Det är ju ”trendigt” att byta ut glödlampor till LED-lampor på hojarna.
Varför har jag hittills inte förstått ?
Snyggt! Tja, kanske det…en smaksak.
Håller väldigt mycket längre…förvisso sant!
Har hört en del säga, ”Därför att de drar så väldigt lite ström.” …men har man
en hoj med glödlampkontroll(glödtrådsvakt) så lurar man ju sig själv eftersom
man måste montera ett effektmotstånd (ca 10 ohm och ca 20W) parallellt över
LED-lampan för att ”lura” systemet.
En bromsljus/blinkerlampa brukar vara 21W. Med 14V blir strömförbrukningen 1,5A.
Genom det parallella effektmotståndet på 10 ohm över LED-lampan, kommer det
vara en stömförbrukning på 1,4A plus några 100 mA genom LED-lampan.
Att ersätta en 5W glödlampa med LED-lampa blir ju t.o.m. sämre eftersom
5W-lampan bara förbrukar 0,36A, medan motståndet &LED-lampan tar minst 1,4A.
Sedan funderar jag på det här med ljusstyrkan. Jag menar...en 21W glödlampa
”vet man” vilken ljusstyrka den har och hur den lyser.
En LED-lampa på 2-300 mW…hur starkt lyser den? Hur sprider den ljuset?
På dessa anger man oftast ljusstyrkan i lumen, som väl är ett riktigare sätt att mäta.
Hur många lumen en 21W glödlampa ger vet vi ju inte eftersom det är vedertaget
att bara ange i watt. Läste någonstans att för att komma upp i ljusstyrka motsvarande
21W glödlampa behövs det ca 200 lumens men om det stämmer vet jag inte.
På en del LED-lampor står det vad de motsvarar i watt men det är ändå ganska sällan.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det viktigt att veta att LED-lampan ger samma
ljusutbyte och samma ljusspridning som den ersatta 5 eller 21W glödlampan hade.
Byter man ut hela enheten, t.ex. hela blinkershuset komplett blir det en annan sak
för då är det utprovat från fabrik.