FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-21/14:04

Galne Dansken skrev:Folksam har sedan snart 2 år tillbaka gett -15% i rabatt f ABS. LF & Bilsport & MC gav sin støtta f. trafiksækerhrtsutrustning vid att inføra maskinskade førsækring - allt som del i Nationell MC & Moped Strategi.

Ovh nær dagen ær slutt får vi inte glømma att If/BMW principiellt har haft detta i snart øver 10 år.

Vad gäller Folksam, Länsförsäkringar samt Bilsport & MC: "I stand corrected - gladly." <BR><BR>Vad gäller If: Med tanke på premiens OCH självriskens storlek (jämfört med i alla fall några av konkurrenterna), finns väl skäl att ifrågasätta, om If premierat ägare till hojar med ABS-bromsar - men då är vi snarast inne på definitionsfrågor, och dem tycker jag, att vi kan lämna därhän.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Haurida » 2012-02-21/19:56

Nu har jag ju IF och med dessa resonemang av fördyringar man inte själv kan råda över kanske man ska se sig om lite efter alternativ!!
Roger Bäckmark
R1200 GS Adventure -16
F700 GS - 13
Användarvisningsbild
Haurida
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2010-08-08/10:13

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-21/20:14

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller If: Med tanke på premiens OCH självriskens storlek (jämfört med i alla fall några av konkurrenterna), finns väl skäl att ifrågasätta, om If premierat ägare till hojar med ABS-bromsar - men då är vi snarast inne på definitionsfrågor, och dem tycker jag, att vi kan lämna därhän.

If har knappast premierat ägare till ABS-försedda BMW-hojar..... däremot har man ställt som krav att hojen har ABS, efter en viss årsmodell (med undantag av ett par modeller som inte haft ABS som standard i Sverige, t ex G650X-Challenge).
Om If fortsätter höja premierna, försämra villkoren och öka självriskerna får man nog räkna med att vi BMW-ägare börjar snegla åt andra bolag.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-21/21:11

Gunnar Elmgren skrev:If har knappast premierat ägare till ABS-försedda BMW-hojar.....

Det var ungefär så jag menade. Min formulering var avsedd som ironi.<BR><BR>Åtskilliga av oss har redan gjort mer än sneglat - och till det jag skriver ovan kan läggas, att Svedea alltså från en redan låg nivå på premie och självrisk sänker den senare med 40 %(!) på hojar med ABS. Det är en rätt avsevärd säkerhetsrabatt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-22/03:37

Jag bytte ju omgående från IF efter att de ändrat åren på motorskada delen.
Att sedan inte Gunnar och jag har samma uppfattning kring detta om Bilsport och mc är ju en annan sak.
Skall se om jag via vänner som är föråkare på actionpics bandagar har något att komma med kring krascher oc ersättning från f-bolag...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Max Mad » 2012-03-04/12:28

Dennis Johansson skrev:SMC, BMW klubben etc brukar ge rabbatt på försäkringen hos flera olika bolag.

Det är svårt att säga att det ena är bättre en det andra, så att kolla runt är viktigt.

märkesförsäkringen tillåter ersättning på bandagar för smc och bmw klubben.
Dock inte på t.ex. KMK:s bandagar eller typ actionpics.
Svedea godkänner iaf SMC:s bandagar

Bilsport skall enligt vad jag fått reda på muntligen gälla på KMK:S bandagar och typ actionpics samt SMC mm. Dock gäller att man inte har tidsträning eller tävling.
JAg vet att det inte står uttryckligen i villkoren, men det har jag fått reda på muntligen och har troligen ett mail kvar som skall bekräfta detta.
Dock kommer Gunnar hugga direkt på detta ;-) Men hoppas vi kan finna den tråden och ta det där.

Kolla villkoren. Ibland ingår passagerarförsäkring ibland inte, ibland krävs att passageraren är sambo eller liknande, ibland inte. Ofta finns det tillägg för passagerare om det ej ingår.

Så jag tycker du skall kolla upp minst de tre ovan, fundera på om du kommer deltaga i Kmk:s bandagar, vilket jag själv gör efter att ha varit medlem där i många år, eller om du klarar dig med smc etc.
Jämför sedan villkor.

Mc.n kommer ju på KMK stå i låst utrymme som är larmat och Försäkringsbolag har varit där och kollat säkerheten.

Lycka till!

Kommer inte att ( i dagsläget, mig veterligen) delta i några bandagar. Jag är mer inställd på att resa lååångt. :)
Kanske ses vi på KMK ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-04/13:57

Det är stor chans att vi springer på varandra på klubben
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Sven Bergh » 2012-03-04/14:34

Bilsport & Mc:s försäkring gäller fullt ut på bandagar arrangerade av t.ex. Actionpics, Inte Bara Fest, mm.
Enda kravet är att det inte är tävling, träning inför tävling eller tidtagning.
Detta har jag skriftligt från Bilsport & Mc.

Så nu har vi bokat Gotland Ring i Juni. :D

Detta gäller även Svedea, kollade detta vid ett möte med dem i förra veckan. ( Jobbar i mc branschen)
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: FÖRSÄKRINGSPREMIER...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-04/14:36

Jaha. Då har Svedea ändrat sina uppgifter från jag kollade med dem. Då stod det SMC etc i deras villkor.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst