Pilot Road 2 och 3

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Pilot Road 2 och 3

Inläggav Kovlingen » 2011-10-07/20:39

Har en fundering ! Har nu kört med 2:an och har 3:an på hojen .


Eftersom jag lågprioriterar raka vägar ( vilka ibland blir oundvikliga ) så har jag likt alla andra


fått denna platta på däcket . Inte så att det är en skarp kant men likaväl synligt .


Inte så mycket kvar på däcket ( i mitten ) efter ca 1100 mil men skulle mittendelen varit


lite "hårdare" kanske däcket skulle ha räckt bra många mil till .


1 : Hur stor skillnad är det på mittendelen gentemot sidorna ?


2 : Är detta en medveten strategi ifrån tillverkaren att lägga in "en" % hårdare gummi


i mitten för att "lura" kundkretsen att dom håller mycket längre ?


Detta efter att ha läst om lamptillverkarna som funderat på att styra livslängden .


Prylarna får ju inte hålla för länge . Bara så att kunden köper mer av varan .


Om bakdäcket inte har bästa grepp på mittendelen så tycker inte JAG att det gör


så mycket. Det är ju framför allt framdäcket som där skulle ha en betydelse eftersom


det är en fördel om det greppar när man behöver trycka till på bromsen .


Ordet är fritt åt alla håll å funderingar !

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-07/20:49

Min gissning är, att de flesta av oss, som inte ser bankörning som livets mål och mening, med tiden får däcken mest slitna på mitten - även om svålarna har hårdare gummiblandning där och mjukare på sidorna. <BR>I likhet med Dig ser jag "okurviga" vägar som transportsträckor - men det är nog bara att bittert konstatera, att transportsträckorna ändå blir rätt många under ett däcks hela livstid - och så går det, som det går; Slitaget mitt på blir alltid mest märkbart. <BR><BR>Sedan kan man förstås göra som nyligen bortgångne Steve Jobs och se på saken från rakt motsatt håll: Eftersom svålarna har kvar mycket mönster och mjukt gummi på sidorna, minskar risken för släpp, när man någon gång måste lägga ner mer, än man hade tänkt sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Freedom » 2011-10-08/09:31

Dackonline.se har med testresultat på många av mc-däcken som dom säljer, klicka på ett specifikt däck och sedan på testresultat (däcktest.com) då får du fram uppgifter om fäste i torrt och vått väglag, däckslitage o.s.v.
Informationen kan kanske vara till hjälp för den som har svårt för att bestämma sig inför däckvalet.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Arne Löfving » 2011-10-08/23:43

Kollade just bakgrundsfakta till resultaten på dackstest.com. Det verkar bestå av förare som subjektivt lämnat besked om hur man ser på respektive däck ur ett antal perspektiv.

Detta är säkert jättebra. Men man undrar förstås över hur relevant detta är. Det handlar ju inte om jämförande test ála Vi Bilägare som tex. testar bildäck på ett mer "vetenskapligt" sätt.
- Kan man vara säker på att de här resultaten inte är fejkade, inlagda av fabrikanternas egna marknadsavdelningar?

Tyvärr är det ju inte ovanligt idag med sådana företeelser. Det har ju skrivits en del om de omdömen som ges på leverantörer på tex Prisjakt.se's sidor.

Jag uppskattar all info som man kan få men jag läser "tester" med en varierande storlek nypa salt beroende på hur bakgrundsmaterialet kommit till.

Jag har ännu inte tyckt mig ha anledning att köpa alla MC-tidningar som finns på marknaden för att se vad som skrivs om olika typer av tester. Men några tar jag del av. Och de verkar vara pålitliga. Icke sällan anger författarna reservationer i form av "detta är min åsikt, min bedömning" och det tycker jag är ärligt och bra. Det ger ändå värdefull information och man får själv avgöra hur bedömningarna stämmer med ens eget sätt att se på tex olika egenskaper.

Det jag med detta, möjligen något "off-topic", inlägg söker är om det i MC-däck-sammanhang finns något bra ställe att söka mer tekniskt korrekta testresultat vad avser MC-däck ?
Medlem 2681075
Numera hopplöst hojlös...
Användarvisningsbild
Arne Löfving
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2007-05-10/17:56
Ort: Mölndal

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Kovlingen » 2011-10-10/09:43

Arne Löfving skrev:Det jag med detta, möjligen något "off-topic", inlägg söker är om det i MC-däck-sammanhang finns något bra ställe att söka mer tekniskt korrekta testresultat vad avser MC-däck ?

Absolut ingen OT Arne . Som jag skrev , "Ordet är fritt åt alla håll å funderingar ! "
Behöver ej heller innehålla bara PR2 och 3 utan alla däck kan få komma under "luppen" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-10/19:25

Arne Löfving skrev:Jag har ännu inte tyckt mig ha anledning att köpa alla MC-tidningar som finns på marknaden för att se vad som skrivs om olika typer av tester. Men några tar jag del av. Och de verkar vara pålitliga.

Motorrad har gott rykte för seriöst testande. Samtidigt kan konstateras, att just Pilot Road "1" (första versionen hade ju inget siffernamn), 2 och 3 genom åren fått mycket goda omdömen i deras - och åtskilliga andra tidningars - tester. Kombinera det med, att jag inte kan minnas, när jag senast läste, att någon enskild kund, som använder dessa svålar, varit missnöjd med dem, så borde de vara ett tryggt köp. <BR>Längre än så kommer i alla fall inte jag som amatör på området - och det utesluter givetvis inte, att andra tillverkare också gör bra däck.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav noh » 2011-10-10/20:10

Bror Gårdelöf skrev:Motorrad har gott rykte för seriöst testande. Samtidigt kan konstateras, att just Pilot Road "1" (första versionen hade ju inget siffernamn), 2 och 3 genom åren fått mycket goda omdömen i deras - och åtskilliga andra tidningars - tester. Kombinera det med, att jag inte kan minnas, när jag senast läste, att någon enskild kund, som använder dessa svålar, varit missnöjd med dem, så borde de vara ett tryggt köp. <BR>Längre än så kommer i alla fall inte jag som amatör på området - och det utesluter givetvis inte, att andra tillverkare också gör bra däck.

Jag skall inte säga att jag varit missnöjd med mina PR 2, men att de saknar stabilitet i högre fart på min 13 GT är ställt utom allt tvivel. Med gumma och packning ombord blev det riktigt störande.

Visst, PR 2 är kanon i blött väglag och tillåter snabba omkulläggningar på kurviga vägar, hojen nära nog faller in i kurvan. Men mot bakgrund av ovanstående jag bytte till Angel ST och har därmed fått en mina ögon betydligt behagligare aktion på hojen, visserligen till priset av att det krävs en del "övertalning" när kurvorna är tvära och kommer oftare.
/noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-10-10/21:15

noh skrev:Jag skall inte säga att jag varit missnöjd med mina PR 2, men att de saknar stabilitet i högre fart på min 13 GT är ställt utom allt tvivel. Med gumma och packning ombord blev det riktigt störande.

Själv kör jag på PR2 och jag har aldrig märkt en tillstymmelse till instabilitet i nån fart under 204km/h (hojen går inte mycket fortare enligt GPSn). Å andra sidan är min R1100S betydligt lättare än 13GT och jag har inte testat med gumma och ballast.

Rätt däck till rätt hoj, antar jag är devisen.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-11/17:34

noh skrev:... mina PR 2, men att de saknar stabilitet i högre fart på min 13 GT är ställt utom allt tvivel. Med gumma och packning ombord blev det riktigt störande...

Körde Du med "bara" rekommenderade tryck, när Du använde Michelin? Höjer man det till kring 2,9/3,2, blir resultatet en påtagligt ökad stabilitet på så tunga hojar som K 1200 RS/K 1300 GT. <BR>Å andra sidan: Har Du hittat ett däck, som Du trivs bättre med, är det ju bara att gratulera. <BR>(För tunga hojar brukar Gunnar bryta en lans för Metzeler Z8 Interact i förstärkt utförande.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav FlashGordon » 2011-10-11/18:44

Frågan har varit uppe tidigare. Hojar som är så tunga som K1200RS/GT och GT-II behöver förstärkta däck.
Jag kör Bridgestone BT023 Gt och är helt nöjd. På vårt tyska systerforum som givetvis har många fler medlemmar finns mycket att läsa om däck till K12/1300 GT.
För den som inte läser tyska kan man sammanfatta det hela som att för tillfället är BT023 det bästa valet.
Dessa skall inte liknas vid de usla och undermåliga BT020 som sitter på som original på vissa BMW.
Michelin Road2 0ch Road 3 har testats av flera. Kontentan är att tack vare de inte är förstärkta så börjar de gunga/wobbla i högre fart. (Cirka >160 km) JU mer slitna de blir ju värre blir det hela.
Michelin har heller inga däck som har det Tyska godkännandet (zulasssung) för dessa tyngre mc.
MIn förra omgång BT023GT höll 1200 mil avautobahn, alper, Sardinien och svenska vägar. Hade jag inte gjort en blixtresa ner till södra Tyskland och tillbaka på enbart motorväg i mcyket hög fart så hade de levt några hundra mil till.
Vid bytet på grund av platt bakdäck så hade framdäcket säkert några hundra mil kvar enligt Kenneths.
Bridgestone rekommenderar numera 2,9/2,9 för K1200GT. Tidigare var det 2,5/2,9. Jag tycker att det blir för mycket med 2,9 fram och kör med 2,7 fram och 3,1 bak.
Sänker man trycket till 2,5/2,9 känner man ingen skillnad. Däcket är så styvt i sig själv.

Som sagt höll mina gamla 1200 mil och trots hårdkörning på autobahn. Det är 400 mil längre än några däck tidigare.
Med K1200RS så körde jag mest Metzeler Z4 och Z6 active och de höll runt 800 mil utan hårdkörning på autobahn genom hela tyskland, fram och tillbaka.
BT023 håller spåret perfekt i kurvor, har bra våtgrepp och går helt stadigt i farter över 200 KM.
Precis som Kenneth Sand säger är det synd att Bridgestone har en dålig image i Sverige. Deras dyrare däck är definitivt bland det bästa man kan montera på tunga hästar som k1200RS eller K1200GT-II.
För den som vill gräva vidare så rekommenderar jag tyska forumet. Här har man provat det mesta som man kan sätta på en k1200GT. Zulassung eller ej.
Kontentan är fortfarande att BT023 är den bästa kompromissen.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav noh » 2011-10-12/15:42

Bror Gårdelöf skrev:
noh skrev:... mina PR 2, men att de saknar stabilitet i högre fart på min 13 GT är ställt utom allt tvivel. Med gumma och packning ombord blev det riktigt störande...

Körde Du med "bara" rekommenderade tryck, när Du använde Michelin? Höjer man det till kring 2,9/3,2, blir resultatet en påtagligt ökad stabilitet på så tunga hojar som K 1200 RS/K 1300 GT. <BR>Å andra sidan: Har Du hittat ett däck, som Du trivs bättre med, är det ju bara att gratulera. <BR>(För tunga hojar brukar Gunnar bryta en lans för Metzeler Z8 Interact i förstärkt utförande.)

Jag provade med 2,8/3,0, men upplevde, speciellt på tyska vägar där farten skruvades upp en hel del, att jag lika fullt fick sitta och passa för att inte få oönskade sidoförflyttningar. Det är kanske fel av mig att kalla det för instabilitet, mera korrekt vore kanske att säga bristande spårhållning vid körning rakt fram.

Z8 är intressant. Jag hade ursprungligen Z6 och de var mera lika Angel ST i aktionen, med undantag för våtgreppet. Z6 kunde oprovocerade utan nämnvärd förvarning släppa när vägen var våt. I detta avseende är Angel ST avsevärt bättre. Det skall bli intressat att se hur länge de varar. PR 2 körde jag dryga ca. 10.000 km och det var mönster kvar för ytterligar ett antal lagliga mil. /noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav noh » 2011-10-12/15:48

FlashGordon skrev:......Michelin Road2 0ch Road 3 har testats av flera. Kontentan är att tack vare de inte är förstärkta så börjar de gunga/wobbla i högre fart. (Cirka >160 km) JU mer slitna de blir ju värre blir det hela.
Michelin har heller inga däck som har det Tyska godkännandet (zulasssung) för dessa tyngre mc.....

Bra information! Det stämmer helt med min egen erfarenhet, så då är det inte bara subjektivt eller ren inbillning från min sida./noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-12/17:49

FlashGordon skrev:Michelin Road2 0ch Road 3 har testats av flera. Kontentan är att tack vare de inte är förstärkta så börjar de gunga/wobbla i högre fart. (Cirka >160 km).

Och där har vi förklaringen till, att jag inte upplevt problemet. Så fort kör jag praktiskt taget aldrig - inte ens de få gångerna på Autobahn. I övrigt finner jag inga skäl att tvivla på, vad Du skriver.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Roger Gross » 2011-10-12/19:14

Michelin har insett problemet att vissa tunga mc utrustade med Pilot Road 3 kan bli ostabila i hög fart.
Därför finns däcket nu i tre varianter:
- PR3.....lätta mc
- PR3 A... medeltunga mc
- PR3 B... för de tyngsta touringmc

Skillnaden mellan de olika varianterna ligger i cordens konstruktion o uppbyggnad.
Nu finns alltså ett Pilot Road 3 däck för de flesta mc.
Jag påstår inte att Bridgestone eller Metzeler eller Michelin är bäst.
Det har visat sig att ett visst däck som fungerar jättebra på en viss mc-modell inte alls är lika bra på en annan modell.
Men att MICHELIN är svårslagna vad gäller våtgrepp är mångas erfarenhet.
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-12/19:50

DET var intressant info.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav FlashGordon » 2011-10-12/21:21

Letade på BMW-K-Forum.de och hittade en som tydligen provat. Han var också den förste som provade de vanliga MPR3 och rapporterade problemen med instabilitet.
Det låter som med MPR3 B så fungerar det betydligt bättre.
Får väl följa när det kommer fler som också provat och se hur positiva de är.


"
PilotRoad 3B echte Alternative zum BT023GT
von Ebsi » 25.09.2011, 20:29

Wie gelegentlich Kund getan, war ich auf der Suche nach einem Reifen mit den fahrphysikalischen Eigenschaften des BT023GT und der Laufleistung von Michelin-Reifen.

Michelin baut den PilotRoad 3 fürs Hinterrad als 180er zwischenzeitlich in drei Spezifikationen.
Diese unterscheiden sich in der Anzahl der Gürtellagen voneinander.

Zum Einen gibt es den PilotRoad 3 für die leicheren Sporttourer.
Für die mittlere Gewichtsklasse gibt es die "A"-Kennung und
für die Schweren die "B"-Kennung.

Nach den schlechen Erfahrungen der Standard-Variante auf der GT gabs als Upgrade zuletzt den "A".
Dieser war besser als der Standard aber immer noch nicht stabil genug für die GT.
Speziell war das "Wegnicken" in Schräglage bei Unebenheiten auffällig. Das fühlt sich für den Fahrer so an, als ob er wegrutscht, tut er natürlich nicht, aber man empfindet das so.

Seit etwa 1800km tut nun der "B" bei mir seinen Dienst.

Was sich nach dieser Zeit auf einer Tour durchs Engadin, die Lombardei, das Trentino über die Dolomiten berichten lässt, ist der MPR 3B nun absolut auf Höhe des BT023GT. Selbst auf der Autobahn gehen 240km/h ohne jegliche Unruhe.
Auch auf unebenem Grund in Schräglagen liegt er fest wie ein BT023GT.

Da er - speziell Hinten - tendenziell 1000 - 1500 km länger läuft und im Gegensatz zum BT023 paarweise gleichmäßig verschleißt ist dieser Reifen nun meine erste Wahl geworden.

Für denjenigen, der keine Freigabe benötigt bzw. nicht mit der FZO ins Bett geht eine echte Empfehlung für die GT."

Grüsse
Eberhard



Ebsi

Beiträge: 562
Registriert: 02.01.2006, 19:30
Wohnort: 73553 Alfdorf
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav noh » 2011-10-13/07:57

Här beläggs ju helt klart att tillverkaren tagit problemet till sig. Uppenbarligen har B versionen anpassats till de tyngre touringhojarna, så att man med passagerare och last får en behagligare resa. Lägger man därtill PR 2/3 erkänt goda våtgrepp och slitstyrka samt beteendet på kurviga vägar, så är jag beredd att nästa gång ge dem en chans igen. /noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav Tomas H » 2011-10-13/09:17

Hejsan

Jag har MPR3 i B utförande monterad på min hoj (K13GT) och har "test" kört i hög hastighet på autobahn~, > 200, och kan intyga att ingen instabilitet finns. Håller spåret fint med full stabilitet. Upplever dock att hojen blir lite instabil med den lilla toppboxen monterad, men det har väl med turbulensen bakom mig att göra?


För övrigt kan nämnas att däcken rullat cirka 900 mil, och torde väl gå ytterligare 3-400 mil. Men redan nu känns tydligt att däcken börjar bli slitna då hojan "faller" in i svängarna, med den sk trappstegs effekten när däcken börjar bli lita platta på slitbanan.
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav FlashGordon » 2011-10-13/09:28

Vad jag förstår är det bara bakdäcken som är förstärkta. BT023 är förstärkta både fram och bak.
Hojar som k1200RS/GT och K1200/1300 GT är ju ganska framtunga.
De som tidigare provat MRP3 har rapporterat att det känns som framdäcket viker sig om man kör ner i kraftiga ojämnheter vid nedlägg i kurvor.
Nu har mina BT023 bara gått några hundra mil så jag kommer fortsätta att följa vad tyskarna rapporterar.
Att man nu har förstärkt bakdacken är ju positivt. Får se om det räcker.
Vill ni följa diskussionen kan ni följa länken.
Förmodligen blir det inte så många recensioner förrän till våren.

http://www.bmw-k-forum.de/viewtopic.php?f=22&t=19578
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav M-Anders » 2011-10-13/11:00

noh skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
noh skrev:... mina PR 2, men att de saknar stabilitet i högre fart på min 13 GT är ställt utom allt tvivel. Med gumma och packning ombord blev det riktigt störande...

Körde Du med "bara" rekommenderade tryck, när Du använde Michelin? Höjer man det till kring 2,9/3,2, blir resultatet en påtagligt ökad stabilitet på så tunga hojar som K 1200 RS/K 1300 GT. <BR>Å andra sidan: Har Du hittat ett däck, som Du trivs bättre med, är det ju bara att gratulera. <BR>(För tunga hojar brukar Gunnar bryta en lans för Metzeler Z8 Interact i förstärkt utförande.)

Jag provade med 2,8/3,0, men upplevde, speciellt på tyska vägar där farten skruvades upp en hel del, att jag lika fullt fick sitta och passa för att inte få oönskade sidoförflyttningar. Det är kanske fel av mig att kalla det för instabilitet, mera korrekt vore kanske att säga bristande spårhållning vid körning rakt fram.

Z8 är intressant. Jag hade ursprungligen Z6 och de var mera lika Angel ST i aktionen, med undantag för våtgreppet. Z6 kunde oprovocerade utan nämnvärd förvarning släppa när vägen var våt. I detta avseende är Angel ST avsevärt bättre. Det skall bli intressat att se hur länge de varar. PR 2 körde jag dryga ca. 10.000 km och det var mönster kvar för ytterligar ett antal lagliga mil. /noh


Jag körde på P3 B
Jag körde min P3 med 4,0 i bak.då blir det lugnare på vägen :)
Prova

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav M-Anders » 2011-10-13/11:04

Roger Gross skrev:Michelin har insett problemet att vissa tunga mc utrustade med Pilot Road 3 kan bli ostabila i hög fart.
Därför finns däcket nu i tre varianter:
- PR3.....lätta mc
- PR3 A... medeltunga mc
- PR3 B... för de tyngsta touringmc

Skillnaden mellan de olika varianterna ligger i cordens konstruktion o uppbyggnad.
Nu finns alltså ett Pilot Road 3 däck för de flesta mc.
Jag påstår inte att Bridgestone eller Metzeler eller Michelin är bäst.
Det har visat sig att ett visst däck som fungerar jättebra på en viss mc-modell inte alls är lika bra på en annan modell.
Men att MICHELIN är svårslagna vad gäller våtgrepp är mångas erfarenhet.
Vänliga hälsningar
Roger G


OCH dom dom fungerar bra när man bromsar......men dom är väldigt vingliga.
Som någon sa läser man på tyska forum så är det också känt problem. Tyvärr

Mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav M-Anders » 2011-10-13/11:14

Tomas H skrev:Hejsan

Jag har MPR3 i B utförande monterad på min hoj (K13GT) och har "test" kört i hög hastighet på autobahn~, > 200, och kan intyga att ingen instabilitet finns. Håller spåret fint med full stabilitet. Upplever dock att hojen blir lite instabil med den lilla toppboxen monterad, men det har väl med turbulensen bakom mig att göra?


För övrigt kan nämnas att däcken rullat cirka 900 mil, och torde väl gå ytterligare 3-400 mil. Men redan nu känns tydligt att däcken börjar bli slitna då hojan "faller" in i svängarna, med den sk trappstegs effekten när däcken börjar bli lita platta på slitbanan.


Då har du vinskärmen i lägsta läge och inga väskor på, och du ligger nerkrypen bakom skärmen, då kan jag hålla med dig...
Men har du väskor på och sitter upprätt....nje....tveksamt

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav FlashGordon » 2011-10-13/11:20

Att behöva trycka i 1 4,0 i bakdäcket känns inte bra. Det måste ju påverka både greppet och göra det svårare att få upp arbetstemeraturen på däcket.
Något som inte kan vara positivt nu när temperaturen ligger mellan 5 & 10 grader.
Våra vägar är ju ibland hala nog ändå.
Med BT023 känns 2,7/3,1 med kalla däck som optimalt för mig.
Ökar jag till 2,9 i framdäcket börjar ojämnheterna i vägen kännas för mycket.
Att sänka till 2,5 fram ger ingen skillnad i köregenskaper mot 2,7 men ger kanske mer trappstegsmönster på sikt.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Pilot Road 2 och 3

Inläggav M-Anders » 2011-10-13/12:43

FlashGordon skrev:Att behöva trycka i 1 4,0 i bakdäcket känns inte bra. Det måste ju påverka både greppet och göra det svårare att få upp arbetstemeraturen på däcket.
Något som inte kan vara positivt nu när temperaturen ligger mellan 5 & 10 grader.
Våra vägar är ju ibland hala nog ändå.
Med BT023 känns 2,7/3,1 med kalla däck som optimalt för mig.
Ökar jag till 2,9 i framdäcket börjar ojämnheterna i vägen kännas för mycket.
Att sänka till 2,5 fram ger ingen skillnad i köregenskaper mot 2,7 men ger kanske mer trappstegsmönster på sikt.


Du har helt rätt.....:)
.
BT23GT är lösningen.
Men 4,0 bak gjorde hojen stabilare :) Michelin Sverig rekomenderade mig höja trycket, med 2-3hg från 2,9....men jag märkte ingen skillnad, därför höjde jag till 4,0...DÅ märkte jag skillnad :)
P3 är inte gjorda för så tunga hojar. Min däck gubbe har kontaktat Michelin tror det var i Frankrike, men utan svar och det talar ju sitt eget språk.
Detta var tidigt i början av denna säsong då jag kände att hojen blev ostabil direkt efter att dom la på p3.

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst