FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2011-12-26/12:09

Under rubriken K-modeller nämner Kenneth (Freedom) sin försäkringspremie i SVEDEA  för sin K1300S. Detta får mig att titta lite på vad jag betalar i if... . Finner då att jag betalar väsentligt mera! Trots rabatten man får i if... med alla försäkringar samlade, så tycks SVEDEA vara mkt konkurrenskraftiga på mc-premierna. Tittade lite på SVEDEAs självrisker mm och de tycks inte ligga sämre till än vad if... erbjuder.


Är det kanske så att If... fått vara utan konkurrens för länge!?


Vore intressant att få ta del av andras erfarenheter. Har ni funnit någon nackdel med SVEDEA kontra if... ? Dessutom finns ju Bilsport & Mc...


Eller är det så att man får vad man betalar för, kanske!??


//Roger

Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-12-26/14:10

Interessant, vill veta mer! Min k 16 kostar 5.300 hos If. Lite väl dyrt.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Freedom » 2011-12-26/14:16

Tecknar man försäkring hos Svedea innan årets slut så får man 12% rabatt. Har du en huvudförfallodag som ligger längre bort än 40 dagar så kan du inte inte teckna försäkringen via Internet, ring då istället till dem så går tecknandet av försäkringen smidigt utan problem. Min nuvarande försäkring hos Bilsport & Mc specialförsäkringar kostar mig ca 1400:- mer än vad Svedea kan erbjuda mig, If kostar mig 1700:- mer än Svedea. Jag har dock bara positiva erfarenheter av Bilsport & Mc som reglerade en skada till min förmån i somras då jag blev påkörd av en kvinna. En annan jämförelse är att hos Svedea kostar självrisken på vagnskadedelen 2500:-, hos if kostar samma självrisk 6000:-.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-26/14:43

Som framgår av annan tråd, bytte även jag till Svedea tidigare i år. 900:- lägre årspremie plus självrisk på 2 500:- i stället för 6 000:-! Då är det inte mycket att resonera om. <BR><BR>Bekantingar med erfarenhet av If's skaderegleringar säger, att företaget sköter sig bra. Själv hade jag mycket goda erfarenheter av Bilsport & MC för några år sedan, och hade inte Svedea dykt upp på marknaden tidigare i år, hade jag bytt tillbaka till dem, eftersom även de erbjuder väsentligt bättre villkor än If. <BR>Däremot har jag ännu inte läst eller hört något omdöme om Svedea, när det faktiskt kommer till ett ärende - men det kommer säkert sådana, vad det lider.<BR><BR>Roger frågar efter nackdelar med Svedea. En är förstås, att med de villkor jag har valt, får bara min hustru (som aldrig skulle komma på tanken!) och jag köra hojen, ingen annan. (Det kan man förstås även vända till en fördel.:-)) Vill jag, att exempelvis sönerna skall kunna köra, kostar det mer. Som jag minns det var dock Svedeas högsta premie inte högre än If's - och då kvarstod ändå skillnaden i självrisk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2011-12-26/17:59

If... har jag köpt mina mcförsäkringar av sedan så länge jag kan minnas. Har lyckligtvis inte behövt testa deras service vad gäller skadereglering. Men de som haft mera otur, är nöjda. Men även SVEDEA och Bilsport & Mc tycks ha nöjda kunder. Om nu konkurrenterna till If... är lika bra men billigare - vilka är då argumenten att stanna kvar som If...-kund?
Som sagt - traditioner är ibland till för att omprövas!
//Roger
Senast redigerad av Roger Gross 2011-12-26/18:14, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Kovlingen » 2011-12-26/18:06

Vad jag erfar finns det inga " trogna " kunder som har några fördelar vilket område det än gäller .
Däremot om man är en " otrogen " har man möjliheter att få mycket rabatter bara man kliver
" över staketet " . Den trogne blir aldrig uppringd och erbjuden rabatter :=(
" En trogen som har blivit otrogen " :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2011-12-26/18:19

Hej Kovlingen!
Hur ska man tolka dina rader? Vad har du bytt från - till? Hur stor premiesänkning fick du?
Bästa hälsningar,
Roger
Senast redigerad av Roger Gross 2011-12-26/20:47, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-26/19:37

Roger Gross skrev:Om nu konkurrenterna till If... är lika bra men billigare - vilka är då argumenten att stanna kvar som If...-kund?

Precis mitt resonemang - och med de villkor Svedea erbjuder, är de inte lika bra utan bättre!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-12-26/19:55

Har haft If sedan 2000 då min BMW era började och då var valet enkelt,
märkesförsäkring=billigare. Sedan har ju premierna stigit bla pga mina
malörer. Kollade Svedea och dom var 600:- billigare och självrisken
3500:- mindre. Men, jag säger bara men, dom är ett opövat kort om/när
en skada kommer. If har varit outstanding när det har gällt att klarera
mina fadäser. Kommer nog att behålla If med tanke på att jag brukar
kolla asfaltkvaliteten på nära håll ibland.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-26/20:25

Torgeir Nilsen skrev:Men, jag säger bara men, dom är ett opövat kort om/när en skada kommer.

Självklart har Du rätt, och det finns bara ett sätt att få reda på detta - att vänta och se. Med den konkurrens, som idag finns på försäkringsmarknaden, lär Svedea inte bli långlivade, om de inte sköter sig. Missnöjda kunder sprider information snabbt idag - t. ex. här på Forum. <BR>Men bakom Svedea står ett stort europeiskt bolag, och det är väl en rimlig gissning, att deras satsning är långsiktig(?). <BR>Vi får se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-26/20:31

Nu vet jag att jag själv och Gunnar har olika åsikt om det där med bandagar.
Men jag har iaf fått reda på att Bilpsort gäller på bandagar som inte arrangeras av BMW klubben eller SMC.
Detta räcker för att jag stannar tills deras Premie skulle bli svindyr.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2011-12-27/16:05

Jag har fortsatt att lyssna lite betr mcförsäkringar. Erfarenheten från en större mcverkstad är att If fungerar mycket smidigt o bra vid regleringen av skador. Men Bilsport & Mc samt SVEDEA är på samma höga nivå.
SVEDEAs försäkringsomfattning och självrisker är generellt minst "lika bra" som If´s. (Var Bilsport & Mc står har jag inte kollat närmare.)
Premier i mitt fall:
K1300S.....SVEDEA 4201 kr. If 6253 kr.
R1200GS...SVEDEA 1676 kr. If 1548 kr tack vare 50% rabatt på mc nr 2. SVEDEAs premie för en andramc kommer att bli lägre när de presenterar sin variant av "andramcförsäkring". Denna presentation sker till våren, sannolikt redan på Mc-mässan slutet januari.
Att släppa If som mcförsäkring innebär att mina försäkringar för bil och hus blir något dyrare, cirka 500 kr.
Sammantaget alltså en betydande premiesänkning utan graverande nackdelar.
Det är nog nyttigt för bolagens premiesättning att marknadskrafterna får jobba lite...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-27/19:50

Roger Gross skrev:Var Bilsport & Mc står har jag inte kollat närmare.

Det gjorde jag, och i mitt fall låg Bilsport & MC några hundralappar över Svedea i årspremie, plus en självrisk på 3 000:- mot Svedeas 2 500:-. Hade jag redan haft försäkringen i Bilsport & MC, hade den måhända fått vara kvar där, men när jag nu ändå skulle byta, kunde jag lika gärna ta det, som föreföll bäst. Båda de nämnda bolagen ligger hur som helst i en annan division än If, vars självrisk är 6 000:-!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav bevada » 2011-12-28/09:01

För en som inte är utrustad med garage eller förråd med tillräckligt stora dörrar hemmavid faller ju både Bilsport&MC samt Svedea bort!
EDIT:
Ovanstående gäller endast Svedea's försäkringsalternativ Säkrare och Säkrast! Det är jag som inte läst ordentligt.
Senast redigerad av bevada 2011-12-28/12:39, redigerad totalt 1 gång.
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2011-12-28/11:37

Hej Johan,
Antingen läser jag eller du slarvigt i SVEDEAs försäkringsvillkor. Som jag läser villkoren har man tre olika försäkringsnivåer - SÄKER, SÄKRARE och SÄKRAST. Försäkringsnivån SÄKER har inget förvaringskrav typ garage eller förråd. Ber dig kolla och återkomma för korrigering av mig eller dig...
Vänliga hälsningar,
Roger
PS För oss medlemmar är försäkringskostnaden en tung kostnadspost i mckörandet. Därför bra att vi genom korrekt information kan välja rätt bolag och försäkringsomfattning.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav bevada » 2011-12-28/12:37

Ja, se där ja! Läste nog ganska slarvigt förut. Förvaringskravet finns inte på Säker.

Skulle vara fint att kunna frikoppla förvaringen helt från resten - med tanke på att jag inte lånar ut min mc och alltid kör med full skyddsutrustning.
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Mats Liifv » 2011-12-28/13:16

Roger Gross skrev: SVEDEAs premie för en andramc kommer att bli lägre när de presenterar sin variant av "andramcförsäkring". Denna presentation sker till våren, sannolikt redan på Mc-mässan slutet januari.
Att släppa If som mcförsäkring innebär att mina försäkringar för bil och hus blir något dyrare, cirka 500 kr.
Sammantaget alltså en betydande premiesänkning utan graverande nackdelar.
Det är nog nyttigt för bolagens premiesättning att marknadskrafterna får jobba lite...
//Roger

Intressant information! Har precis varit i kontakt med Svedea och frågat varför de inte haft en försäkring för en andra MC. Förklarade att vi är många som har fler än en hoj, ibland dessutom av olika märken. Dom tackade för mina synpunkter men sa att det inte var en produkt dom hade, men lovade återkomma till mig om det skulle bli aktuellt. Nu kommer du med information om att det redan är på gång. Självklart positivt, men undrar varför man svarade mig som man gjorde, om man redan har planerat att införa en sådan typ av försäkring? Hoppas dom tar till sig mina synpunkter, när den nu tydligen ändå blir verklighet. Tyckte att det var viktigt att man skulle kunna ha två hojar av olika märken och få mängdrabatt. Har en BMW och en Honda som jag får betala "full" märkesförsäkring för hos IF. Verkar som att Svedea då skulle kunna bli ett bra alternativ.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-12-28/17:46

Om det blir så att man kan ha olika märken och ändå få både
andra och ev tredjehojs rabatter så blir det ett alternativ.
Nu menar jag inte den traditionella rabatten man får för flera
fordon, hus, olyckdfall mm.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Svärd » 2011-12-28/18:12

Ringde och pratade med Svedea i morses som var 579 kr billigare än If på en k 1200 gt -06 och en r 1100 rt -99.
Fick också till svar att det eventuellt till våren skulle komma någon form av rabatt beroende på hur många motorcyklar man har försäkrade där.
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav HåkanH » 2011-12-29/00:21

Ursäkta den "hopkörda" textmassan men stycke-indeln. försvinner när jag sparar...ngt fel nu igen :roll:....
Har också varit in på Svedeas hemsida och fått pris uträknat & skrivit ut offert!
Jag har en 1200RT-11 och valde kolumn "säkrast" och helförs.XL och SMC-medlem.

Det blir 836 kr billigare mot min nuv. If-försäkring.
Självrisk vagnskada 2500 kr mot If 6000 kr.

Tycker det är lite otydligt om helförsäkringen gäller även passagerare ? ? .
Däremot står det tydligt i tilläggsförsäkringen (XL) att den gäller förare och/eller passagerare och
ger en extra ersättning för olycksfall/dödsfall.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Marie » 2011-12-29/23:01

HåkanH skrev:Ursäkta den "hopkörda" textmassan men stycke-indeln. försvinner när jag sparar...ngt fel nu igen :roll:.... <br>
Har också varit in på Svedeas hemsida och fått pris uträknat & skrivit ut offert!<br>
Jag har en 1200RT-11 och valde kolumn "säkrast" och helförs.XL och SMC-medlem.<br><br>

Det blir 836 kr billigare mot min nuv. If-försäkring.<br>
Självrisk vagnskada 2500 kr mot If 6000 kr.<br><br>

Tycker det är lite otydligt om helförsäkringen gäller även passagerare ? ? . <br>
Däremot står det tydligt i tilläggsförsäkringen (XL) att den gäller förare och/eller passagerare och
ger en extra ersättning för olycksfall/dödsfall.


Det grundläggande skyddet för passageraren ligger i trafikförsäkringen.<br><br>
Styckesindelningen får du lägga in manuellt. Det felet har vår inkompetente webmaster ännu inte lyckats fixa.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav HåkanH » 2011-12-30/11:36

Nu har även jag bytt till SVEDEA eller, rättare sagt, skall byta!
Ringde och pratade med en handläggare...fick 12 % rabatt trots att bytet blir den sista mars 2012.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Christer Jansson » 2012-01-02/20:52

Jag ringde Svedea idag och jämförde mot IF och upptäckte att kardan och slutväxel inte täcks av maskinskada.
Då BMW´s slutväxlar har glappat och läckt olja och täcks av IF`s maskinskada så byter Jag inte bolag denna säsong. BMW rekommenderar att byta växeln i stället för att renovera och slutväxeln kostar idag 14000:- så 6000:- i självrisk hos IF låter som en bra affär vid ett ev haveri.
Christer Jansson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-01-16/13:31

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav HåkanH » 2012-01-02/23:55

MYCKET MÄRKLIGT!
Jag kan ju inte ifrågasätta det besked du fick av SVEDEA:s handläggare och när jag läser i Fullständiga villkor 20110101 så står det följande(har kopierat texten):<br>
Blir minst sagt konfunderad...hur ska man tolka detta ?<br>
<br>
4.5 Maskin<br>
4.5.1 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS OMFATTNING<br>
Maskinförsäkringen gäller för serietillverkad motorcykel som är högst sex år gammal
räknat från motorcykelns första registreringsdag och som körts högst 6 000 mil.
Försäkringen upphör så snart någon av gränserna passerats. Om du inte kan visa att
skadan eller felet uppstått inom nämnda gränser skall den anses ha uppkommit den dag
du anmälde skadan eller felet till oss. Motorcykelns ålder och antal körda mil skall kunna
styrkas genom dokumentation.<br>
Försäkringen gäller för skada eller fel på följande komponenter:<br>
• Motor inklusive styrelektronik och programvara i originalutförande.<br>
• Startmotor.<br>
• Grenrör men inte ljuddämpare/avgasrör.<br>
• Generator samt följdskador som påverkar motorcykelns elektroniska funktion i<br>
dess standardutförande från fabrik.<br>
• Elektronikbox.<br>
• Bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess reglerfunktioner utom<br>
ledningar, filter och bränsletank.<br>
• System för avgasrening inklusive dess styrsystem utom ljuddämpare och avgasrör.<br>
• Tändsystem inklusive dess reglerfunktioner utom tändstift, tändkablar och batteri.<br>
• Motorns kylsystem.<br>
Kraftöverföring inklusive styrelektronik utom nedslitna lamellbelägg eller kedja,<br>
drev, slutväxel, drivrem samt följdskador till dessa.
<br>
• Servosystem för bromsar inklusive styr- och reglersystem för låsningsfriabromsar (ABS)<br>
utom huvud- och hjälpcylindrar, bromsskivor, bromstrummor och bromsbelägg.<br>
• Antisladd-/spinnsystem.<br>
______________________________<br>
<br>
Är det så, som du fick besked, så blir det naturligtvis ingen SVEDEA-försäkring!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Kovlingen » 2012-01-03/01:04

Kraftöverföring inklusive styrelektronik utom nedslitna lamellbelägg eller kedja,
drev, slutväxel, drivrem samt följdskador till dessa.
<BR>
Hej Håkan !<BR>
Tolkningsfråga av den skrivna texten . Kan ju betyda att det gäller bara
växellådan + ev elektronik .<BR>
Jag tycker att det är väldigt luddigt formulerat men det är väl meningen kanske :=(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Marie » 2012-01-03/01:08

Jag läser det som att slutväxel likställs med drev, kedja, lameller, drivrem etc. och utgör undantag från försäkringens omfattning. Däremot bör knutkors och karadanaxel innefattas.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2012-01-03/09:32

Här kommer en del klarlägganden vad gäller SVEDEA:s mc-försäkring: <BR>
Uppgifterna har jag fått av Jan Karlsson, ansvarig mc-försäkringar SVEDEA. <BR>
- Betr den tvetydiga skrivningen i maskinskadeförsäkringen kommer SVEDEA att förtydliga. Med största sannolikhet blir resultatet att bakväxelskador omfattas av maskinskadeförsäkringen. Slutligt besked på Mc-mässan i Gbg. <BR>
- SVEDEA sänker självrisken på vagnskadeförsäkringen till 1500 kr för ABS-utrustade hojar. <BR>
- Ägare av flera mc får 10% rabatt på alla hojar oavsett fabrikat. <BR>

Några kommentarer om BMW:s bakväxel: <BR>
- Oljeläck och utslitet lager ett problem. Inom 4 år från första registrering tar BMW kostnaden på goodwillkontot om hojen servats enl schema. Reparation av oljeläckage kostar cirka 100 kr, byte av lager kostar cirka 4000 kr om kunden av någon anledning måste betala. (Finns ingen anledning köpa komplett ny bakväxel.) <BR>
- För att lösa problemen med bakväxeln har BMW gjort en del modifieringar under löpande produktion. Fr o m årsmodell 2011 har bakväxelhuset en övertrycksventil för att eliminera övertryck och därmed oljeläck. Lagret är ersatt av ett modifierat/bättre. <BR>
Det är långt ifrån alla bakväxlar som spökar... <BR>
Vänliga hälsningar, <BR>
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-01-03/10:12

Roger Gross skrev:Här kommer en del klarlägganden vad gäller SVEDEA:s mc-försäkring: <BR>
Uppgifterna har jag fått av Jan Karlsson, ansvarig mc-försäkringar SVEDEA. <BR>
- Betr den tvetydiga skrivningen i maskinskadeförsäkringen kommer SVEDEA att förtydliga. Med största sannolikhet blir resultatet att bakväxelskador omfattas av maskinskadeförsäkringen. Slutligt besked på Mc-mässan i Gbg. <BR>
- SVEDEA sänker självrisken på vagnskadeförsäkringen till 1500 kr för ABS-utrustade hojar. <BR>
- Ägare av flera mc får 10% rabatt på alla hojar oavsett fabrikat. <BR>

Några kommentarer om BMW:s bakväxel: <BR>
- Oljeläck och utslitet lager ett problem. Inom 4 år från första registrering tar BMW kostnaden på goodwillkontot om hojen servats enl schema. Reparation av oljeläckage kostar cirka 100 kr, byte av lager kostar cirka 4000 kr om kunden av någon anledning måste betala. (Finns ingen anledning köpa komplett ny bakväxel.) <BR>
- För att lösa problemen med bakväxeln har BMW gjort en del modifieringar under löpande produktion. Fr o m årsmodell 2011 har bakväxelhuset en övertrycksventil för att eliminera övertryck och därmed oljeläck. Lagret är ersatt av ett modifierat/bättre. <BR>
Det är långt ifrån alla bakväxlar som spökar... <BR>
Vänliga hälsningar, <BR>
Roger


Oj då är det ett så stort problem med slutväxeln....
Undrar om japanerna har samma problem. Har inte hört ngt om Honda iaf.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Roger Gross » 2012-01-03/10:18

Som sagt, Dennis - andelen bakväxlar som krånglar är liten. Men BMW är rädda om sitt varumärke och tar hand om kunderna (goodwill). <BR>
Din GS har ju gått långt och utan problem eller? <BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-01-03/10:31

Roger Gross skrev:Som sagt, Dennis - andelen bakväxlar som krånglar är liten. Men BMW är rädda om sitt varumärke och tar hand om kunderna (goodwill). <BR>
Din GS har ju gått långt och utan problem eller? <BR>
//Roger


Min har knatat på 9000 mil utan ras än så länge. Men det kommer säger kända källor..
Dock vet jag att VFR70 som visserligen har kedja får sitt lager att hålla 30.000 mil+
Det gäller att sätta dit kraftiga doningar så det inte kan gå sönder.

Men lastväxelreaktionerna som japanerna har mindre av, önskas till BMW av mig
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav HåkanH » 2012-01-30/22:12

Roger Gross skrev:Här kommer en del klarlägganden vad gäller SVEDEA:s mc-försäkring: <BR>
Uppgifterna har jag fått av Jan Karlsson, ansvarig mc-försäkringar SVEDEA. <BR>
- Betr den tvetydiga skrivningen i maskinskadeförsäkringen kommer SVEDEA att förtydliga. Med största sannolikhet blir resultatet att bakväxelskador omfattas av maskinskadeförsäkringen. Slutligt besked på Mc-mässan i Gbg. <BR>Roger


Undrar om Roger eller någon annan, som besökt mässan, fått någon information ang. maskinskade-delen
i SVEDEA's försäkring. Alltså om slutväxelskador ersätts eller inte!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-01-30/23:46

Jag och Roger pratade lite med Svedea på mässan, och dom har lovat lyssna på våra synpunkter om bl a formuleringar i maskinskadeförsäkringens villkor. Den som har önskemål på innehåll och villkor i Svedea-försäkringen kan PM:a dom till mig, så sammanställer jag och skickar till Svedea.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Gabbe » 2012-02-04/09:46

En sak som kan betyda en del är ifall man får rabatt om man har mer än en MC. Annars blir det nog svårt att matcha if... åtminstone om man som jag bor mitt i en större stad. Deras onlineberäknare funkar inget vidare, men det problemet finns nog på de flesta sidorna.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-04/10:04

Bilsport & mc ger fler hojs rabatt. Och har man då olika märken på sina mc fungerar det tydligen inte på IF, men på Bilsport fungerar det att ha olika märken. Tror man fick 40% på billigaste knarren
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Gabbe » 2012-02-05/11:30

Dennis Johansson skrev:Bilsport & mc ger fler hojs rabatt. Och har man då olika märken på sina mc fungerar det tydligen inte på IF, men på Bilsport fungerar det att ha olika märken. Tror man fick 40% på billigaste knarren


Bilsport är inget billigt alternativ för min del i alla fall.
Vet inte vad problemet är riktigt... kanske det att jag bor ganska centralt i Malmö?
De är ca. 1200:- dyrare om året för min gamla R1100RS -93 och ungefär samma för min F650GS -00, så helt enkelt eller självklart är det inte att byta utan att kolla upp ens exakta förhållande.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-05/11:50

Gabbe skrev:De är ca. 1200:- dyrare om året för min gamla R1100RS -93 och ungefär samma för min F650GS -00, så helt enkelt eller självklart är det inte att byta utan att kolla upp ens exakta förhållande.


Man skall ju alltid kolla sina förhållanden.
Men du har i ditt ex. två BMW.
JAg har en BMW och en Suzuki. Den kombinationen gick inte att ha två olika märken och få bättre pris på den ena hos If.
Det fick jag hos Bilsport.
Men måste alltid kolla sina förhållanden
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Freedom » 2012-02-06/18:04

Jag fick idag ett mail från Svedea angående flerhojsförsäkring hos dem.


"Hej!
Nu har vi ”Samlingsrabatt Mc”. Den ger dig 10% lägre försäkringspremie om du har två eller fler mc försäkrade hos oss. Rabatten ges på alla våra mc-försäkringar, förutom på vår garageförsäkring.

Här är en länk till vårt fullständiga försäkringsvillkor, http://motor.svedea.se/media/33715/vill ... 20webb.pdf. På sidan 14 och 16 kan du läsa om maskinförsäkringen."


---------------------------------------------------------------

Anna-Maria Johansson | Administration & Försäljning

Svedea Motor | Box 3036, 350 33 Växjö

0771-160195 | motor@svedea.se | http://www.svedea.se
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav mats eliasson » 2012-02-10/15:22

Hej
Undrar om någon har hört något mer förtydligande om slutväxelhaveri ingår i Svedeas försäkring. Lite luddig formulering i villkoren.
Mvh Mats
mats eliasson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-04-23/07:14

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Marie » 2012-02-10/16:08

Intressant är ju att Svedea även lämnar flerfordonsrabatt på klassikerförsäkringen!
Toppen för mig som endast har "antikviteter"
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Max Mad » 2012-02-19/14:59

Har då inte haft tid/ork/lust att läsa igenom alla kommentarer i denna tråden,utan tar mig friheten att kasta ut frågan; Vilket försäkringsbolag ger mest valuta för pengarna vad det gäller en ny-teckning av helförsäkring av en helt nyinköpt R1200GS/A -12 ?
Jag är boendes i Götet, kommer att hyra uppställningsplats i KMK (skall lägga in om medlemskap nu i dagarna) 47 år gammal och har innehaft Mc kort i C:a 8 år.
Tacksam för hjälp i detta spörsmål, då det är en djungel. F ö så kan jag nämna att jag har ( haft) siktet inställt på If märkesförsäkring. Innebär medlemskap i Svenska BMW-klubben rabatt på försäkringspremien ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-19/15:50

SMC, BMW klubben etc brukar ge rabbatt på försäkringen hos flera olika bolag.

Det är svårt att säga att det ena är bättre en det andra, så att kolla runt är viktigt.

märkesförsäkringen tillåter ersättning på bandagar för smc och bmw klubben.
Dock inte på t.ex. KMK:s bandagar eller typ actionpics.
Svedea godkänner iaf SMC:s bandagar

Bilsport skall enligt vad jag fått reda på muntligen gälla på KMK:S bandagar och typ actionpics samt SMC mm. Dock gäller att man inte har tidsträning eller tävling.
JAg vet att det inte står uttryckligen i villkoren, men det har jag fått reda på muntligen och har troligen ett mail kvar som skall bekräfta detta.
Dock kommer Gunnar hugga direkt på detta ;-) Men hoppas vi kan finna den tråden och ta det där.

Kolla villkoren. Ibland ingår passagerarförsäkring ibland inte, ibland krävs att passageraren är sambo eller liknande, ibland inte. Ofta finns det tillägg för passagerare om det ej ingår.

Så jag tycker du skall kolla upp minst de tre ovan, fundera på om du kommer deltaga i Kmk:s bandagar, vilket jag själv gör efter att ha varit medlem där i många år, eller om du klarar dig med smc etc.
Jämför sedan villkor.

Mc.n kommer ju på KMK stå i låst utrymme som är larmat och Försäkringsbolag har varit där och kollat säkerheten.

Lycka till!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-19/16:30

Tony Johansson skrev:Vilket försäkringsbolag ger mest valuta för pengarna ...

Du måste tyvärr kolla själv - men såvida de inte ändrat villkoren nyligen, har If en påtaglig nackdel: Deras självrisk ligger på 6 000:-, medan Bilsport & MC ligger på 3 000:- och Svedea 2 500:-. DET är värt att observera, när man jämför villkoren i övrigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Freedom » 2012-02-19/17:28

Bror Gårdelöf skrev:
Tony Johansson skrev:Vilket försäkringsbolag ger mest valuta för pengarna ...

Du måste tyvärr kolla själv - men såvida de inte ändrat villkoren nyligen, har If en påtaglig nackdel: Deras självrisk ligger på 6 000:-, medan Bilsport & MC ligger på 3 000:- och Svedea 2 500:-. DET är värt att observera, när man jämför villkoren i övrigt.



Självrisken på vagnskada hos Svedea är endast på 1500:- om du har ABS-bromsar, uppgift enligt deras hemsida.
:D
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-19/18:53

Jo, jag tackar! Tyvärr står inget om det i mitt försäkringsbrev, utfärdat i november 2011 - men gissa, om jag skall kolla upp det med dem!<BR><BR>Tillägg 2012-02-20: Jag slapp att sitta en halvtimma i telefonkö, utan det tog någon minut. Svaret på frågan kom prompt och utan minsta tvekan: Alla villkorsförbättringar för kunden införs automatiskt och omedelbart, medan eventuella villkorsförsämringar genomförs, först efter att kunden underrrättats, och inte förrän det är dags att betala nästa premie. <BR><BR>Detta är principiellt klart intressant. Sedan flera år tillbaka har ledarkommentarer etc. i hojpressen tagit upp idén, att försäkringsbolag borde premiera säkerhetstänkande. Bortsett från tidigare tämligen självklara krav på godkända skydd, dito hjälm etc. är detta det första praktiska exempel, som jag känner till, där så faktisk skett: "Allt annat lika - har Du ABS-bromsar, sänks självrisken."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Peter Nordlund » 2012-02-20/20:17

Detta är ingen "Premie" fråga egentligen men skriver här ändå, fick min faktura idag med lite förändringar från IF.

Villkorsförändringa

Från dokumentet----->

Punkt 2
Försäkringen gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon (några exempel)

Punkt 3.2
Stöld och glasförsäkring gäller inte vid uppsåtlig skadegörelse av tredjeman.

--->Slut

Så om jag kör på tex Adventuredays i Säfsen och crashar så gäller inte försäkringen?

vad betyder punkt 3.2? låter ju helt sjukt, om någon snor min cykel är det ju uppsåtligt, och det kallas väll tredjeman?


Sorry om det är offtopic
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-20/21:29

Mja - det är väl inte så farligt. Hade rubriken varit "Försäkringsvillkor", hade det varit helt "on topic". <BR>Dina frågor bör naturligtvis ställas direkt till försäkringsbolaget - gärna skriftligen, så att Du kan få dito svar. Kan de inte klart redogöra för, vad som gäller, är det ett observandum, när det är dags att förnya premien (alternativt byta bolag efter att ha kollat andra bolags villkor).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-20/21:46

Det där med villkor är en djungel.
Ex. Om du kör på grusvägarna på Adventuredays i Säfsen måste försäkringen gälla. Det är ingen avspärrad motorbana.
Dock kan man fråga sig om vad som gäller i slalombacken etc.

Det jag fått reda på via Bilsport är att försäkringen skall gälla för sådant. Men jag vet att Gunnar är skeptisk till den fakta jag fått av Bilsport & mc.

Premien är ju inte allt alla gånger och därför har iag valt Bilsport, då jag träffat den ansvarige som heter Tony och pratat med honom om just liknande situationer. Han har personligen sagt till mig att min försäkring skall gälla om jag lägger hojen på en bana, så länge det inte handlar om tidsträning eller tävling.
Skulle det inte fungera som sagt, kommer jag leva rövare...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-20/22:13

Jag är av naturen skeptisk till allt från försäkringsbolag, som inte är skriftligt.<br>
Vad gäller kaskodelen av försäkringen (alltså vagnskada, stöld, brand mm) är det helt upp till försäkringsbolaget, och där litar jag för egen del bara till det som står, svart på vitt, i försäkringsvillkoren.<br>
Vad gäller trafikförsäkringen är det mer komplicerat - den är nämligen reglerad i lag. Dels finns Trafikförsäkringslagen, som stipulerar att trafikförsäkring måste finnas för ett fordon som framförs i trafik. Den försäkringen skyddar "tredje part", både för sak- och personskador, till ett i princip obegränsat belopp. Den skyddar också åkande i eget fordon, men det gäller enbart personskador - skador på det egna fordonet eller sådant som transporteras i det omfattas inte.
Lagkraven är indispositiva, dvs de kan inte avtalas bort. Det försäkringsbolaget kan bestämma är i princip premien och ev. självrisk.<br>
MEN... det finns en annan lag, "Lag om Motortävlingsförsäkring", som gäller för körning "under tävling, träning eller liknande förhållanden" på "därför särskilt inrättat område" (alltså en tävlingsbana i någon form).
Denna lag upphäver trafikförsäkringen, som alltså enligt lag är ogiltig där "Lag om Motortävlingsförsäkring" är tillämplig. Denna lag ålägger arrangören att teckna en ansvarsförsäkring, som gäller för personskador på tävlande/deltagare, funktionärer och åskådare, samt för sakskador hos "tredje part" (alltså inte kvaddade tävlingsbilar eller förstörda grejor på själva banan). Där är allt solklart.<br>
Det som är svårt är att avgöra vad som är "tävling, träning eller liknande förhållanden".<br>
Praxis är, att på alla anläggningar med "banlicens" (alltså godkända för tävling) utfärdad av SVEMO eller Bilsportförbundet per definition krävs både tävlingslicens och Motortävlingsförsäkring för att körning ska få ske. Det gäller all körning, även ren "nöjeskörning". Det gäller storbanor, go-kartbanor, crossbanor, endurobanor och liknande, men inte tillfälligt avlysta, allmänna vägar vid t ex en rallytävling.<br>
Sedan finns det avtalade undantag - ren "trafiksäkerhetsträning" är ofta undantagen, t ex SMC:s eller BMW-klubbens kurser på kort- och storbanor. Där har arrangörerna avtal med vissa försäkringsbolag, att trafikförsäkringen gäller - och det står uttryckligen i försäkringsvillkoren hos t ex if.<br>
För andra "övningar", och för försäkringsbolag som inte har avtal med arrangörerna, är det ett lotteri om försäkringen gäller eller inte. Jag skulle aldrig i livet lita på ett löfte som givits muntligt eller via mail!<br>
Och om det visar sig att arrangören saknar Motortävlingsförsäkring, där lagen kräver sådan, kan det bli fråga om mångmiljonbelopp i skadestånd för den försumlige arrangören, om något "dyrt" händer......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Galne Dansken » 2012-02-20/23:08

[quote="Bror ] Sedan flera år tillbaka har ledarkommentarer etc. i hojpressen tagit upp idén, att försäkringsbolag borde premiera säkerhetstänkande. Bortsett från tidigare tämligen självklara krav på godkända skydd, dito hjälm etc. är detta det första praktiska exempel, som jag känner till, där så faktisk skett: "Allt annat lika - har Du ABS-bromsar, sänks självrisken."[/Quote]

Folksam har sedan snart 2 år tillbaka gett -15% i rabatt f ABS. LF & Bilsport & MC gav sin støtta f. trafiksækerhrtsutrustning vid att inføra maskinskade førsækring - allt som del i Nationell MC & Moped Strategi.

Ovh nær dagen ær slutt får vi inte glømma att If/BMW principiellt har haft detta i snart øver 10 år.
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Peter Nordlund » 2012-02-21/13:11

Salvion skrev:Detta är ingen "Premie" fråga egentligen men skriver här ändå, fick min faktura idag med lite förändringar från IF.

Villkorsförändringa

Från dokumentet----->

Punkt 2
Försäkringen gäller inte vid körning på bana, iordningställd för körning med motorfordon (några exempel)

Punkt 3.2
Stöld och glasförsäkring gäller inte vid uppsåtlig skadegörelse av tredjeman.

--->Slut

Så om jag kör på tex Adventuredays i Säfsen och crashar så gäller inte försäkringen?

vad betyder punkt 3.2? låter ju helt sjukt, om någon snor min cykel är det ju uppsåtligt, och det kallas väll tredjeman?


Sorry om det är offtopic




Detta är vad IF svarade över telefon:

Punkt 2
Försäkringen GÄLLER när evenemanget är anordnat av SMC eller BMW (fullständigt eller delvis) ej annars.

Punkt 3.2
Dom erkänner att detta är en grymt dålig formulering...men
om en "buse" förstör tex lyktglas eller liknande täcks det numera av Vagnskade delen och inte Glas delen = kraftig fördyring, från 200kr + 20% till 6000kr
Detta gäller också Stöld, om det är ett försök som misslyckas med skada på tex tändninglås odyl täcks det av Vagnskade delen och inte Stöld delen = kraftig fördyring från 2000kr till 6000kr.

Om Stölden eller Glaskadan är en följd av att man lyckas stjäla maskinen gäller försökringen som vanligt.


Jag ifrågasatte varför jag bara får "Villkorsändringarna" hemskickade? svaret är att, vi vill spara miljön samt inte förvirra kunderna med en massa papper.

Frågade då hur jag skall försåt tex punkten 3.2 som dom själva säger är dåligt formulerad samt ofullständig?
Ja då skulle jag titta på dom villkoren jag har...men dom är ju ändrade och därmed ej gilltiga sa jag...vi skickar dom nya svara han...

Jag håller med om det som tidigare sagts att det som gäller är det som står i villkoren och dom skall jag läsa noga när dom kommer, ger mig den på att dom inte är tydliga som dom svaren jag fick över telefon, och då får man fundera över att ev byta bolag.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst