Montering av MC-däck

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Montering av MC-däck

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-05-02/20:53

En del MC-däck har en röd punkt på sidan av däcket. Jag har läst att den punkten markerar däckets lättaste område och skall monteras på motsatta sidan av ventilen. Speciellt när det gäller fälgar med däcktryckskontroll.


Där jag monterar mina däck anser de att detta bara är en myt eftersom fälgen inte är perfekt i balans, och man därför kan bortse från den röda punkten! Vad är sanning och vad är en myt?


... och hur viktigt är det att ett MC-hjul är i perfekt balans?

Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-05-02/21:31

Det sägs, av folk som borde veta men tyvärr har jag ingen referens, att den röda punkten markerar den tyngsta punkten på däcket så om den monteras motsatt ventilen krävs minimalt med balansvikter.
Annars spelar det nog ingen roll.
<br><br>
/Fredric
<br><br>

PS. Jag har för mig att det var han Weeler-Dealer-mannen som sade det i en intervju, men mitt minne sviker mig allt som oftast.
Senast redigerad av Fredric Fredricson 2012-05-02/22:30, redigerad totalt 1 gång.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-02/21:56

Saxat från mcdackonline.com:<br>
"Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt. "
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-05-02/22:33

Gunnar Elmgren skrev:Saxat från mcdackonline.com:<br>
"Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt. "

Om det är så är punkten inte vid den tyngsta utan den lättaste punkten på däcket. Så jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen. :oops:
<br><br>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Hubbikoff » 2012-05-03/07:54

Observera att man ser många däck där punkten INTE är vid ventilationshålet. Det har sannolikt att göra med att fälgen också har sin punkt. Jag brukar markera var punkten sitter på originalet och provar sätta nya däckspunkten på samma position. Ofta behöver man minimun av vikter om man gör det. Eller så sätter jag hjulet i ballansering utan däck och kollar var det är tyngst/lättast.
När jag byter till grova däck så struntar jag i balansen på bakhjulet, det är inte värt jobbet o går enbart efter punkten.
Fram så gör jag bara en snabb ballanserings koll, ofta är det jämt. Vibrerar det därefter inte vid 110 så är det ok.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-05-03/13:11

Bugar och tackar för svaren. Intressant att dessa fakta är okända för en del däcksfirmor!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Laneberg » 2012-05-03/20:55

Montera däck proffsigt.
Min däckmontör, kompis som gör det bra och gratis gör så här.
Först balanseras fälgen utan däck och balansvikter och det antecknas på fälgen var vikter behövs.
Sedan monteras däcket och balanseras, kollar vikter som behövs mot anteckningen på fälgen.
Därefter släpps luften ur däcket och med ett speciellt verktyg roteras däcket på fälgen så att obalans i däck och fälg ska ta ut varandra så mycket som möjligt.
Jag har ibland fått däck monterade utan en enda balansvikt.
Det tar lite tid men blir snyggt med knappt någon balans vikt.
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Montering av MC-däck

Inläggav Hubbikoff » 2012-05-04/07:45

Rotera däck på fälg gör man manuellt med om det blir för mycket tillsatta vikter.
Hur ser detta verktyg ut?? Är däcket på fälgklack då eller nedtryckt till mitten under denna operation??
Om det är på fälgklack måste det vara smort med ordentligt glid som i så fall ligger kvar?? Personligen torkar jag av glidmedel med en däckssked inlindad trasa innan jag blåser i luft och poppar däcket till slutläge på fälgklack. Torkar man av glidet är det mycket svårt att rotera även utan tryck i däcket.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst