Laneberg skrev:Så vad är det som falerat för de som haft problem ???
<br>
Jag kan bara svara för vad som fallerade för mig, plus att jag vet ett par till som råkat ut för samma sak.<br>
När jag åkte K1200RS -00 (som i allt väsentligt är identisk med K1200GT "Mk1") ville jag ha en toppbox. Orutinerad som jag var, ville jag inte riktigt begripa att det fanns en anledning till att BMW inte tillhandahåller någon "original-toppbox". Det som fanns/finns är en "Soft Topcase", som monteras med ett låsbart fäste. Detta fäste har två gummiklädda hakar framåt, och två bakåt, som krokar fast fästet mot den i och för sig ganska stabila, gjutna aluminium-pakethållaren. På detta fäste är fästplattan för Soft Topcasen skruvad. <br>
Jag hittade ett tips jag tyckte var bra på Internet, där någon hade skruvat fast en toppbox i detta fäste.<br>
Skruvade helt sonika fast en "Givi-platta" på det låsbara BMW-fästet, och satte en 45-liters Givi box på den.
Jättebra, ända till jag hamnade på en skumpig väg i västra Värmland, ocg helt plötsligt råkade se i backspegeln att boxen gungade uppåt och nedåt i bakkant..... Lyckades lägga ena handen på boxen och stanna innan den gick i backen. Konstaterade att hakarna som höll det hela i pakethållaren helt enkelt krupit ur slitsarna, och allt låg mer eller mindre löst uppe på pakethållaren.... säkrade det hela med ett spännband och åkte vidare.<br><br>
Fästet ifråga är alltså nr 4 på
denna bild - det är helt enkelt för vekt för att sitta kvar med en "hård" toppbox som belastning.<br>
Själva pakethållaren, däremot, håller nog för en hel del.