Det här med Etanol och E10

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Det här med Etanol och E10

Inläggav Putte Johansson » 2012-02-10/09:48

I somras diskuterades Shells inblandning av etanol i bränslet och vi gled över till E10 diskussionen.


http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=219&t=12789&st=0&sk=t&sd=a&hilit=etanol&start=320


Åsiktsmaskinen Gunnar gjorde ett intressant räkneexempel som 'bevisade' att miljövinsten skulle utebli.


Gunnar är en klok man och även om min magkänsla säger mig att en gradvis övergång till etanol i annars fossila bränslen aldrig kan vara negativa så var det svårt att slå sönder resonemanget och logiken.



Så jag mailade Johan Rockström, Sveriges miljömäktigaste person enligt media, en person som helt klart har lyckats indoktrinera mig men han har många motståndare bland miljöförnekarna.


Jag fick inget svar på mitt mail, så i morse gjorde jag ett nytt försök och mailade honom igen.


Nu fick jag ett vändade svar och en ursäkt för att han missat min fråga (gissar att hans inbox är större än min).



Svaret är intressant och ger Gunnar rätt i sak, vilket är intressant.


Jag har inte frågat, men jag tror inte Johan stämmer mig för att jag postar svaret eftersom det är riktigt vettigt svar, som jag ser det.


Citat:


Min samlade utvärdering av etanol till att börja med är att den tropiska (framförallt brasilianska) sockerrörsetanolen, har goda miljöfördelar. Den är ca 7 ggr så energieffektiv (energi out per enhet input) som all spannmålsbaserad etanol (e.g., amerikansk majs). Etanol kommer aldrig vara ”lösningen” i övergången från fossila bränslen, men en viktig del i mixen och en tydlig signal om att vi nu är inne i en omställning.



Den andra bas-ingången från min sida är att självfallet är det så att om blandade bränslen (som E10) ger samma mängd bensin/oljeanvändning som oblandad, så ger det inte någon miljöfördel alls. Så enkelt är det.  Så ditt exempel är problemtatiskt. E10s fördel kan endast uppnås om det bidrar till att minska den totala bensinanvändningen. Nu är jag övertygad om att så är fallet, om så bara marginellt, för fordonsflottan i sin helhet. Dvs att även om bränsleanv ökar något, så substituerar de 10 % etanol åtminstone 5 % bensin. Om det inte sker i fallet motorcykelfallet du beskriver vet jag inte riktigt varför – kanske att det är svårt att jämföra 98 oktanig med 95 oktanig bensin och körstil med olika bränslen. Men det kan du mer än jag om!



Överlag är jag inte så imponerad av E10, eller E15 för den delen. Jag tycker E85 har en viktig roll att spela,om det är certifierad (som vi inte har ännu men EU beslutat om att införa) etanol, som kommer att möjligöra för effektiv tropisk etanol. Kom ihåg att det är lätt att klanka ner på etanol, som säg är 30-40 % dålig, när bensin alltid är 100 % dålig. Frågan när det gäller dessa två val, är vilket är minst dålig. Varken den ena eller den andra är framtidens långsiktiga lösning...



Vänligen,

Johan


Slut citat:


Det som är intressant förutom att Gunnar förstärker sin roll som forumets besserwizzer :-) är väl att tanken nog är god med E10, miljövinsten är försumbar men inte ointressant. Det som är mest intressant, tycker jag, är den totala tystnaden om E10 diskussionen efter det att media skrev om det förra våren.



/putte

BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-10/10:24

Tack Putte, det var intressant läsning!<br><br>

Och tack för Ditt stöd för mitt "bezzerwizzrande", det är alltid kul med anhängare..... ;)<br><br>

Skämt åsido, så behövs det naturligtvis betydligt mer "ordnade" och dokumenterade studier av förbrukningen med olika bränslekvaliteter i våra motorcyklar, för att kunna göra en tvärsäker analys av den eventuella miljövinsten (eller -förlusten!) med att tanka E5- eller E10-bränsle. Mina observationer är dels enbart empiriska (dvs jag har ingen dokumentation som styrker dem), dels gjorda under allt annat än strikt jämförbara förhållanden.<br><br>

Dessutom är de troligen en smula färgade av, att jag upplever en "bättre" motorgång med alkoholfritt bränsle.<br><br>

Dock vill jag nog hävda, att de skillnader jag observerat är för stora och för konsekventa för att vara en tillfällighet.
Hur miljö-nettot påverkas kan jag med mitt underlag bara gissa - det jag vet ganska säkert är, att min plånbok har fördel av "alkoholfritt", högoktanigt bränsle och att motorn (i alla fall subjektivt) går "bättre" på sagda bränsle.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav Putte Johansson » 2012-02-10/12:25

Jag tycker svaret i sig var mest instressant i och med att debatten om E10 försvann lika snabbt som den dök upp. OM det smygimplementeras eller inte är svårt att säga.

Men att det inte kommer göra revolutionerande skillnad tycker jag att man kan gissa sig till.

Pengamässigt håller jag också med dig. Jag har länge hävdat att pengarna måste bli ett styrmedel till att vrida opinionen till ett grönare tänkande och det gör man inte genom att öka kostnaderna till miljöns fördel....

Sen kan jag erkänna att ju mer insnöad jag blivit i miljötänket kan jag tänka mig att de facto bära en större kostnad för att göra bra saker för mijön.
Men här finns ingen direkt logiskt samband mellan hemräknade miljövinster kontra kostnader.

Det här är ju inte heller en ren etanol eller icke etanolfråga, det handlar mer om logiken med E10, som vinglar lite....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav Kovlingen » 2012-02-10/12:43

Styrmedel ? Blir det lika bra då som när det sas att man skulle byta ut uppvärmningen
mot el-värme vilket var både billigare och bättre . Även i nyproducerade hus ! ?
När man fått många att byta så är det bara fritt att höja priset .
Undrar vem som tjänar på detta bet. utblandningen av bensin ? ?
Inget sådant händer utav en slump . Någon har suttit och räknat ut hur man ska göra
för att göra så stora vinster som möjligt . Sedan är det bara att använda sej av lobbyism
för att få igenom sina fina ideer . Miljösnack , Certifiering och gröna loggor ! Hmmmmm !
( Åker man på en grön hoj får man kanske hastighetsrabatt vid fortkörning :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav Putte Johansson » 2012-02-10/16:24

Kovlingen skrev:Åker man på en grön hoj får man kanske hastighetsrabatt vid fortkörning :=)

LOL
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-10/17:58

Att det inte blivit mer debatt om E10, är inte konstigt. Det har inte införts ännu. Det kommer troligen tidigast till våren.
Likaså inblandningen av 5% etanol i V-Power. Det står att det kan vara upp till 5% i den soppan. Mig veterligen har inte det införts ännu heller. Det beror troligen av hanteringen i Depåer etc.
Detta gäller ST1/Shell så långt jag vet. Men jag sitter inte på leveransdatumen heller.

Dessutom har jag inte sett någon omskyltning till E10 ännu på någon annan mack heller.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav noh » 2012-03-20/20:03

Om man är osäker på om soppan innehåller etanol finns det ett enkelt test man kan göra som jag läste om på ett annat forum. Får tillägga att jag inte provat, så någom egen erfarenhet av experimentet har jag inte.

1. Häll vatten i ett mätglas och notera volymen.
2. Tillsätt därefter dubbla volymen bensin.
3. Skaka om så att det blandas väl.
4. Låt stå i ca. 10-15 min så att blandningen separerar.
5. Om bensinen innehöll etanol är den nu löst i vattnet och den nivån (= volymen) är således högre.

Trådskaparen påstår att etanol löser sig bättre i vattnet än i bensinen. Håller man således ordning på nivåerna i mätglaset d.v.s. volymerna, kan man få ett bra värde på eventuell etanoltillsats.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Det här med Etanol och E10

Inläggav Putte Johansson » 2012-03-20/20:58

noh skrev:Om man är osäker på om soppan innehåller etanol finns det ett enkelt test man kan göra som jag läste om på ett annat forum. Får tillägga att jag inte provat, så någom egen erfarenhet av experimentet har jag inte.

1. Häll vatten i ett mätglas och notera volymen.
2. Tillsätt därefter dubbla volymen bensin.
3. Skaka om så att det blandas väl.
4. Låt stå i ca. 10-15 min så att blandningen separerar.
5. Om bensinen innehöll etanol är den nu löst i vattnet och den nivån (= volymen) är således högre.

Trådskaparen påstår att etanol löser sig bättre i vattnet än i bensinen. Håller man således ordning på nivåerna i mätglaset d.v.s. volymerna, kan man få ett bra värde på eventuell etanoltillsats.
noh

Borde kunna stämma, i alla fall rent teoretiskt. Skulle vara kul att prova.
Bensin och vatten är ju något som inte gärna låter sig blandas. K-sprit/Etanol däremot har ju förmågan att asorbera vatten. Om det mao sen delar sig efteråt, då stämmer det här gissningvis..
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst