av Bror Gårdelöf » 2011-10-09/08:09
Till det, som Gunnar skriver - och i vilket jag helt instämmer - kan läggas, att en K 1200 GT av årsmodell fram till 2005(?) eventuellt kan vara något för Dig/Er. Den är tekniskt samma mc som K 1200 RS. Skillnaden är, att GT-modellen har högre, elmanövrerat kåpglas, kåpbreddare framför förarens knän/underben och levererades med packväskorna lackade i samma blanka färg som resten av hojen. (Köpte man väskor till RS, var de mattsvarta.) Möjligen är även sadelvärme standard på GT(?). <BR>Modellen fanns inte alla år, men håller man utkik i begagnatannonserna, dyker den upp då och då. <BR>Och - som Gunnar skriver - är man intresserad, provar man. Du/Ni kanske upptäcker, att vare sig RS eller GT "Mk I" är något för Er. Då vet Ni det och kan leta vidare. Gunnar har ju levererat matnyttiga tips. <BR><BR>Själv har jag nu kört min K 1200 RS, 2002, 5 800 mil (total körsträcka 8 400) ,och "den bara går". Enda åtgärd, förutom regelbunden service enligt bok, har hittills varit byte av gashandtaget, vars elvärmekablar lade av efter 5000 mil - och det betraktar jag som ordinarie driftskostnad. Cykeln passar mig ypperligt, så byte dröjer nog(???). Men jag åker förstås 98 % singel.<BR><BR>Att den är bra på långfärd kan likaså intygas efter resor till Lofoten, Pyrenéerna, Eifel/Moseldalen, Alperna och Nordkap. Motorns fina låg- och mellanregister firar triumfer för avstressad körning, samtidigt som det alltid finns så mycket effekt, att omkörningar är ett nöje. Grädden på moset är, att växellådan inte är typiskt BMW utan förvånansvärt smidig och oklonkig. EN ENDA gång har jag under alla mil lyckats hitta ett friläge, som inte borde ha funnits där!