Lite funderingar om LED-lampor

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav HåkanH » 2012-04-13/23:36

Det är ju ”trendigt” att byta ut glödlampor till LED-lampor på hojarna.
Varför har jag hittills inte förstått ?
Snyggt! Tja, kanske det…en smaksak.
Håller väldigt mycket längre…förvisso sant!


Har hört en del säga, ”Därför att de drar så väldigt lite ström.” …men har man
en hoj med glödlampkontroll(glödtrådsvakt) så lurar man ju sig själv eftersom
man måste montera ett effektmotstånd (ca 10 ohm och ca 20W) parallellt över
LED-lampan för att ”lura” systemet.


En bromsljus/blinkerlampa brukar vara 21W. Med 14V blir strömförbrukningen 1,5A.
Genom det parallella effektmotståndet på 10 ohm över LED-lampan, kommer det
vara en stömförbrukning på 1,4A plus några 100 mA genom LED-lampan.


Att ersätta en 5W glödlampa med LED-lampa blir ju t.o.m. sämre eftersom
5W-lampan bara förbrukar 0,36A, medan motståndet &LED-lampan tar minst 1,4A.


Sedan funderar jag på det här med ljusstyrkan. Jag menar...en 21W glödlampa
”vet man” vilken ljusstyrka den har och hur den lyser.
En LED-lampa på 2-300 mW…hur starkt lyser den? Hur sprider den ljuset? 
På dessa anger man oftast ljusstyrkan i lumen, som väl är ett riktigare sätt att mäta.
Hur många lumen en 21W glödlampa ger vet vi ju inte eftersom det är vedertaget
att bara ange i watt. Läste någonstans att för att komma upp i ljusstyrka motsvarande
21W glödlampa behövs det ca 200 lumens men om det stämmer vet jag inte.


På en del LED-lampor står det vad de motsvarar i watt men det är ändå ganska sällan.


Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det viktigt att veta att LED-lampan ger samma
ljusutbyte och samma ljusspridning som den ersatta 5 eller 21W glödlampan hade.


Byter man ut hela enheten, t.ex. hela blinkershuset komplett blir det en annan sak
för då är det utprovat från fabrik.

1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-04-14/02:36

Det här med ljusstyrka är inte så enkelt. <br>
En lampas (eller ljuskälla av vilken typ det vara månde) intensitet mäts i cd (candela) och mäter i princip hur ljus man tycker den är. Det handlar alltså om synligt ljus endast.<br>
1 cd motsvarar ungefär ett stearinljus (vilket lär vara hur enheten "traditionellt" definierades way back when).
<br><br>
Ljusflödet från en ljuskälla mäts i lm (lumen) och 1 lumen är 1 cd utsänt i 1 sr (sr, steradian är måttet för rymdvinkel, en sfär har rymdvinkeln 4π sr). Lumen är, enkelt uttryckt, måttet på hur mycket en lampa lyser i en viss "riktning".
<br><br>
Jag vart nyfiken och "Wikipediade" runt för att se vad det handlade om för siffor och kom fram till:
<br><br>
En vanlig glödlampa ger totalt 12-15 lm/W, som man med en lämplig reflektor kan skicka iväg åt "rätt" håll. Halogenlampor är något bättre. En ljusdiod ligger i häraden 50-150 lm/W, om man får tro Wikipedia. För samma effekt strålar alltså en ljusdiod 5-10 gånger bättre. Ljusdioder har ju också fördelen att dom inte är rundstrålande, som glödlampor, utan skickar ljuset åt ett håll, vilket passar bättre för en fordonsapplikation.
<br><br>
Lysdioder som kan ersätta blinkerlampor kan ge ca 135 lm/W så man behöver bara 2-3W för att driva en lysdiodlampa som kan ersätta en 21W blinkerslampa.
<br><br>
Att sen elektroniken på en del hojar är hjärndöd och kräver extra motstånd är ju inget som inte går att åtgärda, om fabrikören vill, men den största fördelen med LED på en hoj måste vara livslängden och bling-faktorn, om man är lagd åt det hållet.
<br><br>
Mer fåniga fakta: <br>
Teoretiskt kan man från en "ideal" glödlampa (en svartkroppsstrålare) få ut max 100 lm/W men för att få det måste glödtråden hålla en temperatur på runt 7000 grader och det är lite jobbigt att hitta material som klarar det. Ljuset blir dessutom väldigt "blått".
<br><br>
Teoretiskt max från en vit ljusdiod ca 300 lm/W och här är det mycket enklare att komma nära teoretiskt maximum. Man har kommit upp till över 250 lm/W men för små effekter och inte (ännu) för praktiskt bruk i fordon.
<br><br>
De första glödlamporna som Edison och grabbarna kursade låg på ca 1.5 lm/W. Stearinljus ligger på ca 0.3 lm/W.
<br><br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav HåkanH » 2012-04-14/11:48

TACK Fredric...mycket informativt och bra! :)<br>
Mycket kunskap inom vitt skilda områden på vårt eminenta forum!<br>
<br>
tummenupp.jpg
tummenupp.jpg (5.79 KiB) Visad 4530 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-14/13:49

:idea: Man kan annars säga att det var en LYSANDE beskrivning. :lol:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav HåkanH » 2012-04-14/16:44

SNYGGT Dennis....den va bra! :lol: (f..n att jag inte kom på det själv)!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav Peter Björkdahl » 2012-04-14/20:49

För mig var det viktigt att LED är snabbare att lysa med full effekt på just bromsljuset som jag bytte.
Borde minska risken att bli påkörd bakifrån med något i alla fall.

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-04-15/00:51

Peter Björkdahl skrev:För mig var det viktigt att LED är snabbare att lysa med full effekt på just bromsljuset som jag bytte.
Borde minska risken att bli påkörd bakifrån med något i alla fall.

//Peter Björkdahl

Förvisso ett argument men det går rasande fort att tända en glödlampa, häraden en eller ett par tiondels sekund högst. Den tänds mycket fortare än vad den släcks.
<br><br>
Detta beror på att glödtrådens resistans har en positiv temperaturcoefficient, dvs resistansen är lägre när glödtråden är kall och lampan släkt. Det betyder att just när man slår på strömmen så får man en extra effekt-knuff som snabbt värmer upp tråden så att lampan börjar lysa. Resistansen för en släckt lampa kan vara så lite som 1/15 av vad den är när den är tänd vilket betyder att en 21W-lampa kan dra över 300W i tändögonblicket.
<br><br>
Samma fenomen gör att en glödlampa som ger 21W vid 12V inte ger 28W vid 14V utan bara runt 25W sådär.
<br><br>
/Fredric bidrar med lite mer värdelöst vetande.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-15/08:34

Bra beskrivning! Mkt bra!

En liten brasklapp. Se till att Led lamporna är E-märkta! De finns gott om de som inte är det som säljs på nätet och som vissa gladeligen monterar på hojen. Själv höll jag på att ramma en HD bakifrån med obefintligt bakljus och blinkers som var allt annat än synliga. Ett par mikroskopiska pluppar som hade ljusstyrka lika med lysmask. Sannolikt något köpt på e-bay fast även Louis m.m. säljer en del som är Show-room-only".
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav HåkanH » 2012-04-15/12:04

Hubbikoff skrev:Bra beskrivning! Mkt bra!
Själv höll jag på att ramma en HD bakifrån med obefintligt bakljus och blinkers som var allt annat än synliga. Ett par mikroskopiska pluppar som hade ljusstyrka lika med lysmask.


DEt var just detta jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg! Har nämligen sett liknande. Bromsljus och
blinkers som nätt & jämt syns och med annorlunda färg på ljuset dessutom (åt lila-hållet)!<br>
<br>
Så är man inne på att byta är det nog bäst att "läsa på" vad som är lämpligt att använda och
inte montera första, bästa (och billigaste) LED-lampa som passar i sockeln!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Lite funderingar om LED-lampor

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-15/16:57

HåkanH skrev:... Så är man inne på att byta är det nog bäst att "läsa på" vad som är lämpligt att använda och
inte montera första, bästa (och billigaste) LED-lampa som passar i sockeln!


Det kan bli väldigt dyrt med, händer det en olycka är försäkringsbolagen mindre och mindre pigga på att betala ut ersättning. Man bör inte ge försäkringsregleraren anledningar att sänka ersättningen. Fråga inte exakt hur jag vet. :evil:
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst