Inköp i tyskland

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Inköp i tyskland

Inläggav Högakusten » 2012-01-08/17:37

Hej, en kompis åker till Tyskland inom kort och har vänligheten att handla lite prylar åt mig, bla. variabla sidoväskor till min R1200GS. Ska jag skicka med nyckeln till hojen så de fixar med låsen? Någon som har erfarenhet.


 

Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33

Re: Inköp i tyskland

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-01-08/18:00

Kodade lås finns att köpa, men måste beställas - det tar nog 1-2 veckor.<br>
För det behövs inte någon nyckel, det räcker med nyckelkoden som ska ha funnits med originalnycklarna i form av en "flagga" på nyckelringen.<br>
Kodade lås är dock ganska mycket dyrare än sådana som levereras med "egen" nyckel. Dessutom går det ganska enkelt att koda om låscylindrarna på egen hand - jag har gjort det åtskilliga gånger, det är lite pill men kan nog vara värt den där tusenlappen man sparar.<br>
Finns en hel del instruktioner på nätet hur man går tillväga, t ex här.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Inköp i tyskland

Inläggav toMLin » 2012-01-08/22:02

:D Detta var ju verkligen bra! Tackar Gunnar!
toMLin
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 2011-09-05/20:57

Re: Inköp i tyskland

Inläggav Högakusten » 2012-01-11/18:23

Vilket instruktiv svar, stort tack Gunnar!
Högakusten
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-07-06/14:33

Re: Inköp i tyskland

Inläggav Göte Hansson » 2012-01-11/20:35

Skicka gärna med nyckeln. Jag köpte väskor till min 1200GS i Hamburg när jag var på semester i Tyskland för 3 år sedan och då plockade personalen i butiken ihop låscylindrarna medan jag väntade. Jag kommer inte ihåg vad låsen kostade men det var enkelt och smidigt att få rätt lås till väskorna direkt.

Förra året mejlade jag BMW i Hamburg, motorrad.hamburg@bmw.de, (på engelska) och frågade om priser på några delar. Fick svar direkt med priser och om delarna fanns hemma eller inte. Inför semestern beställde jag det jag ville köpa och sedan åkte jag ner till Hamburg och hämtade/betalade. Blev faktiskt lite förvånad att jag kunde beställa delar för 300€ utan att förskotts- eller delbetala.

Leta gärna upp BMW-återförsäljaren dit din kompis ska på http://www.bmw-motorrad.de och mejla dem och fråga om priser, så kan du ju bedöma om det är värt att skicka med nyckeln eller inte.
Göte Hansson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-10-12/01:00

Inköp i tyskland

Inläggav Lindeberg » 2012-01-11/22:44

Har också köpt tillbehör på BMW Hamburg. Sidoväskor till min 800GS kostade (inkl montering, lås och programmering) 8000 kr där och 11000 hemma. Fick dock vänta ett par timmar på monteringen trots att jag hade föranmält mig och beställt väskorna.

Har också provat på BMW München, där jag svängde förbi och köpte ryggstöd och innerväska till toppbox. Fick vänta 2,5 timme på montering, men det var helt okej med tanke på att jag var där en lördag i juli. Hade många goa hojar och tillbehör att klämma på, och fri tillgång till förfriskningar i kaféet med utsikt över verkstadshallen. Kan rekommendera ett besök på BMW München, väldigt trevligt.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst