Var kan man omprogramera nycklar?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Var kan man omprogramera nycklar?

Inläggav toMLin » 2012-01-04/14:37

toMLin
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-09-05/20:57

Re: Var kan man omprogramera nycklar?

Inläggav JErkers » 2012-01-04/15:45

Vilka nycklar? Om du vill ha samma nyckel till packväskor och andra orginal tillbehör så är det låsen du "programerar" om. Jag gjorde det hemma på köksbordet och det tog en halvtimme att ändra låsen så att jag har samma nyckel till allt i stället för fyra olika nycklar. Är det någon form av elektronisk omprogramering till centrallås eller liknande så föreslår jag att du vänder dig till en auktoriserad verkstad.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Var kan man omprogramera nycklar?

Inläggav toMLin » 2012-01-04/16:42

Hej!
Det va precis vad jag ville höra! Jag har köpt packväskor och vill ha en nyckel till allt. En halvtimma vid köksbordet låter ju mycket bra! Men du kanske har en speciell teknisk begåvning. Ska iallafall försöka själv.Tackar för det snabba svaret.
toMLin
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-09-05/20:57

Re: Var kan man omprogramera nycklar?

Inläggav Inge K. » 2012-01-04/18:10

Denne linken kan muligens være til hjelp.
<br><br>
Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Var kan man omprogramera nycklar?

Inläggav Roger Gross » 2012-01-04/20:28

Det finns två metoder att koda nyckel och lås: <BR>
A Plocka om låsblecken så rätt längd kommer på rätt plats <BR>
B Fila ner låsblecken till passande längd <BR>

Jag anser absolut att metod A är att föredra. Ingen risk för grader o dyl som påverkar låsfunktionen. <BR>
Ofta räcker det med befintliga låsbleck. En BMW-verkstad (bil eller mc) har en repsats med alla förekommande bleck. Du kan säkert få de du ev behöver gratis. Kostar inget eller en sedel till kaffekassan... <BR>
Var noggrann med de oerhört små spiralfjädrarna som trycker på låsblecken. De har en förmåga att försvinna spårlöst i hanteringen...Passa på att smörja låscylindern med silikonfett INNAN du trycker den på plats.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Var kan man omprogramera nycklar?

Inläggav rolmato » 2012-02-05/17:25

Komihåg att om du gör som rekommneders i tidigare svar dvs. slipar av blecken så att din nyckel passar kommer också ett flertal andra nycklar att passa till dina lås.
Det är mycket enkelt att flytta om blecken så att man får rätt kodning till sitt lås. Jag har fått med kodningssatser när jag köpte nya väskor och låscylindrar.
Rolmato
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst