Toppbox

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Toppbox

Inläggav hedberg » 2012-01-31/21:46

Givi eller Hepco& Becker? Vad tycker ni?Jag har tänkt köpa en toppbox till min K12 RS men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Har ni några förslag på märke och storlek?Kan man räkna med att en box är vattentät? är föresten orginal sido väska vattentät?


Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Toppbox

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-02/08:57

Alla som känner som haft Givis väskor har varit vatten täta.
Det gäller ju dock att se till att locket kan stänga jämt hela vägen, vilket sällan är ett problem.

Hepco & Becker har samma kvalitet så långt jag vet iaf.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-02/10:38

Jag har kört min K 1200 RS 6 000 mil i alla väder - inklusive "biltvätt" - och aldrig haft tillstymmelse till väta i vare sig originalsidoväskorna eller Givi-toppboxen. (Däremot kan Du få in vatten i boxen, om du tvättar och med slang spolar uppåt i öppningshandtagets recess - men det har aldrig blivit blött den vägen under färd.) <BR>Enda nackdelen med Givi är, att fästplattan inte är någon estetisk hödare, när man tar bort toppboxen - men det märks ju inte, när den är monterad. Å andra sidan kan ju olika stora toppboxar efter behov monteras på samma platta. (Dock vill jag minnas, att instruktionsboken maximerar belastningen på BMW:s originalpakethållare till 5 kg, så köper Du en stor toppbox, kan den väl bara packas med dunplagg! Även en tom box väger ju en del.) Det finns även en BMW original softpack att montera på BMW:s egen pakethållare till K 1200 RS, men av den har jag ingen erfarenhet. <BR>Samma sak gäller Hepco & Becker - ingen erfarenhet - men märket har veterligen gott rykte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-02/13:46

JAg begriper inte varför pakethållare skall vara så klena. Men skall jag vara ärlig tror jag inte det är hållfastheten som är huvudsaken till viktgränsen, utan köregenskaperna.

På en av mina AT hade i två flak öl i en Givi toppbox från danmarksfärjan och hem... det är bara 1,5 mil. Men köregenskaperna var..... annorlunda....
Jag rekommenderar inte den vikten
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-02/14:16

Delar Din uppfattning. Jag har nog syndat på nåden och haft högre belastning på pakethållaren än 5 kg, men jag försöker i alla fall att minimera vikten där uppe/bak - just för köregenskapernas skull. <BR>Och utifrån grundfrågan i tråden är det alltid bra att ha tillverkarens rekommendationer i åtanke. <BR>Kör man "alltid" singel, är dock en B-bag på passagerarsätet en både rymligare och bättre lösning. (Min egen toppbox ingick i begagnatköpet.) <BR><BR>(Med två flak öl på pakethållaren lär man väl behöva sitta på styret för att balansera upp hojen!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Se nedan

Inläggav Thomas Lundin » 2012-02-02/15:08

Se nedan :roll:
Senast redigerad av Thomas Lundin 2012-02-02/15:14, redigerad totalt 2 gånger.
Thomas Lundin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2002-05-13/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Thomas Lundin » 2012-02-02/15:08

Bara 5 kg på paket-/bagagehållaren gör mig frågande?? Min BMW original toppbox väger tom 11 kg vid kontrollvägning utförd av mig. Kan någon tipsa mig om en lättare box, volym ca 40 - 50 liter, men utan monteringsplatta? Har med anledning av boxvikten enbart lätta prylar i boxen.
Thomas Lundin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2002-05-13/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-02/15:20

Men Du har väl inte en K 1200 RS? Till den finns veterligen inte någon originaltoppbox (däremot ovan nämnda softpack). Jag har bara citerat bruksanvisningen för min hoj - och tar för givet, att andra BMW-modeller KAN ha andra specifikationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-02/15:35

En Givi Simply II som bevisligen rymmer två flak öl med lätt våld, rymmer 45 l och kostar under 1400 kr.

Gå in på http://www.duells.se som säljer Givi och kika runt.

JAg behövde inte sitta på styret, men Africa twinnens pakethållare gjorde att bak kanten på topboxen hamnade nästan över centrum av bakhjulnavet.
Det är få andra mc som har pakethållaren så långt fram. Detta gjorde att den var körbar även med hög last långt bak. Men det är inget jag förespråkar.
Lasten skall så klart vara så centrerad som möjligt kring viktcentrum på mc:n.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Toppbox

Inläggav COSMOZ 08 » 2012-02-03/11:43

Har haft ett antal GIVI boxar & alltid varit nöjd .
Behövde en ny box till min K1200S & köpte en box SW motech + paket hållare , boxen hade varit mkt bra med en annan typ av låsning . Utformningen på låset gör att den kan bara bökig att låsa om något kommer i vägen . Paket hållaren känns mkt bra & rekommenderas .
COSMOZ 08
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2009-05-07/07:20

Re: Toppbox

Inläggav Thomas Lundin » 2012-02-03/15:42

Bror Gårdelöf skrev:Men Du har väl inte en K 1200 RS? Till den finns veterligen inte någon originaltoppbox (däremot ovan nämnda softpack). Jag har bara citerat bruksanvisningen för min hoj - och tar för givet, att andra BMW-modeller KAN ha andra specifikationer.

Näe, jag har en R1200RT inköpt ny hos Claes G, Bikestop. Och i packreglerna, lapp på hojen, står det max 5 kg på pakethållaren, 10 kg i sidoväskorna (observera skillnaden på resp i)! Det finns en Softpack till den men först ca 6-tusingar för en originalbox sedan knappt 1800:- för ytterligare en topväska känns inte rätt. Skit oxå .....
Senast redigerad av Thomas Lundin 2012-02-03/15:46, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Lundin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2002-05-13/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-03/16:17

Thomas Lundin skrev:Och i packreglerna, lapp på hojen, står det max 5 kg på pakethållaren, 10 kg i sidoväskorna (observera skillnaden på resp i)!

Det måste väl vara ett feltryck - eller en felöversättning? (Alternativt en tankevurpa någonstans!) Om Du bara får ha 5 kg PÅ pakethållaren, och originaltoppboxen väger 11 kg, är ju den enda tänkbara packningen en helium- eller vätgasballong med en lyftkraft på drygt 60 N!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav Thomas Lundin » 2012-02-03/22:53

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Lundin skrev:Och i packreglerna, lapp på hojen, står det max 5 kg på pakethållaren, 10 kg i sidoväskorna (observera skillnaden på resp i)!

Det måste väl vara ett feltryck - eller en felöversättning? (Alternativt en tankevurpa någonstans!) Om Du bara får ha 5 kg PÅ pakethållaren, och originaltoppboxen väger 11 kg, är ju den enda tänkbara packningen en helium- eller vätgasballong med en lyftkraft på drygt 60 N!

Ledsen Bror, det står så. Jag har bett min son kolla min översättning och den är ok enligt honom, han pratar och skriver engelska flytande. Möjligen tankelurpa/feltryck i Tyskland då!? >Har sökt Clas G för eventuellt förtydligande vad som gäller men lyckades inte nå honom, försöker igen på måndag.
Thomas Lundin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2002-05-13/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-03/23:47

Jag tror Dig. Eftersom det är samma viktangivelse för RT som för RS, men det finns en - relativt tung - originaltoppbox till RT men ingen alls till RS, verkar det, som att någon i Tyskland inte har tänkt färdigt. (Lite ovanligt i det landet.) <BR>RS ritades som Autobahnlok och blev så småningom en (snabb)tourer, medan RT designades som tourer från början. Även av det skälet borde RT vara byggd för högre lastvikt i toppboxen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav hedberg » 2012-02-04/10:47

Hej

Det blir ju lite overkill att köpa en box på 45 liter när man bara kan ha 5kg på packet hållaren!Nu tror väl jag att paket hållaren klarar mer än 5 kg ,men det kanske blir kass väghållning med alltför mycket vikt därbak.Hur stora boxar har ni?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Toppbox

Inläggav hedberg » 2012-02-04/10:47

Hej

Det blir ju lite overkill att köpa en box på 45 liter när man bara kan ha 5kg på packet hållaren!Nu tror väl jag att paket hållaren klarar mer än 5 kg ,men det kanske blir kass väghållning med alltför mycket vikt därbak.Hur stora boxar har ni?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-04/11:15

Nu är det väl en smula konservativt med angivelsen 5 kg i boxen - lite mer än så går det allt att lasta, utan att hojens vägegenskaper blir helt fördärvade. Oftast kompenserar man väl med minst lika mycket i varje sidoväska, så den resulterande tyngdpunktsförskjutningen blir inte problematisk på annat sätt än att tyngdpunkten flyttas bakåt. Det lär inte vara ett problem på den utpräglat framtunga K1200RS....

Möjligen är det ofördelaktigt med mycket massa långt ut från hojens svängningscentrum/tyngdpunkt, men Du ska väl å andra sidan näppeligen ägna Dig åt avancerad bankörning med full packning.
I hög fart (160+) kan toppboxen ge instabilitet, men då är det pga aerodynamiken och inte pga ett par extrakilon.

Däremot är det viktigt att boxen har rejäla fästen - det duger inte att försöka få fast något i original-pakethållaren på RS:en, tyvärr måste det till sådana armar och "helikopterplatta" som Givi och Hepco & Becker säljer. (Fråga inte hur jag vet....)
Att tappa en toppbox på skumpig väg pga veka fästen är inget Du vill råka ut för!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-04/11:21

Men Gunnar - håll med om, att instruktionsboken är konstigt skriven, när den anger, att belastningen på RT:s BAGAGEHÅLLARE inte skall överskrida 5 kg - samtidigt som originaltoppboxen väger mer än dubbelt så mycket TOM! Det går helt enkelt inte ihop. (Samma resonemang om RS' bagagehållare går åtminstone ihop rent logiskt. Huruvida det slaviskt måste följas, är en annan historia.) <BR>I övrigt håller jag förstås med om resonemanget i stort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav gösser » 2012-02-04/11:56

Hej! Eftersom jag i princip har samma cykel kan jag ju nämna vad jag har gjort för att lösa pack-problemet. Jag hade lite tur när jag köpte min GT och fick med alla tillbehör plus lite till. Toppboxen som följde med är en GIVI V 46, alltså 46l i volym. Förre ägaren hade lyckats tappa den och därför är locket utbytt. Men det är som sagt inte lätt att göra ett eget fäste eftersom packethållaren både är liten och "rundad". Jag gjorde om fästet och använde mig av rostfria fyrkants-stänger som jag gjorde uttag i för att passa packethållaren och för att få fäst-plattan att sitta stadigt. Det blev faktiskt riktigt bra och den sitter som berget. Men det såg inte speciellt snyggt ut och det blev ett duktigt överhäng. Efter lite överläggande med frugan beslöt vi att göra detta i stället. Bort med toppboxen och dit med originalet d.v.s soft-casen som dessutom går att låsa fast på packethållaren och passar naturligtvis rakt av. Den rymmer förvisso bara ca 22l men den "gör" sig väldigt bra. Nya större lock till packfickorna införskaffades och med dom nya expanderbara innerväskor. Man lär nog få tänka sig för om man ska igenom en trång passage... Detta tillsammans med original tankväska ska nog räcka till för semester-packningen. Det kostade förvisso en slant,(fem loppor för att vara exakt) men det var det värt. Man får ju tänka lite på det estetiska också...

Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Toppbox

Inläggav hedberg » 2012-02-04/12:02

Det funkar alltså inte ens med en mindre box på original packet hållare, typ 25-30 liters. Jag menar kommer packet hållaren inte klara vikten eller är det just fixeringen som är problemet?Jag kommer inte ha toppboxen på ,annat än på längre resor, och då ser det inte så roligt ut med en massa stag och plattor på hojen när man kör utan box.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Toppbox

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-04/12:02

Titta på long way around så förstår man att man kan lasta en hel del.

Visserligen ingen mc. Men man skall nog inte lasta för mycket för långt bak.

åsna.jpeg
åsna.jpeg (9.89 KiB) Visad 6995 gånger
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-04/12:25

hedberg skrev:Det funkar alltså inte ens med en mindre box på original packet hållare, typ 25-30 liters. Jag menar kommer packet hållaren inte klara vikten eller är det just fixeringen som är problemet?Jag kommer inte ha toppboxen på ,annat än på längre resor, och då ser det inte så roligt ut med en massa stag och plattor på hojen när man kör utan box.

Dilemmat är, att original-pakethållaren är rundad och har ganska klena fästen. Det finns inget toppboxfäste att köpa som passar på pakethållaren, varken från BMW eller någon annan. Däremot finns, som Lars "Gösser" skriver, en "Soft Topcase" från BMW, som sätts fast på pakethållaren med ett låsbart fäste med gummiklädda hakar. Snyggt eftersom fästet snabbt och enkelt går att ta bort helt när det inte används, och den mjuka toppväskan är faktiskt inte så tokig att packa i - vattentät är den också.
Ska Du ha en box är det nya fästen som gäller - en hård box ger rejäla påkänningar på infästningen, och original pakethållare tål helt enkelt inte de böjpåkänningar som blir.
Plus att man måste tillverka egna fästen och sätta dit någon form av fästplatta som boxen passar på. Inte snyggt utan box.
Jag provade, i min optimistiska enfald, att ha Soft Topcase-fästet med en 45 l Givi-box på - självklart tappade jag boxen på en skumpig Värmlands-väg. Även med Soft Topcase får man nog vara försiktig och bara packa de angivna 5 kg, om fästet ska sitta kvar säkert.
"Helikopterplatta" från Givi eller H&B, med fästarmar som skruvas i bakramen, är det enda som håller i långa loppet om man vill ha en "hård" box. Men snyggt är det inte.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-04/14:33

hedberg skrev:Jag kommer inte ha toppboxen på ,annat än på längre resor...

Jag kan ha missat det men minns inte, huruvida Du skriver, om Du åker ensam eller har passagerare. Åker Du ensam, är problemet mycket enkelt löst. Köp en B-bag. Den kostar mindre än en bra box + hållare och rymmer lika mycket eller mer. Hojens estetik påverkas inte av fula fästen etc. Samtidigt slipper Du bekymmer med rekommenderade maxvikter, eftersom Du spänner fast den över passagerarsadeln (och mer än sådär 80 kg lär Du väl inte lasta i?). En B-bag är också relativt lätt att hålla ordning i.<BR><BR>Ännu enklare och ännu billigare är förstås en packtub, modell kanotsäck. Sådana finns med helt vattentät, längsgående öppning, dvs de är lätta att hålla ordning i. (Öppning på kortsidan = ännu billigare, men ordningen i packningen blir det sämre med, och enligt Murphy's lag ligger ju det, som Du vill ha tag i, alltid längst ner i botten!) <BR><BR>Men åker Du med passagerare, funkar förstås varken B-bag eller tub.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav HåkanH » 2012-02-05/00:09

Thomas Lundin skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Men Du har väl inte en K 1200 RS? Till den finns veterligen inte någon originaltoppbox (däremot ovan nämnda softpack). Jag har bara citerat bruksanvisningen för min hoj - och tar för givet, att andra BMW-modeller KAN ha andra specifikationer.

Näe, jag har en R1200RT inköpt ny hos Claes G, Bikestop. Och i packreglerna, lapp på hojen, står det max 5 kg på pakethållaren, 10 kg i sidoväskorna (observera skillnaden på resp i)! Det finns en Softpack till den men först ca 6-tusingar för en originalbox sedan knappt 1800:- för ytterligare en topväska känns inte rätt. Skit oxå .....

<br>
Jag har stora topboxen på min 1200RT och jag har för mig att jag läst i instruktionsboken
att man "får" lasta i max 10 kg.<br>
Cykeln är på vinterförvaring hos Northbike och där är boken också, så jag kan inte kolla!<br>
Hittade i alla fall detta och på sidan 8 står det maximum load 10 kg.<br>
Jag tolkar det som att jag kan lasta 10 kg i boxen!<br>
<br>
http://www.bmwmotorrad.co.nz/common_content/motorcycles/assorted_content/accessories/Storage-Accessories.pdf
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-05/10:34

HåkanH skrev:Jag har stora topboxen på min 1200RT och jag har för mig att jag läst i instruktionsboken att man "får" lasta i max 10 kg.
Cykeln är på vinterförvaring hos Northbike och där är boken också, så jag kan inte kolla!
Hittade i alla fall detta och på sidan 8 står det maximum load 10 kg.
Jag tolkar det som att jag kan lasta 10 kg i boxen!

http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/services/manuals/manuals_main.html kan man ladda hem instruktionsböcker till de flesta någorluna moderna BMW. För R1200RT -07 står det så här om toppboxen:
topbox.jpg

Max 5 kg i boxen alltså, och max 180 km/h med box och sidoväskor monterade....<br><br>
Nu hjälper det ju dessvärre inte trådskaparen ett skvatt - eftersom BMW inte tillverkat någon toppbox till hans K1200RS finns inte heller någon lastvikt angiven. <br>
Budskapet är väl på det stora hela, att man helst ska ha lätta (och gärna mjuka) saker i toppboxen, och att man inte ska utnyttja hojens toppfart när boxen är monterad.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-05/10:40

Precis. Instruktionsboken anger också 130 km/h som maximal hastighet, när sidoväskor monterats. Där har jag syndat på nåden några gånger på Autobahn och aldrig märkt ens tillstymmelse till instabilitet i farter upp till 160, trots att den lilla Givi-boxen också suttit på plats. (Svågern, som åker Yamaha FJR 1300 A, märker däremot skillnad, om han har den stora Givi-boxen monterad i de farterna. "Instabilt" är kanske att ta i, men "mindre stabilt" blir det i alla fall.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-05/11:30

Tycker min GS tappar väghållningen i lägre farten en era angivna.
Men å andra sidan är de ju inte aerodynamiskt utformade...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Toppbox

Inläggav HåkanH » 2012-02-05/12:01

[Gunnar Elmgren skrev]<br>
5 kg i boxen alltså, och max 180 km/h med box och sidoväskor monterade.<br>
<br>
Envis som jag är hävdar jag fortfarande att tillåten last är max 10 kg i stora topboxen(49 liters)<br>
<br>

Vikt-topbox.JPG
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-05/12:14

HåkanH skrev:
Gunnar Elmgren skrev:<br>
5 kg i boxen alltså, och max 180 km/h med box och sidoväskor monterade.

Envis som jag är hävdar jag fortfarande att tillåten last är max 10 kg i stora topboxen(49 liters)

Stämmer helt säkert, Håkan - jag högg bara ett exempel, och i 2007 års instruktionsbok för R1200RT kunde jag bara hitta lilla boxen. <br>
*EDIT* När jag tittar närmare, ser jag nu att även stora boxen finns med på mitt utdrag ur 2007 års instruktionsbok till R1200RT, och att den lastar 10 kg.... slarvigt av mig, rätt av HåkanH!<br><br>
Det viktiga är dock budskapet - inga tunga grejor i toppboxen, och helst inget som kan fara omkring heller.<br>
Plus att BMW tycks ha uppfattningen, att trådskaparens K1200RS inte alls ka ha toppbox - det man erbjöd var den tidigare nämnda Soft Topcase, som faktiskt inte alls är något dumt alternativ!<br>
Se bilden nedan.<br><br>
Bild
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-02-05/12:51, redigerad totalt 2 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav FlashGordon » 2012-02-05/12:36

Jag har samma siffror för min K1200GT-II.

Tankväska <5kg
Sidoväska <8 kg
Toppbox Stor <10 kg
(Toppbox liten < 5kg)

Max hastighet 180 km/t

Så totalt skall jag kunna ta med 31 kg bagage.

Maxhastigheten stämmer åtminstone ganska bra på min K1200GT. I hastigheter på 190-200 km börjar den gunga på grund av turbulens. Inte dramatiskt men det ger ändå osäkerhetskänsla.

På min K1200RS så började den gunga vid cirka 160 km/t när jag körde med kameraväska på pakethållaren och packrulle framför den. Det vill säga så som den är lastad på den här bilden:

Bild
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Toppbox

Inläggav HåkanH » 2012-02-05/18:53

["Gunnar Elmgren skrev"*EDIT* När jag tittar närmare, ser jag nu att även stora boxen finns med på mitt utdrag ur 2007 års instruktionsbok till R1200RT, och att den lastar 10 kg.... slarvigt av mig, rätt av HåkanH!<br>
<br>
Tillsammans är vi starka...som det brukar heta!<br>
När vi hjälps åt är vi oslagbara...världens bästa motorcykelforum :)<br>
<br>
Ang bilderna i föregående inlägg....fasiken vad jag tycker att K1200RS/GT av denna modell är snygg!<br>
Hmmm....egentligen skulle jag nog vilja ha en sådan i stället för R1200RT :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Toppbox

Inläggav hedberg » 2012-02-05/19:06

Det kanske är vettigast med en mjuk original box!Vad kan man tänka sig att en sådan kostar hos Bmw?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-05/20:20

HåkanH skrev:Ang bilderna i föregående inlägg....fasiken vad jag tycker att K1200RS/GT av denna modell är snygg!

Delar oreserverat Din åsikt. :-) Dock var min Aprilia RST 1000 Futura ännu snyggare - men BMW har bättre genomtänkta lösningar och, framför allt, en reservdelsförsörjning, som lirar i en helt annan division!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-05/21:27

hedberg skrev:Det kanske är vettigast med en mjuk original box!Vad kan man tänka sig att en sådan kostar hos Bmw?
<br>
Original Softcase har artikelnummer 71602337144 och kostar knappt 1.500 kr.<br>
Till det behöver Du monteringssats/fäste 71602337149 för knappt 1.300 kr, och en låscylinder 51252313284 för 200 kr.
Sammanlagt strax under 3.000 kr.<br><br>

Artikelnumren hittar Du på Realoem.
<br>Priserna får Du av närmaste BMW-handlare, där Du också kan beställa grejorna (måste troligen tas hem från Tyskland, så det tar någon vecka).<br>
Om Du inte har någon BMW MC-handlare i närheten, kan Du gå till reservdelsdisken hos vilken BMW bilhandlare som helst och beställa - reservdelssystemet är gemensamt för bil och MC.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-02-05/21:40, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-05/21:36

Gunnar Elmgren skrev:Original Softcase har artikelnummer 71602337144 och kostar knappt 1.500 kr.
Till det behöver Du monteringssats/fäste 71602337149 för knappt 1.300 kr, och en låscylinder 51252313284 för 200 kr. Sammanlagt strax under 3.000 kr.

Här kan jag inte låta bli att fundera: Passar nämnda fäste och lås för någon annan BMW-pryl än nämnda väska? Om inte, vore det väl hederligare att sälja grejorna som en enhet. (OK: Man kan tänka sig någon, som äger TVÅ K 1200 RS(GT och vill alternera En väska mellan dem - men känns inte det lite långsökt?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-05/21:46

Bror Gårdelöf skrev:Här kan jag inte låta bli att fundera: Passar nämnda fäste och lås för någon annan BMW-pryl än nämnda väska? Om inte, vore det väl hederligare att sälja grejorna som en enhet. (OK: Man kan tänka sig någon, som äger TVÅ K 1200 RS(GT och vill alternera En väska mellan dem - men känns inte det lite långsökt?)

Jo, det var meningen att det skulle ha funnits även en liten, hård toppbox som passade på samma fäste, men den drogs såvitt jag förstått tillbaka eftersom den inte satt kvar när det blev lite skumpigt..... <br>
Och jag vet av egen erfarenhet att fästet inte duger för en hård box, krokarna kryper ur slitsarna i pakethållaren av skakningarna, och alltihop riskerar då att ge sig av på egna utflykter. Jag hann som tur var upptäcka det, och stanna med en hand på boxen för att hindra den att falla av!<br><br>
För övrigt behövs bara ett fäste även om man råkar ha två hojar, eftersom man med ett enkelt handgrepp tar bort hela det låsbara fästet från hojen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-05/22:12

OK - den historieskrivningen håller ju streck.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Toppbox

Inläggav FlashGordon » 2012-02-05/22:17

DEt är märkligt att BMW aldrig tog fram en toppbox för K1200XX under alla de år den fanns.
Den knasiga pakethållaren hade man ju lätt kunnat ändra på.
Jag upplevde att min K1200RS var känslig för turbulens när man hade något på pakethållaren som t.ex. min kameraväska.
Kan det ha varit det som gjorde att BMW aldrig tog fram någon lösning?
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Toppbox

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-05/22:23

FlashGordon skrev:DEt är märkligt att BMW aldrig tog fram en toppbox för K1200XX under alla de år den fanns.

Jo, men det gjorde man! Den såldes en kort period till K1200GT-I från och med årsmodell 2004.<br>
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0548&mospid=51577&btnr=77_0363&hg=77&fg=43
Bild
Fästet är identiskt med det till Softcasen. <br>
Varför den drogs tillbaka kan man ju undra, kanske en kombination av ofördelaktig aerodynamik och för vekt fäste.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Marie » 2012-02-06/15:50

Det är bara att inse att det var bättre förr. Ju förr dess bättre.<br><br>

Jag har ju kört åtskilliga mil på Autobahn med K100RS, och med en enligt mig lagom packning.
Det innebär så mycket som man kan få in i toppbox och sidoväskor om man sedan sitter på dem när man knäpper låsarna. Det brukar innebära runt 15 kg per sidoväska och 20-25 kg i toppboxen, en 45 liters Givi, (bland annat packar jag i topboxen en 17" laptop m tillbehör, en del verktyg och skor). Därtill ett tjugotal kilo i en packrulle.<br><br>

Jag har aldrig upplevt att det känts det minsta instabilt i de hastigheter jag brukar köra. (max 210 km/h)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-06/22:33

MArie. Jag undrar om det är så här du lastar din hoj. Det verkar kunna vara åt det hållet, eller så kanske inspiration.

vfr.jpg
Lastad VFR
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Toppbox

Inläggav Marie » 2012-02-07/11:19

Helt klart en inspiration, Dennis!<br><br>

Frånsett kanadensaren så brukar det vara i den stilen. <br>
Men som sagt nu har jag fått inspiration till att även kunna få med mig åtminstone den ena av mina två kanadensare!!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-02-07/12:52

Annars kanske det blir enklare med en faltkajak?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst