Kardanaxel

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Kardanaxel

Inläggav Izvor » 2014-11-23/22:57

God kväll

En kom med en braspinne, jag vet inte om jag kommer med en bensindunk eller hink med vatten. Just nu sitter jag på flyget och wifi fungerar :)

Jag delar både Rogers och J-son's åsikter. Jag vet att allt som roterar går förr eller senare sönder. Men har man köpt sig en hoj av det dyrare segmentet så bör man förvänta sig viss kvalité. Visst är det trist att läsa att flera har upplevt att det har varit dåligt smörjt från Bmw's fabrik. Där får kvalitetsäkringen från BMW se till att monteringen är 100% ing likväl att underleverantörer håller den kvaliten Bmw föreskriver. Jag har med stor hjälp från min mor fått ihop 70000 för att köpa en ny mc. Med den pengasumman har jag mycket att välja på. Bl.a. Tex. En Helt ny Yamaha mt-7 med 5 års garanti så länge den är servad på auktiriserad Yamaha verkstad. Behöver alltså inte vara servad där hojen har köpts så som tex. Bike vill om deras 5 års garanti ska gälla. Se så mycket hjälp Tony har fått från Bike för han har valt att serva hos Kenneths.

Med det här vill jag bara säga att om BMW vill fortsätta att vara premiumärke så bör deras kvalitetssäkrings /konstruktions avdelning kavla upp ärmar lite. Jag har inga siffror på antal producerade hojar samt felfrekvens, jag baserar mitt inlägg efter personlig uppfattning då jag har börjat ta del av detta forum för ci 1,5 år sen.

Från en som har blivit BMW nörd och ska mycket till att han byter märket.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Kardanaxel

Inläggav Håkan » 2014-11-24/05:53

Det finns ingen anledning till oro, Izvor.
Har för egen del kört BMW MC i tretio år nu, visst kan allt gå sönder, men jag känner mig helt lugn med mina tre BMW i trafik.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kardanaxel

Inläggav Sven-Gunnar » 2014-11-24/06:14

Eftersom min K13GT nu har gått 5000 mil och garantitiden gått ut har jag kontrollerat dom bakre splinesen på kardanaxeln. Trots att där fanns ett MYCKET tunt lager smörjmedel (Optimoly TA, antar jag), syns ingen som helst förslitning.
Verkar inte som om detta är något stort problem....
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-11-24/09:38

Lite spekulationer:
Numer är kvaliteten på motorcyklar påfallande bra. Ingenting vill gå sönder!

Sedan är det kanske så att en stor andel av BMW-ägarna är ovanligt ängsliga av sig. Vad händer då, när inget går sönder? Jo, vi börjar diskutera hypotetiska fel och brister. Och på så sätt lyckas vi hålla liv i "nörddiskussioner".

Under årets åtta första månader producerade BMW 90226 motorcyklar och scootrar. Man får räkna med någon procents eller promilles felutfall under garantitiden och under de första x km körsträcka. Är det så att vi i Sverige fått de cyklar som förväntas drabbas av dessa fel? Måste vi då för säkerhets skull vidta egna egenkonstruerade åtgärder för att undvika felutfallen? Knappast. Är det så att det fel som drabbat min motorcykel kommer att drabba ett flertal andra exemplar? Knappast. Då skulle en återkallningskampanj dras igång. Det borde vara så att för att hitta mitt fel hos någon annan så måste jag leta bland flera hundra likadana cyklar. Nej de flesta av oss BMW-ägare kan nog sova lika lugnt som övriga världens BMW-ägare.

Men nörddiskussioner kan vara stimulerande som surrogat för mc-körningen, nu när höst- och vintermörkret omsluter oss. Dessutom kan de öka insikterna om vad vi äger och kör.

Och varför skall jag enligt verkstadsmanualen smörja framaxeln med Optimol TA? På andra cyklar har jag smort med kullagerfett.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav crv » 2014-11-24/10:09

Allan Ericsson skrev:Sedan är det kanske så att en stor andel av BMW-ägarna är ovanligt ängsliga av sig. Vad händer då, när inget går sönder? Jo, vi börjar diskutera hypotetiska fel och brister. Och på så sätt lyckas vi hålla liv i "nörddiskussioner".
/Allan


+1
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Hasse Gustafsson » 2014-11-24/14:34

Håkan skrev:Det finns ingen anledning till oro, Izvor.
Har för egen del kört BMW MC i tretio år nu, visst kan allt gå sönder, men jag känner mig helt lugn med mina tre BMW i trafik.

Jag är tydligen enotursdrabbad BMW-ägare
1150RS:n rasad kopplingscylinder vid 3500mil
1200GS, tändningslås, 3300mil bakhjulslager 4500mil
Vad väntar?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-11-25/01:11

Allan Ericsson skrev:Men nörddiskussioner kan vara stimulerande som surrogat för mc-körningen,
nu när höst- och vintermörkret omsluter oss.

Gillar denna utmärkta mening . Vad skulle vi annars göra hela den mörka tiden :? ;)
Sitta där i soffan och våndas :( :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav Dennis Johansson » 2014-11-30/08:18

Jag har ju turen att min R1200Gs-04 ej rasat ännu trots 12000 mil.

Men det verkar ju som att vissa anser att jag vid min hoj miltals skall behöva byta kardan stången t.ex. och det är ju lika dyrt som att ha kört media samma miltals.
HD GARANTERAR t.ex att deras rem håller hojen livslängt.
Man undrar ju dessutom varför t.ex inte Yamaha behöver paralleverstag och ändå slipper hissnande. Liksom klonkningarna i mellan av och påslag som man också slipper.
Ytterst sällan jag hört om kardan ras på japaner alls, även om BMC har kardan på fler modeller verkar de ej lärt läxan.
Eller som somliga troligen lär påpeka att pga att BMW har kardan på fler av sina modeller syns det mer när de rasar.
Men skulle va kul att veta om man slår ihop alla japanerna kardan hojar, vilket är en del modeller på främst touring och custom fronten har fler eller lika mkt problem som BMW.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-12-02/20:38

Jag bryter mig in innan Dennis fått respons på sitt inlägg.

Bilderna visar hur det ser ut i min BMW R1200GS -10 efter 2900 mil.

Min amatöranalys=
- Det ser ut som att åtminstone nosen fått lite fett vid monteringen.
- Visst är det fretting orsakad av undermålig smörjning?

Min åtgärd blir:
- Rengör.
- Smörj med Optimol TA.
- Hoppas att detta stoppar fortsatt slitage.
/Allan


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav Inge K. » 2014-12-02/21:12

Allan Ericsson skrev:Min åtgärd blir:
- Rengör.
- Smörj med Optimol TA.
- Hoppas att detta stoppar fortsatt slitage.
/Allan


Hei!

Optimol TA er vel en monteringspasta som først og fremst er beregnet på deler som er utsatt for høy varme,
for å forhindre at disse brenner seg fast.
Jeg vil anta at Optimol white T er mer egnet til formålet.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-12-02/22:37

Jag samlar in så många kommentarer, råd och tips samt så mycket kunnande som möjligt, innan jag gör något åt mina splines.

Just nu känns det lite tvivelaktigt att använda Optimol TA trots att det rekommenderas i verkstadshandboken! Är det fretting-skador som jag har på splinesen, så verkar Opimol TA inte vara den rätta medicinen?!?!?!? Optimol white T verkar ha en bättre spec: Prevents fretting corrosion especially when exposed to vibrations. Avoids stick-slip. For machines subject to frictional vibrations. Alltså så som Inge K påpekar.

Jag måste också lyfta fram den tidigare omnämnda STABURAGS NBU 30 PTM som enligt sitt datablad förefaller vara bättre för just detta(Assembly grease protecting against tribo-corrosion).

Jag som ängslig BMW-ägare hoppas hitta den rätta lösningen med hjälp av er andra BMW-ägare.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav Mimmi » 2014-12-02/22:50

Hej!

Jag säger som jag brukar i detta fall: Molykote Longterm 2 Plus.

Detta fett har jag sedan mer än trettio år tillbaka använt till splinessmörjning på såväl BMW som Moto Guzzi kardaner, (förutom i mängder av industriella applikationer vilka får mc-kardanerna att framstå som miniatyrleksaker vad avser såväl överförd effekt, moment, ojämn belastning samt driftens omgivningsförutsätningar) och aldrig någonsin har det varit några problem förknippade med detta.
När man efter flera år och många tusen mil demonterar en sålunda smord kardan och ser att fettet fortfarande finns kvar, och att metallytorna är blanka och fina anser jag att smörjningen varit mer än tillfyllest.
Senast redigerad av Mimmi 2014-12-02/22:51, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-02/22:51

Jag är böjd att hålla med om, att Staburags NBU 30 PTM borde vara ett bra val.
Dels är det faktiskt det som rekommenderas för kardansplinesen på lite äldre BMW, dels är det klibbigt, värmetåligt och klarar högt yttryck.
Optimol TA har möjligen fördelar i produktionen - det är billigare, och enklare att applicera. Kanskeger det också enklare ihopmontering.
En faktor som jag anar kan spela in, och som inte nämnts ännu (tror jag) är, att det ibland samlas fukt innanför slutväxel-bälgen. Hamnar det kondens på splines-förbandet, kan det ju påskynda rostandet om det saknas skyddande fett - och det ser nästan ut på Allans bilder som att slutväxelns ingående medbringare har en del gravrost på "utsidan"!

Själv är jag inte överdrivet orolig - jag ser till att kolla splinesen då och då, och jag tror inte det är jättekänsligt heller.
Däremot är det intressant att "nörda ner sig" lite i sådant här!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-12-02/23:00

Jag snackade med Fredrik på MC-Proffsen i Hägersten ang splines och smörjning. Hans rekommendation var enkel: Staburags NBU 30 PTM. Andra rekommendationer som följt med åren var som jag uppfattade honom mer ett utslag av "affärsuppgörelser mellan BMW och leverantören, inte baserat på vad som är bäst". Typ! Ungefär som oljeresonemangen då Shell nu plötsligt från årsskiftet är "bäst och rekommenderas", där Castrol fram till årsskiftet enligt BMW var det enda möjliga alternativet. Jojo... :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-12-02/23:01

Gunnar, det är viktigt att vi får nörda till det emellanåt. Vad ska vi annars göra hela långa vintern? :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-12-02/23:05

Utan att veta ett smack om guckan, så har jag förtroende för Mimmis rekommendation. Har man kört skiten ur den guckan i etter värre belastningar över decennier med gott resultat, bör det vara något hyffsat bra! :-) Det gäller väl bara att kunna få fatt i det också.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-12-02/23:19

Visst kan det vara så som Gunnar (Elmgren) påpekar, att jag ha fått in vatten, men ändock har jag nog drabbats av fretting, och det måste jag få stopp på. (Jag har ett svagt minne av att jag vid ett tillfälle sett att bälgen glidit ur position, så att vatten möjligtvis tagit sig in. Jag skall naturligtvis också leta hål I bälgen.)

När det gäller mitt körsätt, om det nu har någon betydelse, så har jag vid tre tillfällen kört upp och ner i bergspass (Pyrenéerna och Dolomiterna). Det betyder att jag kört på växel och kanske tagit ut mycket kardanmoment. Dessutom har det blivit några gokartbanekörningar som också betyder höga kardanmoment. Som extremkörning räknar jag en enduroslinga med en del stalp. För övrigt har det i huvudsak varit snäll körning på grusvägar/asfaltvägar.

Just nu tror jag mest på Klüber Staburags NBU 30 PTM. (Kostade mig 19.80EUR för 50 g att jämföra med 12.14EUR för OPTIMOL TA)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-02/23:36

SuperMek skrev:Gunnar, det är viktigt att vi får nörda till det emellanåt. Vad ska vi annars göra hela långa vintern? :-)

Köra hoj??? :mrgreen: :ugeek:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-12-02/23:44

Meh, alla kan inte som Heby-Mats montera skidor på hojen! ;-)


Skickas från min iPad via Tapatalk
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-12-02/23:55

Klart att vi som varande entusiaster ska nörda - hela vintern och i alla möjliga och omöjliga frågor....
Men betr splinesen i drivlinan - ingen hög rotationshastighet, inget högt vridmoment, ingen hög temperatur, ibland fuktig miljö - hur svårt kan det vara!? Använd ett fett med bra vidhäftning - fabrikatet oviktigt anser jag. T ex Biltemas aluminiumfett alldeles utmärkt. Vi får acceptera att splinesen är en servicepunkt att se till vartannat eller vart tredje år. Inte konstigare än att bromsbelägg och bromsvätska ska bytas. Verkstadskostnaden för splinessmörjningen är också klart överkomlig.
Nackdelen med nördandet att många blir oroliga, får bekymmer och sover dåligt... ;)
Nästa gång hjulet är av för däcksbyte - ta isär, gör rent och fetta in nämnda splines. Be verkstaden om du inte vill själv.
Så tycker jag... 8-)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-12-03/14:55

Roger Gross skrev:Använd ett fett med bra vidhäftning - fabrikatet oviktigt anser jag. T ex Biltemas aluminiumfett alldeles utmärkt.

Ok! Ännu ett nörd-inlägg i debatten! ;)
Roger, blir lite nyfiken på varför du tycker att Biltemas aluminiumfett är bra? Är det några speciella
egenskaper med den ?
Var nämligen på Biltema i ett annat ärende häromdagen och passade då på att köpa deras MoS2-fett,
en 100gr tub för 29:90, som jag tänkte använda till splinesen. Är den kleggan sämre än Al-fettet? :

Smörjfett.jpg
Smörjfett.jpg (18.14 KiB) Visad 19225 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Kenneth » 2014-12-03/15:31

Näää men annan färg. Alfärg är vacker nästan silver ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-12-03/16:31

Jag är också nyfiken på utlåtanden om bilbuttriks mos2-fett!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Roger Gross » 2014-12-03/22:00

HåkanH skrev:
Roger Gross skrev:Använd ett fett med bra vidhäftning - fabrikatet oviktigt anser jag. T ex Biltemas aluminiumfett alldeles utmärkt.

Ok! Ännu ett nörd-inlägg i debatten! ;)
Roger, blir lite nyfiken på varför du tycker att Biltemas aluminiumfett är bra? Är det några speciella
egenskaper med den ?
Var nämligen på Biltema i ett annat ärende häromdagen och passade då på att köpa deras MoS2-fett,
en 100gr tub för 29:90, som jag tänkte använda till splinesen. Är den kleggan sämre än Al-fettet? :

Smörjfett.jpg


Hej Håkan,
Aluminiumfett orsakar ingen galvanisk korrosion mellan stål och aluminium och har dessutom mycket bra vidhäftning. Om det står Biltema eller annat namn på förpackningen spelar mindre roll. Deras MoS2-fett har också en bra vidhäftning. Pratar vi om smörjning av splinesen går båda bra anser jag. Lämpligt att kolla splinesen efter ett par år, göra rent och fetta in på nytt.
Det viktiga är att det är smort med något som inte rinner bort eller försvinner på annat sätt.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav dpiu1 » 2014-12-04/16:30

Nu har jag okulärbesiktat splinessmörjningen vid slutväxeln på min R1200R -10 (3 600 mil) med följande resultat:
Rent och fint, ingen rost. Inte torra splines, men inte mycket mer heller.
Monterade ihop allt med Optimol TA på splines och Staburags på gummibälgen. Allt enligt BMW:s rekommendationer och utan ångest! :shock:
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-12-04/16:33

dpiu skrev: och utan ångest! :shock:

Bara lugn ! Det finns andra som har det :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav Thomas Stadin » 2014-12-04/16:37

Kovlingen skrev:
dpiu skrev: och utan ångest! :shock:

Bara lugn ! Det finns andra som har det :mrgreen:


Håller med.
Det är väl bara att se till att smörja in splinesen och byta damasker varje gång man byter kardan?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-12-04/16:43

Gött å få skratta i den mörka årstiden :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-12-04/16:53

Jag har ångest!
Ångest över att splines / klegga-utredningen verkar vara färdig...hemska tanke! ;)
Vad i hela fridens dagar ska vi tjata om nu då...får fundera lite. :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav SuperMek » 2014-12-04/17:14

En liten oljetråd kanske? ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-12-04/17:22

Vilket härligt forum :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav Anders Nedemark » 2014-12-04/20:25

dpiu skrev:........och Staburags på gummibälgen. Allt enligt BMW:s rekommendationer och utan ångest! :shock:
/Janne


En fråga. Var på bälgen ska man smörja?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Kapten Stofil » 2014-12-04/20:32

Ginnies skrev:
dpiu skrev:........och Staburags på gummibälgen. Allt enligt BMW:s rekommendationer och utan ångest! :shock:
/Janne


En fråga. Var på bälgen ska man smörja?


Ut- och insida. Glöm inte att baka damasken i ugnen i exakt 53.7 grader Celsius i 13 minuter och 4 sekunder efteråt. Det är mycket viktigt att temperatur och tid hålls exakt inom 1/10 grad och 1/2 sekund, annars kommer bälgen att falla sönder i ett fint pulver efter högst 13 mils körning eller 11 dagar, vilket som kommer först.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-12-04/21:17

Det är bara att köpa en hyperimpotensiomoduldearmätare och alla värden
kommer att visa sej i spectrometern . Allt enligt BMWs orginalmanual :)
Bara 1700 euro på Toretyck :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav Marie » 2014-12-04/21:42

Kovlingen skrev:Bara 1700 euro på Toretyck :shock:


eller 26998 kr i Lidköping.... :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-12-04/21:56

Nu börjar det väl ändå driva lite väl mycket OT här....
/ Moderatorn
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-12-04/22:35

HåkanH skrev:Jag har ångest!
Ångest över att splines / klegga-utredningen verkar vara färdig...hemska tanke! ;)
Vad i hela fridens dagar ska vi tjata om nu då...får fundera lite. :?

Påminner avlägset av ett par rader av kåsören Cello (Olle Carle):
"Det påstås, att alla lider av fördomar. Det är fel. Jag har fördomar, men jag lider inte av dem."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kardanaxel

Inläggav Marie » 2014-12-05/00:23

Bror Gårdelöf skrev:
HåkanH skrev:Jag har ångest!
Ångest över att splines / klegga-utredningen verkar vara färdig...hemska tanke! ;)
Vad i hela fridens dagar ska vi tjata om nu då...får fundera lite. :?

Påminner avlägset av ett par rader av kåsören Cello (Olle Carle):
"Det påstås, att alla lider av fördomar. Det är fel. Jag har fördomar, men jag lider inte av dem."

Ja, jag får nog faktiskt säga att jag njuter mesta möjliga av mina fördomar, och de är många ... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav Kovlingen » 2014-12-05/00:29

Ja till någon nytta ska de väl vara ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kardanaxel

Inläggav dpiu1 » 2014-12-05/10:44

Ginnies skrev:
dpiu skrev:........och Staburags på gummibälgen. Allt enligt BMW:s rekommendationer och utan ångest! :shock:
/Janne


En fråga. Var på bälgen ska man smörja?

Utan att inveckla mig i något kakrecept så ska fettet appliceras som tätning på damaskens kontaktyta mot metallen på båda sidor. Jag vill påstå att geggan gör nytta för innanför damasken var det rent och snyggt på min hoj.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Kardanaxel

Inläggav makita » 2014-12-05/10:53

Ginnies skrev:
dpiu skrev:........och Staburags på gummibälgen. Allt enligt BMW:s rekommendationer och utan ångest! :shock:
/Janne


En fråga. Var på bälgen ska man smörja?


Du skal smøre på de runde/ovale stykker, som "klikker" ind i svingerhus og gearklump. Det tætner for vandindtrængen.
Til bælgen bruger jeg Klüber Montagepasta, men kun fordi jeg har det i store mængder. Biltema Propelakselfedt kunne sikkert tætne lige så fint.

Til strålerne har jeg brugt:

Bild

nu over vel ca. 50.000 Km. med eftersyn hver 20.000 Km. Det virker OK. Det vigtige er at der ér fedt på strålerne mere end hvilken, virker det til.
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Re: Kardanaxel

Inläggav Anders Nedemark » 2014-12-05/12:12

dpiu skrev:......så ska fettet appliceras som tätning på damaskens kontaktyta mot metallen på båda sidor......


Tack!
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2014-12-05/21:07

makita skrev:Til strålerne har jeg brugt
Smörjfett.jpg
Smörjfett.jpg (18.14 KiB) Visad 18909 gånger

nu over vel ca. 50.000 Km. med eftersyn hver 20.000 Km. Det virker OK. Det vigtige er at der ér fedt på strålerne mere end hvilken, virker det til.


Det känns tryggt, Makita.....billigt blir det också! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Allan Ericsson » 2014-12-05/22:50

Roger Gross, Gunnar Elmgren med flera,
Tack för att ni påtalade att det kan finnas problem med "kardansplinesen". Det fick mig att titta in i kardantunneln på min GS för att upptäcka att det var ganska rostigt där. Vid en närmare granskning såg jag att det stod en del vatten inuti tunneln. Jag har ett svagt minne av att jag vid ett tillfälle upptäckt att bälgen glidit ur läge, upptill i framkant. Jag trodde att jag lyckats få tillbaka den i läge men det kanske inte blev så ändå. Nu rengör jag efter bästa förmåga och smörjer.

För att nu framgent enkelt kunna inspektera måste jag hitta ett knep att täppa igen varvtalsgivarhålet, så att oljan inte rinner ur. Det finns ett originalverktyg för det men det kanske finns en hemmapularlösning också. Är det någon som kan tipsa?

Och så: Följer man tråden från allra första inlägget, så verkar de första råden vara fullt tillräckliga, eller hur? Eventuellt kompletterade med tips på hur man rengör. Bland övriga inlägg finns en del bidrag och variationer som man också kan ta fasta på.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Kardanaxel

Inläggav noh » 2014-12-29/17:01

Inge K. skrev:
Allan Ericsson skrev:Min åtgärd blir:
- Rengör.
- Smörj med Optimol TA.
- Hoppas att detta stoppar fortsatt slitage.
/Allan


Hei!

Optimol TA er vel en monteringspasta som først og fremst er beregnet på deler som er utsatt for høy varme,
for å forhindre at disse brenner seg fast.
Jeg vil anta at Optimol white T er mer egnet til formålet.

Mvh. Inge K.

Nu under Julhelgen fick jag tid att kontrollera mina splines på kardanens anslutning till bakväxeln. På min 1600 GT var det smort, inte rikligt, men sannolikt tillräckligt. Någon rost eller fukt på något ställe kunde jag inte notera.

Då jag inte hade något fett åkte jag till ProBike och bad om en "klatt" till splinsen, vilken de I verkstaden välvilligt försåg mig med i en pappmugg. Fettet var vitt som tandkräm, vilket även fettet som satt på splinsen från början var, så Inges teori kanvara korrekt. Samma fett använde jag för att smörja gummidamasken så att damask med stödring enkelt skulle glida på plats och täta efter återmonteringen.

På 1600:an stående på centralstödet, måste förutom hjulet även bromsok och givare till ESA:n demonteras, för att svingen skall kunna sänkas och slutväxeln vikas ner. Jag tog också bort vänster ljuddämpare för att underlätta jobbet.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Kardanaxel

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-06/17:18

HAr iaf inte bokat ngn service ännu separat för att byta kardanstången som i vissa rekommendationer görs vid mina miltal.
Klumpen smörjes hos Kenneths, nu senast gjordes service i Tjeckien. Men det blir hos kenneths igen å då smörjer han väl klumpen också om jag ber om det.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2015-06-02/21:41

Har haft loss mitt bakhjul för däckbyte!
Cykeln är inne på sin 5:e säsong och har rullat ca 3300 mil, så på förekommen anledning var det läge att
kolla bakre splinesen samtidigt. Det såg riktigt fint ut, över förväntan!
Inget vatten ser ut att ha kommit in, så ingen rost på splinesen...rent & snyggt!
Det ser ut som det har smörjts vid monteringen men väldigt sparsamt.

Så det var bara att göra rent splinesen, gummibälgen och anliggningsytor på kardanrör, smörja med
Staburags MBU 30 och montera ihop igen.
Känns bra att veta statusen på grejorna! :)
IMGP1640.jpg

IMGP1641.jpg
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kardanaxel

Inläggav Håkan » 2015-06-02/23:25

Så fint det såg ut, Håkan. Här har Fritz gjort sitt jobb på monteringslinan. Han kan vara stolt! :D

Jag kan tillägga att jag sett andra skräckexempel på rostiga splines. Men det har överlag varit på äldre hojar, K75/K100 och företrädesvis R1100, R1150, K1100, K1200 med den gamla typen av paralevel-led och de bristfälliga plaststripsen (kattstryparna) som håller gummibälgen. :evil:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kardanaxel

Inläggav Håkan » 2015-06-03/05:26

Värt och veta angående smörjmedel till kardansplines, så finns två rekommendationer från BMW.
Optimol eller Staburags, det är samma smörja, bara två olika tillverkare, Castrol eller Klüber.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kardanaxel

Inläggav HåkanH » 2015-06-03/12:14

Ahaa! :o TACK Håkan....där skingrade du allt en dimridå!
Vilken tur jag inte köpte båda tuberna, så snål som jag är! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

FöregåendeNästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst