Kovlingen skrev:Beställer däcken på nätet och kränger och balanserar dessa i kompisens garage .
Jag har ingen kompressor så det blir jobbigt att handjaga
Testade Feltemas "jigg" och balanseringsdoningar . Köpte en trave vikter hos en
däckfirma . En hel hög för lite pengar . Några däckjärn finns också på plats .
Det enda som inte funkat riktigt bra var jiggen till att klämma loss däcket från fälgkanten .
På en "Suka" med 180:is bredd på svålen knäcktes hävarmen . Lite vek men skall bli lagad .
Detta gäller bara touringdäck .
Edit: Jo balanseringsmojen passar inte i fälgar med stora centrumhål . Måste till grövre konor .
Kovlingen skrev:Det är samma "jigg" som jag har . Hävarmen kröktes . Den har varit med om ett flertal däck
men det sista var jättetjurigt så där räckte det inte till .
Det är nog olika svårighet beroende på fälgtyp .
Odd Arne skrev:La meg se om jeg har forstått dette rett.
Først sitter man noen timer på nettet og søker forskjellige leverandører for å finne de billigste dekkene.
Så bruker man tid (en time eller to?) for å hente dekkene.
Så bruker man en time eller to på nettet for å finne en som kan montere dekkene og balansere.
Så bruker man en time eller to på å reise til verkstedet som monterer og balanserer, og venter en time på at jobben utføres.
Alternativt bruker man en time eller fler på å kjøre til Biltema og kjøper greier for flere hundre kroner for å montere og balansere selv.
Alt dette for å spare en hundrings eller to på selve dekket. Og samtidig kanskje ta livet av ditt lokale MC-verksted som sliter for å overleve økonomisk.
Man må være svensk for å drive på sånn. (Ja, provokasjon ).
BrooklynS skrev:Som tidigare sagt beställde jag två däck på tirendo, betalade i stort sett halva priset av däckshandlarna här i stan för samma däck. Bytte själv och sparade 1400+byte.
Olof Eriksson skrev:BrooklynS skrev:Som tidigare sagt beställde jag två däck på tirendo, betalade i stort sett halva priset av däckshandlarna här i stan för samma däck. Bytte själv och sparade 1400+byte.
Det är vad en snit svesk tjänar efter skatt och resor till/från jobb i två dagar typ (lite i underkant).
Samt detta bekostar prylarna. Så nästa gång är det ren vinst. Och sen är alltid kul att göra jobbet själv tycker jag.
Mimmi skrev:Hej!
Varför slita med däckomläggning själv när det finns fackfolk som mot en ringa pekuniär ersättning utför arbetet?
BrooklynS skrev:Det finns väl flera anledningar:
1. Det är roligt att lära sig serva, reparera och underhålla sitt fordon.
2. Det är bra kunskap, ifall man får punktering där det inte finns mobiltäckning eller skjuts till civilisationen.
3. Man upptäcker ofta att det var lättare än man trodde.
4...?
Gunnar Elmgren skrev: det viktigaste är att jag spar tid
DaK skrev:Kan man verkligen spara tid
Magnus von Melen skrev:Jag undrar om inte frågan var av mer filosofisk natur
Kovlingen skrev:Jaha ! Madrasstid är när man kör lite fortare då eller kanske det är tvärs om
Har du orginalfjädrarna kvar i madrassen eller är dom utbytta ?
Köper du nytt gummi varje gång eller kör du med begagnat ?
Frågorna hopar sej onekligen
Bernt Östlund skrev:Jag har INTE passerat lärlingstiden. //
Tommy Nilsson skrev:Ska man uppnå någon viss status här på forumet för att man själv ska få bestämma vad man vill spara pengar på, eller göra själv för att man gillar det?
Vissa anses duktiga för att dom utför något själv medans andra kallas snåla.
Odd Arne skrev:La meg se om jeg har forstått dette rett.
Først sitter man noen timer på nettet og søker forskjellige leverandører for å finne de billigste dekkene.
Så bruker man tid (en time eller to?) for å hente dekkene.
Så bruker man en time eller to på nettet for å finne en som kan montere dekkene og balansere.
Så bruker man en time eller to på å reise til verkstedet som monterer og balanserer, og venter en time på at jobben utføres.
Alternativt bruker man en time eller fler på å kjøre til Biltema og kjøper greier for flere hundre kroner for å montere og balansere selv.
Olof Eriksson skrev: //Jag blir impad av de som lastar skitiga däck i bilen. Kör till en verkstad//
Att byta hjul tar max 5 minuter per däck (om man är lite fokuserad hemma på garageuppfarten för en ovan). För det får man betala 600 kr hos en verkstad. Har man som jag två bilar så är det enkelt att spara en slant.
Thomas Stadin skrev:
Ahhh, du har drabbats av den omtalade norska ineffektiviteten. Här i Sverige är vi snåla och gör därför allt mycket snabbare. Tid är ju som sagt pengar
Odd Arne skrev:Thomas Stadin skrev:
Ahhh, du har drabbats av den omtalade norska ineffektiviteten. Här i Sverige är vi snåla och gör därför allt mycket snabbare. Tid är ju som sagt pengar
Tja.
Jeg bor i Sverige.
Jeg lar GMC i Karlstad bytte dekk på min MC
Jeg har to biler og har hjulene på (svenske) dekkhotell.
Thomas Stadin skrev:men om man däremot har många hojar och kanske kränger däck 6-10 ggr/år kan kostnaden för de olika alternativen bli avgörande.
Marie skrev:Thomas Stadin skrev:men om man däremot har många hojar och kanske kränger däck 6-10 ggr/år kan kostnaden för de olika alternativen bli avgörande.
Och då däcken brukar hålla 1500 mil så innebär ju 6 omgångar 9000 mil och 10 omgångar 15000 mil. VEM kör så hoj SÅ mycket varje år????
Thomas Stadin skrev:
Givetvis beror tidsbesparingen och den ekonomiska besparingen på våra olika förutsättningar. Vi har däckmaskin i garaget där jag hyr in mig. Emellanåt låter jag ändå någon firma göra jobbet.
De olika alternativen har olika kostnad:
1) Att lämna in hojen på mc-verkstad för att få nya däck: 5.000 SEK - ca 2h tidsåtgång
2) Att köpa fr utlandet och lämna in lösa hjulen på verkstad för omläggning: 3.000 SEK - ca 3h tidsåtgång
3) Att köpa fr utlandet och kränga själv: 2.500 SEK - ca 4h tidsåtgång inkl byte
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst