Bilia slutar med MC i Mölndal

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-12-30/15:00

Läste i nya MC Nytt att Bilia lägger ner MC försäljningen i Mölndal,


och efter ett samtal dit fick jag det bekräftat. Samma som i Stockholm:


bilar ger mer vinst per kvm än hojar. Trist. Kanske Vespa eller Piaggio


tar över. Den som lever får se.


Torgeir


 


 

<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Lennart Christianson » 2011-12-30/16:11

Om det är så att två stora drakar som Bavaria och Bilia inte tycker att det är lönsamt att sälja BMW-motorcyklar, kan man undra hur det kommer att gå för resten av branschen.

Nu är det dags att sluta pruta när vi köper hoj! Alla måste betala vad säljaren begär! Eller?
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-30/17:09

Verkligen märkligt att de byggde en hall anpassad för mc!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-30/17:14

Skulle snarare tro, att det är lönsamheten i att sälja MC av ett enda märke, tillsammans med bilar, som är olönsamt.
Har man flera MC-märken kan man samutnyttja ytorna i butik, lager, verkstad och kontor på ett sätt som inte är möjligt med bara ett MC-fabrikat - och få de volymer som krävs för lönsamhet.
Jag skulle gissa att BMW subventionerade lokalhyran när man hade MC-försäljningen i egen regi i Solna och Mölndal, för att kunna ha MC ide egna lokalerna. När Bavaria resp. Bilia tog över, började man räkna strikt företagsekonomiskt på det hela och då fanns det ingen lönsamhet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-30/17:20

Den träskallen som kom på tanken från BMW att sälja ut försäljningen kan inte varit helt sund.
De kommer inom mc sidan tappa marknadsandelar fort om de inte tar tag i detta fort!
Suzuki t.ex. har i Gbg omr aldrig varit stora, pga att de fram tills möjligen nu, aldrig haft en vettig säljorganisation.

En lämplig åtgärd för träskallen hos BMW som kom f-nskapet, borde vara att sända personen med ett par kängor och en varm jacka och enkelbiljett till NÖ Sibirien. Kommer människan tillbaks, kan man efter kontroll av förnuftet som extra åtgärd överväga kölhalning, och som extra krydda en gång till långskepps med maskinerna igång.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-30/17:32

Den "träskallen" får Du nog leta efter i München, Dennis.....<br>
Det är ett strategiskt koncernbeslut, att BMW inte längre ska ha några ÅF alls i egen regi, vare sig för bil eller MC.
Undantagen är några få "showrooms", centralt i stora städer som London, Paris, New York, Tokyo, Berlin och Rom, där lokalhyran är för hög i förhållande till omsättningen för att det ska vara lönsamt. Dessa "showrooms" betraktar man som marknadsföring, inte som förs'äljningsenheter som ska bära sina egna kostnader.<br><br>
Hur klokt det beslutet är lär väl visa sig, men MC-försäljningen i lilla Sverige lär nog hur som helst inte få några mer lokal-subventioner.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-30/17:40

Gunnar Elmgren skrev:Den "träskallen" får Du nog leta efter i München, Dennis.....<br>
Det är ett strategiskt koncernbeslut, att BMW inte längre ska ha några ÅF alls i egen regi, vare sig för bil eller MC.
Undantagen är några få "showrooms", centralt i stora städer som London, Paris, New York, Tokyo, Berlin och Rom, där lokalhyran är för hög i förhållande till omsättningen för att det ska vara lönsamt. Dessa "showrooms" betraktar man som marknadsföring, inte som förs'äljningsenheter som ska bära sina egna kostnader.<br><br>
Hur klokt det beslutet är lär väl visa sig, men MC-försäljningen i lilla Sverige lär nog hur som helst inte få några mer lokal-subventioner.


Och de senaste årens uppsving i försäljningen av BMW mc i Sverige lär dyka.

Det skulle inte förvåna mig om det är någon Ny chef i Tyskland som just skall visa att han är en chef och göra en omorganisation. Däv-la Gödgris
Flera stora undersökningar gällande omorganisationer har visat att det sällan blir ngt bra av dem.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Roger Gross » 2011-12-30/18:04

Inte alls förvånande som jag ser det att BILIA och BAVARIA slutar med mc-försäljning. De har aldrig haft "en riktig" mcaffär". Hur mysigt är det att komma till marmorgolvförsedda lokaler och inte veta om man kan gå in med våta mcstövlar, eller att komma till en reservdelsavdelning som är mycket begränsat mckunnig, att gå till en separat disk med uniformsklädda damer när man ska betala, mm!!? I mina ögon har t ex Claessons i Bromölla en RIKTIG mcaffär - många hojar av olika fabrikat och en välsorterad tillbehörsavd med kunnig personal. Sverige är nog också en för liten marknad för att ha enmärkesåterförsäljare. Det har kanske även Honda, Yamaha, Ducati insett.
Jag är dock övertygad om att det för Göteborgs del kommer fram ngt riktigt bra, när väl röken har skingrats. Räkna med klarläggande info på Mcmässan slutet januari...
Som jag ser det,
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-30/20:18

Jag får nog instämma i det Roger skriver - både Bilia Group och Bavaria är rena bilförsäljningsföretag, som näppeligen har som affärside att sälja motorcyklar, utan det är något man fått "på köpet". <br>
Min personliga reflektion är också, att varken BMW/Bilia i Mölndal eller BMW/Bavaria i Solna gjort något särskilt positivt intryck med sin MC-verksamhet. "Riktiga" MC-företag som Claessons, Bike eller Carlbarks känns betydligt mer välkomnande (fast undantag finns, utan att peka ut någon....), och man vet att all personal är MC-intresserad och MC-kunnig. Utan att gå in på detaljer, har jag både i Solna och Mölndal blivit bemött på ett sådant sätt att det varit fullkomligt uteslutet att köpa MC på de ställena - hos de "riktiga" MC-handlarna har jag däremot blivit väl mottagen.
<br><br>
Jag tror varken Stockholms eller Göteborgs BMW MC-köpare gör någon förlust - på båda orterna är jag övertygad om, att någon etablerad och duktig MC-handlare med gott rykte kommer att ta över. Det blir bättre än det har varit!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Johan Weinö » 2011-12-30/21:00

Tycker det är trist, jag har mycket goda erfarenheter av dem.
Nu får man ju fundera på vem som tar över i Göteborg.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-12-30/21:33

Idealet för Gbg vore ju om någon började sälja BMW vägg i vägg
med Kenneths MC service.
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Lennart Christianson » 2011-12-30/21:42

Gunnar Elmgren skrev:Utan att gå in på detaljer, har jag både i Solna och Mölndal blivit bemött på ett sådant sätt att det varit fullkomligt uteslutet att köpa MC på de ställena - hos de "riktiga" MC-handlarna har jag däremot blivit väl mottagen.
<br><br>
Jag tror varken Stockholms eller Göteborgs BMW MC-köpare gör någon förlust - på båda orterna är jag övertygad om, att någon etablerad och duktig MC-handlare med gott rykte kommer att ta över. Det blir bättre än det har varit!



För egen del blev jag väl behandlad när jag köpte min hoj i Solna. Kan säkert finnas andra som gör det väl så bra, men jag har fått den hjälp jag har behövt av BMW i Solna.
Med vänliga hälsningar/

Lennart Christianson/
BMW R1200RT
Lennart Christianson
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 2010-07-23/08:27

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Roger Gross » 2011-12-30/22:38

Hej Johan,
Kanske inte blir så stora problem. Dina (och många andras) goda kontakter kan ju dyka upp i annan och bättre regi...
Med stor sannolikhet slutar denna förändring i ngt de flesta kommer att uppleva som ett lyft!? Både i Sthlm o Gbg.
Den som lever får se,
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Johan Weinö » 2011-12-30/23:24

Antagligen har du helt rätt Roger, det kommer säkert något gott ur det här...
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-31/00:07

Man får väl hoppas på det!.

Jag kan också förstå det där med känslan när man kommer och skall titta / köpa grejer.
För mycket slipsnissar.
Men Anders Högberg har känts bra ändå i Göteborg.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Fredrik J » 2011-12-31/01:24

Torgeir Nilsen skrev:Idealet för Gbg vore ju om någon började sälja BMW vägg i vägg
med Kenneths MC service.
Torgeir


Det hade ju varit ett drömscenario minst sagt, gärna kombinerat med en rejäl tillbehörsavdelning.

Re: Bilia. Nog för att jag inte blivit otrevligt bemött där, men att säga att mc-avdelningen levt en tynande tillvaro hos Bilia är ju inte en överdrift. Ett övergivet rum utan personal och en mc-klädes avdelning som knappt har någonting hemma inspirerar ju inte till köp precis.

Sen tycker jag faktiskt att det är tråkigt att BMW centralt inte tar större ansvar för sina återförsäljare och hela sitt varumärke, för i vart fall i mina ögon är BMW inte BMW utan motorcyklar. Men det finns säkert någon liten räknenisse någonstans som räknat fram att det är bättre förtjänst på att bara sälja bilar. Vilket bara bevisar hur lite räknenissar förstår av hur världen egentligen fungerar.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-31/02:16

JAg håller med!
Räknenissar håller ofta på med saker som inte är logiska alls.

Logisitiker t.ex. är nog det mest skumma yrke som finns och dessutom en teknikers mardröm.
Ex. 1. Hur kan ngt kosta pengar som ligger på hyllan och redan är betalt?
Svar. Om man frigör ytan och den är tom kostar det inget var svaret jag fick.
Min retur kommentar. Men dumskalle säger jag. Ytan i förrådet finns ju kvar ändå, även om ni tar bort många artiklar, finns ju ändå inte möjligheten att sluta värma upp lokalen t.ex. Hur kan det då sparas pengar med att slänga ngt som kommer behövas?
Inget svar.
En direkt koppling till ovanstående kommer från min far som jobbar som förrådsman och inköpare.
Ett öppnat paket svetspinnar ligger på hyllan.
-Logistikern säger att den skall kastas, för den har legat på hyllan.
-Min fars svar. Pinnarna används i princip endast för licenstagningen, den sker snart igen.
-De skall kastas!
-Farsan tar bort dem från hyllan, men sparar dem i ekorrförådet.
-I månad senare är det licenstagning. Den hade fått skjutas upp, licenserna troligen förfallit, om inte farsan plockat fram dem ur ekorr förådet.

Ju fler Logistiker, ju fler ekorr förråd och egna inköp vid sidan om.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Roger Gross » 2011-12-31/07:33

Dennis - du borde bli LEKTOR på Handelshögskolan... :-) Vänliga hälsningar - Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2011-12-31/07:38

åååhhh Tack!

:D
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-31/11:50

Dennis Johansson skrev:1. Hur kan ngt kosta pengar som ligger på hyllan och redan är betalt?
Ju fler Logistiker, ju fler ekorr förråd och egna inköp vid sidan om.

Jo -mot dumhet kämpar gudarna som bekant förgäves. <BR><BR>Men svaret på Din fråga 1. var konstigt. Rätt svar, såvitt jag kan förstå, är, att det, som ligger på hyllan redan HAR KOSTAT pengar - och att mycket i dagens logistik handlar om att "ha lagret på vägen", "just in time" och allt vad det heter. Dvs idealet är att inte ha någon hylla, och då kan man spara pengar. <BR>Att sedan "just in time"-system är sårbara, är en självklarhet. Fungerar inte transporterna till fabriken, kommer den att behöva stå stilla - och jag antar, att ledningen för varje större företag lägger ned en del funderande på att väga av detta. <BR><BR>Din sista rad är ju än mer tänkvärd. Vad skulle hända, ifall alla kloka ekorrar gjorde, som de blev tillsagda - dvs lade ned sina ekorrförråd? Måhända skulle företagen titt som oftast hamna i kritiska lägen pga materielbrist, och inkrökta räknenissar skulle inse, att tillvaron är mer komplicerad, än de tror. <BR><BR>Mitt eget jobb är ett bra exempel. Privata vårdentreprenörer är ofta skickliga på att nischa in sig på vissa typer av kirurgiska ingrepp, och de kan få upp en avsevärd produktivitet - med fler operationer per dag, än vi klarar av - vilket vi då och då får höra från räknenissarna. Mitt svar brukar vara något i stil med: "OK. Om Du bara garanterar, att våra kirurger håller de operationstider, som de anger på operationsanmälan (så är långt ifrån alltid fallet, för de sysslar med avancerade grejor, som måste få ta den tid, som behövs), OCH att vi inte kommer att störas av akuta operationer - som urakuta kejsarsnitt, brustna magsår etc - kan jag nog höja även vår produktivitet." Då brukar det bli tyst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Lars Levén » 2011-12-31/12:00

Betänk att BMW är det MC-märke som säljer BÄST i Sverige idag! Japsen har tappat rejält. Självklart (?) att någon lägger ihop 1 + 1 och tar över "vår" försäljning. När det gäller service av hojarna så har vi ju kvar Kenneths så den saken är inget problem.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-12-31/14:32

Jo - men samtidigt kan det nog vara svårt att får företaget att gå ihop, om man ENBART säljer BMW-hojar(?). Å andra sidan finns förstås en trave redan etablerade firmor, som inte borde vara ointresserade av att även börja med BMW - av just det skäl Du anger. Så det blir nog bra till slut. Frågan är bara hur?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Lars Levén » 2011-12-31/14:48

Jag var lite otydlig, menade också att BMW-försäljningen tas över av någon redan etablerad handlare i Göteborg! Så att vi slipper åka till Trollhättan :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Marie » 2011-12-31/15:41

Lars Levén skrev:Jag var lite otydlig, menade också att BMW-försäljningen tas över av någon redan etablerad handlare i Göteborg! Så att vi slipper åka till Trollhättan :-)



Men nog är det väl så i dessa dagar, att de stackarna i Trollhättan behöver *någonting* att göra..... :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Putte Johansson » 2011-12-31/17:12

Roger Gross skrev:Inte alls förvånande som jag ser det att BILIA och BAVARIA slutar med mc-försäljning. De har aldrig haft "en riktig" mcaffär". Hur mysigt är det att komma till marmorgolvförsedda lokaler och inte veta om man kan gå in med våta mcstövlar, eller att komma till en reservdelsavdelning som är mycket begränsat mckunnig, att gå till en separat disk med uniformsklädda damer när man ska betala, mm!!?


Här kan jag bara hålla med. Det är möjligt att det finns någon logik att ställa upp ett antal BMW-hojar på marmorgolven, men jag går hellre in i en lite-huller-om-buller-butik, där eldsjälar jobbar och säljer.

När min BMW skulle inhandlas 2010 var jag först och klämde på och provkörde ett ex hos AWA MC (Stockholm).
Sen hade vår MC-klubb på jobbet en 'exklusiv provkörningskväll' hos BMW i Solna och jag hängde på för att få testa modellen en gång till, även om jag nog redan bestämt mig.
Vi kom till en trevlig och väl regisserad kväll med gratis mackor och trevlig personal. Men senare när det var dags att prata lite möjlig affär, slogs jag av den stora jättens ointresse att diskutera priser och få kunderna att haka på. Priser diskuterades rakt ifrån listpriser och flexibilitet saknades gällande tillbehör m.m.

Jag har kanske fördomsfullt tänkande om 'fina butiken' men det var både trevligare och prismässigt bättre att köpa nytt BMW hos AWA.
Sen att hojarna andades mera 'klass' hos BMW i Solna, något som dom nu nog missar en del varumärkesvärde på, är en annan diskussion.

Undrar om den här formen av strategier påverkar möjligheten att beställa reservdelar hos vilken BMW- bilhandlare som helst. Det vore synd, men en logiskt följd kan man tänka och då tappar märket lite av sin styrka, tycker jag.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-12-31/17:47

Möjligheten att beställa reservdelar förändras knappast, mer än att kunskapen om MC-delar troligen försvinner helt vid "bilhandlarnas" reservdelsdiskar, och att man näppeligen kommer att lagerhålla några MC-delar. Reservdelssystemet är gemensamt för bil och MC, både vad gäller kataloger och logistik.
Att hojarna tappar lite av sin "premium-image" när de säljs tillsammans med andra märken är nog oundvikligt, men inte nödvändigtvis en nackdel försäljningsmässigt - det kanske rent av kan vara en fördel att inte betraktas som "snobbvarumärke", och rent logiskt bör det ju komma in fler potentiella MC-kunder i en MC-butik med flera märken än i en bilhall, där MC-avdelningen bara utgör en liten del av verksamheten.
Tror BMW vet vad dom gör, även om det kan förefalla ologiskt när man betraktar det hela utifrån.
I södra Stockholm tog ju AVA MC över hojförsäljningen från dåvarande Bilcentralen (numera Bilia) i Segeltorp för ett par år sedan, och såvitt jag kan förstå innebar det ett lyft i både försäljning och servicenivå.
Det ska bli spännande att se, vilka som tar över i norra Stockholm och i Göteborg - och om dessa tar över någon personal från Bavaria resp Bilia!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-01-01/03:14

Dennis Johansson skrev:JAg håller med!
Räknenissar håller ofta på med saker som inte är logiska alls.

Logisitiker t.ex. är nog det mest skumma yrke som finns och dessutom en teknikers mardröm.
Ex. 1. Hur kan ngt kosta pengar som ligger på hyllan och redan är betalt?
Svar. Om man frigör ytan och den är tom kostar det inget var svaret jag fick.
Min retur kommentar. Men dumskalle säger jag. Ytan i förrådet finns ju kvar ändå, även om ni tar bort många artiklar, finns ju ändå inte möjligheten att sluta värma upp lokalen t.ex. Hur kan det då sparas pengar med att slänga ngt som kommer behövas?
Inget svar.
En direkt koppling till ovanstående kommer från min far som jobbar som förrådsman och inköpare.
Ett öppnat paket svetspinnar ligger på hyllan.
-Logistikern säger att den skall kastas, för den har legat på hyllan.
-Min fars svar. Pinnarna används i princip endast för licenstagningen, den sker snart igen.
-De skall kastas!
-Farsan tar bort dem från hyllan, men sparar dem i ekorrförådet.
-I månad senare är det licenstagning. Den hade fått skjutas upp, licenserna troligen förfallit, om inte farsan plockat fram dem ur ekorr förådet.

Ju fler Logistiker, ju fler ekorr förråd och egna inköp vid sidan om.

Jag misstänker starkt att här föreligger ett missförstånd, kanske på bägge sidor. Om nåt ligger på en lagerhylla och har värde skall det tas upp som en tillgång. Den skall då hanteras i böcker, den skall tas med i balansräkningar, skattas för etc. Allt sånt kostar pengar så Logistikern har helt rätt, saker som inte behövs i ett företags verksamhet skall inte "finnas" på en lagerhylla, även om marginalkostnaden för en enstaka artikel kanske inte är så stor så måste man hålla efter sånt här. Om det sedan ligger nåt i en ask under nåns skrivbord så spelar det ingen större roll, sånt "smörjmedel" behövs även på stora företag ibland.
<br>
Detta gäller givetvis förtag av den storleken att dom måste hålla sig med logistikpersonal, och inte småfirmor.
<br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Dennis Johansson » 2012-01-01/08:36

Men om en grej är inköpt för länge sedan, måste den fortfarande skattas för då?
Problemet är att det kan vara reservdelar till en pump eller liknande, som nästan aldrig gått sönder alls. Pumpen kan vara så oerhört gammal att den ej tillverkas längre, och skulle då delen kastas, går pumpen inte snabbt att laga, kanske inte alls t.o.m. En ny pump kan ha oerhört lång leveranstid.

Trots detta komma logistiker på att kasta sådant.

Sedan låter det ju sjukt att man får skatta för saker man redan köpt en gång. Måste vara en politiker som kommit på ngt så dumt. VAnliga människor är inte så dumma!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-01-01/12:12

Fredric Fredricson skrev:Allt sånt kostar pengar så Logistikern har helt rätt, saker som inte behövs i ett företags verksamhet skall inte "finnas" på en lagerhylla...

Det förefaller handla om, hur man definierar begreppet "behövs". Modern logistik verkar som sagt inriktas på, att lagerhyllorna i idealfallet är tomma - eller snarare inte existerar annat än som lastbilsflak - men att från den uppfattningen gå till, att allt, som ligger på en trots allt befintlig lagerhylla, är en "onödig kostnad", förefaller mig vara att genast hoppa över i det andra diket! <BR> De reservdelar vi köper kostar ofta rätt mycket pengar. Tittar vi på, hur mycket av det beloppet, som utgör tillverknings- och transportkostnader, är andelen som regel liten, medan kostnaden för lagerhållning är påtaglig - vilket kan störa "vän av ordning" men inte är så särdeles konstigt, när man tänker efter. Sedan är det ju bara en fråga om, vem som tar ut denna kostnad - grossisten eller detaljisten. <BR><BR>Min butik hävdar, att BMW Motorrad är ett föredöme, vad gäller snabba reservdelsleveranser. "Ringer jag före kl. 16, har jag i regel prylen i verkstaden senast kl. 12 följande arbetsdag." Hans erfarenhet av diverse andra fabrikat är inte lika god - vilket naturligtvis inte är så konstigt, om prylen ifråga måste beställas från ett centrallager någonstans ute i Europa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-01-01/22:28

Dennis Johansson skrev:Men om en grej är inköpt för länge sedan, måste den fortfarande skattas för då?
Problemet är att det kan vara reservdelar till en pump eller liknande, som nästan aldrig gått sönder alls. Pumpen kan vara så oerhört gammal att den ej tillverkas längre, och skulle då delen kastas, går pumpen inte snabbt att laga, kanske inte alls t.o.m. En ny pump kan ha oerhört lång leveranstid.

Trots detta komma logistiker på att kasta sådant.

Sedan låter det ju sjukt att man får skatta för saker man redan köpt en gång. Måste vara en politiker som kommit på ngt så dumt. VAnliga människor är inte så dumma!

Jag är ingen expert på bolagsbeskattning så exakt när och hur inköp till lagret påverkar skatten (med avskrivningar och sånt) har jag ingen koll på.
<br>
Jag är inte heller logistiker så jag vet inte exakt hur dom arbetar men jag antar att det handlar om statistik. Man kollar vilka delar som sällan går och tar bort dom från lagret för att minimera kostnader. Ibland skiter det sig och det är smällar man i så fall är beredd att acceptera. Hurvida det sedan visade sig vara en bra ide eller ej syns på sista raden i årsbokslutat.
<br>
Som leverantör inom elektronikindustrin (det område jag känner till) behöver man hålla reservdelar i tio år, sedan är det ren goodwill. Definitionen på en "reservdel" kan också vara flytande. Jag har varit med om att besluta att "reservdelen" är en helt nytt delsystem i maskinen och när en skrivare gick sönder för mig i höstas under garantitiden så fick jag ett tillgodokvitto på köpesumman eftersom dom inte hade nån service alls på den typen av skrivare så "reservdelen" blev en ny skrivare.
<br>
<br>
/Fredric
<br>
PS. Angående att skatta för saker som man redan köpt så är det ingen ny ide direkt. Fastighetsskatten är bara ett exempel.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-01-01/22:50

Bror Gårdelöf skrev:Modern logistik verkar som sagt inriktas på, att lagerhyllorna i idealfallet är tomma

Det ligger nog en hel del i det påståendet, men speciellt modernt är det inte. Det handlar om lageromsättning.
<br> Lagret i ett företag är bundet kapital. Detta kapital vill man skall "levereras" till kunder som då betalar mer än vad lagret kostade företaget och företagt får på så sätt en lite nätt vinst att festa upp. Om vinsten är, säg, 5% så tjänar man en femma för varje hundring man har i lagervärde varje gång man lyckats sälja hela lagret. Om man lyckas omsätta hela lagret 4 gånger per år tjänar man 20 spänn om året på varje hundring man har bundet i lagret. Om man på nåt magiskt sätt lyckas öka lageromsättningen till 5 gånger per år ökar man vinsten med 25% per hundring i lagervärde.
<br>
Man kan nu invända att om man ökar lageromsättningen genom att minska lagret får man bara ger en "fiktiv" ökning av vinsten eftersom den i kronor och ören är densamma. Detta är naturligtvis sant men man får loss pengar som förut varit bundna i lagret att använda i andra delar av verksamheten som till exempel utveckling och marknadsföring.
<br>
<br>
Jag är inte mannen att bedöma om detta är ett sunt resonemang eller ej, men jag vet av erfarenhet att man resonerar så inom industrin idag.
<br>
/Fredric
<br>
<br>
PS. En, möjligen intressant, observation: Dagligvaruhandeln har för vissa varor (t.ex. mjölk) en lageromsättning på kanske 200 gånger per år. Om man lägger på en halv procent på dessa varor så tjänar man 100 spänn för varje hundring i lagervärde. Om man "rabatterar" mjölken med en halv procent tjänar man inget alls. Därför är det aldrig extrapris på mjölk.
<br>
<br>
PPS. Och nu vet jag inte hur mycket mer off-topic man kan vara i en diskussion....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-01-02/10:16

Jag argumenterar inte emot Dig alls - och vad gäller avslutningen är vi likaså helt eniga!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Bilia slutar med MC i Mölndal

Inläggav Schwabinger7 » 2012-01-09/01:19

För Göteborg så vore det fint med en ny etablering som säljer BMW, Ducati, Aprilia möjligtvis även Benelli och MV Agusta, dessa är rätt så underrepresenterade i väst idag. Kanske även KTM trots Johan's MC för att få lite mer volym.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst