Roger Gross skrev:Inte alls förvånande som jag ser det att BILIA och BAVARIA slutar med mc-försäljning. De har aldrig haft "en riktig" mcaffär". Hur mysigt är det att komma till marmorgolvförsedda lokaler och inte veta om man kan gå in med våta mcstövlar, eller att komma till en reservdelsavdelning som är mycket begränsat mckunnig, att gå till en separat disk med uniformsklädda damer när man ska betala, mm!!?
Här kan jag bara hålla med. Det är möjligt att det finns någon logik att ställa upp ett antal BMW-hojar på marmorgolven, men jag går hellre in i en lite-huller-om-buller-butik, där eldsjälar jobbar och säljer.
När min BMW skulle inhandlas 2010 var jag först och klämde på och provkörde ett ex hos AWA MC (Stockholm).
Sen hade vår MC-klubb på jobbet en 'exklusiv provkörningskväll' hos BMW i Solna och jag hängde på för att få testa modellen en gång till, även om jag nog redan bestämt mig.
Vi kom till en trevlig och väl regisserad kväll med gratis mackor och trevlig personal. Men senare när det var dags att prata lite möjlig affär, slogs jag av den stora jättens ointresse att diskutera priser och få kunderna att haka på. Priser diskuterades rakt ifrån listpriser och flexibilitet saknades gällande tillbehör m.m.
Jag har kanske fördomsfullt tänkande om 'fina butiken' men det var både trevligare och prismässigt bättre att köpa nytt BMW hos AWA.
Sen att hojarna andades mera 'klass' hos BMW i Solna, något som dom nu nog missar en del varumärkesvärde på, är en annan diskussion.
Undrar om den här formen av strategier påverkar möjligheten att beställa reservdelar hos vilken BMW- bilhandlare som helst. Det vore synd, men en logiskt följd kan man tänka och då tappar märket lite av sin styrka, tycker jag.
/putte