Provsittning/körning BMW GS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Provsittning/körning BMW GS

Inläggav sicarius » 2012-01-05/16:02

Hej, min sambo är ute efter en äventyrshoj modell lägre.
Hon är 1.62 lång och har korta ben till det, vilket gör det lite jobbigt att köra grushojar, men det ska inte hindra oss.

Enligt vad hon fått nys om skall BMW GS 650 kunna fås med lägre sadel än original och den kan även vara lite lägre än många andra redan original.

Min fråga är om någon har, eller känner någon som har en GS650 av årsmodell 1995-2005 nånting som hon skulle kunna provsitta och eventuellt provköra? Detta gärna i Göteborgs området, alternativt runt Hässleholm då vi är där emellanåt.



Ha nu en grym helg!

sicarius
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-01-05/15:57

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-01-05/16:27

BMW F650GS finns i två utföranden - ett som tillverkades mellan 2000 och 2007, med encylindrig 650-kubikare på 50 Hk, och en som började tillverkas 2008, med tvåcylindrig 800-kubikare på 71 Hk.<br>
Hojarna har nästan inte en skruv gemensam, den enda komponent som är lika är bakre bromsoket.<br><br>
Vi har en av varje, så jag kan enkelt göra en jämförelse.<br><br>
Den "nya" (alltså från 2008 och framåt) är inte jättehög i original, men med standardsadel har min sambo (som är 172 cm lång) jobbigt att nå ner med fötterna så det känns säkert. Hon kör med BMW:s låga sadel, som är 30 mm lägre än standardsadeln - då når hon ner med bägge fötterna, men inte så pass att hon kan sätta båda fotsulorna i marken.
Det finns ett sänkt utförande, med om jag minns rätt 55 mm lägre bakfjädring. I det utförandet är hojen inte godkänd för passagerare, maxlasten är sänkt med 85 kg och hojen kan inte utrustas med centralstöd - enligt BMW är det heller inte tillåten med låg sadel i kombination med sänkt fjädring, men det är en "papperskonstruktion" man kommit på av något skäl - den låga sadeln går utmärkt att montera ändå, och på så sätt blir sitthöjden 85 mm lägre än standard. Kan tänka mig att det skulle kunna fungera för Din sambo.<br><br>

Den "gamla" modellen, alltså den encylindriga fram till 2007, är väsentligt lägre i standardutförande. För mig, som är 180 cm, är den "jobbigt låg" med standardsadeln, så jag har skaffat den höga sadeln som finns (+35 mm). Trots det har den lägre sitthöjd än "twinen" med låg sadel. Någon sänkt sadel har i alla fall inte BMW gjort till den modellen (kan finnas på eftermarknaden dock), men däremot fanns den att få med sänkt bakfjädring. Även den drabbas då av sänkt maxlast, och att inte kunna förses med centralstöd (plus att passagerare inte är tillåtet). <br><br>

Att konvertera en hoj från standardhöjd till sänkt fjädring är nog möjligt, men väldigt dyrt - förutom själva bakstötdämparen måste delar i länkaget bytas. Däremot vet jag att det finns sänkningssatser på eftermarknaden, som inte kostar mer än runt tusenlappen.<br><br>

Jag skulle nog inte rekommendera den äldre, encylindriga med sänkt fjädring, i alla fall inte för "äventyrsbruk". Redan i originalutförande har den ganska låg markrigång, och det behövs inte särskilt kraftigt nedlägg för att något ska ta i (jag har flera gånger skrapat i centralstödet vid vänstersväng i rondeller, även ensam och utan packning). Har också fastnat på "hasplåten" vid flera tillfällen vid körning på skogsvägar, och åtskilliga gånger har stenar och annat tagit i under.<br><br>

Om vi har vägarna förbi Gällstad så är ni välkomna att provsitta bägge hojarna - ingen har ju sänkt fjädring, men det borde i alla fall ge en uppfattning om någon av modellerna skulle kunna vara ett alternativ.<br><br>

En annan möjlighet är kanske, att kika på den "nya" G650GS som säljs idag. Det är i allt väsentligt en "ansiktslyft" F650GS av gamla modellen, med skillnaden att den har gjutna fälgar istället för ekerfälgar, lite annorlunda instrumentering och nytt utseende på plastkåpor och lackering. Den ska gå att få med sänkt fjädring, men jag har inte full koll på hur hög (eller låg?) den är - mitt intryck är att den faktiskt är något högre än "gamlingen", kanske man ändrat fjädringen lite.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav sicarius » 2012-01-06/12:45

Tack så mycket för det utförliga svaret Gunnar!
Vi skall ha detta i åtanke och försöka hitta något som kan passa så småningom, kommer vi förbi Gällstad så ska vi höra av oss, kanske kan bli en tur till Lager157 med en liten provsittningsrunda. =)
sicarius
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-01-05/15:57

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-01-06/13:31

sicarius skrev:Tack så mycket för det utförliga svaret Gunnar!
Vi skall ha detta i åtanke och försöka hitta något som kan passa så småningom, kommer vi förbi Gällstad så ska vi höra av oss, kanske kan bli en tur till Lager157 med en liten provsittningsrunda. =)

Ni är hjärtligt välkomna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav mommie » 2012-01-06/14:57

Det blev tydligen inget PM...
Kristina här, jag är också 162 cm låång, med ganska korta ben :).
Är lycklig ägare till en fabrikssänkt F650 GS -05.
Den är utrustad med låg sadel, och centralstöd.
Från säljaren (BMW Gbg), fick jag inga restriktioner angående passagerare etc...
Visst tar centralstödet i ibland, men med rätt kurvteknik går det att köra den utan stödet tar i.
Jag och MC-n finns i Kinna, och ni är välkomna att provsitta, provkörning senare i vår.
Mvh,
Kristina
Användarvisningsbild
mommie
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-06-08/07:14

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav paol » 2012-01-06/22:40

Hej

Ett tips. BMW G650 Xcountry.

Min fru är 1.65 och har inga problem med att nå ner till marken.
DSC02795.JPG

Vet att de första årsmodellerna var "normalhöga" men 2008 är lägre.
Finns i Malmö om ni har vägarna förbi
Per-Anders Olsson R1200 RS
Man blir gammal när man slutar leka !
Användarvisningsbild
paol
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-04-21/01:00
Ort: Malmö

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav Marie » 2012-01-06/23:06

paol skrev:Hej

Ett tips. BMW G650 Xcountry.

Min fru är 1.65 och har inga problem med att nå ner till marken


Längden är inte allt i detta sammanhang. Det är väldigt viktigt hur denna längd är fördelad mellan bål och ben....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav sicarius » 2012-01-08/16:39

Tack alla för era svar!
Nu har vi betydligt mer att gå på när vi ska leta hoj åt min sambo.
Bra att veta att man kan sänka GSen OCH ha låg sadel trots BMW av någon outgrundlig anledning inte rekommenderar det...
sicarius
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-01-05/15:57

Re: Provsittning/körning BMW GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-01-08/17:04

Den sänkningssats till F650GS 00-07 jag skrev om i tidigare inlägg finns att beställa från Koubalink.<br>
Det finns också utrymme att sänka framänden ca 25 mm genom att lossa klämskruvarna i gaffelkronan och "släppa upp" gaffelbenen en bit. Tillsammans ger det en ca 30 mm lägre hoj, samma som den fabrikssänkta.<br>
Jag vill också passa på att korrigera det jag skrev tidigare om centralstöd till sänkta hojar. Till F650GS 00-07 (den encylindriga, alltså) finns kortare central- och sidostöd, anpassade för de fabrikssänkta hojarna. Dessa stöd går att köpa som reservdel, och borde funka lika bra för en hoj som sänkts i efterhand. Troligen skulle det också gå att kapa originalstöden och svetsa dit nya "fötter", om man tycker originalprylarna blir för dyra.<br>
De hojar som är sänkta från fabrik har för övrigt kortare fjädringsväg, för att inte markfrigången vid full infjädring ska bli alltför dålig (gäller både gamla och nya generationen).<br>
"Nya" F650GS kan inte förses med centralstöd om den är sänkt. Sidostödet är kortare på fabrikssänkta maskiner. Troligen skulle det gå att kapa ett original centralstöd även här, men det är alltså inget BMW säljer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HÅKAN SEDBO och 1 gäst