Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-07-06/09:21

Skulle bli oerhört glad ifall någon kan ge mig tips om/hur det går att laga stängningsmekanismen för locket till den fasta sidoboxen till en R1200CL. Problemet är att när man skall öppna/stänga handtaget så följer inte de 4 piggarna inne i locket med som skall greppa fast i byglarna som sitter på den fasta delen av väskan. Se bild.

Jag har försökt att lossa såväl de 2 skruvarna som sitter under handtaget, som de 4 skruvarna som sitter på insidan av locket, men får inte loss den inre plasthöljet som döljer mekanismen för öppning/stängning. Det sitter även några popnitar, är det dom som håller fast innerhöljet? I så fall går den väl aldrig att öppna/demontera?
Då återstår bara att köpa ett nytt komplett lock för 685$ :-(

WP_20150705_004.jpg


WP_20150705_003.jpg
Senast redigerad av Erik Mårtensson 2015-07-06/14:11, redigerad totalt 1 gång.
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Roger Gross » 2015-07-06/10:28

Hej Erik!
Har du googlat efter lösningar?
Ett nytt lock är ju sista utvägen så att säga. Borra bort popnitarna och öppna för att se vad som hänt.
KAN ju vara så enkelt att en justering och uppsmörjning av mekanismen räcker.
Mvh,
Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Jan Schelin » 2015-07-06/12:55

Kanske följande länk kan ge lite vägledning
http://www.chromeheads.org/discus/messa ... 79354.html
---------------
//Jan
Region D5
K1200LT - 04
K100RS - 90
Användarvisningsbild
Jan Schelin
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-02-21/16:48

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Håkan » 2015-07-08/01:47

Hej Erik.
Jag tror man måste borra bort popnitarna för att komma åt låsmekanismen.
Har sett den konstruktionen på andra BMW packfickor.
Det verkar tyvärr inte som det finns låsmekanism att köpa som reservdel.
En möjlig väg kan vara att köpa ett lock, med hel mekanism, från en MC-skrot och sedan byta ut mekanismen.
Om det inte bara är nåt enkelt fel, nåt som hoppat ur eller likn... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-08/07:49

Borra ur popnitarna, som Håkan skriver!
Har Du inte redan en popnit-tång, kostar en sådan några tior på Clas-i-sjön, Jula eller Rusta - en god investering!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-07-15/15:26

Tack för alla goda råd!
Skall prova att borra ut popnitarna när mc-säsongen är slut för att se hur det ser ut "bakom". Vågar inte göra det nu ifall jag inte får ihop locket igen och kan sätta tillbaks den (är inte särskilt händig). Ett par turer till väntar med 1200CL. Få leva med att höger packbox är "förseglad" tv och inte går att öppna mindre än att den skruvas loss i gångjärnen. Det blir till att ta fram tankväskan för att ersätta den förlorade volymen.
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-07-15/16:49

Hej

Jag har demonterat ett par packväskor från BMW för att koda om lås och fixa med mekanismen. Det är görbart men inte helt enkelt utan barndomens erfarenheter från när man öppnade en väckarklocka och fick rummet fullt av kugghjul och stålfjädrar "plötsligt" är inte helt tagen ur luften. ;)

Jag tror INTE att du behöver borra ur popnitarna!!

De väskor som jag har öppnat är antingen systemväskor som satt på t.ex gamla R1200RT eller K1300GT samt några topboxar av samma generation så om detta är radikalt annorlunda - glöm detta inlägget.

Gången brukar vara "ungefär" som följer:

1. Hämta Kamera, fotodokumentera ALLT så att du inte får några skruvar över.
2. Skruva av locket med de 4 skruvarna vid gångjärnen
3. Dela på ytterskal och innerskal i locket. Det brukar vara ca ett tiotal skruvar som skall bort. De kan sitta lite varsomhelst men i princip alltid på torr sida i väskan. Det är om jag inte minns fel (nu tänker jag inte skriva det fler gånger, precis allt här är "om jag inte minns fel") torx i alla dessa skruvar men de kan vara av olika längd så skriv upp varifrån de kommer. Några kan sitta gömda under plastpluppar.
4. Låsmekanismen sitter fast i både ytterlocket och innerskalet så man får dela på det försiktigt. I princip kan man säga att mekanismen består av tre huvuddelar:

a; Låset låset (där man stoppar nyckeln) och manövrerar övriga låsdelar för locket.
b; Spännbandet i plåt med piggarna som fäster i krokarna i andra halvan av väskan
c; Spännband och kuggmekanism som hanterar kolven som låser väskan i MC hållaren. Det är denna som sitter i kontakt med båda lockhalvorna.

5. När man efter en stunds pillande får ur innerlocket så ser man hur allt "hänger ihop" om man är normaltekniskt begåvad. Är man inte det så skulle jag avråda från ingreppet för det blir bara "väckarklocka i rummet av det hela". En del av kruxet för att få isär allt kommer från "bärhandtaget på väskan", det som man öppnar när den skall av från MCn. Denna måste sitter ihop så att den är halvt om halvt integrerad med innerlocket och när man skall dela på dessa så gäller det att ha tungan (i) rätt (i) munnen (väckarklockan).
6.När du nu har allt öppet så kan du nog se vad som felas och korrigera detta. Jag skickar med några bilder på lås låset som har en pigg som manövrerar allt utom låsning av väskan i MC fästet. Den piggen är det som sköter hela låsprocessen av locket.

DSC_0405.JPG.jpg
Låset underdel, demonterad
DSC_0406.JPG.jpg
Låset överdel, demonterad
DSC_0407.JPG.jpg
Låset monterat olika vinklar
DSC_0408.JPG.jpg
Låset monterat olika vinklar

DSC_0409.JPG.jpg
Låset monterat olika vinklar
DSC_0410.JPG.jpg
Låset med "piggen i olika vinklar"
DSC_0411.JPG.jpg
Låset med "piggen i olika vinklar"
DSC_0412.JPG.jpg
Låset med "piggen i olika vinklar"
DSC_0413.JPG.jpg
Låset med "piggen i olika vinklar"

Montering samma men åt andra hållet.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-07-22/16:04

Ett STORT tack till dig Magnus för att du tog dig tid att ge mig ett uttömmande svar. Men tyvärr... Jag tror att CL packväskor är olika RT och GT.
Det stoppar redan vid punkt 3, du skriver:
3. Dela på ytterskal och innerskal i locket. Det brukar vara ca ett tiotal skruvar som skall bort.
Jag har försökt att dela locket, det finns enbart 2 skruvar under handtaget och 4 skruvar på insidan av av locket (innerskalet), se mitt foto, fö sitter där bara en massa popnitar :-( Har vridit och vänt för att de hur jag skulle kunna lossa på innerskalet, men den sitter fast... Har skruvat bort alla 6 skruvar, och det enda som händer är att mekanismen inne sitter löst, men INGENTING går att lösgöra/ta bort/dela!
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Conny Birgersson » 2020-12-27/16:00

Hej Erik
Jag har exakt samma problem nu som du hade 2015 angående stängningsmekanism sidobox R1200cl.
Hur löste du problemet då?
Mvh
Conny Birgersson
Conny Birgersson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-12-27/15:40

Re: Hur laga trasig stängningsmekanism sidobox R1200CL?

Inläggav Erik Mårtensson » 2020-12-27/16:21

Hej Conny,

Jag fick tag på en kompis som är otroligt skicklig på att laga/fixa. Han skar upp innersidan av sidolocket för att komma åt mekanismen, tillverkade en ny del av öppningsmekanismen i metall (istället för plast - det var den som nötts ner), och limmade sedan tillbaks innersidan av locket! det var ett jäkla jobb - jag hade aldrig klarat av det...
Jag tog några foton som kanske delvis beskriver hur det gick till, om jag får din epostadress mailar jag dig dessa (går inte att bifoga i detta forums interna epostsystem).
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst