R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Björn Carlsson » 2011-10-30/18:27

Hej!


Köpte en R 1200 GS ADV förra året och har njutit av många mil i sadeln på denna mycket trevliga hoj.


Nu till problemet, efter däckbyte på bägge hjulen känner jag inte alls igen hojen. Den vaggar som en anka i lågfart och känns lite som att den "tippar" in i kurvor och allt resulterar i att jag inte litar på den längre.


Jag bytte från Metzelers Tourance till Continentals ContiTrailAttack. Finns det någon här på forumet som känner igen sig eller har någon aning om vad som kan vara fel så vore jag ytterst tacksam för denna hjälp.



Med vänlig hälsning


Björn

Björn Carlsson
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-08-25/12:23

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Szinbad » 2011-10-30/21:52

HAr Du kollat däcktrycket? Jag har ingen erfarenhet om Conti bara om Metzler Tourance och Tourance EXP.
Jag har haft samma upplevelse i somras när jag bytte däck på min.
Den var nästan "scary" , men enligt min mening det beror på helt enkelt att mina gamla däck i princip var slutkörda, och man fick jobba ordentligt med hojen.

:shock: Den nya däcken gjorde hojen direkt mer responsive.
Metzler tourance och GSA blir som en pantzer, den tar Dig överallt och är en mycket "förlåtande däck.
men min gissning är att om däcktrycket är OK, då helt enkelt DU känner en annorlunda beteende hos hojen.
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Björn Carlsson » 2011-10-31/08:23

Jo det där med däcktrycket var jag inne på ett tag också Szinbad, då det var lite som att balansera på en knivegg. Jag misstänkte att däckverkstaden hade sprängfyllt däcken men efter en koll så visade sig att trycket var som det skulle. Om jag jämför med Metzeler-däcken så var det precis som du säger, rena rama pansarvagnen!
Björn Carlsson
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-08-25/12:23

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Tomas H » 2011-10-31/16:36

Ett långskott kanske, men har du kollat så att däcken är monterade i rätt rotationsriktning?
"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav hebymats » 2011-10-31/19:19

Eller att dom åkt ut riktigt på fälgen.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Lindeberg » 2011-10-31/22:17

Glömt byta till vinterluft? (förlåt)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Jörgen Zakrisson » 2011-10-31/22:39

Vaggar som en anka vet jag inte men tippkänslan känner jag igen och den finns beskriven på andra forum. Du vänjer dig snabbt och du kan lita på däcken fullt ut. Då menar jag fullt ut.
Jag brukar inte utmana ödet allt för mycket men kunde snabbt konstatera att jag faktiskt slet på hela slitbanan. Inga "chickenstrips" där inte.
Någon på Advriderforumet skrev " It sticks like shit on a shovel!"
Jag kan bara hålla med.
Just do it!
Z
Användarvisningsbild
Jörgen Zakrisson
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2009-01-06/15:16

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Filip GSA » 2011-11-03/20:38

Hej!
Jag skaffade mig och hojen (en XRV 750) 2009 ett par då de nya ContiTrailAttack. Hade kört på tourance innan och var van vid dessa. Men oj vad jag upplevde den "tippande känslan som otäck. Dock fick även jag problem med "vaggande" framdel, framförallt i 50-70 km/h. Släppte man styret så hade hojen vobblat omkull tillslut. Jag tänkte att detta kan inte vara rätt, reklamerade däcket, vilket var jobbigt då jag köpt de via mcdäckonline.de. Men efter två (2) ! månader så får jag ett personligt brev från Continental i tyskland där de ber så mycket om ursäkt, och de godtar reklamationen och pengar tillbaka.
Jag ville gärna ha detta däck, därför gick jag till däckfirma efter att det reklamerade var avtaget och de monterade ett nytt ContiTrailAttack.
Denna gång var vobblandet borta, men den tippande känslan kvarstod. Men jag vande mig fort, och nu gillar jag det verkligen, man kan lägga ner hojen ordentligt i kurvorna. Men om du har fått ett dåligt exemplar vågar jag inte uttala mig om. Jag tar för givet att det är balanserat från verkstaden?!
Så du kan lita på tippandet, detta däck är "rundare" än tex tourance, vilket verkar göra att hojen lägger sig ner lättare, tycker jag. Och framdäcket verkar hålla i en evighet. 2 år är mitt nu, och inte mycket slitet, knappt texten är borta! :) (kanske inte lägger ner tillräckligt ha ha! )

Hoppas detta hjälpte lite!
Mvh Filip
Filip GSA
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-02-13/15:00

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Björn Carlsson » 2011-11-08/09:25

Ja det där var ju intressant, Filip. Det låter ju ganska nära de problem som jag har med mina däck.
Jag ska plocka bort hjulen och kolla att allt är ok men sen ska jag kolla med dackonline så får vi se vad de säger.
Tack för era tips och råd!
Björn
Björn Carlsson
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-08-25/12:23

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Filip GSA » 2011-11-08/17:42

Mcdackonline.se kommer att säga (på knaglig engelska...) att du är välkommen att reklamera däcket, UPS kommer att hämta det, men godkänner inte tillverkaren - i detta fall Conti, reklamationen, så kommer du att få betala båda den dyra UPS hämtningen och frakten till tyskland. Så kan du så kolla först med en lokal däckfirma. Jag tror inte jag kommer köpa fler däck från nätet, det var ganska struligt att reklamera. Du ska fylla i ett tyskt dokument och sen tog det ju en evig tid att få det godkänt och pengar tillbaka. Så de hundralappar man sparar från nätet tycker jag inte det är värt! Men det är bara jag. Nästa uppsättning för mig blir de klassiska Michelin Anakee 2! Lycka till!
Filip GSA
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-02-13/15:00

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav GS/A-07 » 2011-11-30/07:38

Hej. Om man kört med däck som fått en "flat" punkt i mitten, det är så slitet så att det blir i princip plant i mitten, och sedan byter till ett nytt däck som är rundat så får man den känslan.

Det är när man bytt däck som hojen beter sig rätt. Lätt att "svänga in". Ett mycket slitet däck måste man bryta mera med hojen för att den ska svänga.
R1200GS/A-2010
Användarvisningsbild
GS/A-07
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2009-06-17/15:52

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav Kovlingen » 2011-11-30/07:58

GS/A-07 skrev: Ett mycket slitet däck måste man bryta mera med hojen för att den ska svänga.

En fundering :
Undrar bara hur det går att svänga med "custom"-hojarna som har dessa extrembreda bakdäck ?
( Men dom kör väl bara rakt fram kanske )
Bred.JPG
Bred.JPG (80.28 KiB) Visad 3023 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1200 GS ADV. Problem efter däckbyte

Inläggav jarmo » 2011-12-01/22:37

lite allmänt om det här med reklamationer på däck
Är det så att man som handlare är auktoriserad återförsäljare för ett däckmärke i sverige så SKA MAN TA HAND OM ALLA REKLAMATIONER OAVSETT VAR DÄCKET ÄR INHANDLAD , även om handlaren påstor att han inte behöver handlägga garanti åtaganden om däcket till ex är importerad eller köpt av en annan handlare (för till ex bridgestone och michelin och alla andra stora märken har garantier som ww (världs omtäckande)
mvh en som vet
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst