Upphör

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Upphör

Inläggav anderssont » 2011-12-07/19:40


Senast redigerad av anderssont 2011-12-26/20:58, redigerad totalt 1 gång.
anderssont
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2001-04-27/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-07/20:16

Inte oväntat...... ska som sagt bli intressant att se vem som tar över.
Ett par gissningar är MC-varuhuset på Norra Stationsgatan, eller Din MC i Rotebro.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Putte Johansson » 2011-12-07/20:55

Gunnar Elmgren skrev:Inte oväntat...... ska som sagt bli intressant att se vem som tar över.
Ett par gissningar är MC-varuhuset på Norra Stationsgatan, eller Din MC i Rotebro.


Skall bli intressant att se om du har rätt. MC-varuhuset har varit mycket Anti-BMW när man råkar nämna fabrikatet. Det finns en del historier om BMW-ägare som försökt fått hjälp med allmänna problem som punktering m.m. och som fått kalla handen, just för att det är BMW.

Men jag skulle inte förvåna mig om du får rätt. Gissa vad fort dom kommer ändra åsikt om märket i så fall :-D
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-08/02:27

Säljare vänder väl alltid kappan efter vinden eller!
HAr pratat med säljare om någon bil och han har då sagt hur bra märket ä mm och hhur mycket bättre en andra märken.

Några veckor senare fann jag honom på ett annat företag och frågade då honom vilket märke som nu är bäst. Om bilen jag nu tittade var bättre en den han skrutit om innan...
Han började till slut att skruva på sig.... sedan gick jag!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-12-08/09:19

Dennis Johansson skrev:Säljare vänder väl alltid kappan efter vinden eller!
HAr pratat med säljare om någon bil och han har då sagt hur bra märket ä mm och hhur mycket bättre en andra märken.

Några veckor senare fann jag honom på ett annat företag och frågade då honom vilket märke som nu är bäst. Om bilen jag nu tittade var bättre en den han skrutit om innan...
Han började till slut att skruva på sig.... sedan gick jag!

<br>
En bra säljare säljer. Han är anställd och får sin lön för detta så det är ganska naivt att relatera till honom som nån sorts konsumentvägledare som man kan lita på till 100%. Man får vara glad om säljaren inte blåljuger en rätt upp i ansiktet.
<br><br>
/Fredric
<br>
PS. Som BMW-fan tror jag orsaken till att han skruvade på sig var att han visste att det andra märket var underlägset i alla avseenden, utom möjligen m.a.p. priset. ;)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-12-08/09:33

Putte Johansson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Inte oväntat...... ska som sagt bli intressant att se vem som tar över.
Ett par gissningar är MC-varuhuset på Norra Stationsgatan, eller Din MC i Rotebro.


Skall bli intressant att se om du har rätt. MC-varuhuset har varit mycket Anti-BMW när man råkar nämna fabrikatet. Det finns en del historier om BMW-ägare som försökt fått hjälp med allmänna problem som punktering m.m. och som fått kalla handen, just för att det är BMW.

Men jag skulle inte förvåna mig om du får rätt. Gissa vad fort dom kommer ändra åsikt om märket i så fall :-D

<br>
Pratade men nån i branchen som hävdade att MC-varuhuset sålt BMW en gång men ont blod uppstod när BMW i Solna började sälja hojar. Som återförsäljare så vill man inte gärna ha konkurrens från moderbolaget nästgårds som med sin större marginal kan ge bättre rabatter. Det kan då vara så att känslan sitter i och MC-varuhuset fortfarande inte vill ha med BMW att göra för att dom upplever sig lurade en gång.
<br>
<br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Björne » 2011-12-15/13:29

Egentligen spelar det ju ingen roll vem som tar över, så länge det är någon som gör det bra. Har förstått att vissa av verkstadskillarna på Bavaria är i en klass för sig, och då får man ju sannerligen hoppas att den som tar över, även tar över den spetskompens som idag finns på Bavaria. Om det sedan är MC-varuhuset, eller Din MC spelar ju ingen större roll. Frågan är ju om någon har den extra ytan ( 600-800 kvm ) som det skrivs om, att man behöver till försäljning och verkstad. I båda nämnda fallen ser det ju ganska tajt ut redan idag :/
Hälsningar

Björne

K 1600 GTL Exclusive-14
F 700 GS-13
K 1200 S-05
Björne
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2011-07-06/09:54

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav rogerfolhammar » 2011-12-19/08:28

Eftersom Uppsala också saknar BMW-åf så skulle man ju kunna tänka sig en anläggning i Väsby/Märsta/Arlandatrakterna och det vore ju inte så dumt...... :-)

Det byggs mycket i Rosersberg just nu så fram med lädret nu och köp en tomtsnutt och bygg en liten hydda för oss stackars överblivna BMW-åkare!!!!
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Lennart Christianson » 2011-12-19/18:00

Bäst vore om Schneider med Honda center (eller vad det heter) i Upplands Väsby finge ta hand om även BMW. Då kunde man åka till samma återförsäljare och byta mellan de två bästa mc-märkena.

Ja, det kanske mest var en personlig reflektion, förstås.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-19/18:18

Borde väl funka .
NorthBike i Sundsvall säljer BMW , Honda , Kawa. , och HD .
+ Derbi , Kymco och Peugeot .
Många hojar och gott om plats . Besök rekomderas .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-12-20/02:09

Kovlingen skrev:Borde väl funka .
NorthBike i Sundsvall säljer BMW , Honda , Kawa. , och HD .
+ Derbi , Kymco och Peugeot .
Många hojar och gott om plats . Besök rekomderas .

NorthBike är väl en kandidat med uttalade expansionsplaner, om jag inte har fel. En plats i hufvudstadens norra utmarker borde väl passa dom som en surströmming i tunnbröd.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav rogerfolhammar » 2011-12-20/07:25

Ett problem är att Honda-center säkert fortfarande vill hålla importören på gott humör och inte spela under täcket med bayrarna och DinMC är alldelses för hårt knutna till Suzuki-importören.

Ett grundtips: Lelles i Uppsala!! han kan lätt peta in BMW vid sidan av Honda, Triumph och KTM. Det finns fler som klarar denna typ av balansgång och Lelles har både lokaler och kunnande för att köra det här.

Vi nollåttor, och troligtvis även BMW, skulle säkert önska något närmare Sthlm och Motor City vid Arlanda Stad kunde ju vara ett lämpligt ställe men vem vill börja investera nu när MC-försäljningen går kräftgång och orosmolnen om den framtida konjunkturen tornar upp sig??

Finns det några pengastinna daglediga entusiaster bland er medlemmar så sätt igång!!!! Vi behöver er,
BMW behöver er och ni behövar något att göra!!!
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav rogerfolhammar » 2011-12-20/07:27

Fredric Fredricson skrev:
Kovlingen skrev:Borde väl funka .
NorthBike i Sundsvall säljer BMW , Honda , Kawa. , och HD .
+ Derbi , Kymco och Peugeot .
Många hojar och gott om plats . Besök rekomderas .

NorthBike är väl en kandidat med uttalade expansionsplaner, om jag inte har fel. En plats i hufvudstadens norra utmarker borde väl passa dom som en surströmming i tunnbröd.

/Fredric



Haha: "Northbike i Fjollträsk AB"!!!!!!!
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-20/11:37

Skrattar bäst.................. Alla bor väl norr om nått . Fjollisar bor väl norr om Småland ? ?

Mitt inlägg belyste bara att det visst går att sälja flera sorters hojar på samma ställe .
Bekvämt är det också eftersom man slipper åka runt på en hel trave affärer för att
kolla på lite hojar . Finns för övrigt 3 säljare till i S-valls området . Kanske missat nån .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-20/12:47

Allt norr om Kungälv är Norrland ;-)

Att Honda Center skulle ta sig an BMW kan ni glömma.

I Gbg är det Ahlqvist mc som sålde Honda i alla år. Och han sålde BMW och Aprilia också.
När det stod klart att det skulle blir ett Honda Center i Gbg fick han förfrågan om att driva det.
Det sammanföll troligen bra med att han var tvungen att flytta från Bike street tillsammans med Yamaha etc.

Vad jag förstått var att villkoret skulle vara han bara hade Honda kvar, bland mopeder tro jag visserligen han har Peugeot också men det ser väl inte så konkurerande
Så Aprilia och BMW fick stå åt sidan.
Men jag tror ändå BMW Göteborg, numera Bilia börjat sälja mc i sina egna lokaler.

Det märkliga är att Johans mc fått ta över försäljningen av övriga japanska mc märken förrutom då Yamaha och har dessutom Triumph och KTM samt Piaggio.

Bike i Trollhättan har ju alla de japanska märkena samt KTM och HD och BMW

Fördelen med detta är att om man inte knatar in samma dag under högsäsong en e.m. kl. 17.00 och vill pröva hojar, kan man troligen se till att flera modeller man är intresserad av, kan prövas på samma ställe vid samma tillfälle. Dvs köra samma sväng med olika hojmärken och få en bra bild direkt av vad man gillade bäst.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav rogerfolhammar » 2011-12-20/16:56

Kovlingen skrev:Skrattar bäst.................. Alla bor väl norr om nått . Fjollisar bor väl norr om Småland ? ?

Mitt inlägg belyste bara att det visst går att sälja flera sorters hojar på samma ställe .
Bekvämt är det också eftersom man slipper åka runt på en hel trave affärer för att
kolla på lite hojar . Finns för övrigt 3 säljare till i S-valls området . Kanske missat nån .



När jag skulle byta bort RoadKingen mot en GS så föl valet på Northbike. Han betalade bäst för Harleyn så jag fick ta en tripp långs E4 norrut på Hardley Parkinson och hem igen samma väg på Bumsen. Behöver jag påpeka att hemresan gick mycket fortare, trots att jag följde instuktionerna för inkörning noggrannt?
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Marie » 2011-12-20/18:53

Dennis Johansson skrev:Allt norr om Kungälv är Norrland ;-)


Du har missförstått nånting på geografilektionerna!<br>
Gränsen till Norrland går mellan Yxenhult och Köphult, ett stycke söder om Markaryd.<br>
Och sen går gränsen till Lappland nånstans mellan Gränna och Ödeshög..... :mrgreen:<br><br>

Det vet väl alla, att Stora Hotellet i Markaryd är riksbekant i hela Skåne, som det bästa mathaket i Norrland!
Senast redigerad av Marie 2011-12-20/18:56, redigerad totalt 2 gånger.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-20/18:55

" ASG " Det var väntat :=D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-20/20:22

Marie skrev:
Dennis Johansson skrev:Allt norr om Kungälv är Norrland ;-)


Du har missförstått nånting på geografilektionerna!<br>
Gränsen till Norrland går mellan Yxenhult och Köphult, ett stycke söder om Markaryd.<br>
Och sen går gränsen till Lappland nånstans mellan Gränna och Ödeshög..... :mrgreen:<br><br>

Det vet väl alla, att Stora Hotellet i Markaryd är riksbekant i hela Skåne, som det bästa mathaket i Norrland!



Marie: Fel!
Skåne tillhör Danmark alltså kan man inte blanda in Norrland då det tillhör Sverige!

Dvs Norrland går Norr om Kungälv och södra sverige sträcker sig till Hallandsåsen. På andra sidan ligger Danmark.
Även delar av halland borde nog tillhöra Danmark också med tanke på språket. :mrgreen:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav rogerfolhammar » 2011-12-21/09:10

Japp! Alla som är mantalsskrivna söder om Ödeshög är Surrogatdanskar utom de som dessutom bor söder om Markaryd. De är riktiga danskar. Kan du det godt huske???
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav hpngs1000 » 2011-12-22/13:23

Dennis Johansson skrev:.............Skåne tillhör Danmark alltså kan man inte blanda in Norrland då det tillhör Sverige..................Dvs Norrland går norr om Kungälv och södra Sverige sträcker sig till Hallandsåsen. På andra sidan ligger Danmark............Även delar av Halland borde nog tillhöra Danmark också med tanke på språket.


Hej Marie och Dennis. Bl.a................

Ni båda har hur fel som helst! Civilisationsgränsen går vid Fridafors på gränsen mellan Småland och Blekinge!! Ingen annanstans!!!

Sen beror det på vilken sida om gränsen man bor på förstås........

Så, nu var den saken tillrättalagd!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-22/14:23

Det är väl att tro på tomten också :=))
Nu skojar jag igen . Kul å gnabbas lite
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-23/08:42

JAg står på mig! ;-)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-23/11:23

Som uppvuxen, och större delen av mitt vuxna liv boende i Stockholms norra förorter, vet jag ju att ni har fel allihop.<br>
Gränsen till Lappland går vid Upplands Väsby (egentligen heter det Lapplands Väsby), och norr om Arlanda vidtar den arktiska tundran.<br>
Gränsen till Småland går vid Slussen, och söder om Småland ligger Danmark. Västerut är det mer diffust, skogarna kring Kungsängen är för farliga att vistas i så dit beger sig ingen som vill komma levande tillbaka till civilisationen - sägnen hävdar dock, att Norge ligger ett litet stycke på andra sidan de skogarna. Österut är det enkelt, den Åländska skärgården tillhör ju Finland och den börjar vid Lidingöbron. Så nu vet ni!<br><br>

(Själv har jag ju emigrerat till någonstans i närheten av Medelhavet, men det märks tamejtusan inte på klimatet.... kanske åkte fel och hamnade på de Dimhöljda Öarna i Nordsjön.....)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-23/11:31

Inte undra på att alla klappar hinner delas ut när det finns så många tomtar :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Marie » 2011-12-23/12:54

För att bilägga alla tvister, så har jag scannat sverigekartan i min gamla geografibok:

sverigekarta1.jpg
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Magnus von Melen » 2011-12-23/13:36

Som inflyttad till Örebro har jag lyckats förstå att Sverige är lika med Örebro län. Väster därom ligger Värmland och åt alla andra håll ligger Östvärmland, Värmland befolkas av värmlänningar, Östvärmland av östvärmlänningar och dom är lika knepiga och jobbiga att ha att göra med allihop! :roll: ;) :mrgreen:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-23/15:30

Då ser det ut som att du bor i Halland då Marie . ( Men kartan är
troligen från 1600-talet så ? )
Nää Skåne är väl som blindtarmen . Ingen vet varför den sitter där
och ibland tom. jäklas .
Men det är ju klart . Ni har ju Nisse Hellberg så det hjälper upp lite :=)
Jämrans va OT det blir :=)
100 st. Förlåt !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Fredrik J » 2011-12-23/16:36

Det här får mig att minnas ett möte på jobbet i veckan där en diskussion slutade med att jag utbrast: "Vi delar nog perspektiv med enda skillnaden att din tolkning är fel och min är rätt".

Därvid hävdar jag bestäm att Norrland börjar strax norr om Kungälv, allt söder om Kungsbacka är Danmark samt att österut åker man inte för där kan finnas allt från Boråsare till upproriska smålänningar och i värsta fall ryssar.

Nordväst kan funka så länge man rör sig inom Skaraborg för alla vet att folk med västgötsk dialekt är pålitligt folk.

Så nu vet ni!
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Solna upphör...Åf norra Sthlm sökes...

Inläggav Putte Johansson » 2011-12-23/16:52

Marie skrev:För att bilägga alla tvister, så har jag scannat sverigekartan i min gamla geografibok:


ROFLOL
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Upphör Upprör

Inläggav Szinbad » 2012-03-05/16:33

Jag svängde förbi Solna idag. Det var ett stort misstag. Anlägningen ser ut som en begravningsentrepenad.
En mer kvalifiserad sönderslagning av en fin märke som BMW, och en så kriminell avslut på MC försäljningen , bara Land Rover kan mäkta sig.
Omen est nomen, jag hoppas för BMW's skull att märket följer inte Land Rovern i de iskalla gravplatserna.
2:
Jag försåtr inte ens, hur kan BMW fabriken låta bli den systematisk misshandel på märket?

Jag frågade någon i Solna om man kunde köpa MC? Jovisst svarade han glatt, Du kan beställa hos oss!
Det fanns 5 st ledsna MC på nedre våningen.
Service? Bättre att inte prata om. De superduktiga mekaniker jobbar som bilmekaniker.
En komplett resursmisshandel, och framgångsrik dödande av kunskap.

Jag vet inte vem som bär ansvaret för den här, men att låta Stockhalmarna vara utan kvalifiserad reservdel, service och försäljning när säsongen har startat, efter 6-7 månader av nedlägningen i mina ögon = skandal.
Vad gör vi från Klubbens sida?
Zsolt :o
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Upphör

Inläggav Mimmi » 2012-03-05/16:58

Hej!<br><br>
En mycket kvalificerad reservdelsförsörjning har Ni åtminstone fortfarande kvar i Stockholm: Lennart Lagervall på MC-Proffsen i Hägersten är suverän på reservdelar. <br>
Han är mycket mycket kunnig, hjälpsam och väldigt trevlig. Dessutom har de ett enormt välsorterat reservdelslager, många "udda" saker som hos andra måste beställas har han i lager.<br><br>

Men deras verkstad kan jag inte uttala mig om däremot, vad jag hört är de också väldigt bra.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Upphör

Inläggav Rhoddan » 2012-03-10/09:10

Bor i Stockholm och har en K1300s köpt hos Lundgrens i Avesta. Försökte göra affär med AVA och BMW i Solna men gick därifrån.... Är troligen inte den förste....Verkstaden MC varuhuset hjälpte mig att få på nya däck på mindre än 30 min trots att de aldrig tagit i en BMW....
Rhoddan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-03-12/12:58

Upphör

Inläggav rogerfolhammar » 2012-03-10/10:00

Jag gjorde samma sak. Ingen i Sthlm ville byta in en Hardly Parkinson. Bike i Trollhättan kom halvvägs men Northbike i Sundsvall visade lite god vilja och fick göra affär.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?21crto
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Upphör

Inläggav Marie » 2012-03-10/12:25

rogerfolhammar skrev:Ingen i Sthlm ville byta in en Hardly Parkinson.



Vem är förvånad?

Till och med i Stockholm med sin skärgård torde efterfrågan på nya bojsänken vara något begränsad....

:mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Upphör

Inläggav rogerfolhammar » 2012-03-11/02:23

/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Upphör

Inläggav Mimmi » 2012-03-13/18:45

...och?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Upphör

Inläggav Peter Nordlund » 2012-03-25/19:17

Denna tråd är lite märkligt editerad i första inlägget..men vad jag minns handlar den om BMW Solna?

Jag åkte dit för första gången idag, det första jag noterar är att inte ett spår av mc avdelningen syns, går in och fram till Informationsdisken, kvinnan som står där vet i princip bara att Jo mc avdelningen är nedlagd, när jag frågar vad som kommer hända i framtiden så blir hon osäker, frågar två kollegor som säger att jovisst BMW MC kommer att uppstå, var och när vet dom inte.

Frågar lite om hur det blir med service och får veta att dom fixar fortfarande service och han tror dom har reservdelar kvar...allt låter väldigt tveksamt dock.

Blir rekommenderad att prata med en säljare som tidigare jobbade på mc avdelningen, "gå ned för trappen till nedervåningen" säger killen.

På nedervåningen är det begagnat avdelningen, går ned för den provisoriska trappen finner ett helt öde billandskap...förväntar mig nästan att se en sån där Tumbleweed från gamla cowboyfilmer blåsa förbi.

ropar Hallå några gånger medan jag går runt i flera av rummen men inget svar, i ett tomt konferans rum står en pizzakartong och en läsk halv uppäten.

I ett hörn längst in står några BMW cyklar och ser så ensamma ut, verkligen som dom utstötta ungarna i en skola.

Jag ger upp och går ut i vårsolen hoppar upp på hojen och gasar fort iväg, det här var inte roligt!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Upphör

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-25/19:56

Instämmer, det känns lite ödesmättat att gå in på f.d. BMW i Solna (numera Bavaria).<br>
BMW Sverige huserade ju tidigare på övervåningen, men flyttade för några veckor sedan till egna lokaler i Sollentuna, strax bortom Polishögskolan. Det är alltså tomt på övre plan, och de två nedre våningarna håller på att byggas om för enbart bilförsäljning.<br>
Den f.d. MC-säljare som finns kvar har några hojar i den provisoriska begangnat-avdelningen, men jobbar numera som "en i gänget" av bilförsäljare - med kostym och slips, vilket han aldrig nånsin haft tidigare. Vad jag förstår trivs han inte alls.<br>
Serviceverkstaden ska visst finnas kvar än så länge, men hur man får kontakt med den övergår mitt förstånd.
Reservdelar ska däremot inte vara något problem egentligen, mer än att man kanske inte lagerför lika mycket MC-delar som tidigare. Beställa MC-delar går ju bra hos vilken BMW bilhandlare/verkstad som helst, reservdelssystemet är gemensamt.<br><br>

Alternativet i Stockholm just nu är ju annars AVA MC i Vårby (Gamla OBS!-huset), men det känns ärligt talat sådär - tror att BMW kommer att tappa oerhört mycket försäljning i Stockholmsområdet i år (gäller för övrigt även Göteborg, där Bilia ju slängt ut MC-verksamheten på motsvarande vis - där är det dock klart att Bike tar över i nya lokaler, så fort man bara hinner). Tråkigt, Solna har sålt runt 150 nya BMW-hojar per år, det bortfallet är garanterat kännbart! <br>
Det löser sig säkert med ny ÅF i norra Stockholm, men den här säsongen är "tappad" och det lär ta tid att ta igen....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Upphör

Inläggav Fredrik J » 2012-03-25/20:56

Lire förvånande att BMW centralt "tillåter" sådant här. Man kan ju förvisso förstå att en liten MC-avdelning hos en stor bilhandlare, som dessutom ju verkar ha behandlats hyfsat styvmoderligt både i Sthlm och GBG, inte är en optimal lösning.

Men att man låter MC hanteringen försvinna innan man har en alternativ återförsäljare på plats skadar ju garanterat varumärket och innebär ju ordentliga risker för kompetensflykt av personal, inte minst på servicesidan.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Upphör

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-25/22:23

Jag misstänker att det är en ny chef någonstans i Sverige eller Tyskland som just skall visa att han är chef.</BV>
Idioten kommer då på att man skall göra sig av med försäljningen helt och låta andra driva den delen.</BV>
Vad vinsten är med det vet jag inte?</BV></BV>
se på Volvo, som hade Bil & truck som blev Bilia och ägs sedan länge inte av Volvo PV. För det var inte bra</BV>
Nu har ju Volvo PV en egen verksamhet igen om jag inte är fel underrättad. Bra Bil tror jag de heter.</BV>
Så var det rätt att sälja Bilia, inte med facit i hand tydligen.</BV></BV>

Vad jag läst så ger omorganisationer oftast ingen förbättring / vinst alls, utan snarare tappar man på det.</BV>
Ändå envetnas chefer med att göra omorganisationer, troligen mest för att visa vem han är och att han / hon har makt.</BV>
Tyvärr har jag ganska lågt förtroende för höga chefer och politiker. Tycker de allt för ofta är som krokodiler. Stor käft och inga öron med väldigt brun tunga. Det verkar inte vara kompetens som krävs för att bli chef alla gånger. </Bv>
Brun tunga, trampa på andra för att klättra uppåt samt vara totalt inkompetent inom områdena, empati, moral och etik, brukar allt för ofta vara de egenskaper som krävs för att bli chef.</BV>
det finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln. Men oj vad nötter vad man stött på, tror många av dem inte ens kunnat tugga tuggummi och gå samtidigt.</BV>
Och just en sådan misstänker jag kom på det geniala i att lägga ut BMW försäljningen på entreprenad, och första missen i det är en minskad och kanske helt utebliven mc försäljning under minst en säsong på minst en plats i landet.</BV>
Duktig idiot!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Upphör

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-03-25/23:14

Det finns problem med att sälja i egen regi också. Det visade sig när BMW började sälja hojar i Solna och MC-varuhuset, som tidigare sålde BMW, blev måttligt roade av konkurrensen och slutade sälja BMW. Det måste varit ganska upprörda känslor för MC-varuhuset tar numera inte i en BMW ens med tång (utom möjligen som inbyte).
<br><br>
Det är långt ifrån självklart att försäljning i egen regi är det mest lyckade och för det mesta säljs väl BMWs hojar av företag som säljer andra märken, reservdelar och kläder till rimliga priser som komplement.
<br><br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Upphör

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-26/11:04

Jag pratade för ett tag sedan med en representant för en av de BMW-återförsäljare som även säljer andra märken.
Han menade, att det är omöjligt att få lönsamhet i att bara sälja BMW (eller vilket fabrikat som helst, egentligen).
Volymen blir helt enkelt för liten - det behövs butiksyta, verkstad, utrustning och inte minst personal på en viss minimi-nivå, och då behöver man kompletterande erbjudanden för att få ett rimligt utnyttjande av resurserna.
Man får också betänka, att MC-branschen har 4-5 månaders "dödsäsong" varje år, som affärerna under resten av året måste finansiera.
De BMW-handlare som sålt både bil och MC (Solna och Mölndal) har inte haft möjlighet att sprida kostnaderna på samma sätt mellan MC och bil.

Hoppas att uppstarten av Bike i Göteborg går snabbt och smidigt, och att man snart får klart med någon ny i Stockholms norra delar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst