R 1100 S v.s K 1200RS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav hedberg » 2011-10-08/19:49

Hej


Har förnärvarande en 1100 s som jag trivs jätte bra med,men nu har frun vågat åka med och hon trivs inte lika bra som jag.Det är framföralt sittställningen som inte är bra ,hon sitter för högt och fotstöden sitter för högt.


Därför har jag kollat lite på K 12 rs, är den bättre på de här sakerna? och är den lika rolig att köra när man åker själv som 1100 s:en är?


Till sist.Vad är ett OK pris på en 1200rs av senare årsmod.

Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-08/20:56

K1200RS är en hyggligt bra hoj för passageraren, men den lider lite av samma brister som Du (eller snarare Din "spätta") upplever på R1100S - hög sittposition (mycket fartvind) och högt placerade passagerarfotpinnar. Kanske inte lika illa på K1200RS som på R1100S, men fortfarande finns en del övrigt att önska.<br>
Körmässigt är RS:en helt OK, den har en helt underbar maskin som drar "som en turbin" över hela registret, och effekten på 130 hk räcker nog för de flesta. Lite framtung kanske, och vikten i sig närmar sig 300 kg med packväskor och lite utrustning, så någon sporthoj är det inte. Efter förutsättningarna ändå väldigt körglad, och den funkar även på längre turer.<br>
Som alltid gäller det väl att prova, eftersom det är väldigt individuellt vad man trivs med.
En tidig K1200RS (97-00) i gott skick ska väl kosta 30-45.000 kr, de sista årsmodellerna (03-04) kanske kan hamna runt 55-65-000 kr beroende på skick, utrustning och miltal.<br>
Skottsäkra maskiner, det finns egentligen bara två saker att se upp med - dels kan ABS-enheten ta stryk och ge upp, om det slarvas med bromsvätskebyten. Dyrt att fixa, och Bilprovningen godkänner inte hojen med mindre än att ABS:en fungerar. Dels har det hänt att packboxen vid kopplingen blivit otät, så det läckt ut motorolja - då fuktar det/droppar under kopplingshuset, och förr eller senare kommer det olja på kopplingen som börjar slira. Inget komplicerat fel egentligen, det är bara det att hela bakpartiet på hojen måste rivas bort för att komma åt att sära på motor och växellåda.... också dyrt pga många timmars jobb.<br>
Vill Du ha en hoj som är riktigt "snäll" mot passageraren, kanske det kan vara läge att titta på maskiner som R1150RT/R1200RT, K1100LT (närmast oslagbar passagerarkomfort!), eller R1150R/R1200R om Du är mer för en "naken" hoj - eller varför inte en K1200GT/K1300GT om Du vill ha något nyare. Även R1100GS/R1150GS/R1200GS är hojar som är bekväma för passageraren.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-09/08:09

Till det, som Gunnar skriver - och i vilket jag helt instämmer - kan läggas, att en K 1200 GT av årsmodell fram till 2005(?) eventuellt kan vara något för Dig/Er. Den är tekniskt samma mc som K 1200 RS. Skillnaden är, att GT-modellen har högre, elmanövrerat kåpglas, kåpbreddare framför förarens knän/underben och levererades med packväskorna lackade i samma blanka färg som resten av hojen. (Köpte man väskor till RS, var de mattsvarta.) Möjligen är även sadelvärme standard på GT(?). <BR>Modellen fanns inte alla år, men håller man utkik i begagnatannonserna, dyker den upp då och då. <BR>Och - som Gunnar skriver - är man intresserad, provar man. Du/Ni kanske upptäcker, att vare sig RS eller GT "Mk I" är något för Er. Då vet Ni det och kan leta vidare. Gunnar har ju levererat matnyttiga tips. <BR><BR>Själv har jag nu kört min K 1200 RS, 2002, 5 800 mil (total körsträcka 8 400) ,och "den bara går". Enda åtgärd, förutom regelbunden service enligt bok, har hittills varit byte av gashandtaget, vars elvärmekablar lade av efter 5000 mil - och det betraktar jag som ordinarie driftskostnad. Cykeln passar mig ypperligt, så byte dröjer nog(???). Men jag åker förstås 98 % singel.<BR><BR>Att den är bra på långfärd kan likaså intygas efter resor till Lofoten, Pyrenéerna, Eifel/Moseldalen, Alperna och Nordkap. Motorns fina låg- och mellanregister firar triumfer för avstressad körning, samtidigt som det alltid finns så mycket effekt, att omkörningar är ett nöje. Grädden på moset är, att växellådan inte är typiskt BMW utan förvånansvärt smidig och oklonkig. EN ENDA gång har jag under alla mil lyckats hitta ett friläge, som inte borde ha funnits där!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav gösser » 2011-10-09/11:25

Hej!
Dessa diskussioner känner jag igen! Eftersom jag nyligen bytt från K 1100 LT till K 1200 GT-04 kan jag hålla med om att LT:n är en väldigt bekväm cykel, passagerarkomforten är enligt min fru toppen. Men det är tyvärr en äldre konstruktion och någon gång ska man ju förnya sig. Men nu var det ju en 1200:a som du undrade över....Hur RS:en är vet nog både Gunnar och Bror bättre än jag men GT:n har jag kommit lite underfund med. Utöver vad som sagts är även styret något högre än på RS:en original, jag har dessutom satt på styrförhöjare så nu känns det helt ok. Jag har,(vilket jag tror är original på GT:n) även komfortdyna som är mer "stoppad" men framför allt bredare. Men min fru upplever att fotstöden sitter för högt. Detta innebär att det blir"fel" vinkel i höftlederna vilket i sin tur leder till att hon inte får stöd för låren. Vidare medför detta att hon blir "stel", nästan som träningsvärk i låren eftersom hon inte kan slappna av i musklerna. Dessutom "korvar" byxorna ihop sig i ljumskarna just på grund av den snäva vinklingen. Denna sittställning ger även ökat tryck på svanskotan som för tillfället besvärar min hustru. Nu vet jag inte om min fru är extra känslig men det finns hjälp att få.......
Jag har beställt fotstöds-sänkare,(sänker ca 6 cm) som förhoppningsvis kommer att levereras om ett par veckor,(lång leveranstid eftersom de var slutsålda!!!!). Skulle inte det hjälpa får jag nog ta en titt på de Amerikanska dynorna som är något i hästväg vad det gäller komfort. Men köregenskaperna är betydligt "roligare" på GT:n än på LT:n, och motorn är en riktig pärla, flexibel och snabb. Hoppas dessa rader kan vara till någon hjälp.

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav hedberg » 2011-10-09/13:55

Hej
Ja som jag skrev så trivs jag med 1100 s.en så en Lt eller liknande blir nog aldrig aktuellt, tror dom blir för klumpiga när det svänger ordentligt.Däremot så är nog en GS en trevlig maskin men jag kan inte förlika mig med designen( jag tycker att den är rent ful),så då återstår nästan bara RS och GT. Det känns som det finns en del små grejor som kan ändras så den blir riktigt bra.
Jag tänker förövrigt behålla 1100:an så att jag köra lite aktivt på småvägar när jag åker ensam,i alla fall tills jag provat en RS ordentligt.

Ha det!
INGE.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-09/15:26

Som Gunnar påpekar, har Du också R 1200 RT. Dessutom finns en doldis; R 1200 ST, som jag tror fanns 2005 - 2007(??). Vad jag vet är den tekniskt likvärdig med RT. Skillnaden är mindre kåpa, endast manuellt inställbart kåpglas, en karaktäristisk strålkastarmontering på höjden, som ges associationer till ett kyrkfönster(!), och som brukar dela åskådarna i älskar <=> hatar, plus att packväskor inte ingick i köpet (men sådana köpte nog de flesta till). Dessutom har den clip-on-styre, vilket ger lite mer framåtlutad körställning. <BR>Annorlunda uttryckt är ST ett mellanting mellan S- och RT-modellerna. <BR>De flesta recensenter var lite ljumma mot den, då RT är lika smidig på kurvig väg och som totalkoncept lirade bättre, men var och en har ju rätt till sina egna preferenser. Måhända kan den vara något för Er att hålla utkik efter? Boxermotorn känner Du ju till, så Du vet, vad den går för - och 1200-varianten har bättre knuff än sina föregångare.<BR>Kikar Du under "Säljes" här på Forum, finns minst två maskiner utannonserade; 2011-05-08 och 2011-04-17. Den sistnämnda är även avfotograferad. Huruvida de fortfarande faktiskt är till salu, har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-10-09/23:21

Eller så kan man se det som en arbetskamrat till mig uttryckte saken:

-- Ta med frun? Dubbla priset, halva nöjet!

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav hedberg » 2011-10-12/21:21

Nja Bror jag tillhör nog dom som inte älskar ST-modellen,tycker att det är viktigt att hojen har ett utseende som
jag gillar.Det har nog sagts förr ,att man köper mc med hjärtat inte med hjärnan,och det stämmer nog.
Jag kollar nog efter en K12 RS tror jag.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-13/16:54

Inget att diskutera. Du köper naturligtvis det, som Du vill ha och tror på - och som RS-ägare kan jag bara konstatera, att Du gör ett mycket gott val. Många sköna mil - och år - tillönskas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav FlashGordon » 2011-10-13/17:58

Kan bara hålla med Bror. K1200RS är en otroligt bra MC idag till ett otroligt bra pris.
Vad jag saknade var det väderskydd som en högre ruta och bredare skydd ger.
Så har du råd så lägg hellre pengarna på en k1200GT-I.
Kostar troligen 20 000 mer men jag tror du kommer uppskatta skillnaden.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav M-Anders » 2011-10-13/19:33

FlashGordon skrev:Kan bara hålla med Bror. K1200RS är en otroligt bra MC idag till ett otroligt bra pris.
Vad jag saknade var det väderskydd som en högre ruta och bredare skydd ger.
Så har du råd så lägg hellre pengarna på en k1200GT-I.
Kostar troligen 20 000 mer men jag tror du kommer uppskatta skillnaden.


Eller köp en RS och sen köper du en högre ruta och vindspoiler så har du sparat minst ca 15000 :)
+ att du får en "något roligare hoj"

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav hedberg » 2011-10-16/10:15

Hej

Nu är beslutsångesten över! I går var jag nere(Jag bor i Borås) i Malmö och köpte en K12Rs -04
Det var 30 behagliga men kalla mil att köra hem! Synd att det redan är höst!

Första intrycket är att den är lite tung ,men att det känns inte alls när man får rull på den,
och att rutan går inte att ha i översta läget för då blir det ett våldsamt oljud i hjälmen.

Hojen har bara gått ca 40 mil sedan service i våras så ngt. oljebyte blir det inte nu.
Däremot så ska jag byta bromsvätska,är det samma prosedur som på min R11S -02?
Det är ju samma system, eller?

Mvh Inge
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-16/10:46

Grattis till en härlig hoj!<br><br>

Beträffande rutan, så har Du konstaterat samma sak som jag gjorde när jag hade min K12000RS - originalrutan ger en faslig turbulens i övre läget. Jag bytte till en ruta från http://www.aeroflowscreens.com/, och det är fortfarande den bästa ruta jag haft på någon hoj! Kunde utan problem köra med öppet visir i motorvägsfart + moms, och det var helt tyst i hjälmen...<br>
Kan också rekommendera Dig att höja lufttrycket i framdäcket rejält - 2,9 istället för rek, 2,5 bar gör att hojen inte "faller in" lika tungt i tvära svängar, och som bonus slipper man trappstegs-slitage på däcket.
<br><br>
Bromsvätskebytet är likadant som på alla andra BMW med integral-servobromsar, dvs en del pyssel för att byta all olja i manöverkretsen.
<br><br>
Lycka till med Din nya hoj!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-16/11:02

Grattis - och välkommen i RS-gänget. Jag har f.ö. samma erfarenhet som Du: Rutan i övre läget => MYCKET turbulensbuller! Nedre läget: En helt annan hoj - men det vore intressant att veta, hur den skulle te sig, om jag kapade sådär 5 höjdcentimeter till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Jarl Bellehed » 2011-10-17/17:16

Grattis till ett bra val!

Mvh. Jalle K1200RS år2003 :D
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22

Re: R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav hedberg » 2011-10-18/21:25

Hej

Vilken ruta valde du Gunnar? Det finns ju ett par olika versioner.Kan man handla direkt eller är det via Danmark som gäller?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

R 1100 S v.s K 1200RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-19/00:30

hedberg skrev:Hej

Vilken ruta valde du Gunnar? Det finns ju ett par olika versioner.Kan man handla direkt eller är det via Danmark som gäller?

Hej!
Jag hade den lägre av de två varianter som fanns av Aeroflow-rutan. Fullt tillräcklig för mig som är 1,80 lång - den höga hade jag nog haft problem att se över i övre läget.
Jag beställde direkt från USA, det gick utmärkt - fast det är ju drygt 4 år sedan, det kan ha ändrat sig.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst