av Bror Gårdelöf » 2012-02-14/20:16
Svaret på Din sista fråga är, att har Du kört R-maskiner, vet Du, hur de är. Vad gäller modellspecifika problem, kan jag inte vara till någon hjälp. <BR><BR>K-maskiner är annorlunda. Motorns dragregister är bredare, och i alla fall 1200-modellerna upplevs påtagligt vibrationsfria, vilket delvis är "lurendrejeri", eftersom motorn är gummiupphängd. (Här skriver jag om "Mk I", eftersom Du angivit ett rätt lågt inköpspris, och dit ner har knappast "Mk II" - med tvärställd motor - nått.) <BR>Den sidotippning, som utmärker boxrarna vid av- och pådrag, är inte märkbar på K-maskinerna. <BR>Å andra sidan är R-modellerna i regel lättare än sina K-motsvarigheter. <BR><BR>Sedan kan bara Du själv avgöra, om boxermotorns egenheter är en del av charmen. Då köper Du förstås en sådan. Ogillar Du nämnda egenheter, kan en K-modell vara ett bra val, även om i alla fall 1200-modellerna nog som regel ligger högre i pris, än vad Du anger som riktvärde. <BR>Vad gäller körställning(ar), är väl det korta svaret, att såväl K 1200 RS som GT har en något framåtlutad körställning (som passar mig utmärkt, men som andra inte trivs med). Kännare får rätta mig, om jag har fel, men en kollega kör just R 1100 RS, och han verkar sitta mer upprätt än jag.