Byte R1100RT till K1200GT

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Byte R1100RT till K1200GT

Inläggav mapelm » 2012-04-11/20:36

Hej! Som ny och grön i detta forum får vi väl se om jag gör rätt, och om någon ser det jag skriver. Hoppas kan man ju alltid!


Min frågeställning är följande....


Jag kör för närvarande en R1100RT -98, som jag trivs bra med på långturen. Tidigare har det varit K100RS-84 samt en gammal goding, R90S-73(som jag i dag ångrar att jag sålde). Nu har jag kikat lite på en K1200GT-04, men vet väldigt lite om den modellen och funderar lite om någon vill dela med sig av lite erfarenheter.? Säljaren begär 84900:- och den har rullat 1500 mil. Är detta rimligt? Jag blev också erbjuden att byta in min R1100 (3422 mil har den rullat) och då skulle jag få lägga 52000:-.


Som sagt, jag är mycket tacksam för tankar och ideer kring detta av erfaret folk som ni...  Janne

mapelm
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-04-11/19:49

Re: Byte R1100RT till K1200GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-12/19:36

Välkommen på Forum!<BR>Jag kör K 1200 RS, 2002 - tekniskt samma maskin. GT-modellen har en lite påbyggd kåpa - bredare över benen - samt ett högre, elmanövrerat kåpglas och såldes med blanklackade, färgmatchande väskor (medan RS' mindre kåpglas är manuellt ställbart i två lägen, och packväskorna - mattsvarta - fick man köpa till extra).
Dessa maskiner har enligt min åsikt tre adelsmärken. 1. Den gummiupphängda motorns mjuka gång och mycket breda dragregister. Det är nästan som att ha en turbin mellan vaderna. Boxrarna brukar anges ha bra bottendrag, men jämförda med K 1200 "Mk I" är de inget att skriva hem om. <BR>Motorn lär också vara känd för, att ventilerna sällan behöver justeras - och när det väl behövs, är ju topplocket lätt åtkomligt på vänster sida, efter att kåpan plockats av. <BR>2. Växellådan, som håller "Suzukikvalitet", dvs är mycket lättjobbad - till skillnad från vad som ofta anses karaktärisera BMW (undantag finns). <BR>3. De servoassisterade delintegralbromsarna, som har ett fruktansvärt nyp (men om Du tänker serva dem själv, måste Du VERKLIGEN veta, vad Du gör! Lämna annars det jobbet åt en fackman.) <BR>En del hojskribenter har kritiserat GT-modellen för att ha en väl framåtlutad körställning - samma som på RS. Jag trivs förträffligt med den, men där kan vi ju vara olika. <BR><BR>Priset avstår jag från att kommentera, men en koll på blocket etc bör väl kunna ge en fingervisning. <BR><BR>Körsträckan är ett paradoxalt observandum. 1 500 mil på 8 säsonger innebär knappt 200 mil per år. Har hojen körts denna sträcka varje år, borde den vara ett tryggt köp, men om den stått okörd en eller flera säsonger, kan exempelvis packboxen mellan vevhus och växellåda ha torkat ihop. Den kan då börja läcka, vilket får torrkopplingen att slira - och skall en fackman åtgärda det, går det på åtskilliga tusenlappar.<BR><BR>Att Du kollar serviceboken ser jag som en självklarhet. Om inte annat kan den ge information om, huruvida cykeln körts varje år eller stått i träda under en längre period. <BR><BR>Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Byte R1100RT till K1200GT

Inläggav mapelm » 2012-04-16/21:33

Tack Bror för dina tips... Jag lånar hem den över nästa helg och känner mig för lite så får vi se om det blir någon affär.... /Janne
mapelm
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-04-11/19:49

Re: Byte R1100RT till K1200GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-16/22:08

Lycka till!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst