Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav aksv » 2011-10-28/21:48

Fredag kväll och en ny Bumsen att läsa, då mår man ganska gott. Lite tidigare på eftermiddagen hade jag varit ute i garaget och tittat till min nya R1200GS. Ja, den är väl kanske inte helt ny längre eftersom jag ägt den i ett år, men ändå, efter drygt 2000 mil känns den ändå som ny, och den är ju en 2011. Inte en skråma på den och servad på alla punkter.


En timme senare när jag läst om den nya Öhlins dämparen är kvällen i det närmaste förstörd.


Ja, jag trodde faktisk att mina originalstötdämpare fungerade utmärk. Så sent som förra helgen när jag var ute och åkte på lite skumpiga vägar njöt jag till och med av GS’ens fantastiska förmåga att hantera dåliga vägar.


Men nu har jag alltså brutalt tagits ur den villfarelsen. Inte har jag heller skött om dämparna över huvudtaget.  Jo spolat av dem med vatten när hojen tvättats givetvis, men inte mer än så. Vet faktiskt inte ens hur jag borde ha skött om dem. Och i BMW’s serviceschema står det inte ett ord om dämparna heller.


Och nu är de alltså i det närmaste helt slut, enligt Bumsen. Funderade på att fråga sambon om hur hon skulle ställa sig till att ta 30.000:- ur sparkontot till nya dämpare, men känner att den frågan inte lämpar sig i dessa euro kris-tider.


Så nu står mitt hopp till Er erfarna GS åkare, inte är det väl så illa? Visst håller väl dämparna i många år till!


Snälla…

Användarvisningsbild
aksv
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2010-09-29/20:42

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2011-10-28/22:59

[irony]Støtdemperne? Vi kan vel likegodt kaste hele sykkelen.

I en annen aktiv tråd her på forumet er det det originale eksosanlegget som tydeligvis er helt ubrukelig!

Og så klarer man aldri å bli enige om hvilke dekk som passer best, og den usikkerheten på min fine sykkel som jeg perfeksjonist ikke kan leve med.

Og skulle man være så uheldig å bruke 10W-40 istedenfor 20W-50 (eller omvendt), ikke bytte bremsevæske hver halvår eller glemme å varmkjøre bremser og dekk hvert kvarter, ja da er man ute på et rent kamikazeoppdrag!

All denne usikkerheten fører til at jeg nå i morgen kommer til å kjøre sykkelen på dynga! [/irony off]
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-29/01:47

Vad jag hört brukar man iaf kunna räkna med en livslängd på dämparna på 7 -8 tusen mil.
Men det kanske inte gäller de dämparna du har.
Jag har själv varit inne på att byta till Öhlins. Tyvärr dök det upp ett par här på forumet, precis när jag inte har pengar till att buda på dem.
Men min hoj har gått 9000 mil och tycker den är stum över skarvar ivägen mm samt saggar ihop mycket i bakändan med passagerare. Men jag har en 04:a utan elektroniskt misch masch.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav ChEng » 2011-10-29/04:37

På min 1200 GSA -10 gav min bakdämpare upp efter 1200 mil, läckte olja och de går ej att renovera utan fick bytas, kostnad inkl arbete runt 18000:-, tur man hade garanti. Har nu en hoj med ESA liknande Öhlinare, mkt mer komfortabel, överlägsna inställningsmöjligheter samt inte minst, dessa är enkla enl mek att reparera
ChEng
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2010-10-03/14:52

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-29/05:02

ChEng skrev:På min 1200 GSA -10 gav min bakdämpare upp efter 1200 mil, läckte olja och de går ej att renovera utan fick bytas, kostnad inkl arbete runt 18000:-, tur man hade garanti.

Då hade du en konventionell dämpare som min?!
Själv fick jag BMW i Gbg / Bilia att byta min bakdämpare mot en annan begagnad när jag köpte min, då ngn pillat sönder eller att något hänt med justeringen av returdämpningen på bakdämparen. Den hade då gått cirkus 5000 mil. JAg köpte den alltså vid detta tillfälle av BMW i Gbg.
Kvaliteten kanske är sådär på BMW:s dämpare?!
Riktlinjer om 7 -8 tusen mil var normalt på japs hojar för några år sedan. Men allt kan ju gå sönder...

Det där med att dämpare inte går att renovera är både sant och falskt.
Jag var inne på att renovera min dämpare till min Africa Twin, som ej heller är renoveringsbar.
Dock måste man få kontakt med rätt person som dels har kunskaper och verktyg för att genomföra en sådan operation.
chansningen innebär att om allt går bra vid isär monteringen samt att man kan fixa ihop delar till innanmätet, funkar det. Om man inte har rätt delar eller att man vid isär monteringen, som vad jag förstår innebär att man borrar ur nitar och inte borrar för djupt etc.

ChEng skrev:Har nu en hoj med ESA liknande Öhlinare, mkt mer komfortabel, överlägsna inställningsmöjligheter samt inte minst, dessa är enkla enl mek att reparera


Vad bra att de är renoveringsbara. För det är en dyr investering med nya grejer.
Vad gäller Öhlins konventionella dämpare så är ju inte de dyrare en original.
Det kanske även gäller ESA grejer. Förresten sitter ju Öhlins ESA grejer på Ducati om jag inte läst snett.
Så när väl en ESA lagt av kanske Öhlins inte är dyrare, om det inte är ekonomiskt försvarbart att laga grejerna.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Magnus von Melen » 2011-10-29/07:17

Håller med trådskaparen, det var en jäkla artikel att få sig till livs en fredag kväll. Man skall alltså först köpa en mc för 150'+, glatt renovera den för 30' efter ca. 2år och därefter vid var eller varannan service lägga på ytterliggare tusenlappar på att renovera skiten?
VILKEN DYNGA som produceras :x
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-29/10:51

Jag läste också artikeln, men reagerade inte riktigt på samma sätt.<br>
Jag tog den istället som ett ganska okritiskt skrivet reportage om en produkt och ett företag, som ligger i teknologins framkant. <br>
Jag är övertygad om, att Öhlins nya stötdämpare är en utmärkt produkt - för den som har 30.000 kr att spendera.<br>
Jag är lika övertygad om, att BMW:s originalstötdämpare duger utmärkt för de flesta av oss, och att de dessutom håller ganska länge.<br>
Artikeln hade vunnit på om det funnits en kritisk analys - som den är skriven är det i praktiken ren reklam för Öhlins, och det är nog som sådan den bör läsas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Marie » 2011-10-29/13:08

Jo det irriterar mig ganska ordentligt att vår föreningsblaska publicerar en till synes redaktionell text, som innebär såpass grov reklam. <br><br>

Nu är kanske ESA-fjäderbenen en såpass speciell produkt, men i övrigt tycker jag att Öhlins pris/prestandarelation och i synnerhet servicesinne inte ligger i den absoluta toppklassen. Mimmi kan säkert utveckla det där närmre efter en säsong med Wilbers.<br><br>

För det priset som ett Öhlinsben betingar tycker jag att det MINSTA man kunde begära, är att tillverkaren utifrån aktuella vikt- och körstilangivelser beräknar kundanpassade fjäderdata, väljer rätt fjäder, och ställer in kompressions- och returdämpning korrekt innan leverans. Men så är ju icke fallet. Man levererar en "passar alla fjäder" med "passar alla inställning" och vill man ha något annat så får man prova sig fram och mäta häng, med ett eller flera fjäderbyten (givetvis kostar varje fjäder) som följd, och dessutom själv experimentera sig fram till rätt kompressions- och returdämpning.<br><br>

Detta är enligt min ödmjuka åsikt ynkligt när det finns tillverkare som faktiskt har den servicen till sina kunder, och vars produkter också är renoverbara, men ändå kostar mindre....<br><br>

Kanske en del av förklaringen ligger i att Öhlins på vanligt svenskt maner håller sig med en generalagent (som ju givetvis också vill tjäna pengar) till och med på hemmamarknaden, medan kunden kan prata direkt med rätt personer på Wilbers och muntligen ytterligare förtydliga de mycket detaljerade uppgifter som man får fylla i på ordersedeln....<br><br>
Resultatet blev att Mimmi inte behövt efterjustera någonting alls under säsongen. Fabrikens beräkningar utifrån de lämnade uppgifterna gav ett perfekt resultat direkt.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-10-29/14:03

Kan nämna att det finns en artikel i senaste numret av SMC:s tidning MC-folket i samma ämne, skriven av Elving Solli som av allt att döma var med vid samma provkörningstillfälle som Bumsen-redaktören.
<br><br>
MC-folkets artikel konstaterar även den att Öhlins nya ESA-dämpare ger en klar förbättring jämfört med BMW original, men också att den är dyr och att redan originaldämparna är väldigt bra.
<br><br>
Min tolkning är, att Öhlins-dämparna är ett tekniskt framsteg som kostar en hel del - vill man ligga på topp och är beredd att betala för det så får man tveklöst bra grejor. Har man inte råd eller lust att lägga 30 tusenlappar på att göra marknadens bästa stor-endurohoj ännu bättre, duger originalet utmärkt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-10-29/14:21

Nu har jag ju inte det "problem", som vissa medlemmar råkat i, eftersom jag inte har hoj med ESA. Ändå har jag gjort samma reflektion som Gunnar och Marie - och formulerar den bara lite annorlunda: Öhlins har uppenbarligen skickliga marknadsförare, samtidigt som hojpressen i gemen inte verkar särskilt kritiskt inställd. <BR>"Bumsen" och "MC-folket" har det gemensamt, att de är föreningstidningar - gissningsvis med mer begränsade resurser är de kommersiella tidningarna. I senaste numret av båda har nämligen snarlika artiklar förekommit, och jag vill minnas, att det gäller även någon av de kommersiella tidningarna (men minns just nu inte vilken). Lovsången till Öhlins nya grejor har varit lika unison som den nykomna kritiken mot BMW:s originalgrejor. <BR><BR>Det hela är så mycket egendomligare, eftersom samma tidningar före Öhlinssystemets uppdykande på marknaden var närmat unisona i sin lovsång över BMW:s ESA-systems suveräna egenskaper - då med originaldämpare! <BR>Den rimliga slutsatsen är, att SÅ dåliga är inte BMW:s originalgrejor - men den dagen det är dags att byta, kan man ta sig en funderare. Dessutom finns ju skäl att göra reflektionen, att många hur som helst lägger 30 000:- på olika tillbehör - som måhända inte är lika väl investerade pengar som riktigt bra stötdämpare. <BR><BR>Sedan finns ju skäl att referera Martin Sands uppfattning från Tylebäck-mötet - ungefär: BMW:s ESA-system är som att montera en fjärrkontroll på en gammalmodig TV. TV:n blir inte ett dugg bättre, men den blir bekvämare att hantera och lättare att ställa in. Hans uppfattning tolkade jag således, som att BMW-dämparna inte är direkt dåliga, men att toppdämpare ÄR bättre. <BR>När han gjorde denna presentation, hade informationen om Öhlins nya system ännu inte kommit ut - men i ljuset av, vad som sedan skett, kan jag förstås inte låta bli att fundera på, om han visste, att det var på gång. <BR>(I övrigt var det skönt, att det inte var något av mina två opus, som förstörde helgen.:-))
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav ChEng » 2011-10-29/17:32

Jag hade ESA på min GSA o den bakre havererade.

På Dycatin min kan jag förutom alla programerade inställningar ställa in kompression, returdämpning o fördpänning helt enligt mina personliga tycken. Helt överlägset BMW.
Sen ställs de ju in automatiskt efter det motorprogram man väljer.
ChEng
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2010-10-03/14:52

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav HåkanH » 2011-10-29/19:32

Odd Arne skrev:[irony]Støtdemperne? Vi kan vel likegodt kaste hele sykkelen.

I en annen aktiv tråd her på forumet er det det originale eksosanlegget som tydeligvis er helt ubrukelig!

Og så klarer man aldri å bli enige om hvilke dekk som passer best, og den usikkerheten på min fine sykkel som jeg perfeksjonist ikke kan leve med.

Og skulle man være så uheldig å bruke 10W-40 istedenfor 20W-50 (eller omvendt), ikke bytte bremsevæske hver halvår eller glemme å varmkjøre bremser og dekk hvert kvarter, ja da er man ute på et rent kamikazeoppdrag!

All denne usikkerheten fører til at jeg nå i morgen kommer til å kjøre sykkelen på dynga! [/irony off]



Håller på att skratta ihjäl mig! :D :)
Odd Arnes ironiska inlägg är helt obetalbart! Skulle man ta åt sig av och lyssna på allt som skrivs & sägs, så
får man göra som Odd Arne föreslår och hämta repet åt sig själv :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Szinbad » 2011-10-29/21:49

Om jag tolkart rätt på Wilbers hemsida, (http://www.wilbers.de/en/wesa/wesa.php) då hos de kostar en bråkdel att upgrader sig till deras lösning.
..."Before you send us your front and rear shocks for rebuild..."

R 1200 GS Adventure with ESA suspension, year of construction: 2006-2010 standard ride hight
Front suspension unit 630-0810-00-WESA € 449,00
Rear suspension unit 640-0810-00-WESA € 479,00

Om jag förstår rätt, de "bygger om" original dämparen, medan Öhlins ger helt ny kit.
Tänkvärd prisskillnad dock!
My2cents
zsolt
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-30/05:53

Så Wilbers har förmodligen inte de motorer etc som krävs för att sälja en ESA fjädring komplett.
Men med tanke på att Wilbers säljer bra nya kompletta dämpare av standard typ, kan man kanske fundera på om har ESA och de börjar bli trötta i framtiden, antingen skall låta BMW renovera dem eller om de skall sändas till Wilbers för renovering och uppgradering eller om man skall köpa nytt från Öhlins.
Som Marie skriver, fick ju Mimmi en väldigt bra och rätt justerad dämpare från fabrik.
Det jag klurar på är om hon haft lite flyt med att den var rätt justerad från fabrik, eller om de alltid lyckas lika bra.

Det jag dock fått reda på är att när man jämfört Wilbers fullt justerbara mot en Öhlinare fullt justerbar på två i övriga lika mc, har dock Öhlinaren varit bäst. Personerna som äger dessa mc är oerhört erfarna och även duktiga på att justera sina dämpare och gör så för att anpassa hojen efter de förhållanden som råder, utan tryck knappar. Det är nog få som gör.

Det som jag också klurar på är service utav grejerna. Öhlins kan jag få servad i stan, medan Wilbers får man skicka utomlands om man inte vet om någon som kan tänka sig fixa dem ändå.
Jag har vid tidigare tillfällen dock inte funnit någon auktoriserad Wilbers mekaniker i Sverige. Man jag kan ha fel
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Marie » 2011-10-30/14:14

Dennis Johansson skrev:Det jag dock fått reda på är att när man jämfört Wilbers fullt justerbara mot en Öhlinare fullt justerbar på två i övriga lika mc, har dock Öhlinaren varit bäst.

Skall du kunna jämföra riktigt korrekt så räcker det inte med två "lika" hojar. Det måste vara två IDENTISKT lika hojar eller ännu hellre att du skiftar fjäderben på samma hoj, så att alla övriga parametrar överenstämmer. Samma däck, samma däckslitage, samma extrautrustning, samma tillverkningstoleranser på allt annat, samma slitage på övriga komponenter, samma förare o.s.v.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Dennis Johansson » 2011-10-30/17:37

Marie:

Självklart kan man gå till dessa ytterligheter. MAn kan ju hoppas ngn mc tidning vill göra ett sådant test.
Emellertid, så är det ett så rimlig jämförande man kan göra utan att riva isär grejerna.
Dock kan man ju sedan ta ett steg till och kolla på racingen.
KTM t.ex. har ju haft lite hojar i de mindre GP klasserna. Trots att de själva äger en stor och bra tillverkare av dämperi, White Power, så fick de ge sig och köpa "svenskt" de också för att kunna hänga med.

Det jag bl.a. iaf fick reda på när de jämfört wilbers och Öhlins var att den senare var mera koncekvent i olika temperaturer samt var något fina avstämd. Både var och bättre en original.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Läste nya Bumsen och så var den helgen förstörd

Inläggav Szinbad » 2011-11-01/22:01

Här kommer min korr med Wilbers
Bara som en notis till Er, min fråga handlade om vikt. Vi åker 80% 2 pax, och på rejäla långresor. Då pga min" lilla" kropp, vi är på gränsen att köra med övervikt.
Deras svar upplever jag som mycket rak på sak.
Cheers Zsolt :ugeek:

Dear Mr. Somogyi,

thank you for your email and your interest in Wilbers WESA products. As I am
international sales manager Mr. Pelke asked me to try to answer your
questions - I'll therewith try my best to do so:

- you'll have the full factory warranty of BMW on all parts but the
suspension. If for example something happens to the ESA system you could
rebuild the WESA shock to the original shocks and claim the warranty. You'll
be sent back the OEM shocks together with the WESA after the coupling of ESA
engine and Wilbers dampers.
- we build the Wilbers dampers to be matched with the ESA (= WESA)
considering your weight an riding style --- therefore YES the carrying
capacity as well as riding comfort is going to be increased
- normally shocks can go for 50.000 km or more - as with all mechanical
products some last much longer and some don't. As you have 5 years full
warranty on WESA shocks you have at least those 5 years! You have to send us
the original shocks with the ESA motors because we have to take the ESA
motors away and couple the Wilbers shocks to them. Here a link in a forum by
a guy who did it already:
http://www.advrider.com/forums/showthre ... light=WESA the
link also is a good disinstallation and installation instruction.

As to the comparison to Ohlins - don't worry - no offense taken!

Of course I know about their ESA shocks - a couple of advantages of our
solution are that you get a system that is well tested (we sell WESA shocks
for more than 2 years now without complains) and because our shocks are
really tailor made - we pick internal damping as well as spring rate in
accordance to your weight and riding style... As far as I know Ohlins does
none of this... And finally you pay less than half when you decide on the
Wilbers solution...

If by Old Man Emu you mean emulsion dampers then that is exactly what the
WESA dampers are...

I hope I have been able to answer at least some of your questions. In case
that you want to know more, don't hesitate to contact me again.

With best regards from Germany,

Dirk Wenzelmann

Wilbers Products GmbH
Frieslandstraße 10
48527 Nordhorn

Tel. 0049 (0)5921 727170
Fax 0049 (0)5921 74099
info@wilbers.de
http://www.wilbers.de

Gesellschaft mit beschränkter Haftung
Sitz der Gesellschaft: Nordhorn
Handelsregister: Amtsgericht Osnabrück, HRB 130484
Geschäftsführer: Bernardus Wilbers

Private limited company
Company's registered office: Nordhorn
Commercial registry: district court Osnabrück, HBR 130484
Executive director: Bernardus Wilbers

Bitte beantworten Sie diese Mail stets so, dass der Verlauf der
Korrespondenz erhalten bleibt. Vielen Dank!
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst