Kardanaxel

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Kardanaxel

Inläggav Smulsson » 2014-11-11/19:06

Hej på Er.
Läste senaste numret av Bumsen (4-14) där det finns en artikel av Roger Gross. Han ger ett smörjtips; jag blir lite fundersam. Behöver en ny mc från BMW kompletteringssmörjas? Utveckla detta gärna.
Ska jag ta kontakt med min återförsäljare för att få detta gjort?
Smulsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-11-11/18:56

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-11-11/19:43

Smulsson skrev:Hej på Er.
Läste senaste numret av Bumsen (4-14) där det finns en artikel av Roger Gross. Han ger ett smörjtips; jag blir lite fundersam. Behöver en ny mc från BMW kompletteringssmörjas? Utveckla detta gärna.
Ska jag ta kontakt med min återförsäljare för att få detta gjort?


Hej Smulsson!
Mitt smörjtips baseras på att det visat sig att kardanaxelns bakre splineskoppling inte sällan är otillräckligt smord. Räkna dock inte med att du kan åberopa någon garanti för att få detta jobb gjort. För en BMW-mekaniker går arbetet mycket snabbt och kostar därmed inte särskilt mycket.
VARFÖR det varit otillräckligt smort har jag inget svar på.
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-11-11/20:00

Roger har dessvärre rätt.
Jag har råkat ut för väldigt "sparsamt" smorda kardansplines på min två senaste kardandrivna BMW (K1600GT -11 och R1200GS -13) som båda inköpts fabriksnya. På R1200GS:en var det till och med så illa, att ytan på splinesen vid slutväxeln hade börjat få ytrost - på en några månader gammal hoj...

Varför man är så snål med smörjmedel är höljt i dunkel, som Roger skriver.

Nu åtgärdades detta i bägge fallen på verkstaden i samband med andra arbeten, så det blev ingen nämnvärd extrakostnad, men det är mycket enkelt att själv kontrollera och vid behov kompletteringssmörja - ställ hojen på centralstödet, demontera bakhjulet, lossa en (1) skruv som håller Paralever-staget, lätta på gummibälgen och vik ner slutväxeln, så dras splines-kopplingen isär så det går att komma åt att smörja.

Såvitt jag förstår, är det i första hand splinesen bakänden av kardanaxeln som berörs - att kontrollera och ev. kompletterngssmörja tar mindre än en halvtimme för en rimligt händig person.

(Föreskrivet smörjmedel är f.ö. ett specialfett för höga yttryck, Klüber Staburags NBU 30 PTM. Fettet har BMW artikelnr 07 55 9 056 992.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Kardanaxel

Inläggav Anders Nedemark » 2014-11-11/22:48

Ska den främre delen också extrasmörjas? Men hur kommer man åt den delen (mot vx lådan)? Drar man helt sonika ut kardanaxeln så man har den i handen?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-11-11/23:04

Ginnies skrev:Ska den främre delen också extrasmörjas? Men hur kommer man åt den delen (mot vx lådan)? Drar man helt sonika ut kardanaxeln så man har den i handen?

Enligt säkra källor (en av Sveriges bästa BMW MC-verkstäder) är de främre splinesen inte alls lika utsatta. Hylsan är låst på axeln i längsled med en låsring, så där rör det sig alltså inte alls, och det gör inte så mycket om det är dåligt smort.
I bakänden, däremot, glider hylsan på axelsplinesen, för att utjämna den längdskillnad som blir i och med fjädringsrörelsen.
Det är alltså splinesen vid slutväxeln - som dessbättre är de enklaste att komma åt - som är viktigast att smörja.

Gissar att det nog går att få bort kardanaxeln i framänden utan att demontera kardanrör/sving, men i och med att det är både trångt och svårt att se kan det vara knepigt att få tillbaka den i läge. Jag lät den vara...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-11-11/23:38

I de trådar som handlar om splines-smörjning, så har det bara nämnts 2 sorters smörjfett.
Det är Staburags NBU 30 och Molykote longterm plus.

Dessa två är svåra att få tag på samt verkar kosta en hel del.
Går det inte lika bra med vilket annat fett som helst som är avsett för transmission eller är det som vanligt,
d.v.s. att det ska vara det alla bästa - top of the line för att det ska fungera?

T.ex. detta för 85 kr
Artikelnummer: 41-C4003314 Castrol Moly Grease - See more at: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... LOZxx.dpuf
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-11-11/23:52

Grejen är väl, att det handlar om höga yttryck och stora temperaturväxlingar.
Ställer höga krav på fettet!
Visst kan det tyckas dyrt med t ex Staburags-fettet (kostar 150 kr eller så för en liten tub från BMW), men det går åt ytterst lite. Den lilla tub jag köpte för 5-6 år sedan lär räcka livet ut (mitt liv, inte hojens...). Jag kan stå ut med kostnaden, i vetskap att jag använder rätt smörja och därmed förebygger skador för tusentals kronor.
Som sagt - Staburags är inte svårt att få tag på, det finns hos BMW!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-11-12/11:37

Jaha! Det priset är inget att säga om.
Jag hittade Molykote longterm plus hos Smörjkompaniet på nätet...de vill ha 1169 kr för en patron! :shock:
(kanske någon felskrivning??)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-11-12/13:13

Vad gäller smörjning av splinesen rekommenderar BMW Motorrad att Staburag används.
Drivknutsfett eller aluminiumpasta anses också gå bra och inhandlas i tub på t ex Biltema.
Jag använder Staburag - en tub är som Gunnar E skriver en investering för säkert två generationer hemmamekar...
Fram t o m årsmodell 2012 går inte kardanaxeln att dra ut bakåt. Svingen måste demonteras.
Bmw:s motivering till detta är att när kardanaxeln behöver tas bort är det också lämpligt att svinglagringen smörjs, vilket förutsätter lossad svingarm. Man "tvingar" på detta sätt fram en lämplig åtgärd!
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-12/13:52

Den rekommenderade staburag-guckan betingar 246 kr/tuben, vilken jag hämtar hos BMW i Segeltorp imorgon. Jag fick lova damen på heder och samvete att hämta ut den, då inga returer från verkstan till lagret är godkända, och de vill inte sitta fast med denna återvändsgränd till produkt som inte är lagervara hos dem. Liksom. Det blev mycket diskuterande och lovande innan en beställning accepterades. Fast vi flabbade ganska gott bägge två till slut.

Nu ska jag bara begripa att fixa ett artikelnummer till ett oljefilter till min K100 så jag får lura av henne en sådan också.... :-)
Senast redigerad av SuperMek 2014-11-12/18:17, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Thomas Stadin » 2014-11-12/15:27

Billigare fulförpackningar med fett finns att köpa på Ebay för 11€ inkl frakt (för de som litar på säljaren).

http://www.ebay.com/itm/10-G-Staburags-Per-BMW-R-80-R-100-K-75-K-100-U-Moto-Guzzi-/151467099379?pt=LH_DefaultDomain_101&hash=item23442484f3&vxp=mtr

Personligen skulle jag ha köpt två tuber via Bilia och skänkt den ena av dem till slutmonteringen i BMW-fabriken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-11-12/15:48

SuperMek skrev://Nu ska jag bara begripa att fixa ett artikelnummer till ett oljefilter till min K100 så jag får lura av henne en sådan också.... :-)



Hej!
Det är samma oljefiltersats på K100 och K11, numret är:
11 00 2 300 053 (Jag reserverar mig för ev. nummerändring)
Detta är således en komplett sats med nödvändiga brickor samt O-ring.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-11-12/15:55

SuperMek skrev:Nu ska jag bara begripa att fixa ett artikelnummer till ett oljefilter till min K100 så jag får
lura av henne en sådan också.... :-)

Vad mer tänker du lura av henne :? :mrgreen: :shock: :oops:

Edit : Förlåt min rediga OT :oops:
Senast redigerad av Kovlingen 2014-11-12/15:58, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-11-12/15:57

Thomas Stadin skrev:Billigare fulförpackningar med fett finns att köpa på Ebay för 11€ inkl frakt (för de som litar på säljaren).

http://www.ebay.com/itm/10-G-Staburags-Per-BMW-R-80-R-100-K-75-K-100-U-Moto-Guzzi-/151467099379?pt=LH_DefaultDomain_101&hash=item23442484f3&vxp=mtr

Personligen skulle jag ha köpt två tuber via Bilia och skänkt den ena av dem till slutmonteringen i BMW-fabriken.


Hej Thomas!
Nog bäst vi skickar med frökenhandskar i plast också...
Ifall det blir lite kladdigt!
Glada hälsningar,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-11-12/16:55

Tittar i verkstadsmanualen för min R1200GS och blir konfunderad. Jag tolkar vad som skrivs som att man skall använda:

På splines:
Optimoly TA Hochtemperatur - Montagefett 18 21 9 062 599

På gummibälgens tätning mot husen:
Staburags NBU 30 PTM Hochleistungsschmierfett 07 55 9 056 992

Se vidare ref.: http://mikaelhedlund.se/wp-content/uplo ... 00x199.jpg

Som jag läser tråden så används Staburags NBU 30 PTM istället för Optimoly TA. Kan någon utveckla resonemanget?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-12/16:59

Tack för info Mimmi! Jag kastade mig på luren för att addera filtret också, men se, där hade man gått hem för dagen. Men det är ju en dag imorgon också...

Herr Kovling, jag tål mycket OT, inga bekymmer! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Sven-Gunnar » 2014-11-12/17:32

I verkstadsmanualen till min K1300GT anges också Optimoly TA för smörjning av splinesen.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Kardanaxel

Inläggav Sven-Gunnar » 2014-11-12/17:58

Blir väl ändring på den rekommendationen nu. Optimoly TA tillverkas av Castrol......
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-11-12/18:16

Jag borrar vidare .....
Enligt manualen skall Optimol användas för splines vid slutväxeln samt även för insmörjning av framaxeln. Staburags skall användas på bälgen vid slutväxels och på växellänkage och bromspedal.

Jag gör min amatörtolkning som att Optimol används där man vi ha "omedelbar smörjeffekt", dvs. smörjning omedelbart när glidningen börjar (Smörjfilmen finns där från start.). Staburags verkar "duga" i snällare lågbelastade och miljöer.
/Allan

Optimol Paste TA
Monteringspasta
Produktdata
PRODUKTBESKRIVNING
Castrol Optimol Paste TA är en silverfärgad monteringspasta för applicering i höga temperaturer.
EGENSKAPER
Optitec-Castrol teknologi
Har mycket hög belastningskapacitet.
Är resistent mot både varmt och kallt vatten.
Ger omedelbar smörjeffekt.
Har en viss resistens mot alkaliska lösningar och syror.
Har mycket bra korrosionsskydd.
Har mycket bra separationsförmåga och bra tätningsförmåga.
Är mycket enkelt att applicera (spray).
ANVÄNDNING
Castrol Optimol Paste TA Passar som monteringspasta för komponenter utsatta för höga temperaturer och korrosiv miljö. Den passar som smörjmedel för glidytor i bult-, skruv- och pluggförband utsatta för höga temperaturer.
Driftstemperaturområde: -40 ºC till +1100 ºC

Product description
STABURAGS NBU 30 PTM is an assembly grease containing a solid lubricant. It is resistant to water and protects against tribo-corrosion (fretting corrosion). It has proven effective in outdoor applications subject to high humidity.

Benefits for your application
Assembly grease protecting against tribo-corrosion
Good corrosion protection
Excellent resistance to water even under outdoor conditions
Approved by the company Knorr Bremse, N 12006-37
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-11-12/22:42

Nu blev det om möjligt ännu mer förvirrat! :o
Någon kanske kan kasta lite ljus över det hela?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Hasse Gustafsson » 2014-11-12/22:51

Roger Gross skrev:Vad gäller smörjning av splinesen rekommenderar BMW Motorrad att Staburag används.
Drivknutsfett eller aluminiumpasta anses också gå bra och inhandlas i tub på t ex Biltema.
Mvh,
Roger
D14

Jag åker nog till Biltema och köper fett. Jag kan smörja varje år så är det nog bra med det. :)
Jag har smort drivaxel till Viggens växellåda och där snackar vi högt tryck, vibrationer mm på splines!
Frågan är bara vilken nördnivå man vill nå :mrgreen:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Kardanaxel

Inläggav Håkan » 2014-11-13/10:10

Hasse Gustafsson skrev:Frågan är bara vilken nördnivå man vill nå :mrgreen:

Där har du helt rätt, Hasse.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-13/12:08

Bild

Åsså var man 50 gram fett rikare... ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-13/12:45

Om det är din K100 som du ska smörja, så kan du få loss kardanaxeln utan att demontera svingen. Beskrivning hittar du på www.flyingbrick.de. Där finns även länkar till verkstadshandbok på tyska och engelska att ladda ned.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-13/13:14

Lysande herr kapten, tackar!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-11-13/13:35

Hej!

Om Du inte är 100%säker på att damasken som sitter mellan svingen och växellådan är frisk rekommenderar jag att Du demonterar svingen och noga inspekterar denna damask och om den inte är i nyskick att Du byter den mot en ny.
Samtidigt kommer Du åt att på ett enkelt sätt kontrollera och eventuellt byta damasken som sitter vid kopplingsmekanismen (lager och stång) i bakkant på växellådan. Båda dessa damasker är ofta trasiga, de åldras som allt annat gummi, och är de aldrig bytta på Din maskin är det nog dags efter 24 år. Att samtidigt passa på att byta eller smörja svinglagren är snabbt och enkelt gjort.
Även kopplingsarmen kan behöva en översyn, den är lagrad i två nållager som med tiden tappar sin lagrande funktion.
När jag köpte Röd Kalle 2004 gjorde jag en generalrevison på honom första vintern, han var då 19 år gammal. Jag bytte båda de omnämnda damaskerna samt svinglagren utöver kardansmörjning. Dessutom bytte jag kopplingsarmen med dess axel (lagren gick ej att pressa ur) samt kopplingswiren.
En koppling som är som den skall vara kan en normalstark person utan vidare manövrera med en finger på kopplingshandtaget.
Jag var precis nu nere i garaget och kände på kopplingen på såväl Wolfgang (K11) och Röd Kalle (som återigen finns i huset men med Marie som ägare), och även för mig med mina värkande händer (artros och annat) var det inga problem att manövrera kopplingen med ett finger, valfritt pek- eller långfinger.

Glöm inte att köpa ny låsring till kardanaxeln, de blir lätt deformerade.

Detta extra arbete med att demontera svingen och göra de ovan beskrivna åtgärderna är så pass snabbt och enkelt utfört att jag verkligen rekommenderar det på en så pass gammal mc.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-11-13/14:00

Hej!

Obs! Tillagd text i ovanstående!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav dpiu1 » 2014-11-13/14:32

Jag kollade i min original BMW repationsmanual för R1200R -10 och det står exakt som nämnts i en del tidigare inlägg att det ska vara Optimoly TA till splines och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.

Har rekommendationerna ändrats eller varför säger de flesta att det ska vara Staburags för splinessmörjningen?

/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-11-13/14:43

dpiu skrev:Jag kollade i min original BMW repationsmanual för R1200R -10 och det står exakt som nämnts i en del tidigare inlägg att det ska vara Optimoly TA till splines och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.

Har rekommendationerna ändrats eller varför säger de flesta att det ska vara Staburags för splinessmörjningen?

/Janne


Janne - rekommendationerna i manualen har inte ändrats. Du har rätt!
Man kanske ändå inte ska teoretisera för mycket kring smörjningen av kardanaxelns splines. Det blir inte särskilt varmt, spolas inte med vatten och roterar inte särskilt snabbt. Är som jag ser det inget komplicerat smörjställe. Att BMW rekommenderar vissa fabrikat har vi diskuterat tidigare. Det viktiga är att det blir smort med något segt fett anser jag.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-13/17:07

Lysande Mimmi, tackar! Jag ska under vintern meka igenom nyförvärvet och ska absolut ta med de delar du nämner! Jag har börjat plocka på mig delar så man kan genomföra jobben utan allt för många avbrott (hoppas jag...) ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Anders Nedemark » 2014-11-13/20:18

dpiu skrev:......och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.....


Förstår inte riktigt......... var är det tänkt man ska smörja bälgen?? Är det mellan gummit och aluminiumet på svingen. Om det är tanken, tätas det inte bättre med rent gummi mot metall?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Inge K. » 2014-11-13/20:58

Hei!

SuperMek, når du har smurt splinsen mellom leddene vær nøye når du setter akselhalvdelene i sammen igjen
slik at leddene arbeider i fase, hvis ikke er det stor risiko for at vibrasjoner vil oppstå.
Vær også nøye med å få låseringen i det bakre leddet ordentlig inn i sporet på pinjong akselen, hvis ikke får det
bakre leddet en relativt kort levetid etterpå.

Inspisér paralever lagrene nøye da disse ofte kan ha kort levetid hvis de ikke har fått tilstrekkelig stell og blitt
etterstrammet ved behov.
Boltene for disse lagrene er sikret med Loctite og må varmes ved demontering.....moment må benyttes ved montering.

Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-11-13/21:19

Hej Supermek!

För undvikande av eventuella misstag, är Din K100 en 8- eller 16ventilare?
-90 års modell är lite lurigt nämligen, det finns åttaventilare registrerade som -90 fastän produktionen upphörde hösten -89.

K100/16 har även Paraleverfjädring bak, K100/8 har Monolever.

Tilläggas kan att jag tillhör de som föredrar Molykote Longterm 2 Plus för att smörja kardanaxelns splines. Detta fett har jag lång erfarenhet av och det har aldrig gjort mig besviken. Då talar jag förutom om mc, bilar, diverse truckar och traktorer också om industriella driftfall i mycket krävande miljöer vad avser såväl höga temperaturer som ojämn belastning med slag och stötar samt med stora moment och effekter (ca <1,2 MW)
Senast redigerad av Mimmi 2014-11-14/00:29, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-11-13/21:36

För den som vill dyka djupare in i mysteriet "Optimoly TA Hochtemperatur - Montagefett":
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=27172

Tydligen är man i USA inte så pigga på att låta hemmapulare hantera fettet.

Bild

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-13/22:30

Enligt den där tråden verkar det ju som att hojen exploderar och brinner upp, jorden går under och jultomten dör om man använder något annat än det fett BMW specificerar.

Då kan jag ju se fram emot att skjutas ut i omloppsbana kring solen när min hoj exploderar, eftersom den nästan säkert blivit smord med något annat guck :shock: :cry: :cry:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-11-13/22:48

Har också grottat lite i smörjan!
Av allt jag läst var det någon, nånstans som menade att ska man använda nån annan klegga (vilket går bra),
så måste man absolut rengöra splinesen från gamla geggan noggrant först.
Detta för att det ibland händer att när två olika kleggor med olika tillsatser blandas med varandra,
så kan blandningen ändra karraktär och form.
T.ex kan det bli en hård, torr materia med helt andra egenskaper.

Så som jag förstod det jag läste...på engelska.

Inget är enkelt med en BMW-hoj! :mrgreen:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-11-13/23:09

Hej!

Att göra en noggrann rengöring är ju självklart, om inte annat för att kunna se i vilket skick ytorna på de delar som skall återinfettas befinner sig.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Inge K. » 2014-11-14/00:27

Mimmi skrev:, det finns fyrventilare registrerade som -90 fastän produktionen upphörde hösten -89.


Hei Mimmi, jeg går ut i fra at du mener 2 ventiler... alternativt 8 ventiler.
Det kan jo som du sier være det vi hos oss kaller en "overligger", men offisiellt vil en -90 modell være en 4/16 ventiler.
-----------------------------
Angående smøring av splines er gjennomgangstemaet på veldig mange utenlandske forum at det bør benyttes fett
med en høyest mulig andel molybdendisulfid som tåler ekstremt overflatetrykk.
Honda har et fett til dette bruk som skal inneholde 60% molybdendisulfid, Guard Dog er et tilsvarende produkt
med en ennå tykkere konsistens og mer klebrige egenskaper.
Synes å huske at BMW også i sin tid anbefalte et produkt som hette Gleitmo 805.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-11-14/00:57

Hej Inge!

Tack för påpekandet, jag har rättat till felet nu! Jag blandade bort mig i hastigheten...:oops:

Det Molykotefett jag använder och skrivit om är ett sådant med hög andel Molybdendisulfid, MoS2, som "Festschmiermittel" .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Inge K. » 2014-11-14/01:55

Roger Gross skrev:
dpiu skrev:Jag kollade i min original BMW repationsmanual för R1200R -10 och det står exakt som nämnts i en del tidigare inlägg att det ska vara Optimoly TA till splines och Staburags NBU 30 PTM för smörjning/tätning av gummibälgen.

Har rekommendationerna ändrats eller varför säger de flesta att det ska vara Staburags för splinessmörjningen?

/Janne


Janne - rekommendationerna i manualen har inte ändrats. Du har rätt!
Man kanske ändå inte ska teoretisera för mycket kring smörjningen av kardanaxelns splines. Det blir inte särskilt varmt, spolas inte med vatten och roterar inte särskilt snabbt. Är som jag ser det inget komplicerat smörjställe. Att BMW rekommenderar vissa fabrikat har vi diskuterat tidigare. Det viktiga är att det blir smort med något segt fett anser jag.
//Roger
D14



Dette er et forsøk på å skape total forvirring....et utdrag fra den originale rep.håndboken for tidlige K modeller:

Staburag.jpg
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-14/08:08

Svar på förfrågan är att jag har en 4v, dvs 16 ventiler i motorn. Vad gäller smörjguckan tror jag det viktiga är att säkerställa att det finns något som smörjer känsliga ställen! Om det sedan finns varianter på temat vill jag tro att det är mindre skillnader av mindre vikt, än att smörjstället saknar eller har otillräcklig mängd. Nu ska ju den gamla hojen inte ut på några mandomsprov, utan ska få sig en överkörare under vintern med byte av alla vätskor, däck och slitdelar som av ålder behöver ses över. Hittar jag sedan rätt lack och lackerare vill jag gärna kasta in några plastdelar i resonemanget också.


Skickas från min iPad via Tapatalk
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-11-14/08:41

Om du lackar den i K1:ans Röd/Gula färg kan du döpa om den till "K100 One" ;) Nine är ju upptaget :shock:
One.jpg


Så där ja ! Nu var jag där igen :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-14/08:56

Har inget med smörjning att göra, men kolla gummidelar och slangar runt spjällhus och insug. Är de torra och spruckna kan du få tjuvluft och motorn går illa.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-11-14/09:31

Jo, gummidelarna är med i resonemanget, även om motorn just nu går oförskämt bra! Vi får se hur det blir med det efter vinterns klåparinsats! ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-11-14/11:16

Kapten Stofil skrev:Har inget med smörjning att göra, men kolla gummidelar och slangar runt spjällhus och insug. Är de torra och spruckna kan du få tjuvluft och motorn går illa.


Kapten Stofil har förskräckande rätt! Det finns egentligen bara två grundorsaker om den liggande fyran går dåligt:
- torrspruckna gummidetaljer på insugsidan
- okompetent service utförd av glada amatörer
Om inget av ovanstående gäller håller den motorn i flera mansåldrar...
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav dpiu1 » 2014-11-15/11:55

Letade lite på forumet om splinessmörjning och hittade att denna fråga ventilerades redan 2007 med bl a följande kommentar:
Jeg har läst, at flere anvender denne NBU 30 til splines, men det er ikke det rigtige smöremiddel og vil give haveri :(
Tommy Bach

Ganska intressant tycker jag. Här är länken till hela tråden:
viewtopic.php?f=219&t=4825&hilit=staburags+nbu+30
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Håkan » 2014-11-17/09:32

Roger Gross skrev:
Kapten Stofil skrev:Har inget med smörjning att göra, men kolla gummidelar och slangar runt spjällhus och insug. Är de torra och spruckna kan du få tjuvluft och motorn går illa.


Kapten Stofil har förskräckande rätt! Det finns egentligen bara två grundorsaker om den liggande fyran går dåligt:
- torrspruckna gummidetaljer på insugsidan
- okompetent service utförd av glada amatörer
Om inget av ovanstående gäller håller den motorn i flera mansåldrar...
//Roger
D14

Det här kan jag verkligen skriva under på.
Mycket goda råd, Roger.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kardanaxel

Inläggav J-son » 2014-11-23/17:16

Hej på er .

Man blir ju lite mörkrädd när en splitter ny +180000 kr hoj behöver smörjas :shock:
Det måste BMW vara rätt så ensam om,och varför envisas man med denna modell av kardan
som uppenbarligen inte håller måttet ?
Det är ju bara o fixa kardanen, för resten av hojen verkar ju ok
Problemen borde BMW vara medvetna om, för service och reparationer registreras i samband
med att verkstaden utför diagnos... eller ?
J-son
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-07-29/00:26

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-11-23/17:44

Hej J-son,

"... denna modell av kardan
som uppenbarligen inte håller måttet ?"

Baksvingkonstruktionen med paralever (momentstag) ger en bra väghållning - finns i det avseendet ingen bättre kardanlösning.
Sedan ett par år är konstruktionen tillrättad och mycket bra/felfri.
Att man i flera fall smort den bakre splineskopplingen otillräckligt är definitivt obra!
Men det är egentligen ett litet problem - tillverkare i allmänhet är väldigt snåla med fettet. Gäller styrlagringar, stödlagringar, svinglagringar mm, mm. Ta isär styrlagringen på en japansk hoj så får du se...
Montörer oavsett världsdel vill inte få kladdiga fingrar verkar det som!?
Då tycker jag nog att den korta livslängden på mc-däck är ett mycket dyrare problem...
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-11-23/20:46

Mörkt och tråkigt ute. .... Jag måste bara lägga en pinne på brasan....

Jag läste en presentation av R1200GS årsmodell -04, dvs. den modell där man introducerade PARALEVEL "med hålet". (http://www.r1200gs.info/pressrelease.html)
Där påstår man att geometrin nu är så perfekt att någon längdförändring av kardanen vid fjädringsrörelsen inte längre sker. Därför behövs inte några splines på röret mellan knutarna. Är det nu så att man ändock har en viss rörelse, som då får tas upp i splinesen bakom sista knuten? Kravet på smörjning har därför ändrats? Och därför övergått till Optimol TA? För att vara på den säkra sidan? Och det är Optimol TA som gäller och inget annat? (Jag hyser respekt för BMW:s konstruktörer. Sedan kan det ju vara så att allt inte blir så som man tänkt i produktionsledet (bristfällig smörjning?!?!?).)

Ovanstående resonemang får gärna bemötas. Jag är medveten om att jag kan ha fullständigt fel i mina påståenden och slutsatser. Ett korrigerande inlägg kommer säkerligen att leda denna nörddiskussion framåt.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2014-11-24/09:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst