Olja

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Olja

Inläggav Jojje1941 » 2012-03-31/15:30

Har varit på bmw i Solna och köpte växelådsolja Castrol 75-170, när jag kom hem märkte jag att att den olja jag fick var avsedd för slutväxel, kan jag använda den även till växelådan?


tacksam för svar, Jojje

Jojje1941
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2011-08-15/10:00

Re: Olja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-31/15:35

Vad heter oljan mer än 75-170, och vad rör det sig om för hoj?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Olja

Inläggav Jojje1941 » 2012-03-31/15:40

Hej Gunnar,

oljan heter Castrol Syntrax Limited Slip 75-140, bmw r1200gsa
Jojje1941
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2011-08-15/10:00

Re: Olja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-31/16:04

OOps... den oljan är nog bra... till slutväxeln i bilar med mekanisk diffbroms.
Till växellådan ska det vara en olja med specifikation SAF-XJ 75W-140 - om oljan Du fått har den specifikationen är det rätt. Annars inte - det viktiga är att klassningen motsvarar specifikationerna från BMW.
Slutväxeln på Din hoj ska ha olja klassad med SAF-XO, 75W-90.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Olja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-31/16:11

Kollade lite till - Syntrax Limited Slip 75W-140 verkar faktiskt vara den olja BMW rekommenderar till växellådan. Den oljan har ersatt SAF-XJ, som var den tidigare rekommendationen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Olja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-31/16:20

Nu hittade jag det. I växellådan ska oljan ha specifikationen API GL-5, och viskositeten 75W-140 alt. 75W-90.
Tror oljan Du fått uppfyller de kraven, så det är nog bara att använda den.
Sen är det så, att BMW "rekommenderar" Castrol-oljor av rent affärsmässiga skäl - man har ett avtal med Castrol, helt enkelt. Det finns massvis av oljor på marknaden som är lika bra (eller bättre), men det enda viktiga är egentligen att följa fabrikantens rekommendationer gällande klassning (det är alltså API GL-5 i Ditt fall) och viskositeten (75W-140).
Kolla på flaskan för säkerhets skull - står det att den uppfyller API GL-5 är det helt OK!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Olja

Inläggav Jojje1941 » 2012-03-31/17:07

Tack Gunnar för arbetet du har lagt ner, jag har också tittat lite på internet och kommit fram till, som du säger att den olja jag har fått är rätt, API GL-5. Jag vet att Castrol inte är den bästa olja på marknaden, det finns en bra olja som heter (Motul) men jag har använt Castrol i många år och aldrig haft problem med den. Eftersom hojen är ny och i behov av service för garantin så fortsätter jag med Castrol tills vidare.

Hälsning Jojje
Jojje1941
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2011-08-15/10:00

Re: Olja

Inläggav Roger Gross » 2012-03-31/18:23

I växellådan och bakväxeln ska vara en API-GL5 - olja. Viskositet 75W-90, inte 75W-140. 75W-140 är tjockare, går tyngre och därmed varmare. Det har visat sig att den tjockare oljan kan komma upp i sådan arbetstemperatur att vissa additiv påverkas negativt. En limited-slip - olja innehåller friktionshöjande tillsatser för att en bakväxel med friktionslamell ska fungera med "limited slip", dvs med viss diffspärreffekt. Använd inte en limited-slip - olja i BMW:s bakväxel eller växellåda.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-31/19:03

Jag tycker också att det är lite märkligt, men BMW rekommenderar faktiskt just Castrol SAF-XJ med viskositet 75W-140 till R1200GS/A i ett servicemeddelande. SAF-XJ har ersatts av (eller bytt namn till) Syntrax Limited Slip 75W-140, så oljan ÄR den BMW själva rekommenderar.
Alternativ rekommendation är fortfarande SAF-XO med viskositet 75W-90, som har ersatts/bytt namn och numera heter Syntrax Longlife 75W-90.
Att oljan har friktionsmodifierande tillsatser för lamelldiff är förvisso sant, men den är fortfarande GL-5-klassad och kan därmed användas.
Själv skulle jag nog föredra 75W-90 av just de skäl Roger redovisar, nämligen att den tjockare oljan "går tyngre" och därmed utvecklar mer värme. Plus att Syntrax 75W-90 saknar de där "limited slip-tillsatserna" som troligen inte gör någon skada, men heller inte behövs.
Bästa oljan jag provat i BMW med torrkoppling (K100, K1200RS och R850R) är annars Redline 75W-90 Gear Oil, alternativt Redline Lightweight Shockproof - de oljorna gav verkligen smidig växling!
Andra tips är Omega eller Spectro - de har båda oljor med GL-5-klassning och "rätt" viskositet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Olja

Inläggav Jojje1941 » 2012-03-31/20:56

Hej Gunnar och Roger,

Ok, jag får åka tillbaka till BMW i Solna och byta olja till 75w-90.
Jojje1941
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2011-08-15/10:00

Re: Olja

Inläggav Mimmi » 2012-03-31/21:46

Hej!<br><br>

Beträffande transmissionsolja i BMW-K har jag följande färska erfarenheter att delge Er.<br><br>

Jag har i många år, och med mycket goda erfarenheter, kört med Spectro syntettransmissionsolja i såväl växellåda som slutväxel på mina BMWmaskiner.<br>
Men sedan något år är Spectro svår att få tag på, många firmor som förr haft det fabrikatet har slutat föra det på grund av att enligt dessa så är den nya generalagenten för Spectro inte så bra att ha att göra med.<br><br>

Förra året hade jag bara såpass Spectro kvar att det räckte till slutväxeln på Wolfgang. Till växellådan köpte jag då Castrol SAF XO 75/W90 (som saknar limited slip differentialegenskaper).<br><br>

Eftersom jag aldrig varit någon större vän av Castrol oljor (deras syntetiska bromsvätska däremot rekommenderar jag varmt) sökte jag i år efter något annat. Mitt val föll då på MOTUL Gear 300 75W/90. Detta är en helsyntetisk esterolja, GL4/5 som även den INTE är någon lim.slip.diff olja.<br><br>

När jag dränerade växellådan så förbättrades inte min åsikt om Castrol. Oljan var verkligen "begagnad", slaskig och trist. Ändå hade den inte gått mer än ca 500 mil! Växellådan är tät på alla ställen, så inget vatten kan ha trängt in, det syntes för övrigt på färgen att den inte var vattenblandad.<br>
Växellådsfunktionen var dock hyfsad med den oljan, men inte så bra som med Spectro! För att få riktigt bra växlingar var jag förstås tvungen att växla på "BMWsätt", dvs förspänna växelpedalen. Men å andra sidan tillhör jag inte de som gnäller på BMWväxellådor, jag tycker de är fina och smidiga.<br><br>

Slutväxeloljan, som brukar "ta slut" först på våra maskiner såg däremot helt obegagnad ut, den gick inte att skilja från ny! Men det var ju Spectro det...<br><br>

Eftersom jag bara hade köpt en liter Motul fyllde jag den i växellådan, och var således tvungen att hälla i Castrol i slutväxeln. Men efter att jag sett hur trött Castrololjan i växellådan var skall jag byta även slutväxeloljan till Motul snarast möjligt.<br><br>

Jag har inte kört mer än ca 15 mil ännu, men så fint som växellådan fungerar nu har jag inte förr upplevt det, till och med bättre än med Spectro. Jag känner bara ett litet diskret "klick" i foten vid växlingar, och behöver inte förspänna växelpedalen för att få fina, snabba växlingar. <br><br>

För övrigt kan jag tillägga att jag alltid i förebyggande syfte kör med 1% OMEGA 917 som tillsats i transmissionsoljorna. Om det är beroende på detta eller att jag har tur med bra exemplar vet jag inte, det jag däremot vet är att jag inte har tillstymmelse till oljeläckage någonstans i transmissionen, exempelvis är bälgen vid paraleverleden helt torr inuti.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Olja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-01/02:41

När man läser det som skrivs härav Gunnar, Roger m.fl. Kan man ju inse att det verkar vara just specarna för oljan som är viktig.
Märket verkar vara mindre viktigt så länge erfarenheten av oljan är god.
Mimmi har ju olika erfarenheter av olika märken.
Egentligen borde man alltså om man släpper nojan, kunna tömma i Biltema oljor, om de finns med rätt specar. Oc känns grejerna bra så funkar det.

Min hoj har alltid servats av Kenneths av mig och även föregående ägaren enligt de intervall som står i boken.
Vet ej om föregående ägare gjort fler byten, men trots allt så har iaf min hoj nu klarat av konststycket att passera 9000 mil utan lagerhaveri i slutväxeln. Och detta utan några extra byten av olja, möjligen ett extra. Men lagret smörjs ju inte av oljan utan är ett kapslat lager.
Den har då fått den slutväxel olja som BMW rekommenderar och den har fått Castrol i motorn fram till i höstas då jag tror jag glömde säga det, och då brukar de hälla i Motul 5100.

Erfarenheter tidigare av 5100, är inte odelat possitiva. Jag upplevde det som att på mina Africa twinnar klarade de inte oljan att upprätthålla kvaliteten under hela bytesintervallet på 1200 mil. Främst märkte jag detta på växel lådan som blev rejält klonkig efter ca 800 - 900 mil.
En drog dessutom lite mycket olja. Så på den bytte jag till Golden Spectro. Kanske något att tänka på gällande de BMW med våtkoppling.
Av en kunnig på Motluts oljor fick jag reda på att den inte klarar de långa intervallerna. Det kan bero på att oljan innehåller ester, som visserligen verkar göra att den tål höga lagertryck etc, men under kortare tid, då ester tillsatserna tar stryk ganska fort tydligen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Olja

Inläggav julius » 2012-04-01/06:32

Snart blir det religon här.....men i alla fall...Min erfarenhet är som så att kolla vad hojfabrikanten föreskriver gällande kvalitet, kvantitet och viskositet. Häll i det som rekommenderas och kör. Själv kör jag på en sk singelgradeolja SAE30, API: SG, sk bilolja, i min 16 år gamla Honda. Denna är inköpt hos den lokala lanthandlaren för 31kr/litern. Tror att det är OK/Q8 som levererar. Maken till mjuka växlingar har jag inte upplevt! Jag har tidigare haft svindyra mc-oljor med fräcka bilder på flaskorna, förmodligen också syntet med ett stort viskositetsspann, och det som händer är att växellådan smäller vid växling samt att oljan blir otroligt tunn och blaskig efter ett par hundra mil.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Olja

Inläggav Roger Gross » 2012-04-01/07:07

Någon skriver att "oljan tar slut" efter några hundra mil. Oljan tar inte slut, men de viskositetshöjande tillsatserna tuggas mekaniskt sönder av framförallt växellådans alla drev. Dessutom smutsas oljan av bl a partiklar från våtkopplingen.Ju större viskositetsspannet är desto oftare bör oljan bytas. En 10W-60 håller inte viskositeten lika länge som en 10W-40 t ex. En s k motorcykelolja innehåller friktionshöjande tillsatser för att inte våtkopplingen ska slira, tillsatser som alltså inte gör oljan lika "hal" som en s k bilmotorolja. Boxermotorn och den liggande radfyran kan därför med fördel använda biloljan, t ex Biltemas 5W-50 helsyntet. Julius slår huvudet på spiken när han skriver "använd det mc-tillverkaren rekommenderar" och byt hellre oftare än vad tillverkaren anger. Men - du får inte mer för hojen när du säljer den bara för att du kör med dyra oljor - men det känns gött för problemet/känslan sitter mellan öronen...
Och - jag tror jag skrivit det tidigare - när BMW kör livslängdsprover på nya motorkonstruktioner, då skaffar man den absolut billigaste varuhusoljan (med rätt kvalitetsspec.!). Motorerna ska uppfylla uppsatta livslängdskrav även med dessa oljor. Att Ducati rekommenderar SHELL, KTM rekommenderar Motorex, BMW anger Castrol har inget med det tekniska att göra... Det visar bara att alla oljebolag har oljor som passar högprestandamotorer. Dessutom visar det att mc-tillverkarna är affärsmän...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-01/08:06

Roger!
Intressant.

Då är det helt klart bättre att köra min BMW på bilolja och välja ett mindre spann. och eventuellt byta oftare.

Grejen är ju att man sällan kör vintertid, så oljan måste ju inte ha samma stora spann heller.

HAr flera gånger funderat på om det är värt att stämpla boken hos Kenneths och låta dem gör en perfekt service, eller nu då hojen passerat 9000 mil, helt enkelt serva den själv så långt man anser att man klarar det, och lämna in för resten och lägga de slantarna man sparar på att köra istället.
Att byta oljor t.ex. är ju inte så svårt.
Bromssystemet däremot är ju lite komplicerat.
Även att justera ventilerna verkar ju lite om ständigt då det skall justeras på mer en ett ställe till varje ventil om jag inte missat något helt.
Mjukvaru uppdateringarna vad gäller motorn verkar vara avklarade. Så vad säger ni.
Skall man serva själv och vad kan man tappa i värde på hojen då boken ej då är helt ifylld när man skall byta / sälja?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Olja

Inläggav Sven Bergh » 2012-04-01/08:21

Att lådan blir klonkig efter 800-900 mil säget kanske mer om växellådan än oljan. Det är ju trots allt en Honda. :)
Byter själv olja i motorn och kardan var 500:e mil och i vxl-lådan var 1000:e, det är svårt att smörja sig fattig.
Kör uteslutande Motuls oljor både i motor, växellåda och kardan och har aldrig haft några som helst problem. Min R1150RS slutade dra olja efter jag bytt till Motul 5100, vid 5600 mil!
Just my 2c.
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: Olja

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-01/08:37

Sven Bergh skrev:Att lådan blir klonkig efter 800-900 mil säget kanske mer om växellådan än oljan. Det är ju trots allt en Honda. :)
Byter själv olja i motorn och kardan var 500:e mil och i vxl-lådan var 1000:e, det är svårt att smörja sig fattig.
Kör uteslutande Motuls oljor både i motor, växellåda och kardan och har aldrig haft några som helst problem. Min R1150RS slutade dra olja efter jag bytt till Motul 5100, vid 5600 mil!
Just my 2c.


Nja jag menade inte att hojen bara gått 800 - 900 mil utan att problemen med lådan uppstod vid de miltalen efter varje service. Så lådan var det inget fel på, däremot oljan.

Men det låter ju bra att Motlut verkar funka på boxrarna.
Hur långt har din knarr gått?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Olja

Inläggav Sven Bergh » 2012-04-01/09:13

RS:en sålde jag vid ca 6000 mil och min R1200R har nu gått närmare 4000 mil. Knappt inkörd typ. :D
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron