av Bror Gårdelöf » 2012-04-12/19:36
Välkommen på Forum!<BR>Jag kör K 1200 RS, 2002 - tekniskt samma maskin. GT-modellen har en lite påbyggd kåpa - bredare över benen - samt ett högre, elmanövrerat kåpglas och såldes med blanklackade, färgmatchande väskor (medan RS' mindre kåpglas är manuellt ställbart i två lägen, och packväskorna - mattsvarta - fick man köpa till extra).
Dessa maskiner har enligt min åsikt tre adelsmärken. 1. Den gummiupphängda motorns mjuka gång och mycket breda dragregister. Det är nästan som att ha en turbin mellan vaderna. Boxrarna brukar anges ha bra bottendrag, men jämförda med K 1200 "Mk I" är de inget att skriva hem om. <BR>Motorn lär också vara känd för, att ventilerna sällan behöver justeras - och när det väl behövs, är ju topplocket lätt åtkomligt på vänster sida, efter att kåpan plockats av. <BR>2. Växellådan, som håller "Suzukikvalitet", dvs är mycket lättjobbad - till skillnad från vad som ofta anses karaktärisera BMW (undantag finns). <BR>3. De servoassisterade delintegralbromsarna, som har ett fruktansvärt nyp (men om Du tänker serva dem själv, måste Du VERKLIGEN veta, vad Du gör! Lämna annars det jobbet åt en fackman.) <BR>En del hojskribenter har kritiserat GT-modellen för att ha en väl framåtlutad körställning - samma som på RS. Jag trivs förträffligt med den, men där kan vi ju vara olika. <BR><BR>Priset avstår jag från att kommentera, men en koll på blocket etc bör väl kunna ge en fingervisning. <BR><BR>Körsträckan är ett paradoxalt observandum. 1 500 mil på 8 säsonger innebär knappt 200 mil per år. Har hojen körts denna sträcka varje år, borde den vara ett tryggt köp, men om den stått okörd en eller flera säsonger, kan exempelvis packboxen mellan vevhus och växellåda ha torkat ihop. Den kan då börja läcka, vilket får torrkopplingen att slira - och skall en fackman åtgärda det, går det på åtskilliga tusenlappar.<BR><BR>Att Du kollar serviceboken ser jag som en självklarhet. Om inte annat kan den ge information om, huruvida cykeln körts varje år eller stått i träda under en längre period. <BR><BR>Lycka till.