Kapten Stofil skrev:Eftersom du har en CAN-bus-hoj, förefaller det väl ganska självklart att skaffa en laddare som är gjord för att anslutas till 12V-uttaget på en sådan? Om Ctek klarar detta vet jag inte. Min Optimate gör det, det var en av anledningarna till att jag valde den, ifall jag skulle skaffa en sådan hoj.
<br>Nej, det är inte alls självklart. Canbusuttaget är lite knepigt, eftersom det går via hojens centrala "styrbox". Uttaget stängs normalt ner någon minut efter att tändningen slagits från - för att "öppna" uttaget för laddning av hojens batteri. måste laddaren lägga på en "styrsignal". Det som då händer är, att Canbus-systemets styrbox går igång. Efter ett antal dagar (olika på olika hojar) stänger den ner, och laddningen upphör - för att få igång laddningen igen, måste antingen tändningen slås på och av, eller laddaren kopplas ur och in igen. <br>
Så även om en Optimate klarar att ladda batteriet via hojens original-uttag, kan man inte underhållsladda automatiskt den vägen - det går inte med någon laddare.<br>
Kopplar man en bra laddare, avsedd för permanent inkoppling för underhållsladdning (CTEK eller Optimate, t ex) direkt på batteriet, kan laddaren lämnas ansluten längre perioder - då sköts underhållsladdningen automatiskt, i intervaller.<br>
En annan anledning att inte ladda genom Canbus-uttaget är, att laddaren "blir lurad". Eftersom det finns elektronikkmponeneter mellan uttaget och batteriet, är det inte batteriets egna värden laddaren känner av, det är liksom "grejor ivägen" som förrycker de värden laddaren försöker mäta fram. Det kan medföra, att batteriet inte blir fulladdat, alternativt att laddaren "krämar på" för mycket och skadar batteriet.<br>
Det enda korrekta sättet att ladda ett batteri är, att ansluta en fullautomatisk kvalitetsladdare direkt över batteriets poler. Då, och endast då, kan laddaren "veta" hur batteriet mår.