Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-13/09:17

I somras när Gunnar guidade mig runt i en väl tilltagen cirkel runt Gällstad var även sambon Gunilla med på deras F650GS.


Jag fick också möjlighet att testa deras F650GS som i princip är samma som min men sänkt och med grusdäck. Det blev en kort sväng grus men skillnaden på grusbeteende var avsevärt mycket bättre. Sen är jag skitfeg på grus så det gick iofs inte fort.


När jag var i Söderköping för någon vecka sedan, träffade jag på ännu en F650GS-ägare som bytt till grövre däck och vi pratade en hel del om däcksval.



Tyvärr har jag lyckats förtränga vilka däcksmärken vi berörde, men han berättade att han körde på sin andra uppsättning grusdäck och att han från början hade ett däck som enligt hans menande var typ 50/50 Grus/Asfalt. Nu hade han bytt till däck som han menade var 30/70 Grus/Asfalt och att den kombinationen passade honom som handsken eftersom han som jag körde uteslutande på Asfalt men ville kunna ge sig ut på en grusväg och känna att däcken ger ett lite bättre grepp.



Skulle kunna börja med ett PM till Gunnar om hans däcksval, men gissar att det kan vara intressant för fler.



Så... vad skall jag välja? Vad finns det för erfarenheter.?



Någon gång under försommaren nästa år, är det dags för däcksbyte för mig, men det är inte mer kvar på framhjulet att det nästan motiverar att lägga om båda däcken under vintern så den är fit for fight i vår.


BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-13/10:58

Hej Putte!
<br><br>
Till att börja med heter min sambo Monica, uppgav hon något annat i somras blir jag orolig... ;)
<br><br>
Däcken Du provade var Heidenau K60 Scout - en utmärkt kompromiss om man ska köra en del på dåliga vägar och kanske till och med ge sig ut där underlaget är lite lösare - jag har forcerat många "surhål" och leriga avsnitt med de däcken.<br>
K60 funkar riktigt bra även på asfalt, och har hygglig livslängd så länge man inte kör långa sträckor i hög fart (20 mil motorväg i 130 knyck sliter rejält på däcken, kan jag berätta....).
Ett liknande däck, fast dyrare, är Metzeler Sahara.<br>
Vill man ha ett mer offroad-inriktat däck är det Continental TKC80 eller Metzeler Karoo, som börjar närma sig riktiga "nabbadäck" men ändå är användbara på asfalt.
<br><br>
Jag kan med gott samvete rekommendera Dig att prova Heidenau K60 Scout - däcket är väldigt prisvärt (jag har köpt från http://www.mynetmoto.com), och egentligen inte sämre på asfalt än de originalmonterade Bridgstone Battlewing/Michelin Anakee. Något kortare livslängd om Du kör mycket i hög fart på varm asfalt, men det vägs upp av det lägre priset.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-13/11:20

Gunnar Elmgren skrev:Hej Putte!
<br><br>
Till att börja med heter min sambo Monica, uppgav hon något annat i somras blir jag orolig... ;)
<br><br>
Däcken Du provade var Heidenau K60 Scout - en utmärkt kompromiss om man ska köra en del på dåliga vägar och kanske till och med ge sig ut där underlaget är lite lösare - jag har forcerat många "surhål" och leriga avsnitt med de däcken.<br>
K60 funkar riktigt bra även på asfalt, och har hygglig livslängd så länge man inte kör långa sträckor i hög fart (20 mil motorväg i 130 knyck sliter rejält på däcken, kan jag berätta....).
Ett liknande däck, fast dyrare, är Metzeler Sahara.<br>
Vill man ha ett mer offroad-inriktat däck är det Continental TKC80 eller Metzeler Karoo, som börjar närma sig riktiga "nabbadäck" men ändå är användbara på asfalt.
<br><br>
Jag kan med gott samvete rekommendera Dig att prova Heidenau K60 Scout - däcket är väldigt prisvärt (jag har köpt från http://www.mynetmoto.com), och egentligen inte sämre på asfalt än de originalmonterade Bridgstone Battlewing/Michelin Anakee. Något kortare livslängd om Du kör mycket i hög fart på varm asfalt, men det vägs upp av det lägre priset.


Tack Gunnar. Jag var rätt säker på att du skulle svara först :-D

Är du säker på att din sambo inte heter Gunilla?
- Då måste det vara min som heter så...
Asgarvar för jag var rätt säker på att jag skrev Monica, men således inte....

Jag skall kolla lite priser men det lutar nog åt att jag testar en omgång med någon form av kompromissgrusdäck typ Heidenau. Ett rent grusdäck intresserar inte eftersom det är asfalten jag trivs bäst på.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Lars Westman » 2011-10-13/21:56

Nu är ju däck väldigt mycket en individuell smakfråga men....

Om du trivs bäst på asfalt tycker jag nog att även K60 är lite väl grovt. Ett Anakee2, Battlewing eller liknande ger dig en trevligare hoj på asfalt och duger gott för sporadiska grusvägsbesök så länge det inte blir lerigt. Det är iaf min åsikt...

Jag kör normalt på K60 bak och TKC80 fram då jag helst håller mig ute i spenaten och letar nya grusvägar och traktorstigar. Inför sommarens norgetur lade jag på en uppsättning Battlewing som jag tycker är betydligt komfortablare och bättre på asfalt, men det hindrade ändå inte att det blev ett 10-tal mil grusväg. Stundtals rätt grova gruslager och bökig körning men funkade bra ändå. Det som absolut inte funkar med sådana däck är blöta leriga vägar då mönstret sätter igen direkt och det bli isgata av det hela.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Kovlingen » 2011-10-14/04:46

Gunnar Elmgren skrev:Hej Putte!
Till att börja med heter min sambo Monica, uppgav hon något annat i somras blir jag orolig... ;)

Vad bjöd du Putte på för nått ? :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-14/06:03

Kovlingen skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Hej Putte!
Till att börja med heter min sambo Monica, uppgav hon något annat i somras blir jag orolig... ;)

Vad bjöd du Putte på för nått ? :=))

<BR><BR>
Med risk för att det blir lite för seriöst, men Gunnar och Monica bjöd på ett par dagar jag sent skall glömma genom att visa sig vara fantastiska värdar. Jag bjöds på mat och dryck utöver det vanliga, men framför allt en social trivsamhet som jag sällan skådat.
<BR><BR>
Gunnar är allt det där som han utger sig för i forumet, inte ett troll bakom en signatur och sambon Monica är inte ett snäpp sämre heller.
<BR><BR>
Den guidning som jag fick på alla o-raka vägar i omnejden var också sanslös. Därtill hör att GE också mailat mig en detaljerad vägbeskrivning på roliga vägar hela vägen från Grödinge till Taberg, mer eller mindre utan raksträckor. Sen sista kvällen lade han upp en ny rutt för hemvägen som var lite krokigare ändå... och där jag knappt korsade någon väg jag passerat tidigare.
<BR><BR>
Så min Taberg - Gällstadresa från i somras, den kommer att vara ett ytterst positivt minne - Länge.
<BR><BR>
Bild
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-14/06:13

Lars Westman skrev:Nu är ju däck väldigt mycket en individuell smakfråga men....

Om du trivs bäst på asfalt tycker jag nog att även K60 är lite väl grovt. Ett Anakee2, Battlewing eller liknande ger dig en trevligare hoj på asfalt och duger gott för sporadiska grusvägsbesök så länge det inte blir lerigt. Det är iaf min åsikt...

Jag kör normalt på K60 bak och TKC80 fram då jag helst håller mig ute i spenaten och letar nya grusvägar och traktorstigar. Inför sommarens norgetur lade jag på en uppsättning Battlewing som jag tycker är betydligt komfortablare och bättre på asfalt, men det hindrade ändå inte att det blev ett 10-tal mil grusväg. Stundtals rätt grova gruslager och bökig körning men funkade bra ändå. Det som absolut inte funkar med sådana däck är blöta leriga vägar då mönstret sätter igen direkt och det bli isgata av det hela.


Jag har Battlewing på hojen idag och jag upplevde att Gunnars hoj med K60 var mycket mer trivsamt på grus.
Nu hör det till saken, och det är nog viktigt i bedömningen, Jag är värdelös på grus. Jag är obekväm på grus, känner mig osäker och har ingen grusvana över huvud taget och då kände jag mig betydligt säkrare på K60.

MEN jag föredrar att hålla mig på asfalten och det finns ingen anledning att åka på däck som går onödigt hårt på asfalten så det jag är ute efter är nog lite grövre mönster för att få just den där känslan som jag fick på Gunnars hoj, men fortfarande så nära ett asfaltsdäck som möjligt.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Kovlingen » 2011-10-14/06:36

Förlåt Putte ! Det var bara lite för lätt att skoja om detta .
Ingen tvekan om att Gunnar verkar vara en reko kis .
Hade ju trott att jag skulle få träffa denne pöjk nån gång men
vi kommer ju aldrig på samma kalas :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-14/07:09

Kovlingen skrev:Förlåt Putte ! Det var bara lite för lätt att skoja om detta .
Ingen tvekan om att Gunnar verkar vara en reko kis .
Hade ju trott att jag skulle få träffa denne pöjk nån gång men
vi kommer ju aldrig på samma kalas :=)

<BR><BR>
Din humor skall du inte be om ursäkt för. den är som en frisk fläkt i det här forumet.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Kovlingen » 2011-10-14/07:17

Tack detsamma ! Du har en bra humor :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Lars Westman » 2011-10-14/07:21

Putte Johansson skrev:Jag har Battlewing på hojen idag och jag upplevde att Gunnars hoj med K60 var mycket mer trivsamt på grus.
Nu hör det till saken, och det är nog viktigt i bedömningen, Jag är värdelös på grus. Jag är obekväm på grus, känner mig osäker och har ingen grusvana över huvud taget och då kände jag mig betydligt säkrare på K60.

MEN jag föredrar att hålla mig på asfalten och det finns ingen anledning att åka på däck som går onödigt hårt på asfalten så det jag är ute efter är nog lite grövre mönster för att få just den där känslan som jag fick på Gunnars hoj, men fortfarande så nära ett asfaltsdäck som möjligt.


Visst är det mer trygghetskänsla på grus med K60 eller liknande. Inget snack om den saken. Jag trivs själv bra med K60/TKC80 och tycker det är en lämpliga kompromissdäck med bra livslängd.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-14/08:03

Lars Westman skrev:Visst är det mer trygghetskänsla på grus med K60 eller liknande. Inget snack om den saken. Jag trivs själv bra med K60/TKC80 och tycker det är en lämpliga kompromissdäck med bra livslängd.


En uppsättning aningen grövre däck, tycker jag i alla fall att jag kan köra upp. Inget hindrar mig att gå tillbaka till rena asfaltsmackor vid nästa byte.

Jag skulle kunna tänka mig att det också handlar om mentala spärrar. Tror inte steget är så långt till att kunna köra avslappnat på grus om man hittar rytmen och vågar gasa utan att bli för stel.
Jag har nog rätt klart för mig hur man skall köra, var jag skall lägga tyngdpunkt, våga ha tempo o.s.v., det handlar just om spärrar.

Släpper spärrarna tror jag de facto att du har rätt, att jag skulle klarar mig bra även med Battlewing eller motsvarande.

Min grusrädsla/oro, är ett handikapp
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-14/10:02

Gunnar Elmgren skrev:Är du säker på att din sambo inte heter Gunilla? - Då måste det vara min som heter så... Asgarvar för jag var rätt säker på att jag skrev Monica, men således inte....

Anade det, Putte - ingen skada skedd, så länge Du vet vem som är vem... ;)<br>
Vi hade också fantastiskt trevligt när Du hälsade på oss - nöjet helt på vår sida!
<br><br>
Beträffande däcken, tycker jag Du resonerar klokt.<br>
Om lite mer "grusvänliga" svålar kan hjälpa Dig att komma över de mentala spärrarna för att köra på grus, kommer Du troligen - precis som Lars skriver - att klara grusvägarna galant med Battlewing/Anakee sedan. Om Du nu inte på kuppen börjar se tjusningen med grusvägsåkande och av den anledningen fortsätter med lite grövre däck (det var vad som hände Yours Truly för ett par åt sedan....).<br><br>

Lycka till med däck-shoppandet - och varmt välkommen tillbaka till Gällstad när Du vill, kanske vi rentav kan hitta lite "snälla" grusvägar så Du får träna bort de där mentala spärrarna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-15/06:58

Hej Putte!
Jag tycker det är kul med grus men kör som en "kärring" på det underlaget ofta. (Finns många av det könet som kör ifrån mig)
Om jag får sätta upp stegen som jag anser viktigast osv för att det skall kunna gå undan på gruset är det som följer:
1. föraren. Det finns de som kan köra fort på grus med vad som helst.
2. Framhjulet. Släpper det, är det otäckt
3. bakhjulet. Inte lika otäckt om det släpper.
4. Hojen i sig.

1. Föraren kan man ju träna upp lite kanske.

2. Framhjulet... 21" är ju att föredra. Finns ju en anledning till att alla seriösa offroad mc har det samt alla enduro samt crossar. 19" är en kompromiss som måste lösas på bästa sätt.
Enligt min mening är ett ganska öppet mönster här viktigt för att kunna trivas på gruset alls. Jag vill ha så öppet som möjligt, och det gäller främst tyngre hojar.
Nackdelen med öppna grusdäck är att man får oftast ett värdelöst alternativ på blöt asfalt.
Dock vet jag ej hur K60 funkar på blöt asfalt. Men Karro, TKC 80, MT21 med flera har sämre våtgrepp en t.ex. Anakee.
3. För att köra på vanliga grusvägar är det inte så känsligt med hur bakdäcket är om det inte skall gå så fort. Har man dessutom lite dåligt med effekt och man vill spinna lite, är ju ett mindre öppet däck lättare att spinna med.
4. Hojen. Nu blir det dyrt!

Så en idé kan vara att sätta på T.ex. Anakee bak. Och sedan ett öppet fram. 19" och så öppet som möjligt är bli ett Metzeler MCE Karoo. Det har jag på extra fälgar till min 1200 GS.
Sedan kan man ha ett Anakee framdäck för att åka asfalt. Det blir mindre däck att kränga och framhjulet är ju ofta enklast att montera av och på. Om du tycker detta blir extra kul kan du ju leta extra hjul och börja då med att finna ett framhjul.
MCE Karoo funkar även på asfalten, det brummar lite, men det får man ta och det slits mera också.

Om du annars vill köra ett set det som funkar för båda är det nog som tidigare beskrivits Heidenau K60 eller Continental TKC80 som gäller.
Jag har bara prövat de senare ovan. De fungerar förvånansvärt bra på asfalt och är bättre på blöt asfalt en t.ex. Pirelli MT21, som däremot är bättre på grus, men ej finns till 19".

Heidenau K60 har jag inte prövat själv, men då många lovordar deras allroundegenskaper stämmer säkert det.
Våtgreppet på asfalt är jag dock nyfiken på att veta hur de är jämfört med andra däck.
På BMW är det ju inte lika nog som på många andra, det finns ju ABS, så tar man det lite lugnare så det inte släpper i kurvor och man bromsar på raksträckor, bör man inte krascha.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ännu en däcksfråga F650GS (twin)

Inläggav Lars Westman » 2011-10-15/15:09

K60 funkar bättre på våt asfalt än TKC80. Med ett TKC80 bak på min 800 går det ofta på sladd när det är blött. Den risken är mindre med K60 bak.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HÅKAN SEDBO och 1 gäst