HåkanH skrev:Däck till 1200 RT! Mitt Michelin PR 3 bak har inte mått särskilt bra...konstigt (ut)slitet!
Ju mer jag rotar, desto mer inser jag hur okunnig jag är!
Nu funderar jag på belastningstryck på däcket
Om man kör ca 50% av däckets livslängd med passagerare och packning för två, så bir det tuuungt!
Lite pinsamma avslöjanden - jag ca 90kg, hustrun ca 70kg(nu ligger jag illa till) packning ca 30 kg
och så cykeln 260kg = 450 kg ! Antar att den procentuellt största delen hamnar på bakhjulet.
Ett däck som är märkt 73W får belastas med max 365 kg och högsta hast. 270 km /tim
Nu till frågorna!
Ska jag ta hänsyn till detta när jag köper nya däck i vår?
Behöver jag s.k. extraförstärkt däck bak? eller båda? eller ingetdera?
Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?
HåkanH skrev:Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?
Kapten Stofil skrev:Om du inte lastar cykeln mer än den är godkänd för, ska det väl fungera om du köper däck med den specifikation som står i bruksanvisningen?
Bror Gårdelöf skrev:Min K 1200 RS är åtminstone 30 kg tyngre än Din hoj i opackat skick och dessutom framtung, men jag kör minst 95 % singel. Jag har alltid använt extra styva däck, både fram och bak, om sådana gått att få tag i.
Som Du kör - ofta med passagerare - skulle jag definitivt rekommendera extra styva svålar både fram och - särskilt - bak.
Jag kör med 2,9 fram och 3,2 bak - ja - i extra styva däck! Det ger en bättre förslitningsbild och längre livslängd.
Frågan är ju, vad Du borde ha i bak, när frugan är med. 3,5? Högre? Jag vet inte. Däcksfolk kanske kan svara på det. Jag har träffat Michelins mc-däcksrepresentant några gånger. Han verkar alltid öppen och positiv, men tyvärr minns jag inte, vad han heter.
Tyvärr minns jag inte, hur de extra styva Michelinsvålarna är märkta, men det borde väl gå att ta reda på via Michelins egen hemsida - eller vilken seriös däck-/BMW mc-handlare som helst? (Själv begär jag bara extra styva varianter, när det är dags att skifta.)
Notera också att PR 4 finns med extra styv stomme både fram och bak, och det däcket har fått mycket beröm - liksom nya Pirelli Angel GT. (Där vill jag minnas, att GT står för extra styv stomme.)
Kapten Stofil skrev:Från nätet:What are the symbols on reinforced tyres? Reinforced tyres have an increased load index.They are recommended for estate cars and more powerful vehicles.Reinforced tyres have different symbols, depending on their manufacturer.The marking can be found on the side wall.The most popular markings are: XL – Extra Load RF – Reinforced Other markings include EXL, RFD, REF, REINF
Michelin sägs använda XL
HåkanH skrev:Däck till 1200 RT! Mitt Michelin PR 3 bak har inte mått särskilt bra...konstigt (ut)slitet!
Ju mer jag rotar, desto mer inser jag hur okunnig jag är!
Nu funderar jag på belastningstryck på däcket
Om man kör ca 50% av däckets livslängd med passagerare och packning för två, så bir det tuuungt!
Lite pinsamma avslöjanden - jag ca 90kg, hustrun ca 70kg(nu ligger jag illa till) packning ca 30 kg
och så cykeln 260kg = 450 kg ! Antar att den procentuellt största delen hamnar på bakhjulet.
Ett däck som är märkt 73W får belastas med max 365 kg och högsta hast. 270 km /tim
Nu till frågorna!
Ska jag ta hänsyn till detta när jag köper nya däck i vår?
Behöver jag s.k. extraförstärkt däck bak? eller båda? eller ingetdera?
Hur är t. ex. ett förstärkt Michelin PR 2 märkt?
BrooklynS skrev:Däckstrycket skall alltid anpassas till aktuell last och även hastighet. Dvs fullastad på Autobahn kräver högre tryck än normallastat på vanliga kurviga 90-vägar.
I instruktionsboken brukar oftast framgå däckstryck vid maxlast och höga hastigheter resp vid tjänstevikt och normala körförhållanden. Finns bara en uppgift är det den senare.
Om däcket slits ojämnt är det ofta ett felaktigt lufttryck som är en viktig faktor.
HåkanH skrev:Jodå, i instruktionsboken står det för maxlast 2,9 bak, 2,5 fram.
På min förra hoj 1150RT (som jag tror vägde 10-15 kg mer) körde jag med däckstryck enl. boken...de däcken
var slut vid 700 mil. Bytte till Michelin PR2 och blev rekommenderad att höja till 3,2 bak, 2,8 fram.
De däcken (körda ca 1000mil) satt på cykeln när jag bytt in den och de var fint slitna med bra många mil kvar.
Bror Gårdelöf skrev:Helt enig. Jag kan bara redogöra för erfarenheterna från Prillan och K 1200 RS.
Mina rader handlar om, att i det senare fallet är BMW:s rekommendationer inte optimala, ens vad gäller vägegenskaper (svajigt i turbulens, vilket försvinner med högre tryck).
Dagens BMW-maskiner är måhända annorlunda, men historiken kan vara bra att känna till - liksom hur problemet i alla fall kunnat lösas på min hoj.
Allan Ericsson skrev: Only the motorcycle manufacturer should recommend tire pressure for their motorcycle. Do not rely on the tire manufacturers, blogs, forums or even friends for recommendations.
Kapten Stofil skrev: Jag kör på minst 2.5 fram och 2.9 bak efter att ha läst Pirellis rekommendation. Då blir den bra att köra.
Allan Ericsson skrev:1984, på den tiden fanns väl bara diagonaldäck att tillgå.
Kovlingen skrev:Å ibland åker du bara med ett halvt kilo i bakdäcket
Roger Gross skrev:Kan säkert finnas även andra hojmodeller som mår bra av ett förhöjt däcktryck.
Magnus von Melen skrev:Tufft att få i luft i farten
Kapten Stofil skrev:Och vid de tillfällena är man glad att man har en norrländsk resekamrat som har hela
verkstaden med sig,
Lars-Erik Holmberg skrev:Min resekompis körde samma sträcka på Anakee 3 och 2,5 resp 2,9. Hans däcksslitage med samma packning var betydligt lindrigare. (GSA 2012).
Nu funderar vi på Michelin Pilot Road 4, trail. Men vilket ringtryck???
Lars-Erik Holmberg skrev:Vilket "Michelin" skall man kontakta för frågor. Om man på Michelins hemsida går över till KONTAKT, då hamnar man i UK!
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst