Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-04-03/22:32

Vad ersätts egentligen om man haft inbrott i enskilt/privat mc-garage?


Kan man få ersättning från både Mc försäkringen (helförsäkrad via Bilsport&MC) och AllriskExtra (försäkrad via Folksam)?


Har svårt förstå det finstilta så här på småtimmarna.. Bl.a står något om att "stöldbegärlig egendom" ej ersätts? Vad jag hunnit kolla så är i alla fall en gps borta (Garmin 60scx) och en ej monterad topbox (R1200GSA orginal), samt tankväska (orginal).


Usch.. känns som säsongen slutat före den börjat! :(








BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-04/05:21

Du är verkligen otursförföljd.

Jag tror att saker monterade på din mc skall gå på mc försäkringen, medan det som ligger löst i garaget går på hemförsäkringen.

Tidigare hade jag hemförsäkring och mc försäkring i samma bolag, då fick jag också bara en självrisk!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav B&MC » 2012-04-04/13:57

MC försäkringen hos Bilsport & MC ersätter delar och utrustning som är fast monterat på din MC.
Avmonterade delar och utrustning som tillhör MC:n ersätts också om delen inte ersatts av annan del.

T ex om du monterar bort din toppbox från MC:n så ersätts den av MC försäkringen så länge du inte monterar dit en annan toppbox på MC:n. I det fallet ersätts den toppbox som sitter på din MC och inte den som ligger på hyllan.

Din GPS, tankväska och toppbox ska alltså kunna ersättas av MC:ns stöldförsäkring.

Vad Folksams AllriskExtra ersätter kan jag inte svara på. Men att du skulle få ersättning från båda är inte troligt.

Mvh
B&MC
B&MC
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-04-04/13:23

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-04-04/18:39

Tack för svar.
Hur är det med personlig skyddsutrustning? Dvs hjälm, boots etc? Ersätts dessa av mc-försäkring eller hemförsäkring?
:(
Saknar all personlig skyddsutrustning.. har jag tur (vilket jag betvivlar) kan de finnas på vinden eller källaren. Är dock tyvärr rätt säker på att allt förvarades i garaget. :(
Har inte orkat kolla upp detta.. Är så förbannad och ledsen nu så jag funderar på att sälja hojjen o skita i det här..
Köpte nya härliga boots och supergo jacka i fjol/somras o nu har den butiken gått i konkurs (AceCustom Göteborg), så jag lär inte få tag på samma grejer igen..

Väntar på papper från polisen o försäkringsbolag för att komma vidare med eventuell ersättning.
Jaja.. "det är ju bara materiella ting.." som nån uttryckte det.. Men ibland blir en sån sak droppen som får bägaren att rinna över.. så känns det för mig nu.

Sköt om er och hoppas ni får en underbar påsk med mycket hojjåkande! :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-04/20:51

Hej igen!
JAg tror det är samma som jag tror det är med övriga saker som inte är skruvade på mc:n, det går på hemförsäkringen om det inte finns ngn special grejer på mc försäkringen.

HAr ace custom konkat?
Deras hemsida funkar inte heller som jag skrivit in rätt.
trist är det iaf.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-04-04/22:12

Får hoppas jag har lyckan med mig med att få något på försäkringen/-arna.
Ja AceCustom har tydligen nyss konkat.. Deras lager ligger ute på Netaktion..
Hoppades kunna hitta samma sorts jacka där men verkar bara finnas kvar L i storlek..
Trist..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav B&MC » 2012-04-05/08:47

Hjälmen ersätts via MC försäkringen, kläderna ska gå på hemförsäkringen.

Kommer du ihåg vilket fabrikat jackan och bootsen hade så kanske du kan hitta dem i någon annan butik. Kan inte tänka mig att det bara är en butik som säljer märket.
Sen tycker jag inte du ska sluta köra hoj pga detta, upp i sadeln igen bara.

Mvh
B&MC
B&MC
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-04-04/13:23

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-04-05/10:09

Jag hade 3st hjälmar i förrådet. De somfinns kvar är en crosshjälm från Biltema och en Jethjälm från Lidl. Dessa användes mer sporadiskt. Den hjälm som försvann var min favorit en Schubert Concept, inköpt i Tyskland för många år sen så den lär inte betinga många ören. Dock lär jag ej ha råd köpa en ny likadan :( Men de/den som stulit har ändå vetat vad som var kvalité. Ratade alltså 2st billiga hjälmar.. Konstigt att dom ej tog sandaler för drygt 600kr. Nästan oanvända.. Som jag ser är det enbart mc-tillbehör som stulits. Har inte orkat vara inne i förrådet mer än korta stunder. Mår illa.. :(

Bootsen är Forma Adventure som jag köpte hos AceCustom.De borde finnas hos andra handlare däremot jackan Velocity Teknik ( https://www.netauktion.se/auction/produ ... ik-herr-l/ ) har jag ej hittat mer än just vid deras konkursaktion. Tyvärr för liten storlek.. SOM jag letade förra sommaren o provade boots o jackor! Typiskt..!
Hoppas jag ej springer på nån med dessa grejer här i området. Då hoppas jag gudarna är med mig så jag kan behålla lugnet!
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Marie » 2012-04-05/10:45

Johnny Kinnunen skrev:Den hjälm som försvann var min favorit en Schubert Concept, inköpt i Tyskland för många år sen så den lär inte betinga många ören. Dock lär jag ej ha råd köpa en ny likadan :(


Det är värre än så. <br><br>

Du skulle inte få tag på en likadan även om du vore nedlusad med pengar, för det var ganska många år sedan tillverkningen av Concept lades ned, och restpartierna reades ut. Även första efterföljaren C2 har passerat sin aktiva tid och har reats ut de senaste åren. Sedan två år tillbaka är det C3 som gäller....<br><br>

Jag är mycket medveten om detta förhållande, eftersom jag värderar dragfrihet i hjälmen högt, och enligt min ödmjuka mening är det halv orkan inuti både C2 och C3. Det är nästan för mycket ventilation även i Concept, men där går det att stänga ner tillräkligt hårt, men detta är tyvärr inte möjligt i de modernare varianterna. :evil:

Det är skälet att jag fortsätter att köra med hjälmar som enligt förståsigpåarna är alltför åldrade ur säkerhetssynpunkt. De nyare är nämligen oanvändbara.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Torgeir Nilsen » 2012-04-05/15:11

Har aldrig, peppar-peppar, varit utsatt för inbrott i hus eller garage men min
personbil blev stulen för några år sedan och jag blev väldigt arg men framför
allt kände jag mig väldigt kränkt. När jag efter ca 1 månad fick tillbaka den
reparerad o klar så var det liksom inte samma bil längre, jag visste ju inte hur
den hade blivit behandlad. Bytte bil ganska snart o det kändes bättre.
Jag förstår precis hur du känner men tack o lov rörde dom ju inte hojen så
det är ju bra. Rigga upp dig och försök komma tillbaka. Lycka till!
Torgeir
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-04-05/17:44

Marie skrev:
Johnny Kinnunen skrev:Den hjälm som försvann var min favorit en Schubert Concept, inköpt i Tyskland för många år sen så den lär inte betinga många ören. Dock lär jag ej ha råd köpa en ny likadan :(


.....

Det är skälet att jag fortsätter att köra med hjälmar som enligt förståsigpåarna är alltför åldrade ur säkerhetssynpunkt. De nyare är nämligen oanvändbara.


Just därför jag sörjer denna fina hjälm. Håller helt med dig Marie!
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-04-05/17:49

Torgeir Nilsen skrev:Har aldrig, peppar-peppar, varit utsatt för inbrott i hus eller garage men min
personbil blev stulen för några år sedan och jag blev väldigt arg men framför
allt kände jag mig väldigt kränkt. När jag efter ca 1 månad fick tillbaka den
reparerad o klar så var det liksom inte samma bil längre, jag visste ju inte hur
den hade blivit behandlad. Bytte bil ganska snart o det kändes bättre.
Jag förstår precis hur du känner men tack o lov rörde dom ju inte hojen så
det är ju bra. Rigga upp dig och försök komma tillbaka. Lycka till!
Torgeir

Tack Torgeir!
Har inte dubbelkollat om nåt är förstört på hojjen men det verkar varit "snälla" tjyvar..som inte ägnat sig åt förstörelse utan "enbart" tjyveri..
Ja, liksom du känner jag mig kränkt, ledsen o förbannad. FÖrsöker intala mig att det bara är materiella ting..
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Efterlysning av stulna mc-grejer.

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-05-04/13:36

Vill be om hjälp av er här på forumet.
Om ni ser nån med en neon/svart Velocity jacka och/eller Forma Adventure stövlar samt Uvex svart integral hjälm (ej Schubert som jag trodde först!) så är sannolikheten rätt stor att personen antingen är tjuv eller köpt stöldgods..
Hur kan jag vara så säker på detta? Jo, hjälmen är mycket ovanlig i sverige (köptes i Tyskland), har aldrig sett nån med detta märke här.

Vidare undrar jag över varför man stjäl en tankväska (BMW Adv) och lämnar kvar 2st fästen på hojjen? För att kunna använda denna måste man alltså skaffa dessa fästen. Går detta kolla upp hos BMW ifall de nyligen enbart sålt fästen till tankväskan?
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=560146


/JOhnny
Bilagor
MC Jacka Velocity Teknik.jpg
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Inbrott -> Mc försäkring och/eller Drulleförsäkring?

Inläggav Hubbikoff » 2012-05-04/14:03

Håller ögonen öppna i Gbg med omnejd.
Bekant polis sa till mig: Sätt in en stående sökning på blocket, ebay och tradera. Om tjuvarna inte är för desperata så säljer de inte direkt utan de ligger på "lager" ett tag ofta hos en hällare. Mycket stöldgods försvinner dessutom till forna öst bl.a. Polen och Tjeckien där många fler börjar bli med hoj.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Efterlysning av stulna mc-grejer.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-04/15:12

Johnny Kinnunen skrev:Vidare undrar jag över varför man stjäl en tankväska (BMW Adv) och lämnar kvar 2st fästen på hojjen?

Det KAN vara så enkelt, att tjuvarna inte begriper, att fästena inte är standardmonterade på hojen utan en del av väsksystemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron