I somras diskuterades Shells inblandning av etanol i bränslet och vi gled över till E10 diskussionen.
http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=219&t=12789&st=0&sk=t&sd=a&hilit=etanol&start=320
Åsiktsmaskinen Gunnar gjorde ett intressant räkneexempel som 'bevisade' att miljövinsten skulle utebli.
Gunnar är en klok man och även om min magkänsla säger mig att en gradvis övergång till etanol i annars fossila bränslen aldrig kan vara negativa så var det svårt att slå sönder resonemanget och logiken.
Så jag mailade Johan Rockström, Sveriges miljömäktigaste person enligt media, en person som helt klart har lyckats indoktrinera mig men han har många motståndare bland miljöförnekarna.
Jag fick inget svar på mitt mail, så i morse gjorde jag ett nytt försök och mailade honom igen.
Nu fick jag ett vändade svar och en ursäkt för att han missat min fråga (gissar att hans inbox är större än min).
Svaret är intressant och ger Gunnar rätt i sak, vilket är intressant.
Jag har inte frågat, men jag tror inte Johan stämmer mig för att jag postar svaret eftersom det är riktigt vettigt svar, som jag ser det.
Citat:
Min samlade utvärdering av etanol till att börja med är att den tropiska (framförallt brasilianska) sockerrörsetanolen, har goda miljöfördelar. Den är ca 7 ggr så energieffektiv (energi out per enhet input) som all spannmålsbaserad etanol (e.g., amerikansk majs). Etanol kommer aldrig vara ”lösningen” i övergången från fossila bränslen, men en viktig del i mixen och en tydlig signal om att vi nu är inne i en omställning.
Den andra bas-ingången från min sida är att självfallet är det så att om blandade bränslen (som E10) ger samma mängd bensin/oljeanvändning som oblandad, så ger det inte någon miljöfördel alls. Så enkelt är det. Så ditt exempel är problemtatiskt. E10s fördel kan endast uppnås om det bidrar till att minska den totala bensinanvändningen. Nu är jag övertygad om att så är fallet, om så bara marginellt, för fordonsflottan i sin helhet. Dvs att även om bränsleanv ökar något, så substituerar de 10 % etanol åtminstone 5 % bensin. Om det inte sker i fallet motorcykelfallet du beskriver vet jag inte riktigt varför – kanske att det är svårt att jämföra 98 oktanig med 95 oktanig bensin och körstil med olika bränslen. Men det kan du mer än jag om!
Överlag är jag inte så imponerad av E10, eller E15 för den delen. Jag tycker E85 har en viktig roll att spela,om det är certifierad (som vi inte har ännu men EU beslutat om att införa) etanol, som kommer att möjligöra för effektiv tropisk etanol. Kom ihåg att det är lätt att klanka ner på etanol, som säg är 30-40 % dålig, när bensin alltid är 100 % dålig. Frågan när det gäller dessa två val, är vilket är minst dålig. Varken den ena eller den andra är framtidens långsiktiga lösning...
Vänligen,
Johan
Slut citat:
Det som är intressant förutom att Gunnar förstärker sin roll som forumets besserwizzer är väl att tanken nog är god med E10, miljövinsten är försumbar men inte ointressant. Det som är mest intressant, tycker jag, är den totala tystnaden om E10 diskussionen efter det att media skrev om det förra våren.
/putte