av Gunnar Elmgren » 2012-01-14/14:54
Det finns två varianter av F650GS:<br>
- Den encylindriga 650-kubikaren på 50 hk som tillverkades åren 00-07.<br>
- Den tvåcylindriga 800-kubikaren på 71 hk (nedtrimmad F800GS) som kom 2008 och fortfarande säljs, i princip oförändrad.<br>
Det står en av varje i vårt garage, så jag har rätt bra koll på vad som skiljer - nämligen i princip allt. Bakre bromsoket lär vara den del som är identisk....<br><br>
G650GS är en lätt "ansiktslyft" F650GS av gamla modellen - den har fortsatt tillverkas, men inte sålts i Sverige förrän 2011. Samma 650-kubiks enstånka som "gamlingen", men produktionen har flyttats till Kina och effekten har sänkts något till 48 hk. Strålkastare, instrumentering, framgaffel, fälgar och diverse design-komponenter (plastdetaljer) är annorlunda, men i allt väsentligt är det samma hoj som F650GS "generation 1".
<br><br>
Som övningskörningshoj är nog alla varianterna helt OK, men tänk på att de encylindriga modellerna inte uppfyller kraven för att användas vid förarprovet (uppkörningen). Den har för låg effekt för att duga till "A obegränsad", och för hög effekt för "A begränsad". <br>
Den tvåcylindriga 800-kubiks 71-hästaren går däremot utmärkt till "A obegränsad".<br><br>
En annan sak att fundera över är sitshöjden. Nu skriver Du inte hur lång Din sambo är, men för relativt kortbenta personer är det inte oväsentligt. När man övningskör (och ett tag därefter) känns det rätt bra att nå ner ordentligt med bägge fötterna. <br>
Den nuvarande F650GS "800 Twin" är hyfsat låg, och kan dessutom beställas med 55 mm lägre chassi från fabrik. Det finns också en 30 mm lägre sadel (som dock inte kan fabriksbeställas tillsammans med lågt chassi, av någon anledning - den låga sadeln passar nämligen utmärkt). <br>
Vi har både standard och låg sadel till vår "Twin" med standardhöjd på chassit, och med den låga sadeln blir det ganska lagom för min sambo, som är 172 cm och har normallånga ben.<br>
"Gamla" F650GS 1-cyl har lägre sitshöjd i originalutförande, något lägre än "twinnen" med låg (-30 mm) sadel. Någon lägre sadel finns inte till den, men däremot fanns den att beställa med sänkt chassi. Är man långbent finns en högre sadel som tillbehör.<br>
G650GS har jag inte riktigt koll på, men den är enligt BMW:s uppgifter 20 mm lägre än "nya" F650GS, och går att beställa med 30 mm lägre chassi.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24