Smulsson skrev:Hej på Er.
Läste senaste numret av Bumsen (4-14) där det finns en artikel av Roger Gross. Han ger ett smörjtips; jag blir lite fundersam. Behöver en ny mc från BMW kompletteringssmörjas? Utveckla detta gärna.
Ska jag ta kontakt med min återförsäljare för att få detta gjort?
Ginnies skrev:Ska den främre delen också extrasmörjas? Men hur kommer man åt den delen (mot vx lådan)? Drar man helt sonika ut kardanaxeln så man har den i handen?
SuperMek skrev://Nu ska jag bara begripa att fixa ett artikelnummer till ett oljefilter till min K100 så jag får lura av henne en sådan också....
SuperMek skrev:Nu ska jag bara begripa att fixa ett artikelnummer till ett oljefilter till min K100 så jag får
lura av henne en sådan också....
Thomas Stadin skrev:Billigare fulförpackningar med fett finns att köpa på Ebay för 11€ inkl frakt (för de som litar på säljaren).
http://www.ebay.com/itm/10-G-Staburags-Per-BMW-R-80-R-100-K-75-K-100-U-Moto-Guzzi-/151467099379?pt=LH_DefaultDomain_101&hash=item23442484f3&vxp=mtr
Personligen skulle jag ha köpt två tuber via Bilia och skänkt den ena av dem till slutmonteringen i BMW-fabriken.
Roger Gross skrev:Vad gäller smörjning av splinesen rekommenderar BMW Motorrad att Staburag används.
Drivknutsfett eller aluminiumpasta anses också gå bra och inhandlas i tub på t ex Biltema.
Mvh,
Roger
D14
Hasse Gustafsson skrev:Frågan är bara vilken nördnivå man vill nå
dpiu skrev:Jag kollade i min original BMW repationsmanual för R1200R -10 och det står exakt som nämnts i en del tidigare inlägg att det ska vara Optimoly TA till splines och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.
Har rekommendationerna ändrats eller varför säger de flesta att det ska vara Staburags för splinessmörjningen?
/Janne
dpiu skrev:......och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.....
Mimmi skrev:, det finns fyrventilare registrerade som -90 fastän produktionen upphörde hösten -89.
Roger Gross skrev:dpiu skrev:Jag kollade i min original BMW repationsmanual för R1200R -10 och det står exakt som nämnts i en del tidigare inlägg att det ska vara Optimoly TA till splines och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.
Har rekommendationerna ändrats eller varför säger de flesta att det ska vara Staburags för splinessmörjningen?
/Janne
Janne - rekommendationerna i manualen har inte ändrats. Du har rätt!
Man kanske ändå inte ska teoretisera för mycket kring smörjningen av kardanaxelns splines. Det blir inte särskilt varmt, spolas inte med vatten och roterar inte särskilt snabbt. Är som jag ser det inget komplicerat smörjställe. Att BMW rekommenderar vissa fabrikat har vi diskuterat tidigare. Det viktiga är att det blir smort med något segt fett anser jag.
//Roger
D14
Kapten Stofil skrev:Har inget med smörjning att göra, men kolla gummidelar och slangar runt spjällhus och insug. Är de torra och spruckna kan du få tjuvluft och motorn går illa.
Jeg har läst, at flere anvender denne NBU 30 til splines, men det er ikke det rigtige smöremiddel og vil give haveri
Tommy Bach
Roger Gross skrev:Kapten Stofil skrev:Har inget med smörjning att göra, men kolla gummidelar och slangar runt spjällhus och insug. Är de torra och spruckna kan du få tjuvluft och motorn går illa.
Kapten Stofil har förskräckande rätt! Det finns egentligen bara två grundorsaker om den liggande fyran går dåligt:
- torrspruckna gummidetaljer på insugsidan
- okompetent service utförd av glada amatörer
Om inget av ovanstående gäller håller den motorn i flera mansåldrar...
//Roger
D14
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst