Mera däckfrågor

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Mera däckfrågor

Inläggav HåkanH » 2015-01-14/22:47

Däck till 1200 RT! Mitt Michelin PR 3 bak har inte mått särskilt bra...konstigt (ut)slitet!
Ju mer jag rotar, desto mer inser jag hur okunnig jag är! :?
Nu funderar jag på belastningstryck på däcket
Om man kör ca 50% av däckets livslängd med passagerare och packning för två, så bir det tuuungt!
Lite pinsamma avslöjanden - jag ca 90kg, hustrun ca 70kg(nu ligger jag illa till) packning ca 30 kg
och så cykeln 260kg = 450 kg ! Antar att den procentuellt största delen hamnar på bakhjulet.

Ett däck som är märkt 73W får belastas med max 365 kg och högsta hast. 270 km /tim

Nu till frågorna!
Ska jag ta hänsyn till detta när jag köper nya däck i vår?
Behöver jag s.k. extraförstärkt däck bak? eller båda? eller ingetdera?
Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-15/00:03

Hur är däcket slitet?

Kolla om det finns ett extraförstärkt, och varför kolla på PR2, när PR3 och PR4 är modernare.

Finns inget mer förstärkt däck så gör som Michelin representanten sade till mig när jag tyckte att Anakee 1 och 2 svajade i kurvorna, pumpa hårdare. det var känt klena i stommarna
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/07:20

Om du inte lastar cykeln mer än den är godkänd för, ska det väl fungera om du köper däck med den specifikation som står i bruksanvisningen? Mer luft i kanske?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/07:33

Min K 1200 RS är åtminstone 30 kg tyngre än Din hoj i opackat skick och dessutom framtung, men jag kör minst 95 % singel. Jag har alltid använt extra styva däck, både fram och bak, om sådana gått att få tag i.
Som Du kör - ofta med passagerare - skulle jag definitivt rekommendera extra styva svålar både fram och - särskilt - bak.

Jag kör med 2,9 fram och 3,2 bak - ja - i extra styva däck! Det ger en bättre förslitningsbild och längre livslängd.
Frågan är ju, vad Du borde ha i bak, när frugan är med. 3,5? Högre? Jag vet inte. Däcksfolk kanske kan svara på det. Jag har träffat Michelins mc-däcksrepresentant några gånger. Han verkar alltid öppen och positiv, men tyvärr minns jag inte, vad han heter.

Tyvärr minns jag inte, hur de extra styva Michelinsvålarna är märkta, men det borde väl gå att ta reda på via Michelins egen hemsida - eller vilken seriös däck-/BMW mc-handlare som helst? (Själv begär jag bara extra styva varianter, när det är dags att skifta.)

Notera också att PR 4 finns med extra styv stomme både fram och bak, och det däcket har fått mycket beröm - liksom nya Pirelli Angel GT. (Där vill jag minnas, att GT står för extra styv stomme.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mera däckfrågor

Inläggav SuperMek » 2015-01-15/07:49

Michelins PR4 GT låter som rätt lösning för behovet:
http://motorcykel.michelin.se/tyres/mic ... lot-road-4
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mera däckfrågor

Inläggav BrooklynS » 2015-01-15/08:08

Däckstrycket skall alltid anpassas till aktuell last och även hastighet. Dvs fullastad på Autobahn kräver högre tryck än normallastat på vanliga kurviga 90-vägar.

I instruktionsboken brukar oftast framgå däckstryck vid maxlast och höga hastigheter resp vid tjänstevikt och normala körförhållanden. Finns bara en uppgift är det den senare.

Om däcket slits ojämnt är det ofta ett felaktigt lufttryck som är en viktig faktor.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/09:52

Förvirringen ökar! Jag gick in på den av Supermek anvisade hemsidan ovan och knappade in min hoj för förslag.
Svaret blev, att det inte finns några PR 4 till den(!), men väl PR 2 och 3.
PR 3 finns veterligen inte som framdäck i extra styvt utförande, så jag körde fram till nyligen på PR 2, innan det blev skifte i höstas - till styva PR 4!

Eftersom PR 4 homologeras för R 1200 RT - som är lättare än K 1200 RS - borde det inte rimligen vara något problem att montera likadana svålar på min hoj.

Frågan är, enligt vilka kriterier Michelin ger svaret ifråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Re: Mera däckfrågor

Inläggav Anders Hansson » 2015-01-15/12:34

HåkanH skrev:Däck till 1200 RT! Mitt Michelin PR 3 bak har inte mått särskilt bra...konstigt (ut)slitet!
Ju mer jag rotar, desto mer inser jag hur okunnig jag är! :?
Nu funderar jag på belastningstryck på däcket
Om man kör ca 50% av däckets livslängd med passagerare och packning för två, så bir det tuuungt!
Lite pinsamma avslöjanden - jag ca 90kg, hustrun ca 70kg(nu ligger jag illa till) packning ca 30 kg
och så cykeln 260kg = 450 kg ! Antar att den procentuellt största delen hamnar på bakhjulet.

Ett däck som är märkt 73W får belastas med max 365 kg och högsta hast. 270 km /tim

Nu till frågorna!
Ska jag ta hänsyn till detta när jag köper nya däck i vår?
Behöver jag s.k. extraförstärkt däck bak? eller båda? eller ingetdera?
Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?

Alla däck blir utslitna, nu skriver du ju inte hur många mil du fått på däcket, det mest förödande för bakdäcket är touring långa sträckor i hög fart och är det då varmt också så slits det ännu snabbare.
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/12:51

HåkanH skrev:Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?


Från nätet:
What are the symbols on reinforced tyres?

Reinforced tyres have an increased load index.They are recommended for estate cars and more powerful vehicles.Reinforced tyres have different symbols, depending on their manufacturer.The marking can be found on the side wall.The most popular markings are:
XL – Extra Load
RF – Reinforced

Other markings include EXL, RFD, REF, REINF

Michelin sägs använda XL
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav HåkanH » 2015-01-15/14:46

Kapten Stofil skrev:Om du inte lastar cykeln mer än den är godkänd för, ska det väl fungera om du köper däck med den specifikation som står i bruksanvisningen?

Ja, du Jonas, Handboken/bruksanvisningarna är inte mycket till råd & hjälp.

Rekommenderade däck
För varje däckdimension har BMW Motorrad testat och godkänt vissa däckfabrikat. BMW Motorrad
kan inte bedöma om andra däck är lämpliga och kan därför inte heller garantera att de uppfyller
säkerhetskraven.
BMW Motorrad rekommenderar att endast använda däck som testats av BMW Motorrad.
Utförlig information får du hos din BMW Motorrad-återförsäljare eller på Internet på
"www.bmwmotorrad.com."

Bror Gårdelöf skrev:Min K 1200 RS är åtminstone 30 kg tyngre än Din hoj i opackat skick och dessutom framtung, men jag kör minst 95 % singel. Jag har alltid använt extra styva däck, både fram och bak, om sådana gått att få tag i.
Som Du kör - ofta med passagerare - skulle jag definitivt rekommendera extra styva svålar både fram och - särskilt - bak.

Jag kör med 2,9 fram och 3,2 bak - ja - i extra styva däck! Det ger en bättre förslitningsbild och längre livslängd.
Frågan är ju, vad Du borde ha i bak, när frugan är med. 3,5? Högre? Jag vet inte. Däcksfolk kanske kan svara på det. Jag har träffat Michelins mc-däcksrepresentant några gånger. Han verkar alltid öppen och positiv, men tyvärr minns jag inte, vad han heter.

Tyvärr minns jag inte, hur de extra styva Michelinsvålarna är märkta, men det borde väl gå att ta reda på via Michelins egen hemsida - eller vilken seriös däck-/BMW mc-handlare som helst? (Själv begär jag bara extra styva varianter, när det är dags att skifta.)

Notera också att PR 4 finns med extra styv stomme både fram och bak, och det däcket har fått mycket beröm - liksom nya Pirelli Angel GT. (Där vill jag minnas, att GT står för extra styv stomme.)


Ja, det lutar åt att jag behöver förstärkta/styvare (vad det nu heter/kallas? ?) däck, i.a.f. bak!
Ska ta mig för att besöka Alviks MC och få hans erfarenheter/kunskaper. Han har jobbat med mc-rep.
och krängt däck i mer än 30 år, så han borde ha visst kunnande.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Mera däckfrågor

Inläggav HåkanH » 2015-01-15/14:57

Kapten Stofil skrev:Från nätet:What are the symbols on reinforced tyres? Reinforced tyres have an increased load index.They are recommended for estate cars and more powerful vehicles.Reinforced tyres have different symbols, depending on their manufacturer.The marking can be found on the side wall.The most popular markings are: XL – Extra Load RF – Reinforced Other markings include EXL, RFD, REF, REINF

Michelin sägs använda XL


Jo, jag har också sökt och hittat dessa beteckningar men om du sedan söker hos e-handelsföretagen
m.h.a. dessa beteckningar, så finner du ingenting? inga andra upplysande förklaringar heller! :roll:
Respektive tillverkare verkar använda sina egna märkn.metoder . Vad jag förstått så benämner Michelin
sina däck med GT när det är "förstärkt" däck.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Roger Gross » 2015-01-15/15:09

Hej Håkan,
Betr däck till våra R1200RT så inte bara lutar det åt att det ska vara däck med förstärkt stomme - de går bäst med styvare (förstärkta) däck.
Efter att ha läst några olika däckstester fann jag att denna säsong var Michelin PR4 det däck som låg bra till.
Så när det var bytesdags la jag på PR4GT (GT=förstärkt). Fungerar helt ok!
Min prioritering av egenskaper är
1. Körbarhet och väggrepp
2. Livslängd
Men även livslängden är klart över förväntan!
Även min S1000R rullar nu på PR4, men då inte "GT" utan "Standard". R:en är dels en lättare hoj, dels körs den enbart utan passagerare och då passar "Standard" bäst. Även på denna hoj är jag helt nöjd med däcksvalet.
Men vilket däck som är bäst är lite av en färskvara - nu ligger Michelin långt framme, men nästa säsong kan det mycket väl vara Bridgestone, som snart lanserar sina helt nya däck. Utvecklingen går ju framåt...
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-15/15:10

HåkanH skrev:Däck till 1200 RT! Mitt Michelin PR 3 bak har inte mått särskilt bra...konstigt (ut)slitet!
Ju mer jag rotar, desto mer inser jag hur okunnig jag är! :?
Nu funderar jag på belastningstryck på däcket
Om man kör ca 50% av däckets livslängd med passagerare och packning för två, så bir det tuuungt!
Lite pinsamma avslöjanden - jag ca 90kg, hustrun ca 70kg(nu ligger jag illa till) packning ca 30 kg
och så cykeln 260kg = 450 kg ! Antar att den procentuellt största delen hamnar på bakhjulet.

Ett däck som är märkt 73W får belastas med max 365 kg och högsta hast. 270 km /tim

Nu till frågorna!
Ska jag ta hänsyn till detta när jag köper nya däck i vår?
Behöver jag s.k. extraförstärkt däck bak? eller båda? eller ingetdera?
Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?


Under sommarresan åker vi två pers på hojen med tung packning under långa etapper i varma länder och jag har samma fundering.
Metzeler Tourance NEXT höll ca 900 mil bak och jag funderar på om ett förstärkt däck varit bättre.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Mera däckfrågor

Inläggav HåkanH » 2015-01-15/15:15

BrooklynS skrev:Däckstrycket skall alltid anpassas till aktuell last och även hastighet. Dvs fullastad på Autobahn kräver högre tryck än normallastat på vanliga kurviga 90-vägar.

I instruktionsboken brukar oftast framgå däckstryck vid maxlast och höga hastigheter resp vid tjänstevikt och normala körförhållanden. Finns bara en uppgift är det den senare.

Om däcket slits ojämnt är det ofta ett felaktigt lufttryck som är en viktig faktor.

Jodå, i instruktionsboken står det för maxlast 2,9 bak, 2,5 fram.
På min förra hoj 1150RT (som jag tror vägde 10-15 kg mer) körde jag med däckstryck enl. boken...de däcken
var slut vid 700 mil. Bytte till Michelin PR2 och blev rekommenderad att höja till 3,2 bak, 2,8 fram.
De däcken (körda ca 1000mil) satt på cykeln när jag bytt in den och de var fint slitna med bra många mil kvar.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/15:30

Det verkar som om det inte sällan är bra att pumpa i lite extra utöver vad som står i boken. Motsatsen gäller väl bara om man kör på lösa underlag typ snö eller sand? Dessutom gäller säkert bokens tryckrekommendationer bara för just de däcken som står där. Andra däck kan behöva annat tryck.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/16:05

HåkanH skrev:Jodå, i instruktionsboken står det för maxlast 2,9 bak, 2,5 fram.
På min förra hoj 1150RT (som jag tror vägde 10-15 kg mer) körde jag med däckstryck enl. boken...de däcken
var slut vid 700 mil. Bytte till Michelin PR2 och blev rekommenderad att höja till 3,2 bak, 2,8 fram.
De däcken (körda ca 1000mil) satt på cykeln när jag bytt in den och de var fint slitna med bra många mil kvar.

Samma tryck anges för min hoj - och för Aprilian, trots att Prillan väger kring 230 kg körklar med tomma väskor och BMW:n 285!
Prillan slet däcken "enligt förväntan". Bakdäcken höll kring 1 200 mil och en framsvål levererade faktiskt 1 800 - i båda fallen i normalstyvt utförande!

BMW:n, däremot, slet ner dem på tok för fort med rekommenderade tryck, och trappstegsslitningen var uttalad! Dessutom var den påtagligt svajig i turbulens - exempelvis bakom långtradare - inte alls behagligt.
Som tur var, träffade jag en erfaren hojåkare, som tipsade om högre tryck, och följde rådet.
Med 2,9/3,2 - även i styvare däck - blir slitaget som förväntat, och däcken levererar ett par hundra mil mer än med 2,5/2,9. Dessutom är den helt stabil bakom tradarna!

Så tyvärr är instruktionsböckerna inte hela sanningen - eller ens sanningen över huvud taget!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-15/17:29

På sidan av däcket anges max tryck. Det är "antagligen" inte bra att överskrida det värdet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Roger Gross » 2015-01-15/19:02

Att en K1200RS mår bättre av ett förhöjt lufttryck i framdäcket är väl känt. Men här pratar vi om en hoj konstruerad långt innan BMW Motorrad hade dagens förmåga att konstruera ramar med alerta köregenskaper.
Däckkonstruktion och hojkonstruktion var heller inte samarbetad som nuförtiden. Jag tror man ska inse att det däcktryck som tillverkaren rekommenderar sannolikt är den bästa kompromissen. Angivna lufttrycksvärden
är inte tillkomna av en slump. Möjligt att ett förhöjt däcktryck ger en något längre total körsträcka, men då på bekostnad av såväl komfort som väggrepp. Här avser jag dagens BMW-hojar.
Så anser jag... :)
Mvh,
Roger
D14
Senast redigerad av Roger Gross 2015-01-15/20:09, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/19:34

Helt enig. Jag kan bara redogöra för erfarenheterna från Prillan och K 1200 RS.
Mina rader handlar om, att i det senare fallet är BMW:s rekommendationer inte optimala, ens vad gäller vägegenskaper (svajigt i turbulens, vilket försvinner med högre tryck).

Dagens BMW-maskiner är måhända annorlunda, men historiken kan vara bra att känna till - liksom hur problemet i alla fall kunnat lösas på min hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Roger Gross » 2015-01-15/20:12

Bror Gårdelöf skrev:Helt enig. Jag kan bara redogöra för erfarenheterna från Prillan och K 1200 RS.
Mina rader handlar om, att i det senare fallet är BMW:s rekommendationer inte optimala, ens vad gäller vägegenskaper (svajigt i turbulens, vilket försvinner med högre tryck).

Dagens BMW-maskiner är måhända annorlunda, men historiken kan vara bra att känna till - liksom hur problemet i alla fall kunnat lösas på min hoj.


Kan säkert finnas även andra hojmodeller som mår bra av ett förhöjt däcktryck.
Det jag vill säga är att man inte ska dra alla över en kam så att säga. Men det är ju enkelt och ofarligt att prova sig fram...
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-15/21:29

Diskussionen verkar styra in mot DÄCKSTRYCK. Javisst, när man kommit så långt i däckbytarprocessen att man har det nya däcket monterat, så återstår bara en parameter att jobba med= däckstrycket. (Jag, för min del laborerar nog inom intervallet -0.2 -till +0.3 Bar.)

Nedanstående urklipp från en Michelin e-Learning, kanske kan vara till hjälp?

Inflation and air pressure are critical to a tire’s performance. If air pressure is too high the ride will be rough, safety can be compromised, and the tire experiences increased wear. Too low, and the tire will perform sluggishly and get hot. The motorcycle manufacturer has specific guidelines to follow for just how much inflation is required. Only the motorcycle manufacturer should recommend tire pressure for their motorcycle. Do not rely on the tire manufacturers, blogs, forums or even friends for recommendations.

Och: Michelin har många välskrivna instruktioner. Jag har plockat ur den här: http://www.michelin-training.net/courses/motorcycle_tire_basics/english/ipad/index.html
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/21:45

Allan Ericsson skrev: Only the motorcycle manufacturer should recommend tire pressure for their motorcycle. Do not rely on the tire manufacturers, blogs, forums or even friends for recommendations.


Jag vill påstå att det där bara gäller en motorcykel med däck av liknande typ som den såldes med, alltså i praktiken en någorlunda ny cykel med likadana däck som fanns att köpa när den såldes (jag skulle inte vilja köra min med 30 år gamla däck :shock: ). I andra fall, läs lite äldre maskiner, kan det vara alldeles fel, eftersom däcken har utvecklats sedan motorcykeln konstruerades, och har andra egenskaper.

Ett exempel är min egen K100 -84. Rekommenderat tryck är 2.25 fram och 2.5 bak med bara förare. Med de däck jag har nu (Pirelli Sport Demon) är detta alldeles för lite och resulterar i att den blir slingrig och spårkänslig. Jag kör på minst 2.5 fram och 2.9 bak efter att ha läst Pirellis rekommendation. Då blir den bra att köra.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-15/21:56

Kapten Stofil, jag håller med.

1984, på den tiden fanns väl bara diagonaldäck att tillgå. Du har gått upp 3-4 hg och det kanske är typiskt vid byte från diagonal till radial?
Man måste på något sätt transformera instruktionsbokens uppgifter till nutida förutsättningar och teknik- och kunskapsnivå och sedan prova och prova och prova och ..... (Nu börjar det bli lika jobbigt som när man skall hitta fjäder- och dämpinställning på en endurocykel, men likväl är det bara provning som kan leda mig framåt, när däcken är monterade.)

Ämnet "Däck" är outtömligt. Det är bara att fortsätta med inlägg.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2015-01-15/22:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kovlingen » 2015-01-15/21:59

Kapten Stofil skrev: Jag kör på minst 2.5 fram och 2.9 bak efter att ha läst Pirellis rekommendation. Då blir den bra att köra.

Å ibland åker du bara med ett halvt kilo i bakdäcket :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Marie » 2015-01-15/22:06

Allan Ericsson skrev:1984, på den tiden fanns väl bara diagonaldäck att tillgå.


Och därmed väljer man givetvis även idag att köpa diagonaldäck till den cykeln, eftersom hjulupphängningarna och styrvinklarna är utlagda för att passa diagonaldäck - inte radial.
Det vore sannolikt lika förödande för fordonets egenskaper att montera fel däckstyp på hojen som det är att att montera radialdäck på en Rolls-Royce Silver Shadow före årsmodell 1971.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Allan Ericsson » 2015-01-15/22:09

Marie, jag blev för ivrig!
Kapten Stofil, du åker ju fortfarande på diagonaldäck, eller hur.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/22:15

Exakt Marie och Allan, och Sport Demon är just ett modernt diagonaldäck. Men även dessa har utvecklats så mycket på 30 år att BMW rekommendationer avseende däcktryck är att betrakta som kuriosa.

Kovlingen skrev:Å ibland åker du bara med ett halvt kilo i bakdäcket :mrgreen:


Och vid de tillfällena är man glad att man har en norrländsk resekamrat som har hela verkstaden med sig, och en annan norrländsk resekamrat som har nypor av stål:

100_0039_forum.JPG

100_0040_forum.JPG
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-15/22:31

Roger Gross skrev:Kan säkert finnas även andra hojmodeller som mår bra av ett förhöjt däcktryck.

Jag vill minnas, att Nils-Erik Ringlander konstaterade, att hans K 1600 GTL också hade frisk aptit på framdäck - men det förvånar väl ingen?

Apropå Allans inlägg ovan: Med all respekt för Michelins kunskap - och den är STOR, jag gillar Michelin! - måste jag ju ändå redogöra för faktiska erfarenheter på den egna cykeln. Med mig bakom styret har den rullat 10 000 mil, varav mer än 9 000 på Michelin. (Den var skodd med Metzeler Roadtec Z6 Interact, när jag köpte den 2005, men de var rätt slitna.) Jag började med instruktionsbokens tryck - vilket inte var bra - och har hittat tryck, som är bättre.
Komforten har inte blivit sämre, däcksslitaget har minskat, och cykeln går stabilare.

Nej - detta är inte alls med säkerhet överförbart till andra BMW-modeller. Ägare av sådana får prova sig fram själva.

(Dock vet jag, att en reskamrat, som åker Kawasaki 1400 GTR, slet ner sitt framdäck på förvånansvärt kort tid, när han körde med rekommenderat tryck. Han höjde också, efter att den nya svålen monterats - så detta är inte unikt för stora BMW.)

Sedan måste man ju undra lite över, att två motorcyklar med sådär 60 kg skillnad i körklar vikt (Aprilia RST 1000 Futura respektive BMW K 1200 RS), har samma rekommenderade tryck i däcken - liksom att ingen av instruktionsböckerna rekommenderar högre tryck, när man åker med passagerare!
Vad jag kan minnas, har alla mina bilar haft olika rekommendationer för "två personer i bilen" respektive "maximalt antal passagerare och full last". Då kan man nog ändå räkna med, att den procentuella skillnaden i belastning på bildäcken är mindre än skillnaden mellan singelåkning respektive åkning med passagerare och full packning - i alla fall vad gäller hojens bakdäck!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/07:15

"Sedan måste man ju undra lite över, att två motorcyklar med sådär 60 kg skillnad i körklar vikt (Aprilia RST 1000 Futura respektive BMW K 1200 RS), har samma rekommenderade tryck i däcken - liksom att ingen av instruktionsböckerna rekommenderar högre tryck, när man åker med passagerare!
Vad jag kan minnas, har alla mina bilar haft olika rekommendationer för "två personer i bilen" respektive "maximalt antal passagerare och full last". Då kan man nog ändå räkna med, att den procentuella skillnaden i belastning på bildäcken är mindre än skillnaden mellan singelåkning respektive åkning med passagerare och full packning - i alla fall vad gäller hojens bakdäck!"

Här har du en poäng, Bror. Vore intressant få ett sakligt svar på detta förunderliga spörsmål.
//Roger
D14
PS K1600 med sitt rekommenderade däcktryck 2,9/2,9 avviker från det vanliga 2,5/2,9 fram/bak.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/08:40

För min gamla K100 rekommenderas högre tryck vid körning med passagerare.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lasse Thorslund » 2015-01-16/15:24

Jag fyller på Kapten.
Även i Riders book för min R100R-92
rekommenderas högre ringtryck med
passagerare.
Tillverkarna tycker kanske att detta är så självklart
att det numera inte finns som rekommendation.
Vad vet man?
Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-16/16:29

Förut har jag skrivit ur minnet, men nu har jag tagit en kik i instruktionsboken. Där står - läs och häpna: "..... Justera lufttrycket i förhållande till totalvikten. ....." - varpå 2,5/2,9 bar rekommenderas för alla uppgivna situationer - från solo utan packning till passagerare och bagage!
Tala om kontradiktion! Har BMW måhända gjort, vad så många andra tillverkare av tekniska produkter påstås göra; Lämnat uppdraget att skriva bruksanvisningen åt företagets sämste ingenjör?
(Usla bruksanvisningar är ju intesvåra att hitta.)

Ad Lasse: Rekommenderas bokstavligt talat "högre lufttryck" - utan några siffror? Det verkar ungefär lika proffsigt, som att jag skulle dosera läkemedel "lite grann"!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lasse Thorslund » 2015-01-16/16:51

Som svar till Bror
Tyre pressure solo: front 2.2 rear 2.5
Tyre pressure with pillion passenger: front 2.5 rear 2.7
Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/17:34

K100: Endast förare 2.25 fram, 2.5 bak
Förare + passagerare: 2.25 fram, 2.7 bak upp till 180 km/h
2.7 fram, 2.9 bak över 180 km/h

Och med ett modernt däck och endast förare kör jag alltså med 2.5 fram och 2.9 bak under 180 km/h
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Magnus von Melen » 2015-01-16/17:37

Tufft att få i luft i farten :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-16/18:13

BMW R1200GS-04

Lufttryck___________________Fram_________________Bak
Solokörning___________________2.2___________________2.5
Med passagerare_______________2.2___________________2,7
Med pass.och bagage___________2,5___________________2.9

Jag tycker trycken verkar lite låga och har fått trappstegsmönster
Tror jag har 2,4 fram och 2.8 solo och mer med last etc. Minns ej helt riktigt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-16/19:29

Under mina långturer (GS 2013Lc) solo med packning brukar jag ha 2,9 fram och 3,2 bak, Metzler Tourance Next. Och då pallar bakdäcket ca 1500 mil. I somras slets trots detta ringtryck framdäcket i ett vågmönster och gav ifrån sig ett fasansfullt och outhärdligt vägljud och därtill slets bakdäcket hårt.
Min resekompis körde samma sträcka på Anakee 3 och 2,5 resp 2,9. Hans däcksslitage med samma packning var betydligt lindrigare. (GSA 2012).
Nu funderar vi på Michelin Pilot Road 4, trail. Men vilket ringtryck???
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Mera däckfrågor

Inläggav DaK » 2015-01-16/19:38

Magnus von Melen skrev:Tufft att få i luft i farten :)


Inget större problem :!:

http://sv.wikipedia.org/wiki/CTIS
Senast redigerad av DaK 2015-01-16/20:10, redigerad totalt 1 gång.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/19:40

Hej Lars-Erik!
Kontakta Michelin Sverige och ställ frågan. Berätta gärna svaret...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kovlingen » 2015-01-17/01:44

Kapten Stofil skrev:Och vid de tillfällena är man glad att man har en norrländsk resekamrat som har hela
verkstaden med sig,

Kan ju inte låta dej åka omkring i Europa mä töcke dännä "lågtrycksdäck" i flera hundra mil :shock: ;)
Och du vet väl att det är förbjudet att åka med dubbat neröver :? ( Köra med skruvdubbat i Juli :? ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-17/07:12

Lars-Erik Holmberg skrev:Min resekompis körde samma sträcka på Anakee 3 och 2,5 resp 2,9. Hans däcksslitage med samma packning var betydligt lindrigare. (GSA 2012).
Nu funderar vi på Michelin Pilot Road 4, trail. Men vilket ringtryck???


Vid närmare eftertanke så har jag nog haft samma ringtryck som din vän nämnd ovan och då med Pilot Road 4 trail. Möjligt ngt högre tryck.
Jag skall kolla hur däcken ser ut och vilket ringtryck.
Dock har jag svårt att veta miltal på däcken, då jag slarvar med att föra anteckningar och dessutom skiftar hjul till grusdäck ibland.
HAr sagt åt mig själv att skärpa mig, men det verkar inte funka
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-18/17:36

Vilket "Michelin" skall man kontakta för frågor. Om man på Michelins hemsida går över till KONTAKT, då hamnar man i UK!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kovlingen » 2015-01-19/16:51

Lars-Erik Holmberg skrev:Vilket "Michelin" skall man kontakta för frågor. Om man på Michelins hemsida går över till KONTAKT, då hamnar man i UK!

Försök fråga din däckhandlare om han har någon genväg till en Svensk kontakt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Roger Gross » 2015-01-19/17:01

Om man går in på www.michelin.se hittas svar på det mesta betr däck.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-20/18:08

Ja, så här ser "Michelins" svar ut på min fråga om däckstryck:
Hello Lars-Erik,

Thanks for getting in touch with Michelin, and your interest in our Pilot Road 4 Trail tyres.

We always recommend that the bike manufacturers recommendations are followed regarding tyre pressures, which I believe for the R 1200 GS lc are 36 psi front and 42 psi rear, but please do check that BMW agree. You should of course monitor the wear and performance of the tyres to ensure that these pressures suit you and your riding conditions.

As with all generic advice, some adjustment may be required to find the optimal set up for your particular use. You should seek the advice of a tyre expert before adjusting pressures away from recommended settings.

I hope that this helps,

Best regards,

Tony

Känns lite "godag yxskaft"!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Mera däckfrågor

Inläggav SuperMek » 2015-01-20/18:14

PSI? Fick du svar från amerikat?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-20/18:24

Nej från UK!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-20/18:27

Denne man svarade mig: tony.charlton@uk.michelin.com
Hövligt men knappast med den skärpa jag förväntat mig! 2,5 fram och 2,9 bak, det är ju vad instruktionsboken säger för "OE"-däck!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Mera däckfrågor

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-20/18:41

Antagligen får man bara "torka inte katten i mikrovågsugnen"-svar. De vill inte riskera att öppna sig för eventuella juridiska problem, så de ger bara svar som de inte kan åka dit för ifall någon råkar ut för en olycka som kan bero på däcktrycket.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst