Batteriladdare på Lidl

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Batteriladdare på Lidl

Inläggav tommykn » 2011-10-17/23:23

Denna vecka finns den vi slarvigt kallar för "CTEK-kopian" i sortimentet för 199:-


http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_18628.htm


Enda nackdelen är att den går tillbaka till standbyläge vid strömavbrott...

Senast redigerad av tommykn 2011-10-18/07:54, redigerad totalt 1 gång.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav MichaelWa » 2011-10-18/00:09

Nej det måste vara mer fel än så på dessa kopior............

Jag köpte själv 2 stycken för ett år sedan och de klarar inte av att ha spänning i batteriet som en original.
Båda har nu även probs m att "stega" igenom i menyn till laddning då inte knapparna fungerar helt 100 längre.

Enda positiva jag kan se med dessa kopior är att det var längre garanti än original så jag ska lämna in och se om jag bara haft otur med dessa (har original och dessa fungerar helt perfa i flera år nu).
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-18/05:35

Imola skrev:Nej det måste vara mer fel än så på dessa kopior............

Jag köpte själv 2 stycken för ett år sedan och de klarar inte av att ha spänning i batteriet som en original.
Båda har nu även probs m att "stega" igenom i menyn till laddning då inte knapparna fungerar helt 100 längre.

Enda positiva jag kan se med dessa kopior är att det var längre garanti än original så jag ska lämna in och se om jag bara haft otur med dessa (har original och dessa fungerar helt perfa i flera år nu).


Jag köpte min Lidl-laddare för ett par år sedan, efter att en tysk tidning hade skruvat isär den och en CTEK-laddare och funnit identiska kretskort och komponenter på insidan.

Min har fungerat utan problem, men jag har å andra sidan inte använt den som långtids underhållsladdare utan laddat någon gång då och då.

Att knappar m.m. inte håller samma kvalitet, kan säkert tänkas för skalen är ju i alla fall helt annorlunda.

Hur som helst, på min laddare har jag satt dit ett kontaktdon från Kjell & Co som om jag minns rätt kostade 14:- och som passar direkt i min GS laddkontakt. Fungerar klockrent.

Jag köpte min laddare av ren nyfikenhet eftersom den var omskriven på någon hoj-site, minns inte vilken och att den var billig.
Men i tanke på att den generelle hoj-ägaren sällan drar sig för att köpa tillbehör som kostar, kanske det är rätt små pengar att tjäna jämfört med CTEK om den t.ex. har bättre knappar.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav tommykn » 2011-10-18/07:52

Jag har en äldre Lidl-laddare som har fungerat i fem år, med nämnda adapter (gamla CTEK-kontakten) monterad. Däremot lade den nyare modellen av efter ett år - tack och lov är det tre års garanti på grejorna. Som sagt, man får sannolikt vad man betalar för i detta fall, CTEK har mycket gott rykte och jag har inte haft några som helst problem med mina CTEK-laddare.

Jag har också läst om påstådda likheter mellan CTEK:s 3600, men det är sannolikt en skröna - se inlägg #11 på bifogad länk

http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showthread.php?s=9249c863eae52fa539fbc21062d91eff&t=175568&pp=25
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-18/08:14

tommykn skrev:Jag har en äldre Lidl-laddare som har fungerat i fem år, med nämnda adapter (gamla CTEK-kontakten) monterad. Däremot lade den nyare modellen av efter ett år - tack och lov är det tre års garanti på grejorna. Som sagt, man får sannolikt vad man betalar för i detta fall, CTEK har mycket gott rykte och jag har inte haft några som helst problem med mina CTEK-laddare.

Jag har också läst om påstådda likheter mellan CTEK:s 3600, men det är sannolikt en skröna - se inlägg #11 på bifogad länk

http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showthread.php?s=9249c863eae52fa539fbc21062d91eff&t=175568&pp=25


Tror inte det är en skröna. Den länk som något svenskt hojforum pekade på är från vintern 2008-2009 och pekade på en tysk nät-tidning där man lyfte på locket på en CTEK av metallchassi och Lidls laddare av plast.
Tyskan klarar jag inte och nätöversättningen lämnade en del att önska, men bilderna visade 2 identiska kretskort, inte likt det du länkar till.

Funktionalitet, intrimmning och andra beroenden har jag ingen aning om. Min laddare fungerar bra och jag är nöjd med det.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-18/08:20

Å andra sidan: Senast jag såg ett pris på en CTEK (Det var några år sedan), låg det kring 700:- Det är ju inte direkt någon ruinerande utgift, samtidigt som man är säker på, att man får bra grejor - och det kan vara bra att tänka på det amerikanska uttrycket "penny wise and dollar stupid".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-18/08:36

Bror Gårdelöf skrev:Å andra sidan: Senast jag såg ett pris på en CTEK (Det var några år sedan), låg det kring 700:- Det är ju inte direkt någon ruinerande utgift, samtidigt som man är säker på, att man får bra grejor - och det kan vara bra att tänka på det amerikanska uttrycket "penny wise and dollar stupid".


Håller fullständigt med dig.
Tror den går att köpa ännu billigare på nätet.

Jag slarvade bort min CTEK laddare när vi flyttade ut i skogen och eftersom Lidl-laddaren gör sitt jobb så har jag inte lagt ner något jobb att leta efter den.

Men är man det minsta tveksam så tycker jag inte att det är så stora pengar att tjäna, inte minst när samma personer resonerar att det är försvarbart att betala mer för ett kvalitativt batteri.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav DaK » 2011-10-18/09:39

Imola skrev:Nej det måste vara mer fel än så på dessa kopior............

Jag köpte själv 2 stycken för ett år sedan och de klarar inte av att ha spänning i batteriet som en original.
Båda har nu även probs m att "stega" igenom i menyn till laddning då inte knapparna fungerar helt 100 längre.

Enda positiva jag kan se med dessa kopior är att det var längre garanti än original så jag ska lämna in och se om jag bara haft otur med dessa (har original och dessa fungerar helt perfa i flera år nu).


Lidl har 3 års garanti och Ctek har 5 år (till ursprunglig köpare).
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav Marie » 2011-10-18/10:42

Den *nuvarande* Lidl-laddaren har även 6V-läge så den kan knappast längre vara en ren Ctek-kopia.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Batteriladdare på Lidl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-18/14:34

Putte Johansson skrev:... eftersom Lidl-laddaren gör sitt jobb så har jag inte lagt ner något jobb att leta ...

Och det finns ju ytterligare ett bra amerikanskt talesätt: "If it ain't broken, don't fix it."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst