Bror Gårdelöf skrev:Är den inte redan ute i ljuset? Ända sedan SMC publicerade den?
("Publicera" går utmärkt att översätta till "göra allmänt känd".)
Bror Gårdelöf skrev:Är den inte redan ute i ljuset? Ända sedan SMC publicerade den?
("Publicera" går utmärkt att översätta till "göra allmänt känd".)
Magnus von Melen skrev:Är det ens troligt att en majoritet av medlemmarna i någon förening skulle uppmärksamma en uppmaning att skriva under denna typ av upprop?
soderholm skrev:det är som kenneth och det knutters sjunger " vi vill ha våra bågar kvar......"
Håkan skrev:soderholm skrev:det är som kenneth och det knutters sjunger " vi vill ha våra bågar kvar......"
"Vi ska ha våra bågar kvar"... var väl ändå texten här?
Någon kanske tycker jag är petimäter (petimeter), tycker ändå det är en viss skillnad på "vill" eller "ska".
Magnus von Melen skrev:Är det ens troligt att en majoritet av medlemmarna i någon förening skulle uppmärksamma en uppmaning att skriva under denna typ av upprop?
Smurfen skrev:
Fick ett mail från vår(smc:s) eminente Generalsekreterare för nån vecka sen och då hade 15000 skrivit på.
Bror Gårdelöf skrev:Jag håller i princip med Dig om diskussionslistan. Dock är en hake, att exempelvis ägaransvar har varit på tapeten förr - och avförts, eftersom det strider mot fundamenta i svensk lagstiftning. Då blir det en smula störande, att tjänstemän, som avlönas av skattemedel, slösar bort sin tid och skattebetalarnas pengar genom att ta upp det igen! (Kapten Stofils kommentar i en annan tråd om Dilbertzonen är värd att reflektera över!)
Likaså är en klassisk princip i en rättsstat, att medborgarna skall vara lika inför lagen - men inte heller det verkar skaparna av 30-punktslistan ha begripit.
Den dag, då Trafikverket tar seriöst på vägbeläggningar och -lagningar, kommer jag att betrakta nollvisionen som en aning mindre utopisk - men inte dessförinnan.
SMC:s namninsamling - och tonläget i MC-Folket - har faktiskt fått mig att allvarligt fundera på att gå ur organisationen. Jag gillar inte klåparaktigt beteende i ledningen. Men den kanske nyktrar till?
Som engelsmännen säger: "I give them the benefit of the doubt" - den här gången.
Marie skrev:. Jag förvånas inte en enda sekund över att myndigheterna spånar om okonventionella lösningar för att få stopp på dessa busar, men det självklara - fler trafikpoliser på vägarna - verkar de ha missat?
Izvor skrev:God kväll
Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man har lagt för mycket krut bara för att en diskussions lista har kommit ut. Jag jämför med mig själv och mitt jobb. När man ska diskutera i grupp så tycker jag att det är ok att man lägger fram olika förslag, idéer som man eg. vet inte är genomförbara rent ut av idiotiska förslag. Men vid diskussion som efterföljer så bör idéer, förståelse, praktiska lösningar komma fram.
Det här var väl bara en diskussionslista inte en slutsats efter mötet, har jag fel?
<snip>
Mimmi skrev:Hej!
Saxat ur BT 14/10: >>År 1981 fanns ungefär 2,6 miljoner bilar i trafik. Då fanns det ungefär 1 500 trafikpoliser. I dagsläget rullar 3,6 miljoner bilar på våra vägar. Samtidigt har antalet trafikpoliser minskat till strax över 400. I takt med att antalet bilar växer blir alltså antalet trafikpoliser färre. Det är en oroande utveckling.<<
Bror Gårdelöf skrev:Marie skrev:. Jag förvånas inte en enda sekund över att myndigheterna spånar om okonventionella lösningar för att få stopp på dessa busar, men det självklara - fler trafikpoliser på vägarna - verkar de ha missat?
Däri är vi eniga - men att än en gång ta upp idéer, som redan tidigare avförts med rätt tunga skäl, verkar vara tid och pengar i sjön.
Fler trafikpoliser blir dyyyyyrt för samhället, medan diverse andra påhitt - som de i listan - mest gör livet surt för hojåkarna. Samtidigt åker likheten inför lagen ut genom fönstret.
• 360 fordon kontrollerade
• 48 fordon kontrollerades grundligare
• 360 alkoholutandningsprov
• 1 rattfylleri
• 3 drograttfylleri
• 9 narkotikabrott eget bruk
• 3 narkotikabrott innehav
• 3 beslag, mindre mängder cannabis och amfetamin
• 3 olovlig körning
• 1 brukande av falsk urkund.
• 4 omhändertagna körkort
• 16 ordningsbot för körförbud, oskattade fordon mm.
• 13 ordningsbot för överlast varav 8 för överlast av alkohol.
• 7 flygande inspektioner
Hampe skrev:.................
Läs listan och häpna över vad som rör sig på våra vägar en vanlig torsdagskväll.
Fundera sedan på vilken av dessa överträdelser som skulle kunna upptäckas av övervakningsögat hos en fartkamera.
...och fundera sedan över hur en grundlagsändring med påföljande frånsteg från personligt ansvar för hastighetsöverträdelser skulle förbättra situationen ute på våra vägar?
För en som lagt 10-tusentals mil på Sveriges vägar under Länstrafikgruppens fögderi låter det på en och samma gång både helt sjukt, och samtidigt fullständigt logiskt:
Jag vill se fler poliser ute i trafiken.
Riktiga, pålästa och engagerade poliser som är inriktade på just trafikfrågor och som har ett genuint stöd uppifrån sin polisledning.
Fram med bävernylonsoverallerna igen!
Bror Gårdelöf skrev:Sammanfattningsvis är jag överens med SMC:s ledning i sak. Konstigt vore det annars! Däremot är jag definitivt inte överens med dem, vad gäller form och/eller metoder.
Hampe skrev: 1. Ja, men då är vi ju överens då...
2...sedan kan man inte blunda för att SMC möjligen band upp minst en arm på sin egen rygg när man satte sig ner för att tala med Trafikverket. Vad finns det att förklara fördjupat om man lovat att något skall vara hemligt...?
3. Självklart trodde man att dessa sittningar med Trafikverket skulle ge resultat.
En hackande LP-skiva ...
4. Bror, du lämnade 2 emailadresser till Marie att jobba vidare med.
Där har vi 50% av styrkan ...
OH ja! Det finns fler som arbetar i Borlänge och annorstädes - men det är med resor, utbildning, administration och annat nödvändigt som krävs för att hålla skutan seglande.
5. Vad är SMC?
Det är vi själva. Det är summan av 70.000 medlemmar ...
6. Jag har hört fler som tycker att den nuvarande kampanjen innehåller ett mått av overkill.
Själv tycker jag inte det ...
Gunnar Elmgren skrev: Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.
Bror Gårdelöf skrev:Som Du ser, har jag tagit mig friheten att sätta siffror i och redigera Ditt fylliga inlägg.
Gunnar Elmgren skrev:Strikt ägaransvar är - förutom att det strider mot svensk grundlag - en orimlighet ur betydligt fler aspekter.
Exempelvis står jag för egen del som ägare även till de två hojar som oftast körs av min hustru.
Fastnar hon i en fartkamera finns två möjligheter; antingen straffas jag, med böter och kanske med körkortsingripande, eller så tvingas jag ange henne - något som även det strider mot svenska rättsprinciper (man kan aldrig tvingas vittna mot en närstående).
Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... rafikbrott
Bror Gårdelöf skrev:Gunnar Elmgren skrev: Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.
Man kan fundera en stund på, när Trafikverkets tjänstemän kommer att inse det. Hittills verkar så inte vara fallet.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst