Stötdämpare

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Stötdämpare

Inläggav Farmor Anka » 2012-01-06/22:49

Ska byta stötdämpare på min 1200 Gs. Funderar på öhlins eller Wilbers. En fråga? Går Wilbers dämpare att renovera. Tacksam för svar från någon som vet. Farmor Anka.


Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Marie » 2012-01-06/23:10

Farmor Anka skrev:<p>Ska byta stötdämpare på min 1200 Gs. Funderar på öhlins eller Wilbers. En fråga? Går Wilbers dämpare att renovera. Tacksam för svar från någon som vet. Farmor Anka.</p>
<p></p>


Ja.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Farmor Anka » 2012-01-06/23:13

Jag tackar så mycket för svaret. Då kommer en följdfråga? Finns det någon representant i Svea rike.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Mimmi » 2012-01-07/00:11

Hej!<br><br>

Nej.<br>

Men frakten till Tyskland är inte dyr, inte deras debitering för en renovering heller. Så det lär inte bli dyrare än att anlita en firma i Sverige. Och inte krångligare för Dig som kund heller.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Marie » 2012-01-07/00:16

Farmor Anka skrev:Jag tackar så mycket för svaret. Då kommer en följdfråga? Finns det någon representant i Svea rike.


Fabriken ligger ju nästgårds nere i Tyskland, och de renoverar ju grejerna också, så varför gå över ån efter vatten?
Paket mellan Sverige och Tyskland går ju dessutom ofta snabbare än svensk inrikes....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Farmor Anka » 2012-01-07/18:25

Jag tackar så mycket för svaren. Då kanske det lutar åt Wilbers eller?
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Roger Gross » 2012-01-07/19:06

Det har framförts fördelar med WILBERS stötdämpare. För att få balans i argumentfloran kan man lägga till en del frågeställningar:<BR>
- Inköpspris... W ngt billigare, men man får vad man betalar för.<BR>
- Servicemöjlighet...Ö har service på många platser i Sverige <BR>
- Andrahandsvärde...En Ö har ett andrahandsvärde och är lättsåld <BR>
- Konstruktion...Ö sitter på flera patent som inte W kommer åt <BR>
- Funktion...Ö överlägsen (se ovanst punkt) <BR>
- Kundanpassning...Likvärdigt <BR>

Sammantaget: Ö har den bättre dämparen - W har det lägre priset. <BR>

Jämfört med originaldämparen upplever du ett lyft vad du än köper. <BR>

Vänliga hälsningar, <BR>
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Farmor Anka » 2012-01-07/23:29

Tackar så mycket,ett riktigt givande svar. Frågan blir då,är det någon större skillnad på öhlinarna,det finns ju allt från basics till riktiga värstingar. Nu menar jag rent kvalitativt. Jag kör mycket offroad och vill ju att dom skall hålla för det. Någon som vet?
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Roger Gross » 2012-01-07/23:42

Den nya och överlägset bästa konstruktionen är ÖHLINS s k TTX-dämpare. Invändigt lika men kan vara olika utrustade - längdjusterbara, hydraulisk fjäderförspänning, mm. Men ofta så finns en typ för just din mc-modell. Var noga med att få rätt fjäder och fjäderförspänning för just dina förhållanden. <BR>
Det är med TTX-tekniken ÖHLINS har fått ett rejält försprång framför konkurrenterna. SHOWA har nu köpt den konstruktionen och kommer med de dämparna på HONDA Fireblade 2012. (Honda äger SHOWA). Det är genom hög hydraulkompetens och hög precision som ÖHLINS skaffat sig ett försprång. Tyvärr avspeglar sig detta på priset.<BR> Men - som sagt, man får vad man betalar för. Det är bara att välja. <BR>
//Roger
Senast redigerad av Roger Gross 2012-01-07/23:54, redigerad totalt 2 gånger.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Farmor Anka » 2012-01-07/23:47

Jag tackar och bugar och återkommer med nya spörsmål när behöver det.
Mvh Farmor Anka
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Fredrik J » 2012-01-08/11:03

Vad jag reagerar på med Öhlins är just priset. Nu har jag inte gjort någon närmre marknadsinventering men priset för en dämpare bak verkar ligga runt 10k och 8k fram för en R1200(R) utan ESA vilket känns väldigt saftigt i mina ögon. <BR><BR>Nån som har pejl på hur Wilbers eller Hyperpro ligger i jämförelse? Eller för den delen vad Kenneths tar för hela jobbet?
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Stötdämpare

Inläggav Roger Gross » 2012-01-08/11:38

Du jämför äpplen o päron tycker jag. Köp en begagnad Ö och låt Kenneths Mc eller ngn annan renovera den !? <BR>
Om du ngn gång tänker sälja dämparen har du igen merkostnaden för en Ö då. <BR>
Mvh,<BR>
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Farmor Anka » 2012-01-08/19:39

Farmor Anka tackar samtliga som har svarat på min fråga om stötdämpare till min 1200GS. Har tack vare er fått chansen och tillfället att komma över en uppsättning nya Öhlinsdämpare till ett mycket bra pris :D
Så nu kan ni vara lugna det vart inga B-dämpare.
Farmor Anka
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2011-01-02/16:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Mimmi » 2012-01-08/21:52

Roger Gross skrev://- Kundanpassning...Likvärdigt <BR>//

Roger
<br><br>


Hej!<br><br>

För att välja ut det av Ditt inlägg jag mest reagerar på vill jag bara säga så här:<br><br>

Beträffande kundanpassning är mina egna erfarenheter följande: Jag försökte under ett halvt års tid, från olika håll, Öhlins, generalagenten, åf, få reda på om den fjäder som sitter på som standard skulle passa mig och min mc. De enda svar jag fick från Öhlins var lite svävande om en förarvikt på 75-80 kg. Sedan fick jag från andra håll, en Öhlins åf samt kunniga mc-människor, beskedet att original Öhlinsfjädern "brukar kännas en aning stum". Ingen visste heller om packväskor, toppbox och annat var inkluderat vid deras grundberäkning av fjädern. Sådana svar inger åtminstone inte hos mig något förtroende.<br>
Besked om detta kunde däremot lämnas av Wilbers.<br><br>

På min fråga om Öhlins kunde beräkna exakt rätt fjäder med ledning av viktuppgifter och annat från mig, var svaret nej! Passar det inte får Du köpa en annan fjäder och prova Dig fram var beskedet. Men inget sades överhuvudtaget om hur jag skulle beräkna denna fjäder för att få den rätta för mina förhållanden. Fjädrarna är inte gratis, och arbetet att byta dem tar tid, så gör naturligtvis även utprovningen, och om man inte kan göra fjäderbytet själv kostar även det naturligtvis en del pengar.<br><br>

Hos Wilbers angav jag en hel mängd parametrar, och de beräknade det hela så exakt att jag inte behövt ändra förspänningen överhuvudtaget. De båda måtten på hänget stämmer exakt så som salig "Spiff", Jörgen I Larsson, en gång lärde mig hur man beräknar.<br><br>
Så kundanpassning hos Öhlins, jo, pyttsan!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Roger Gross » 2012-01-08/23:02

Hej Mimmi, <BR>
Då kan jag förstå att du är besviken! Som du beskriver det fick du bra service av WILBERS och endast med rätt inställning får man en bra dämpare. Men de gånger jag köpt ÖHLINARE har jag fått rätt grejor efter att ha uppgivit vikt, passagerare, semesterlast, körsätt, prioriteringar, mm. Om jag haft tur och du otur lär vi väl aldrig få klarlagt... Men oavsett - tillbehörsdämpare som är rätt anpassade - är betydligt bättre än original, det är vi nog överens om. Som så ofta handlar det om att vända sig till rätt verkstad/försäljare.<BR>
Vänliga hälsningar, <BR>
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Mimmi » 2012-01-08/23:26

Hej!<br><br>

Intressant!<br>
Vem gav Dig denna fina service?<br><br>

En sak bör tilläggas ytterligare, nämligen var även de tre inställningarna av dämpningen, kompressionsdämpning med två justeringar för hög- resp lågfartsområde samt returdämpningen så inställda, efter mina önskemål, vid leveransen att jag inte behövt ändra dessa heller! Tur är väl det, för de är inställbara inom ett vitt område, ca 40 "klick".<br>
Dessutom medföljer ett protokoll, upprättat av montören där såväl fjäderspecifikationen samt alla inställningar finns angivna. Så det går alltså att komma rätt igen om någon klåfingrig gjort några ändringar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Stötdämpare

Inläggav Fredrik J » 2012-01-11/20:30

Roger Gross skrev:Du jämför äpplen o päron tycker jag. Köp en begagnad Ö och låt Kenneths Mc eller ngn annan renovera den !? <BR>
Om du ngn gång tänker sälja dämparen har du igen merkostnaden för en Ö då. <BR>
Mvh,<BR>
Roger


Låter som en utmärkt idé i teorin, jag har dock aldrig sett begagnade Öhlins dämpare till en R1200R till försäljning. <Br><Br>Å andra sidan gissar jag, med erfarenhet från BMWs orginaldels priser på annat, att skillnaden mellan BMW orginaldämpare och ett par från Öhlins gör att Öhlins priser framstår som högst resonabla ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst