av Gunnar Elmgren » 2012-01-05/16:27
BMW F650GS finns i två utföranden - ett som tillverkades mellan 2000 och 2007, med encylindrig 650-kubikare på 50 Hk, och en som började tillverkas 2008, med tvåcylindrig 800-kubikare på 71 Hk.<br>
Hojarna har nästan inte en skruv gemensam, den enda komponent som är lika är bakre bromsoket.<br><br>
Vi har en av varje, så jag kan enkelt göra en jämförelse.<br><br>
Den "nya" (alltså från 2008 och framåt) är inte jättehög i original, men med standardsadel har min sambo (som är 172 cm lång) jobbigt att nå ner med fötterna så det känns säkert. Hon kör med BMW:s låga sadel, som är 30 mm lägre än standardsadeln - då når hon ner med bägge fötterna, men inte så pass att hon kan sätta båda fotsulorna i marken.
Det finns ett sänkt utförande, med om jag minns rätt 55 mm lägre bakfjädring. I det utförandet är hojen inte godkänd för passagerare, maxlasten är sänkt med 85 kg och hojen kan inte utrustas med centralstöd - enligt BMW är det heller inte tillåten med låg sadel i kombination med sänkt fjädring, men det är en "papperskonstruktion" man kommit på av något skäl - den låga sadeln går utmärkt att montera ändå, och på så sätt blir sitthöjden 85 mm lägre än standard. Kan tänka mig att det skulle kunna fungera för Din sambo.<br><br>
Den "gamla" modellen, alltså den encylindriga fram till 2007, är väsentligt lägre i standardutförande. För mig, som är 180 cm, är den "jobbigt låg" med standardsadeln, så jag har skaffat den höga sadeln som finns (+35 mm). Trots det har den lägre sitthöjd än "twinen" med låg sadel. Någon sänkt sadel har i alla fall inte BMW gjort till den modellen (kan finnas på eftermarknaden dock), men däremot fanns den att få med sänkt bakfjädring. Även den drabbas då av sänkt maxlast, och att inte kunna förses med centralstöd (plus att passagerare inte är tillåtet). <br><br>
Att konvertera en hoj från standardhöjd till sänkt fjädring är nog möjligt, men väldigt dyrt - förutom själva bakstötdämparen måste delar i länkaget bytas. Däremot vet jag att det finns sänkningssatser på eftermarknaden, som inte kostar mer än runt tusenlappen.<br><br>
Jag skulle nog inte rekommendera den äldre, encylindriga med sänkt fjädring, i alla fall inte för "äventyrsbruk". Redan i originalutförande har den ganska låg markrigång, och det behövs inte särskilt kraftigt nedlägg för att något ska ta i (jag har flera gånger skrapat i centralstödet vid vänstersväng i rondeller, även ensam och utan packning). Har också fastnat på "hasplåten" vid flera tillfällen vid körning på skogsvägar, och åtskilliga gånger har stenar och annat tagit i under.<br><br>
Om vi har vägarna förbi Gällstad så är ni välkomna att provsitta bägge hojarna - ingen har ju sänkt fjädring, men det borde i alla fall ge en uppfattning om någon av modellerna skulle kunna vara ett alternativ.<br><br>
En annan möjlighet är kanske, att kika på den "nya" G650GS som säljs idag. Det är i allt väsentligt en "ansiktslyft" F650GS av gamla modellen, med skillnaden att den har gjutna fälgar istället för ekerfälgar, lite annorlunda instrumentering och nytt utseende på plastkåpor och lackering. Den ska gå att få med sänkt fjädring, men jag har inte full koll på hur hög (eller låg?) den är - mitt intryck är att den faktiskt är något högre än "gamlingen", kanske man ändrat fjädringen lite.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24