Webbutik med billig olja!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Webbutik med billig olja!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-02/09:55

Snubblade över denna: http://www.oljaonline.com/


Verkar ha vettiga priser och bra leveransvillkor!

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Marie » 2012-04-02/18:22

Gunnar Elmgren skrev:<p>Snubblade över denna: http://www.oljaonline.com/</p>
<p>Verkar ha vettiga priser och bra leveransvillkor!</p>


Vettiga priser - det vete hundan om det är SÅ lysande....<br><br>

Mobil1 Peak Life 5W-50 114 kr/liter<br><br>

Borås Bil m.fl. sålde den oljan i fyralitersdunk för 295 kr för några veckor sedan. Jag köpte tio dunkar på dotterbolaget Kinna Bil...
Senast redigerad av Marie 2012-04-02/22:22, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Lars Westman » 2012-04-02/21:07

Helt OK att kunna köpa Mobilolja klassad för VW 502.00 till ett pris lägre än Biltemas motsvarande klassning.

Den URL:en sparar jag. Tackar!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav visserligen » 2012-04-02/21:38

Är det någon som handlat här ?<br><br>

http://www.ica.se/Butikssidor/Nara/Ale/ ... jmedel-mm/
<br><br>

De säljer Q8 olja på lösvikt till bra priser:
<br><br>

http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_ ... ndler.aspx
S 423 -57, B6 -74, 3HE -89, 3YF -94
visserligen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-07-29/16:37

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Magnus Brobeck » 2012-04-09/05:05

Sorry om detta kommer lite OT i tråden men oljetråd som ojetråd.<br>

Jag skulle skaffa lite olja till min GSA-11 oct givetvis så började jag med att konsultera manualen, se bifogad PDF. Det verkar ju inte vara några speciella krav som BMW ställer på oljan om man läser den!!<br><br>
Jag blev lite förvånad kan man säga över kraven och jag har för mig att dessa har varit högre "förr" för just nu rekommenderar BMW API SF eller bättre. <br><br>
Jag är bara nyfiken på tingens ordning så kan någon kunnig ge en förklaring?<br><br>

MVH Magnus

Oljerek.pdf
(36.22 KiB) Nerladdad 193 gånger


Bild
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav gorbra » 2012-04-09/13:53

Tack Magnus, då är vi två som läser instruktionsboken. Står samma till min R12R-11 förutom att de inte nämner GPS SAE 10W-40. Klassningen SF kom redan 1988, nu är vi som bekant på SM som kom 2004. Fyller man en SM-klassad olja i sin MC-motor med våt koppling blir det problem med slirning då den innehåller friktionsnedsättande medel. Därför ska den vara JASO MA godkänd också, då klarar den kopplingen.
Men för våra bumsar räcker det gott med en SF-klassad olja som man kan köpa nästan var som. För övrigt så säljer de Mobil billigt i Ullared också, för de som är bekanta med detta fenomen. Även Biltema har prisvärd olja. Mina gamla Suzuki´s har aldrig varit så mjuka och fina i låda och koppling sen jag började med deras 10W-40 mineralolja. Även deras fullsyntet gjorde underverk i R 1100-modellen. Men som sagt, oljor liksom barn ska man inte diskutera med andra om.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Mimmi » 2012-04-09/14:30

Hej!<br><br>

Intressant att de inte längre har med 20W/50 till de nyare modellerna. Uppenbarligen har de på något sätt konstruerat om vitala delar så att olja av den viskositetsklassen ej längre anses nödvändig. <br>
Den var med i rekommendationerna för R åtminstone till och med R1150, och på K-maskinerna finns den med hela K-serien till och med K11. Hur det är på K12 resp. R12 vet jag inte.<br><br>

20W/50 är i de rekommendationerna med som lämplig för de flesta driftfall, från -10° till maximal tänkbar yttertemperatur.<br>
API klassen anges i min instruktionsbok till Wolfgang som: SF, SG eller SH. <br><br>

Kan undra hur länge det dröjer innan BMW gör som så många andra motortillverkare numera gör, nämligen att de inte anger någon API klassning alls, utan enbart ett eget godkännande, oftast uttryckt med en sifferkombination. <br><br>

Så exempelvis skall min Renault ha en olja 5W/40 enligt klassning Renault 0710. Inte ett ord sägs om API...
Det finns många 5W/40 oljor, men långt ifrån alla är klassade enligt detta. Mobil har en, så det blev den vid servicen nyss.<br><br>

Även MB har detta system, en klassning samt viskositetsangivelse. Som en notering kan nämnas att Biltemas helsyntet 5W/40 (eller 5W/50?) uppfyllde MBklassningen ända till dess att de bytte leverantör av oljan för några år sedan. Den oljan var även APIklassad, så brukar det oftast vara.<br>
Det intressanta i kråksången var att den "nya" oljan inte fungerade oljebytet ut i MB (motortyp119), vilket den gamla gjorde. Redan efter några hundra mil blev oljetrycket sämre vid varm motor, oljeförbrukningen ökade såpass att efterfyllning erfordrades, och dessutom slamrade de hydrauliska ventillyftarna vid start...<br><br>

Vid oljebyte, denna gång med rätt klassad olja återgick allt till det normala.<br>
Detta tyder på något, om inte annat visar det på det jag alltid hävdar, nämligen att API klassningen är långt från enda sanningen om en olja. De kraven säger inte något om molekylkedjornas stabilitet exempelvis. Instabila kolväten bryts snabbt ner och då ökar exempelvis oljeförbrukningen. <br>
APIkraven är låga minimikrav, och många tillverkare av kvalitetsoljor ligger högt över dessa minimikrav på sina produkter.
Om man studerar databladen för olika oljefabrikat med samma angiven viskositet samt klass ser man tydligt hur vida toleransgränserna är. Det skiljer exempelvis mycket i varmviskositet mellan olika fabrikat med samma angivna viskositet. Avvikelserna kan vara lika stora i alla de olika angivna parametrarna.<br><br>

Så bara för att det står samma sak på olika oljedunkar, så är inte innehållet alls det samma.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-09/14:57

Magnus och andra, <br>
i min lilla värld är det viktiga att följa fabrikantens oljerekommendationer - framför allt vad gäller viskositet, men även rekommendationen för API- alt. ACEA-klassning är betydelsefull.<br>
Rekommendationerna är inte tillkomna på en höft, utan är en noggrann avvägning av olika egenskaper och satta med tanke på motorns konstruktion, förmodade driftförhållanden och inte minst serviceintervall.
Av rekommendationerna kan man väl dra slutsatsen, att BMW:s luftkylda boxer inte är särskilt kinkig, vare sig gällande viskositet eller klassning (API SF är som sagt ganska gammal). <br>
Det jobb oljan har att utföra (smörja, kyla, hålla rent och korrosionsskydda är de viktigaste uppgifterna) klarar många oljor, och ingen olja som uppfyller specifikationerna lär vara skadlig för motorn.<br>
Sen kan man ju fundera lite - i fallet luftkyld BMW-boxer finns utmaningen, att motor- och oljetemperaturen kan variera ganska kraftigt. Ibland blir oljan duktigt varm, t ex vid kökörning i varmt väder - det "tär" på både själva oljan och på de tillsatser som finns för att hjälpa oljan på traven. En billig mineralolja "tar slut" betydligt fortare under dessa förhållanden, än en mer påkostad syntetolja. En "billig" olja bildar också mer koks och andra avlagringar, som skitar ner inuti motorn och täpper till oljefiltret.<br>
Just för att motorn ska klara skiftande drifttemperaturer, är den också tillverkad med väsentligt större spel än en vätskekyld maskin - det gäller både lagerspel och t ex spelet mellan kolv och cylinder, för att klara ordentlig temperaturutvidgning utan att "nypa". Dessa större spel - framför allt kolvspelet - ställer höga krav på oljan att t ex motstå tryck (t ex för att inte förbränningstrycket ska "blåsa förbi" kolven), ha god vidhäftning (för att oljefilmen inte ska lossna från glidytor) och ha bra filmstyrka (för att klara höga yttryck). <br>
En riktigt bra olja, med "rätt" egenskaper, har alltså förutsättningar att göra ett ännu bättre jobb än "vilken olja som helst" som bara uppfyller tillverkarens krav. Vissa motorer drar t ex betydligt mindre olja, om de går med en bra mineralolja eller en fullsyntetolja på ester-bas (POE), än med en lika dyr syntetolja på s.k. PAO-bas (Poly-Alfa-Olefin), som är den vanligaste basoljan för syntetoljor. Detta beror ofta(st) på, att PAO-oljor har ganska dålig vidhäftning.
Vill man kosta på bättre (dyrare) olja än absolut nödvändigt, och kanske även byta lite oftare än föreskrivet, skadar det inte motorn på minsta vis - men det är inte säkert att den mår bättre. Däremot kanske ägaren mår bättre, och även det kan ju vara värt några kronor.<br>
Men, återigen - uppfyller oljan fabrikantens specifikationer, så duger den.<br><br>

Som kommentar till Mimmis funderingar om att motorfabrikanterna har "egna" klassningar, så tillämpar BMW redan detta på sina bilmotorer. Där krävs sedan 10-12 år olja med s.k LL-klassning (Long Life), för att klara de utökade serviceintervaller de nya bilarna har. BMW har tre sådana klassningar LL-98, LL-02 och LL-04, motsvarande årtalen då de togs fram. Min diesel-BMW av årsmodell 2011 kräver LL-04 med viskositet 0W30 alt 5W40, och med den oljan är bytesintervallet i häradet 3.500 mil....... jag är inte helt säker på, att sådana intervaller är det optimala för motorns livslängd.<br>
Att man specificerar så låg viskositet som 0W30 (rena "blasket"), har att göra med nutida krav på miljöhänsyn och förbrukning - en tunnflytande olja ger mindre friktion, helt enkelt, och därmed mindre förbrukning och utsläpp. Teoretiskt borde det även ge lite högre motoreffekt, och det skadar väl aldrig.......
;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Roger Gross » 2012-04-09/17:12

Beträffande en motors krav på oljeviskositet: Ju tightare toleranser i motorn desto tunnare olja kan den klara utan att fara illa. Naturligtvis har materialval och detaljkonstruktion betydelse. Dessutom förfinas smörjoljorna hela tiden. BMW:s boxermotor fick en ny konstruktion till årsmodell 2010. Inte bara att motorn försågs med dubbla överliggande kamaxlar - mycket annat har förfinats i detalj. Man märker det bl a på att motorn numera är mycket tystgående rent mekaniskt. Att oljerekommendationen idag sträcker sig ända ner till 5W-40 är möjligt tack vare denna förfining av motorn. Motorolja 20W-50 tillhör tiden då boxern byggdes med hjälp av tumstock - idag är det mikrometerskruven som gäller... :)) <BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Kovlingen » 2012-04-09/17:18

Oh fasen ! Det visste jag inte att Tyskarna har kört med denna måttenhet
ända till 2009 . Tänk va man får veta här på forumet :=)
Å att jag själv åker på en tumstocksboxer . De hade jag inte en aning om :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Joakim Sandqvist » 2012-04-09/17:57

Det finns ju ett gammalt klassiskt viskositetsschema, som finns i nästan varje gammal instruktionsbok utom personbilar förstås, där multigrade klasserna överlappar varandra med råge så att man ska kunna köra med samma smörja överallt i världen utom i öknen eller sibirien. hur man än vrider och vänder på det så hamnar man på 15W/40 eller nåt i den stilen. Sen vet jag inte hur det är med boxermotorer, har aldrig kikat in i någon men " riktiga" motorer har ju oljekylda kolvar underifrån. Så finns det bara det i boxern så borde den klara sig.
API klassificering ja. Kan det inte vara så enkelt att man ska kunna få tag i motorolja var som helst i världen när man behöver till sin hoj.
Jocke S
R1200GS-10
Puch Maxi
Joakim Sandqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav hpngs1000 » 2012-04-10/12:34

Roger Gross skrev:.............. 20W-50 tillhör tiden då boxern byggdes med hjälp av tumstock - idag är det mikrometerskruven som gäller... //Roger


Nu är du ute på djupt vatten ska du veta, Roger!!! :D :D :D

För den utomstående kan det tyckas vara hårda ord men Roger och jag känner varandra sedan många år! :lol: :lol:

Vad Roger pekar på är att alla bil/mc-tillverkare idag har ett helt annat scenario att jobba utifrån. Lyssna på en tidig R1100'a och en R1200GS så förstår alla vad det handlar. Tillverkarna i dag har att ta hänsyn till miljö, buller och förbrukningssiffror bland annat. Sammantaget kräver detta snålare toleranser som medger och kanske kräver tunnare oljor. Oljeprodukter har utvecklats otroligt för att tillgodose de senaste lagkraven. Vi som envisas med att inte åka på det senaste börjar skönja att det kan vara lite omständigt att få tag på en 20W-50 olja. Leta i hyllorna får ni se!
Senast redigerad av hpngs1000 2012-04-10/14:41, redigerad totalt 1 gång.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Mimmi » 2012-04-10/12:40

Hej!<br><br>

Konstigt då att K-maskinerna ända från det att de kom -83 inte har varit några oljekonsumenter. K12 jag inte svara på hur de är, men på de föregående modellerna är det inte ovanligt alls att man kanske blott får slå på 2 - 3 dl på 1000mil om ens något...<br>
Förmodligen kan det vara så att dessa motorer konstruerades och byggdes med en helt annan -läs högre/bättre- precision redan från början. Man bör också ha i åtanke att de är vattenkylda...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Roger Gross » 2012-04-10/15:35

Hej Matz - och tack för ditt klarläggande.<BR>
Att utvecklingen går framåt både vad gäller material, konstruktion och bearbetning finns flera exempel på. Ta t ex en modern tvåtaktsmotor. Den klarar utan problem ner till 1% oljeinblandning i bensinen. Det är inte så många år sedan som standard var 4% - bättre oljor, material och konstruktioner ligger som grund.<BR>
Som sagt har BMW gjort ett omfattande kvalitetslyft på boxermotorn i o med dubbelkammotorn fr o m 2010. Den förra markanta förfiningen gjordes våren 2007 på boxern. Man var då trött på allt tjaffs om rassel och oljeförbrukning och vissa åtgärder vidtogs. Åtgärder som kostar i produktionen men som betalar sig på reklamationskontot. Ett annat stort lyft var när K1200 (tvärställd) ersattes av K1300. Då samlades erfarenheterna och ändringarna genomfördes samlat. Den nya vattenkylda boxermotorn blir ett lyft i många avseenden - kanske måste fabriken öva ett tag innan den når nuvarande boxermotors grad av genomarbetning. Å andra sidan har K1600 visat ett exemplariskt uppträdande direkt från födseln. Detsamma gäller S1000RR, så det finns hopp och tillförsikt inför kommande nylanseringar.<BR>
När nuvarande chefen för BMW Motorrad tillträdde för ett par år sedan var hans käpphäst att bästa vinstökningen nås genom drastiskt sänkta garantikostnader. Det har han drivit hårt. Istället för att friställa personal vid förra konjunktursvackan fick medarbetarna jobba i grupper och ta fram vad de ansåg vara produktions/kvalitetsproblem och finna lösningar. Resultatet är motiverad personal, smidigare produktion, lägre reklamationskostnader och en ökad vinst. <BR>
Kan det vara bättre!? <BR>
Mvh,<BR>
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Marie » 2012-04-10/16:52

Roger Gross skrev:Den nya vattenkylda boxermotorn blir ett lyft i många avseenden - kanske måste fabriken öva ett tag innan den når nuvarande boxermotors grad av genomarbetning.

Men det största felet på den struntar man i att åtgärda så vitt jag förstått.....
<br><br><br>
Cylinderunderskottet....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-11/04:45

JAg har ju själv klurat på om man skall köpa billigare olja från Feltema eller fortsätta med den som jag använt. JAg hade CAstrol i. Men då jag glömde nämna det för Kenneths tror jag det är Motlut 5100 i numera.
Han brukar ju tömma i det.
Det dumma med det är att den numera verkar dyrare en Castrol.
det bra kan vara att den har ester i sig och som är praktiskt är att min Sursuki också har fått den oljan, ochd et är ju smidigare med en dunk en flera.

Å ena sidan kan man säga som många gör att man gör oljebyten relativt sällan och pärlan skall ha bra grejer. Men om man resonerar så kring många saker runt sin knarr, blir det ju dyrt.
Istället kan man ju köpa billigare prylar och köra för resten av pengarna, om inte kvaliteten blir lidande och den får stå längre hos doktor Kenneths.
Jag har varit inne på att börja serva min BMW själv, men då det trots boxern är en ganska komplicerad konstruktion, är jag inte säker på om jag skall göra det.

Min tidigare Honda servade jag bitvis själv och resten lämnades till Kenneths, men så mycket billigare blev det inte. Troligen pga att en vanlig service har ett fast pris och skall man bara få gjort vissa saker får de räkna timpeng istället och dels kanske de kan göra vissa saker medans annat löser sig under tiden.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-04-11/19:53

Jag har med stort intresse följt diskussionen om oljor på denna tråd, och naturligtvis lärt mig en hel del. Eftersom snacket dragit sig ifrån billig mot bra/bästa oljan dristar jag mig till att ställa en konkret fråga till den samlade expertisen:
-Jag har en R1200GS, 2010, och skall åka en långtur och runda Ararat i Turkiet. Det blir en resa på 1600 mil, dvs långt över ett rekommenderat intervall för oljebyte. Måste jag byta olja o filter under resan, eller kan jag som en "engångsföreteelse" köra hela vägen på samma olja och serva först när jag kommer hem? Finns det ngn extra bra olja som skulle klara av detta? I så fall vilken? Idag kör jag på den olja som rekommenderas i handboken, dvs Castrol GPS.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Roger Gross » 2012-04-11/20:28

Hej Njallats,<BR>
Boxermotorn är ju enkel vad gäller att få tag på olja - tack vare torrkopplingen är det vanlig bilmotorolja som är bäst. <BR>
Ta med ett oljefilter och hoppa in på en bättre bilverkstad längs vägen. Har du filtret så har de oljan. Läs inte BMW:s rekommendation som att det måste vara Castrol olja, läs istället vilken viskositet och kvalitetsklassning som gäller. <BR>
Motorn överlever nog de 1600 milen på samma olja, men eftersom du undrar så kanske det känns bäst att kunna göra ett oljebyte längs vägen... <BR>
Vänliga hälsningar <BR>
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Kovlingen » 2012-04-11/20:45

Slutväxeln är väl den som ev. skulle må bra av ett byte .
Motoroljan kan bli svart och ful men finns där bara rätt mängd
ska den väl klara denna denna resa utan problem .
Växellådan tror jag även den klarar detta utan att nått händer .
( men detta är ju bara min fundering )
Själv kör jag med Omegaolja i växellåda och slutväxel .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-04-12/14:15

Tack Roger Gross och Kovlingen!
Jag packar ner ett filter och byter olja på vägen. Slutväxeln servas innan jag reser, så den får klara sig!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Kovlingen » 2012-04-12/19:44

Ett tips kan ju vara att kolla upp om BMW har nått serviceställe efter rutten .
Där borde du kunna få den olja som det skall vara . Kanske även skrivet i
boken att oljan är bytt om du vill det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-04-12/21:26

Ja, det skall jag kolla. Det blir någonstans i linjen Trieste-Agordo-Stelvio-Fussen. Kanske det är någon som känner till någon BMW-servise längs den sträckan?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Arne Löfving » 2012-04-12/22:03

Medlem 2681075
Numera hopplöst hojlös...
Användarvisningsbild
Arne Löfving
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2007-05-10/17:56
Ort: Mölndal

Re: Webbutik med billig olja!

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-04-12/22:20

Yes!
Jag har noterat en del adresser därifrån! Märkligt att det inte finns BMW-service i Kroatien. Och de Grekiska verkstäderna går inte att tyda på hemsidan, såvitt man inte är bevandrad i det kyrilliska alfabetet!
Den förteckning över kontaktställen i olika länder som BMW levererade med min MC, lämnar en del att önska. När jag sökte kontakta dem i Ljubliana i fjol, var stället nedstängt och inte ens telefonen fungerade!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst