Vad är bra service nuför tiden?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Tomas H » 2012-04-03/20:10

I mitt fall måste jag nog säga att bra service är när man upplever/erhåller en servicenivå lite utöver det man kan förvänta sig.


Vi tar det från början.


Lämnade hojen (K1300GT) till Kenneths MC service i Gbg för en 3000 mila service. Själv bor jag i Jönköping så det är ju en bit att åka, men har hört, bla från detta eminenta forum, att de ger bra service med högt kunnande.


Sagt och gjort, körde dit hojen en dag i september förra året och tänkte vänta där under tiden. Efter stund kommer Martin (ägaren) till och ber mig komma ut i verkstaden för att där visa att kamaxlarna har en tydlig så kallad ”pittning” dvs härdningen börjar släppa/är inte djup nog och de skulle således gå ner sig om inte byte gjordes. Garantin hade gått ut, men BMW tog det på goodwill kontot, så det blev till att sätta sig på bussen för hemfärd till Jkpg!


Ett par veckor senare är hojen klar, jag tar bussen tillbaks till Gbg på en lördag då de normalt inte har öppet, men Martin kommer och hämtar mig på stationen för vidare färd till verkstan deras. Han har underhållsladdat batteriet så att moppen hoppar igång. Fint så.


Vintern kommer och går, och jag kör väl en ~ 40 mil under mars/april i år när jag upptäcker att hojen läcker olja! Verkar komma från ventilkåpan, tydligen ett bökigt ställa att täta på vid service enligt Martin.


Hur gör vi nu då? Jag bor i ju Jkpg. Ringde till Kenneths och de förstod dilemmat, både vad gäller läckaget och att det kan uppstå samt det faktum att det är ett stycke till Gbg från Jkpg. Erbjöd mig att köra dit hojen men de är ju såklart fullbokade i cirka en månad framåt vid den här tiden på året.


Martin erbjöd sig att betala den lokala BMW verkstaden här i Jkpg för ”backjobbet” och skulle precis ringa och boka en tid där när Martin ringer tillbaks och erbjuder sig att hämta hojen hemma hos mig för transport till deras verkstad. Vi (familjen)är borta över påsk samt en bit in i april, så de klämmer in hojen när de passar schemat deras. Vi skulle höras när jag kommer tillbaks så blir det väl bussen till Gbg igen på en lördag, ”inga problem” säger Martin.


Så idag kom killen vid sju tiden och hämtade hojen J


Det är vad jag kallar bra service. En sådan verkstad vill man gärna rekommendera till andra.

"Livet är för viktigt för att tas seriöst"

Oscar Wilde
Tomas H
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-05-09/01:00

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-03/20:23

Jäpp! Tala om ett företag, som ser till, att kunderna kommer tillbaka! <BR>(I positiv bemärkelse. :-) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav HåkanH » 2012-04-03/21:02

Helt underbart! :)
Som jag sagt tidigare i nån tråd...tänk om det funnits fler Kennets MC i vårt avlånga land!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Konsument » 2012-04-05/21:14

Riktigt bra läsning!
En medioker MC-servicefirma får pröjsa oändligt mycket pengar om de ska nå den positiva reklameffekten.
Det lönar sig att sköta sina uppdrag.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Mimmi » 2012-04-05/22:03

Hej!<br><br>

Det överraskar mig inte när det gäller DEN firman! De bara är så´na. Det känns på hela atmosfären där. Som tur är så är Martin Sandh lika snäll, trevlig och go´som fadern, Kenneth.<br><br>

För tyvärr är det fler än ett bra företag som sonen, som det oftast är fråga om, fördärvat med nya trista affärsmetoder.<br><br>

Jag var inne en sväng där i dag när jag ändå hade ett ärende in till Götaborg och köpte ytterligare en liter MOTUL 300 Gear Oil så att Wolfgang kan få riktig olja i slutväxeln också.<br>
De var lika trevliga och vänliga som alltid.<br><br>

Men när det oljebytet kan ske står skrivet i stjärnorna, vädret är inte så lockande för ens en varmkörning. Just nu +3, och faktiskt klart på himlen, regnet och den hårda vinden har upphört.<br>
Men det har inte min förkylning gjort, tyvärr.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-08/04:52

Mimmi skrev:
Men när det oljebytet kan ske står skrivet i stjärnorna, vädret är inte så lockande för ens en varmkörning. Just nu +3, och faktiskt klart på himlen, regnet och den hårda vinden har upphört.<br>
Men det har inte min förkylning gjort, tyvärr.


En fråga i all enkelhet.
Kan man inte byta den oljan utan varmkörning. Om man låter gammel oljan dränera i dagar, borde det väl inte va ngt problem?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Marie » 2012-04-08/13:06

Dennis Johansson skrev:
Mimmi skrev:
Men när det oljebytet kan ske står skrivet i stjärnorna, vädret är inte så lockande för ens en varmkörning. Just nu +3, och faktiskt klart på himlen, regnet och den hårda vinden har upphört.<br>
Men det har inte min förkylning gjort, tyvärr.


En fråga i all enkelhet.
Kan man inte byta den oljan utan varmkörning. Om man låter gammel oljan dränera i dagar, borde det väl inte va ngt problem?


<br>
Bra idé Dennis, fast den funkar inte.<br><br>

Frågan är var denna flerdagarsoperation skulle äga rum?<br><br>

* Verkstaden är för bökigt att ta in hojen i. Det kan man göra en gång per år - högst, och vi fasar båda i veckor inför den operationen.<br>
* Garaget finns givetvis, men skall hojen stå så att man kommer åt slutväxeln, så får inte bilen plats, och den är minst lika välputsad som Wolfgang - så den ställer man inte ute när det är risk för 'sketväder'.<br><br>

Sen vet vi av erfarenhet att tömningen blir dålig om inte oljan är varm, oavsett hur länge man låter den stå och dränera.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-08/16:03

När motoroljan sluta och röra sig och kallnar, sedimenterar småpartiklar (skräp) till botten och då menar jag inte bara sumpen. De mindre svävar runt och lägger sig så småningom med (de riktigt små lägger sig nästan aldrig). Motor har en massa fickor och avsatser där det samlar sig olja. En stor sådan "ficka" finns ofta vid kammarna så dessa blir doppade och smorda på första varvet. Även då man plockar ned en tömd motor blir man förvånad hur mycket olja som ligger här och där. Ibland hindrar packningskanter som höjer sig över motorns botten att all olja rinner ner till oljepluggen. Har tagit för vana att snurra runt med motorn ett par varv och om det går luta den fram och tillbaka. Då brukar det komma ett antal matskedar till.
Kall motor som stått länge och som man tömmer olja ut i kallt tillstånd lämnar sannolikt bakom sig just det som man helst vill bli av med.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Vad är bra service nuför tiden?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-08/16:41

Jo det där känner jag till, men samtidigt handlade detta om en slutväxel, vet inte om det är samma där.

På min gamla volvo vid oljebyte varmkördes motorn sedan tappade jag ur motoroljan, och startade motorn i 10 - 15 sek. Vad mycket olja som kom ut efter den starten..
Tror knappast det kan varit skadligt heller.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst