltar, utan märke/modell/färg/utrustning), detektering av folksamlingar, rörelsemönster..... man har intelligent analys av e-post och annan Internet-trafik, där man direkt hittar "misstänkt" text på vilket språk som helst, och dessutom översätter det i princip felfritt och ögonblickligen, och har man bara tillräcklig datorkapacitet knäcker man det mesta som krypterats på några få sekunder. Man kan på några sekunder lokalisera en mobiltelefon på några meter när (det var så man hittade den kidnappade 25-åringen utanför Umeå igår), man kan följa människors rörelser med hjälp av kreditkort, passerkort, gränspassager, flyg- och tågbokningar, läkarbesök.....<br>
Ska vi till det lägga, att "trafiksäkerhetskamerorna" registrerar alla bilresor helt urskillningslöst blir det ytterligare ett hot mot vår integritet. Det är naivt att tro, man kommer att nöja sig med att känna igen registreringsnummer och slå larm för "oskyldiga" saker som oförsäkrade fordon, körkortslösa ägare eller annat som kan föranleda omedelbart ingripande. Nej, fartkamerorna är ju gjorda för att fotografera ansikten - det kommer man att vilja göra. Man kommer att vilja spara information om alla passager, för det kan ju komma till användning för utredning av brott som begås efter fotograferingen, eller för sådana brott som ännu inte registrerats i systemet (tänk att hitta en flyende rånare i en fartkamera, mums för Farbror Blå!). Tekniken för ansiktsigenkänning finns, kamerorna finns, polisens vilja finns.
Det enda som behövs är ett par politiska beslut och lite pengar, sen kommer både förare och passagerare att finnas registrerade, sökbara och lagrade i systemen för överskådlig tid. Argumentet "jag har inget att vara rädd för, för jag sköter mig" är väldigt ihåligt - tänk tanken att odemokratiska och illvilliga typer får makten, och sätter igång att jaga politiska oliktänkare (eller de man misstänker för sådant) med hjälp av tekniken? Säg inte att det inte kan ske i Sverige, historien har visat att ytterst obehagliga krafter kan skaffa sig stort inflytande, och det ganska snabbt (ett av våra grannländer har redan uttalat främlingsfientliga ledamöter i sin regering). <br>
Och gissa vilka tekniker de styrande i länder som Nordkorea, Kuba, Iran och Etiopien satsar på för att hålla kvar makten....<br><br>
Och Bror - även om Din vän inte kan lastas för att tekniken kan, och säkert kommer att användas, på ett klart integritetskränkande sätt, hoppas jag fortfarande att han inser vad han bidragit till att ta fram.
Albert Einstein, som var den som med sina teorier gjorde kärnvapen möjliga, var de sista 10 åren av sin levnad helt förtvivlad över vad hans arbete gjort möjligt - han kom att bli en av de mest hängivna kärnvapenmotståndarna, trots (eller kanske på grund av) att bomberna över Hiroshima och Nagasaki i mångt och mycket var hans "förtjänst".
Senast redigerad av
Gunnar Elmgren 2012-01-05/16:44, redigerad totalt 2 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24