Gunnar Elmgren skrev:Använd INTE OK-glykolen!
/.../
- det finns andra fabrikat som är OK /.../
Jerkers skrev:Gunnar Elmgren skrev:Använd INTE OK-glykolen!
/.../
- det finns andra fabrikat som är OK /.../
Men alltså inte OK...
(Säger som Kovlingen skulle ha sagt: "Förlåt, kunde inte låta bli" )
SuperMek skrev:Kul lutning på tillvaron i förra inlägget. Någon som vet varför sajten vill knuffa omkull mig?
Gunnar Elmgren skrev:SuperMek skrev:Kul lutning på tillvaron i förra inlägget. Någon som vet varför sajten vill knuffa omkull mig?
Du rätar på dig om man klickar på bilden!
Håkan skrev:Gunnar Elmgren skrev:SuperMek skrev:Kul lutning på tillvaron i förra inlägget. Någon som vet varför sajten vill knuffa omkull mig?
Du rätar på dig om man klickar på bilden!
Inte när jag klickar på den.
Sture Sandström skrev:Bilden rätades inte upp här heller, är flaskan för tung ???
Ha det gott.
SuperMek skrev:Gissa vad jag gjorde i morse?
BMW i Segeltorp (strax söder om Stockholm) förärades med ett besök.
1,5 liter rikare men 128 bagis fattigare stoltserade jag ut. Och hem. Påfyllning av 1 dl i hojen (den fick 1 dl vatten igår kväll) kommer jag att hålla ett stadigt getöga på nivån framöver. Varför har den gått tom i expansionskärlet kan undras. Bra service...?
Hursomhelst, nytt artikelnummer gäller: 1 83 19 2 211 914. Samma sak som tidigare, bara nytt nummer.
God tur!
Kapten Stofil skrev:Att Gunnar ser bilden rättvänd kan möjligen bero på att han tittar på den i en iPhone, om så nu skulle vara fallet (den är tagen med en iPhone enligt EXIF-data)
Gunnar Elmgren skrev:I Firefox och i IE ligger Du hela tiden ner och vilar, Christian.......
cpu skrev:Istället för kranvatten till blandning av glykol. Så kan man ta vatten från avfuktaren om man har en sådan. Så slipper man kalken från kranvattnet.
För ni har väll avfuktad förvaringsmiljö för ögonstenen.
Dennis Johansson skrev: Glykolen som skall användas i just BMW motorer....vad skiljer mot det andra vill ha i sina aluminiummotorer, vilket det flesta har idag?
Olle Nilsson skrev:Här har ni en till som uppfyller normen http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/Glykol_Super.pdf
Bra för oss som har närmare till Granngården än BMW handlaren.
tstadin skrev:Olle Nilsson skrev:Här har ni en till som uppfyller normen http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/Glykol_Super.pdf
Bra för oss som har närmare till Granngården än BMW handlaren.
Shell och Statoil har också kylarvätska som uppfyller "BMW N 600 69.0".
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_GTDS_New_GTDS_GlycoShell_Diluted.pdf
https://external.statoilfuelretail.com/mar/lu/svg03611.nsf/design/pdf/$file/Anti_Freeze_HD_Premix_PDS_EN.pdf
Julton skrev:Hmmm. Og jeg som trodde at man på en BMW bare kunne bruke "originale komponenter" Alt annet er jo kass!
Gunnar Elmgren skrev:Jag brukar ta ur regnvattentunnan och se till att sila vattnet, är jag på humör att vara petig kör jag det genom ett kaffefilter.....
Marie skrev:Jag brukar för min del använda batterivatten att blanda ut glykolen med. Ingen jättekostnad ens i bilen med 16 liter kylsystem. Då är jag säker på att slippa alla tänkbara utfällningar, och slipper stå och filtrera regnvatten
Gunnar Elmgren skrev:Marie skrev:Jag brukar för min del använda batterivatten att blanda ut glykolen med. Ingen jättekostnad ens i bilen med 16 liter kylsystem. Då är jag säker på att slippa alla tänkbara utfällningar, och slipper stå och filtrera regnvatten
Det har hänt att jag köpt batterivatten, men har jag inget hemma går det fortare att ta ur regnvattentunnan......
Är det tomt på rimligt rent regnvatten, tar jag vanligt vatten ur kranen - vi har egen, djupborrad brunn och i princip ingen kalk alls i vattnet (bara lite järn och mangan, men det mesta tas bort av ett filter). Så noga är det ändå inte, men för er som bor i Skåne är antagligen kalk ett stort problem!
Julton skrev:En annen sak, de referansene som er listet opp i denne tråden til glykol, der er den ferdig blandet (så langt jeg har funnet ut). Hvorfor skal man da blande ut noe som er ferdig blandet. Henger det sammen med den svenske sparsomheten
Håkan skrev:Julton skrev:En annen sak, de referansene som er listet opp i denne tråden til glykol, der er den ferdig blandet (så langt jeg har funnet ut). Hvorfor skal man da blande ut noe som er ferdig blandet. Henger det sammen med den svenske sparsomheten
Så här kan man läsa om Agrol i databladet:
REKOMMENDATIONER
Agrol Glykol Super rekommenderas som frys- och korrosionsskyddsvätska till
alla kylsystem i förbränningsmotorer. Bästa effekt erhålls vid en blandning av 50%
glykol och 50% vatten.
neutral skrev:Lite lustigt att Tesla, som är en elbil, har klassat glykol men de har faktiskt rätt traditionella kylsystem för motorer och batterier samt för AC m m.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst