Hur får man upp en MC på ett släp

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur får man upp en MC på ett släp

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-10-22/22:39

Jag har blivit med släpvagn och planerar väl att använda den ibland för att frakta bl.a. min egen ägandes R1100S på. Det finns en del trådar om hur man surrar en hoj och så men jag undrar om nån kan ge mig ett tips på hur man får upp den på släpet.


Såg att AVA sålde en ramp som man kan använda men jag undrar ändå lite hur det är tänkt. Att köra upp den verkar "spännande" men att leda upp den verkar inte klockrent heller, i alla fall inte om man är ensam.


Så, har nån nåt råd att ge innan jag börjar experimentera själv och gör nåt dumt?


/Fredric

-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Hur får man upp en MC på ett släp

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-23/08:11

Håller helt med Nils-Erik! Smal ramp = led upp cykeln med hjälp. Att köra upp den kräver bredare doningar. Om inte, kan det bli både dyrt och smärtsamt - och se för sjutton till, att släpet inte kan vicka kring hjulaxeln! <BR>Har Du bara det smala alternativet att tillgå och vet, att det kan vara si och så med tillgång till hjälp, skulle en lösning kunna vara en elektrisk vinsch, monterad i släpets främre del. Den drar då långsamt upp cykeln, varpå det enda Du behöver göra är att hålla cykeln i balans under tiden. Men jag tycker själv, att det låter lite äventyrligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Hur får man upp en MC på ett släp

Inläggav Andreas Norrby » 2011-10-23/08:56

De gånger jag har kört min GS på släp så har jag ihopfällbara lastramper från Jula. De säljs i par och det är rätt skönt att ha båda bredvid varandra för lite vingelutrymme. När mc'n ska upp så går jag bredvid och "kör" upp den på rampen. Att sitta på och köra skulle jag aldrig våga, känns alldeles för lätt att vingla till och då är det långt ner för att få ner en fot.

När jag ska av med mc'n så skippar jag ramperna och rullar sakta bakåt så att släpet tippar och då är det lätt att sedan rulla av. Den lösningen kräver däremot viss markfrigång...
//Fd. "Vilse på näset"
Andreas Norrby
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2010-07-24/07:18

Re: Hur får man upp en MC på ett släp

Inläggav Lars Arvidsson » 2011-10-23/19:31

På den tiden jag körde plastraket gjorde jag såhär:

Bakläm av

koppla av släp

drag handbroms å be någon lyfta upp dragstången

kör på lagom långt å be personen pressa ner dragstången kör sedan helt fram.

Resten får du lista ut själv ;)
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Hur får man upp en MC på ett släp

Inläggav Marie » 2011-10-23/23:04

Jag gör som "Vilse på näset". Jag kör upp hojen med motordrift, men gående vid sidan.

Men jag känner att det bara är en tidsfråga innan jag kör upp sittande på hojen.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hur får man upp en MC på ett släp

Inläggav aksv » 2011-10-26/16:44

Det bästa är ju om släpet går att tilta. Då är det bara att köra upp och låta flaket tilta ner av sig själv.
Man får öva lite först bara.

Hälsningar
Åke
Bilagor
ny-1.jpg
Lastning av MC
Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst