Bra batteri?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Bra batteri?

Inläggav malaurin » 2013-04-11/10:58

I trådarna så pratas det en del om "kvalitetsbatterier", men vilka märken ska man leta efter? Tyvärr är det ju inte alltid så att dyrare är bättre...



Jag kör en F650GS 2001.



Mvh Markus

R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-11/14:08

malaurin skrev:<p>I trådarna så pratas det en del om "kvalitetsbatterier", men vilka märken ska man leta efter? Tyvärr är det ju inte alltid så att dyrare är bättre...</p>
<p></p>
<p>Jag kör en F650GS 2001.</p>
<p></p>
<p>Mvh Markus</p>
<br>
Generellt är det nog så, att bra batterier kostar en del (därmed inte sagt att alla dyra batterier är bra...).
BMW:s originalbatterier är tyvärr av det dyrare slaget, men kvaliteteten motsvarar inte alltid priset. <br> :ugeek:
<br>Vill Du har ett riktigt bra batteri - kika på Hawker Odyssey "reinblei" AGM-batteri (svensk representant är CLP Systems) - tror det är modellen PC310 som ska passa i Din hoj, jag har också för mig att ett PC545 passar om man modifierar kablarna lite (polerna är omkastade).<br>
Odyssey-batterierna är faktiskt oftast billigare än "BMW Original", men du får toppkvalitet.<br><br>
Ett annat alternativ är ett lättviktsbatteri av typen Li-Ion - jag har själv ett par sådana av fabrikat Shorai.
Säljs i Sverige av NF Racing. <br>Det som passar heter LFX14L5-BS12. Pris ungefär som ett original BMW.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Thomas Stadin » 2013-04-11/19:44

Gunnar Elmgren skrev:Generellt är det nog så, att bra batterier kostar en del (därmed inte sagt att alla dyra batterier är bra...).
BMW:s originalbatterier är tyvärr av det dyrare slaget, men kvaliteteten motsvarar inte alltid priset. <br> :ugeek:
<br>


De BMW originalbatterier som sitter i båda mina BMW-hojar har en stor BMW-logga på ena långsidan samt en lite mindre logga som skvallrar om att batteriet är av fabrikat Exide.
Ett Exide AGM-batteri kostar endast något mer än ett Biltemabatteri.

http://www.th-pettersson.se/batterier.asp
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-11/20:11

tstadin skrev:De BMW originalbatterier som sitter i båda mina BMW-hojar har en stor BMW-logga på ena långsidan samt en lite mindre logga som skvallrar om att batteriet är av fabrikat Exide.
Ett Exide AGM-batteri kostar endast något mer än ett Biltemabatteri.
<br>
Vilket väl antyder, att kvalitén är ungefär likvärdig....... Min egen erfarenhet av både BMW "Original" och Biltema-batterier är, att kvalitén är ojämn - en del exemplar håller länge, andra ger upp efter 1-2 år. <br>
BMW originalmonterar även batterier från Banner och från Global, jag tror inte de är mycket bättre tyvärr.
Fast ett Exide-batteri från TH Pettersson är onekligen mer prisvärt än samma batteri med BMW-logga!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-04-11/21:06

JAg tror Biltema bytt leverantör av batterier då priserna tydligen stigit.
Kvaliteten är tydligen ojämn.
En känd med reparatör i stan har haft en del problem med de batterierna, medan min far inte har något som helst problem med sitt.
Han kör sparsamt, underhålls laddar aldrig och man putter ut den ur kallförrådet och den startar efter vintern
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bra batteri?

Inläggav Ricard Hult » 2013-04-12/23:07

Hej Markus!
Jag har en hel del erfarenhet och kunskap om bly batterier. Om du inte har det eller bara vill veta mera, så kan jag försöka förklara hur det hela hänger ihop. På ett förenklat sätt, så är det så att det finns två typer/konstruktioner av bly batterier. Konventionella (kallat FV batterier/Fritt Ventilerade) batterier och ventilreglerade batterier (kallat VR batterier/Ventil Reglerade). I de konventionella FV batterierna där har man batterisyran fritt flytande omkring blyplattorna i batteriet. I de ventilreglerade VR batterierna, där har man syran i någon typ av ”fast” form, och det finns två olika tekniker/former för detta. I den ena VR tekniken så har man sugit upp syran i absorberande material omkring blyplattorna, och denna teknik kallas AGM batterier. I den andra VR tekniken så tillsätter man ett medel i syran, så att syran ”stelnar” till gelé form, och denna teknik kallas GEL batterier. FV batterier är vanligtvis billigast, men kräver ständigt underhåll och tillsyn. För FV batterier behöver man regelbundet kontrollera syra nivå, och fylla på med destillerat vatten vid behov, och FV batterier behöver även underhållsladdas (genom att använda/ladda dem eller endast ladda dem) i regel minst var tredje månad, i annat fall kan de ta skada, och i förlängningen bli mer eller mindre obrukbara. På VR batterier behöver syra nivån ej kontrolleras och man skall ej fylla på med destillerat vatten. VR AGM batterier behöver generellt inte underhållsladdas förrän efter cirka sex månader eller längre (kan variera något från fabrikat till fabrikat). VR GEL batterier kan klara upp till cirka tolv månader eller mer utan underhållsladdning (kan variera något från fabrikat till fabrikat). Ett VR AGM batteri klarar ett högre ström uttag under kort tid än ett FV eller GEL batteri. Ett VR GEL batteri klarar att laddas ur och laddas upp betydligt fler gånger (klarar fler cykler än både ett FV och ett AGM batteri). Ett GEL batteri är det driftsäkraste, mest avancerade och bästa batteriet med längst livslängd, och har därför ofta en något högre prislapp än de övriga batterierna. GEL batteriet med sin ökade cyklingsförmåga, har en något lägre kapacitet än de övriga batterierna (färre Ah i samma fysiska mått på batterierna). Om du prioriterar kvalitet och många starter/cykler så skall du köpa ett VR GEL batteri (om Ah/kapaciteten räcker till för din användning/MC). Om hög kapacitet/Ah är viktigt och du vill slippa kontrollera syra nivåer mm, köp ett VR AGM batteri. Om bara priset är viktigt och du inte har något emot att underhålla ditt batteri minst var tredje månad, året om, köp då ett FV batteri. Vilket ”fabrikat” skall man välja då? Jag avråder starkt ifrån att köpa batterier tillverkade i Kina! Batterier tillverkade i Kina är oftast de billigaste batterierna, men det kanske finns en orsak till att de är så mycket billigare? Ja för de har en betydligt lägre och ojämnare kvalitet, jämför med batterier som är tillverkade i Europa! Jag personligen har köpt ett Sonnenschein VR GEL batteri till min BMW, och det fungerar utmärkt bra. Sonnenschein är det företag som uppfann VR batterierna och de har den högsta kvaliten på VR GEL batterier på marknaden. Sonnenschein tillverkar deras batterier i (Väst) Tyskland, och är en stor leverantör av bil och MC batterier till BMW (men det står oftast BMW på dekalen på dessa Sonnenschein batterier). Jag hoppas att denna information kan hjälpa dig i dina funderingar omkring bly batterier. Med vänliga hälsningar Ricard. PS. Nedan återfinner du ett antal länkar till mer information om batterier:
http://tudor.se.loopiadns.com/start/?page_id=607
http://www.tudor.se/wp/wp-content/uploa ... EL_SV1.pdf
http://www.exide.com/Media/files/Downlo ... 500_en.pdf
http://www.exide.nu/
Sonnenschein.jpg
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/16:06

Lyfter denna tråd lite.
Tänkte ladda upp mitt batteri i helgen...Kopplade på min c-tek och lampan lyste standby????
Kopplade in en gammal hederlig laddare och svagladdade batteriet i 24 timmar för att sedan prova att koppla in min c-tek igen...Men samma sak. Lyser med fast sken på standby.,
Har batteriet totalt kastat in handduken??
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-02-17/16:31

Fredrik Holmqwist skrev:Lyfter denna tråd lite.
Tänkte ladda upp mitt batteri i helgen...Kopplade på min c-tek och lampan lyste standby????
Kopplade in en gammal hederlig laddare och svagladdade batteriet i 24 timmar för att sedan prova att koppla in min c-tek igen...Men samma sak. Lyser med fast sken på standby.,
Har batteriet totalt kastat in handduken??



Det verkar ju som om du glömt trycka på "MODE"-knappen på laddaren?
På min gamla CTEK kan jag få trcka några gånger på den knappen innan laddaren reagerar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/16:33

Thomas Stadin skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:Lyfter denna tråd lite.
Tänkte ladda upp mitt batteri i helgen...Kopplade på min c-tek och lampan lyste standby????
Kopplade in en gammal hederlig laddare och svagladdade batteriet i 24 timmar för att sedan prova att koppla in min c-tek igen...Men samma sak. Lyser med fast sken på standby.,
Har batteriet totalt kastat in handduken??



Det verkar ju som om du glömt trycka på "MODE"-knappen på laddaren?
På min gamla CTEK kan jag få trcka några gånger på den knappen innan laddaren reagerar.

Händer inget när jag trycker på "mode" knappen.....
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-02-17/16:54

Fredrik Holmqwist skrev:
Thomas Stadin skrev:
Fredrik Holmqwist skrev:Lyfter denna tråd lite.
Tänkte ladda upp mitt batteri i helgen...Kopplade på min c-tek och lampan lyste standby????
Kopplade in en gammal hederlig laddare och svagladdade batteriet i 24 timmar för att sedan prova att koppla in min c-tek igen...Men samma sak. Lyser med fast sken på standby.,
Har batteriet totalt kastat in handduken??



Det verkar ju som om du glömt trycka på "MODE"-knappen på laddaren?
På min gamla CTEK kan jag få trcka några gånger på den knappen innan laddaren reagerar.

Händer inget när jag trycker på "mode" knappen.....


Då är det antagl laddaren som bråkar, inte batteriet.
Testa att koppla in den på tex ett annat batteri också.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra batteri?

Inläggav bevada » 2014-02-17/17:09

"Lustigt" med din Cetek-laddare - precis samma symptom som på min (Cetek Zafir 90). Med en ny laddare var det inga problem att ladda batteriet. Första gången jag hör talas om en batteriladdare som blir dålig av att inte användas.
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Bra batteri?

Inläggav neutral » 2014-02-17/17:13

bevada skrev:"Lustigt" med din Cetek-laddare - precis samma symptom som på min (Cetek Zafir 90). Med en ny laddare var det inga problem att ladda batteriet. Första gången jag hör talas om en batteriladdare som blir dålig av att inte användas.

Jag har en likadan laddare och samma fenomen, brukar få trycka fem gånger innan den byter mode men då byter den ett steg på varje tryck pålitligt och så har den varit sedan den var ny så jag har bara trott att den gör något magiskt test eller liknande av batteriet och inte funderat mer på det.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/17:24

Fick samma dåliga resultat när det kopplades till bilen.
Sökte runt lite och det va faktiskt en hel del som råkat ut för samma problem med ctek laddaren... :x
Inget kvitto kvar heller...Bara 2 år gammal och använd ett fåtal gånger
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Kovlingen » 2014-02-17/17:50

Fundering ! Det sitter väl ingen säkring i laddaren ? Jag vet inte .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/17:52

Kovlingen skrev:Fundering ! Det sitter väl ingen säkring i laddaren ? Jag vet inte .

Enligt de sidor jag hittade så finns ingen säkring i den..
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-17/17:56

Sitt lugnt i båten.... det där är ett känt problem på CTEK-laddarna.
Jag har två stycken, som trilskas när de stått oanvända ett tag - Mode-knappen "tar" helt enkelt inte, man får trycka på den några gånger innan det funkar. Själva brytaren är en ganska enkel och billig diafragma-brytare, har funderat på ett byta den mot en med bättre kvalitet men det har inte blivit av.
Om nån vill ge sig på en sån operation, behövs en lödpenna med fin spets och nåt i den här stilen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tangentbordsswitchar/tangentbordsswitch-hojd-4-3-mm-p36046
Bild
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/18:29

Gunnar Elmgren skrev:Sitt lugnt i båten.... det där är ett känt problem på CTEK-laddarna.
Jag har två stycken, som trilskas när de stått oanvända ett tag - Mode-knappen "tar" helt enkelt inte, man får trycka på den några gånger innan det funkar. Själva brytaren är en ganska enkel och billig diafragma-brytare, har funderat på ett byta den mot en med bättre kvalitet men det har inte blivit av.
Om nån vill ge sig på en sån operation, behövs en lödpenna med fin spets och nåt i den här stilen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tangentbordsswitchar/tangentbordsswitch-hojd-4-3-mm-p36046
Bild


Ska genast skruva isär laddaren och köpa denna lilla pryl.
Återkommer om det löser sig.
Tack Gunnar...
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/18:55

Är absolut ingen el kunnig person.
Men mäter 227 V in men absolut 0 ut??
Kan det fortfarande vara knappen?
Har mätt på både kretskort och på sladden ut :?:
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-17/19:16

Så länge CTEK-laddaren har "Mode" inställt på Standby-läge, så kommer det att vara 0 V ut från den.
Tryck på Mode knappen envist, massor med gånger tills Mode-indikatorn för något laddningsläge (MC, bil/normalläge, eller "snöfinga") lyser.
Samma sak om inget batteri är anslutet - utan "last" går laddaren ner i Standby-läge.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-17/19:30

Kan ej få den ur standby läget hur envist jag än trycker på mode knappen.
Gör ett försök att byta knappen och ser om det hjälper.
Men den låter bra när man klickar på den....Dumma prylar som slutar fungera :twisted:
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav bevada » 2014-02-18/18:54

Jo, jag skruvade isär den när jag upptäckte felet och jag misstänkte direkt brytaren - får nog ta och byta den endera dagen. Det är ju alltid bra med 2 laddare!
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Bra batteri?

Inläggav HåkanH » 2014-02-18/22:37

Jag har bytt på min Ctek 3600...
Förutom en spetsig lödpenna är det till god hjälp om man har tillgång till en tennsug för att få bort
tenn ur hålen. En liten & smidig avbitare behövs också (elektronikavbitare).
Kolla noga innan demontering så du noterar hur den nya skall sitta.
Enklast att klippa benen och löda loss ett o ett ben.
Lite finlir är det men inte svårt med rätt verktyg! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bra batteri?

Inläggav petrho » 2014-02-18/23:06

HåkanH skrev:Jag har bytt på min Ctek 3600...
Förutom en spetsig lödpenna är det till god hjälp om man har tillgång till en tennsug för att få bort
tenn ur hålen. En liten & smidig avbitare behövs också (elektronikavbitare).
Kolla noga innan demontering så du noterar hur den nya skall sitta.
Enklast att klippa benen och löda loss ett o ett ben.
Lite finlir är det men inte svårt med rätt verktyg! :)

...och resultatet efter bytet?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Bra batteri?

Inläggav HåkanH » 2014-02-19/11:42

Jaha, ursäkta...jo, resultatet blev alldeles utmärkt. Funkar som när den var ny! :)

De här brytarna är känsliga!
De har en rund kupad (skedformad) mässingbricka i botten. När man trycker på knappen, knäpper
det till och då buktar mässingbrickan åt andra hållet. Trycker man för hårt så deformeras brickan
och funktionen försämras eller upphör helt.

Så var "lätt på handen" vid manövrering!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bra batteri?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-02-19/11:55

HåkanH skrev:Jaha, ursäkta...jo, resultatet blev alldeles utmärkt. Funkar som när den var ny! :)

De här brytarna är känsliga!
De har en rund kupad (skedformad) mässingbricka i botten. När man trycker på knappen, knäpper
det till och då buktar mässingbrickan åt andra hållet. Trycker man för hårt så deformeras brickan
och funktionen försämras eller upphör helt.

Så var "lätt på handen" vid manövrering!


Har du någon rekommendation vad gäller val av switch?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra batteri?

Inläggav HåkanH » 2014-02-19/20:39

Nej! jag köpte hos Kjell (likadan som Gunnar länkar till i början av tråden)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-21/16:17

Ville bara meddela er om att jag har ny bytt den lilla knappen på min c-tek laddare och den fungerar nu utmärkt.
Jag tackar för hjälpen. :D :D :D
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-21/17:19

Fredrik Holmqwist skrev:Ville bara meddela er om att jag har ny bytt den lilla knappen på min c-tek laddare och den fungerar nu utmärkt.
Jag tackar för hjälpen. :D :D :D

Lysande, tack för feedback! Köpte Du "knappen" på Kjell & Co?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-02-21/17:38

Ja. Köpte 2fallifall. Och det behövdes. På orginalknappen satt en liten "hatt" som jag klistrade på den nya. Men lyckades droppa klister på knappen så att den satt fast. Klippte bort den och monterade nummer 2 utan hatt. Gick lika bra det.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bra batteri?

Inläggav neutral » 2014-12-28/17:52

Min Zafir 90 var omöjlig att få igång idag, "normalt" har varit att trycka ett antal gånger för att få den att byta mode men nu gick det inte alls.

Vet inte om det känns säkert att byta brytaren i något som man ska lämna oövervakat i en vecka eller så..? De har ju en liten laddare för mc, XS0.8, som är utan brytare så den torde inte drabbas av detta fel. Alla större modeller har laddlägen som är rätt ointressant och då kommer ju detta fel med tiden.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-28/18:47

neutral skrev:Min Zafir 90 var omöjlig att få igång idag, "normalt" har varit att trycka ett antal gånger för att få den att byta mode men nu gick det inte alls.

Brytaren på CTEK-laddarna verkar ha ganska medioker hållbarhet, minst sagt.
Jag har just nu 3 st laddare där knappen krånglar.... En av dom har jag bytt på en gång redan, till just en sådan från Kjell & Co som är länkad i ett inlägg ovan, men den höll alltså bara ett par år.
Att byta brytaren innebär nog ingen teknisk risk, den sitter på lågspännings-sidan och är lödd på kretskortet med lätt åtkomliga och ganska stora lödpunkter, och laddaren går bra att öppna utan våld, så man kommer åt.

Funderar på om det finns brytare med bättre hållbarhet (fuktkapslad är nog vad som behövs) som passar?
Ska nog göra lite efterforskningar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav neutral » 2014-12-28/19:01

Jag tror den pajar mekaniskt, har svårt att tro att min utsatts för någon mängd fukt. Dels har jag bara använt laddaren inomhus i någorlunda tempererade garage och dels har jag aldrig öppnat den tidigare förrän idag och gummitätningen kändes gedigen och fräsch.

Den där mikrobrytaren med bubbelknapp känns inte förtroendeingivande alls och tyvärr verkar alla C-tek plus kopior ha samma brytare vad man kan se på bilderna. Dock har som sagt den minsta modellen inga laddlägen (som jag aldrig använt ändå) och är utan brytare och startar i stället direkt vid inkoppling.

Är det uppenbart hur man ska koppla in den nya brytaren då? Den gamla är ju trasig så man kan ju inte provmäta hur den bryter/sluter. Går något att vända fel så gör man väl det... :?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-28/19:30

neutral skrev:Är det uppenbart hur man ska koppla in den nya brytaren då?

Minns jag rätt är det bara två "ben" anslutna på brytaren, och brytaren är av allt att döma enpolig. Svårt att få det fel....

neutral skrev:Jag tror den pajar mekaniskt, har svårt att tro att min utsatts för någon mängd fukt.

Kanske läge att skaffa en mekaniskt mer robust "knapp" då, men då kanske man får göra någon mindre modifiering där den ska sitta. Om det nu inte finns diafragma-brytare (varför heter det "brytare" förresten, när det är en slutande kontakt?) med bättre mekanisk hållbarhet och samma mått, förstås.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Marie » 2014-12-28/20:18

Konstigt....

Jag och Mimmi har tillsammans 5 st CTEK, två gamla 3600, en MXS4,0 och två MXS 5,0. Sen har Mimmis bror Claës två, en 3600 och en MXS 5,0 alltså totalt sju som vi har ganska god koll på.

Hittills, ta-i-trä, har ingen av dem krånglat...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-12-28/21:38

Kontentan av Maris mega test blir då att Gunnar trycker på knappen i tid och otid. Och på så sätt sliter ut tumme och knapp i förtid! :mrgreen:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-28/23:47

Jag trycker väl på knappen varje gång jag kopplar in laddaren.... Och min tumme är intakt, till skillnad från knapparna!! ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav Thomas Stadin » 2014-12-29/00:06

Idag var det omöjligt att få fart på laddaren.
Laddaren reagerar ej då jag trycker på knappen. Skruvade isär och fann en ytmonterad microswitch med fyra anslutningar.
Tyvärr hann jag inte ta måtten idag men jag hoppas kunna återkomma med ett art.nr från ELFA asap.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Bra batteri?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-29/00:26

Om Du kikar lite närmare på de fyra anslutningarna, skulle jag gissa att Du kommer fram till att det bara är två - dom är antingen ihopkopplade två och två på kretskortet, eller så är två stycken bara mekaniska lödpunkter utan elektrisk anslutning.
Om jag minns rätt, alltså - det är inte helt givet.....
Hur som helst passar brytaren från Kjell & Co - men den verkar ju tyvärr inte hålla bättre än originalet. :(
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bra batteri?

Inläggav neutral » 2015-01-02/15:55

25 kr och 15 minuters jobb så är min 10 (?) år gamla Zafir 90 som ny igen! :) Tack för tipsen Gunnar m fl. Kommer med ett själv om fler ska ge sig på detta: originalbrytaren som är mycket lik den från Kjell sitter monterad direkt mot kretskortet och har en något högre ihålig pinne än Kjell-brytaren, dessutom sitter det en lös plasthatt i hålet för att den ska komma upp i rätt höjd under bubblan på utsidan där man trycker med fingret. Kjell-brytaren har långa ben så om man monterar den helt upprätt så att säga så når den fint upp till bubblan utan att strula med att försöka limma dit hatten.

Man behöver en spetsig lödpenna med låg effekt, gärna tennsug också. Klipp bort originalbrytaren med tång och löd sedan bort de individuella benen från kretskortet.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst