Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Freedom » 2015-09-13/10:17

Se lista på 30 olika förslag.
Bilagor
Trafikverket.jpg
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Kovlingen » 2015-09-13/10:42

Funderingar i ämnet :
Några ex.:
Vidareutbilda bilförare ang. Mc och Mopeder i trafiken ! (stort behov)
Klargör för dessa vad de har för ansvar i trafiken . (vilket många inte tycks ha koll på)
Kör stora infosnuttar på TV vår och sommar . (istället för all skitreklam)
Höga böter för de som fuskar med blinkers . (kanske inte finns på en del bilmärken)

"Hur får man någon att undvika att bli nerknuffad från ett tak ?
1. Jo man sätter upp ett räcke .
2. Sätter fartgräns på hur fort man får falla fritt .
3. Sätter upp kamera och knäpper kort på den som faller .
4. Ställer ut en låda med skumgummi .
5. Sätter fallskärm på offret .

Vem f-n tänker på att få bort den som knuffar ner folk ? :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Smurfen » 2015-09-13/15:11

Länk till tidigare post om den så kallade "Hemliga Listan". Finns mer att läsa på SMCs hemsida/Forun.

viewtopic.php?f=152&t=23516
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Håkan » 2015-09-21/18:01

Stoppa Trafikverkets hetsjakt på motorcyklister!
Trafikverkets hetsjakt mot oss motorcyklister fortsätter. Nu tar vi strid mot Trafikverkets hemliga 30-punktslista med fullständigt orimliga, diskriminerande och kränkande förslag som ska klämma åt oss som älskar MC-livet en gång för alla. Men nu tiger vi inte stilla längre. Vi höjer våra röster mot byråkraterna.

Skriv under idag för att stoppa hetsjakten på motorcyklister – och hjälp till att dra ut Trafikverkets hemliga 30-punktslista i ljuset!

Länk till listan:
https://smca.cp.bsd.net/page/signup/sto ... cyklister-

Läs mer:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... nktslista/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-21/18:29

Är den inte redan ute i ljuset? Ända sedan SMC publicerade den?
("Publicera" går utmärkt att översätta till "göra allmänt känd".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Håkan » 2015-09-21/20:11

Bror Gårdelöf skrev:Är den inte redan ute i ljuset? Ända sedan SMC publicerade den?
("Publicera" går utmärkt att översätta till "göra allmänt känd".)

Det beror ju på hur man ser på saken...
Texten jag la in här har jag kopierat direkt från SMC.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-09-22/22:19

Bror Gårdelöf skrev:Är den inte redan ute i ljuset? Ända sedan SMC publicerade den?
("Publicera" går utmärkt att översätta till "göra allmänt känd".)


Detta elände förtjänar att komma fram i ljuset om och om igen, kanske spricker det sedan som det troll det är
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-23/08:07

Här finns en komponent, som jag inte begriper! Varför en namninsamling?

Hade jag suttit i SMC:s ledning, skulle jag definitivt inte ha startat en namninsamling inom föreningen utan i stället argumenterat ungefär så här: "SMC består av 70 000 medlemmar, som å det skarpaste protesterar mot och kritiserar Trafikverkets förslag. Skälen till det är följande: ....."

Tänker vi oss, att resultatet blir 35 000 underskrifter, kan följande inträffa: Trafikverkets handläggare konstaterar, att enbart hälften av SMC:s medlemmar stödjer protesten. Då har SMC via ett taktiskt självmål halverat styrkan i sin egen argumentation! Det är väl knappast för den sortens skott i foten, som vi betalar medlemsavgiften?

Men jodå - jag har skrivit på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Magnus von Melen » 2015-09-23/08:47

Är det ens troligt att en majoritet av medlemmarna i någon förening skulle uppmärksamma en uppmaning att skriva under denna typ av upprop?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Håkan » 2015-09-23/08:56

Här finns ett annat sätt som SMC åskådliggör det felaktiga i Trafikverkets 30-punktslista.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fa-MC-fo ... hetsvecka/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-09-23/09:08

Magnus von Melen skrev:Är det ens troligt att en majoritet av medlemmarna i någon förening skulle uppmärksamma en uppmaning att skriva under denna typ av upprop?


Jag har med glädje skrivit under i alla fall
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav soderholm » 2015-09-23/09:21

det är som kenneth och det knutters sjunger " vi vill ha våra bågar kvar......"
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Magnus von Melen » 2015-09-23/09:29

Jaja, jag har också skrivit på. Men alla vi som skriver och är aktiva här och i andra forum är väl ändå bara en tämligen liten del av SMCs 70000 medlemmar?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Håkan » 2015-09-23/09:57

soderholm skrev:det är som kenneth och det knutters sjunger " vi vill ha våra bågar kvar......"

"Vi ska ha våra bågar kvar"... var väl ändå texten här? ;)

Någon kanske tycker jag är petimäter (petimeter), tycker ändå det är en viss skillnad på "vill" eller "ska". :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-09-23/11:01

Håkan skrev:
soderholm skrev:det är som kenneth och det knutters sjunger " vi vill ha våra bågar kvar......"

"Vi ska ha våra bågar kvar"... var väl ändå texten här? ;)

Någon kanske tycker jag är petimäter (petimeter), tycker ändå det är en viss skillnad på "vill" eller "ska". :roll:


Att det är en rätt väsentlig skillnad får man medge :-)
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-23/14:41

Magnus von Melen skrev:Är det ens troligt att en majoritet av medlemmarna i någon förening skulle uppmärksamma en uppmaning att skriva under denna typ av upprop?

Precis min tanke!
Självklart skall SMC argumentera mot byråkratiska stolligheter, men lika självklart är, att det bäst görs, genom att man påvisar, att vissa delar i Trafikverkets material strider mot fundamenta i svensk lagstiftning, andra har inget stöd i tillgänglig statistik etc, etc. Argumentation utifrån värdeomdömen har sina sidor, men inte ens byråkrater kan vifta bort lagstiftning och väl underbyggda siffror.
Då behövs inga namninsamlingar - bara en medlemsförteckning.

Till Knut: "Med glädje" vete farao! Jag skrev snarare under med irritation - men det lär ju inte göra någon skada. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav HåkanH » 2015-09-24/21:44

Kopierat från SMC:s hemsida

Samma trafikregler för alla - fråga i riksdagen!
När SMC publicerade 30-punktslistan ställde riksdagsledamot Sten Bergheden (m) en fråga till infrastrukturminister Anna Johansson (s) om hon anser att MC-förare ska särbehandlas i trafiken och ha särskilda regler. Ministern svarade inte på frågan utan säger endast att listan är ett diskussionsunderlag.
Det är också uppenbart att Anna Johansson inte fått all information i frågan då hon svarar att motorcyklister
är betydligt sämre än bilförare på hastighetsefterlevnad.


Jag bara undrar.....hur kan (får) en minister uttala sig på det här sättet? :shock:
Möjligt att hon har "kalla fakta" att presentera men en kvalificerad gissning är att det är hennes
högst personliga och subjektiva åsikt...man har väl hört hur motorcyklister kör! :roll:

Jo, jag har också skrivit under (men jag delar Brors åsikt)!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-25/07:28

Ministrar får - tyvärr - uttala sig precis hur korkat och okunnigt som helst. I den nära historien finns bland många andra Inez Uusman, som hävdade, att Internet bara var en övergående fluga, och Laila Freivalds, som förklarade sitt och UD:s bedrövliga hanterande av tsunamikatastrofen med, att Sverige - eller om det var UD - inte var dimensionerat för en sådan katastrof! (Själva definitionen på en katastrof är en situation, som samhället inte är dimensionerat för att klara av! Skulle samhället vara så väl dimensionerat, är det ingen katastrof!)
Birgit Friggebos "We shall ovecome" ligger inte alls i samma liga. Det är bara ett exempel på total brist på känsla för situationen.

Det "enda", som brukar hända med dessa ministrar, är, att de förblir ett åtlöje länge efteråt - men de verkar vara "mentala sjöfåglar", där allt rinner av.

Dock finns något påtagligt positivt i detta. Nu har frågan nått - den i och för sig fortfarande okunniga - ministern. Därmed borde fältet ligga öppet för, att SMC uppvaktar henne och gör henne kunnig. SMC kan dels påpeka, att hon är felinformerad, vad gäller motorcyklisters påstådda fortkörande. Sådant går att visa siffror på. Man kan lära och inspireras av Hans Rosling, som med en ångvälts obönhörliga kraft krossar dumheter med just väl underbyggda siffror. (Jag kan fortfarande rysa av välbehag åt det svar han gav en dansk journalist för inte så länge sedan: "Jag har rätt och Du har fel. Detta är inget att diskutera." Har man på fötterna, kan man vara just så styv i korken!)
Dessutom kan SMC visa på gällande lagstiftning och precis som i Riksdagen ställa frågan, om inte alla skall vara lika inför lagen. För en minister brukar den frågan vara svår att besvara med nej!

Ministern har dessutom en debattmässig fördel. Hon har själv sagt, att Trafikverkets arbete är ett diskussionsunderlag - så hon kan utan egen prestigeförlust konstatera, att det arbete, som tog fram underlaget, är undermåligt utfört, varpå hon har möjlighet att förkasta det.
Trafikverkets chef blir måhända inte glad för denna offentliga knäpp på näsan - men vem bryr sig om det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-25/08:33

En tredje vinkel, som absolut inte får glömmas bort, är den stora andel (25 %?), som kör olagligt; utan körkort och/eller drogpåverkade. De har ju redan visat, att de struntar i gällande regelverk, och de lär inte bry sig om några nya varianter heller. Att kalla dem "motorcyklister" är måhända rätt i någon sorts teknisk bemärkelse, men dem representerar SMC definitivt INTE! Dras de bort ur siffermaterialet, blir statistiken ännu bättre för oss riktiga motorcyklister. Enligt Michael Foreds välgjorda studier hamnar våra risknivåer då i nivå med bilisternas - vilket lämnar Trafikverkets byråkrater med ändan bar.

Annorlunda uttryckt har Foreds forskning visat, att det "problem", som Trafikverkets byråkrater vill komma till rätta med, inte existerar! Som amerikanerna säger: "If it ain't broken, don't fix it."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Austin » 2015-09-26/06:38

Tyvärr så är det fler och fler motorcyklister som inte borde vara på vägarna överhuvudtaget.
Jag vet inte vilken planet de är ifrån men håller man på med Lanesplitting,Kör på bakhjulet vid fartkamerorna och samtidigt filmar det hela,och andra allmäna cirkuskonster. Sånt här beteende sticker ut. :evil:
. Bara några exempel.Sen skyller man allt på bilisterna om någonting händer. Vad säger SMC om sådant här??
Det går att läsa mycket i Facebooks olika grupper för motorcyklister hur "eländiga" alla bilister är. Man blir bara förbannad hur många bär sig åt som kallar sig motorcyklister. Jag har kört mc i mer än 40 år och vet skillnaden hur det var då och nu. På 70 talet kom "Rapport 13" som skulle begränsa slagvolymen till 250 cc på motorcyklar det stoppades av SMC (tror jag) Men det var en annan tid då allt inte var bilisternas fel.

Björn :) Kör både bil och Mc
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav BmwMats » 2015-09-26/13:55

SMC-listan påskriven av både mig och min hustru !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-27/15:48

Jag delar Austins åsikt om olämpliga mc-förare - men de är knappast i majoritet.
Mot dumhet kämpar som bekant gudarna förgäves. Jag vet inte, om dumhet är smittsamt, eller om det handlar om enkel statistik. I Sverige finns tre gånger så många registrerade hojar idag som för ett par decennier sedan. Frågan är, om dumskallarna också blivit tre gånger så många?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav CG Arvidsson » 2015-09-27/17:10

Men, det har blivit mycket lättare nu för en dumskalle att visa sin dumhet med 200 hkr mellan benen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-27/18:18

Enig. Som bekant hade åtskilliga knuttar inga problem med att köra ihjäl sig på 30-hästarshojar under 50-talet.
Även om åtskilligt har hänt inom utvecklingen av chassin, bromssystem och personlig skyddsutrustning sedan dess, är det naturligtvis inte ett dugg svårare att köra ihjäl sig med 6 - 7 gånger så stor effekt att tillgå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Smurfen » 2015-10-08/18:19

Jag har naturligtvis skrivit under uppropet/protestlistan.

Idag har jag skickat ett mail med länkar till SMCs hemsida till tretton personer jag känner som kör hoj och/eller delar intresset men som kanske inte hört talas om 30-punktlistan eller SMCs upprop, och bett dem skriva under och vidarebefordra uppgifter om uppropet till andra.

Jag har dessutom spridit det i lokala hojklubben och pratat med folk jag känner.

Fick ett mail från vår(smc:s) eminente Generalsekreterare för nån vecka sen och då hade 15000 skrivit på.
Uppmaningen att dela uppropet vidare kunde dock bara ske via facebook och då jag valt att inte hålla på med det så har jag istället skickat mail till mina bekanta för att på så sätt försöka påverka och samtidigt dra mitt strå till stacken.

Medan jag är ganska säker på att de allra flesta har tillgång till dator och en e-mailadress så är jag övertygad om att så inte är fallet vad gäller facebook, och då jag inte vill att mitt inlägg ska förvandlas till en FB vs andra sk media tråd, så vill jag bara berätta att med enkla medel kan man bidra ändå bara man orkar bry sig.
Jag känner faktiskt en handfull personer som inte heller har tillgång till varken mail eller dator så dom har jag kontaktat personligen, IRL så att säga.

Femtontusen namnunderskrifter är alldeles för lite.

Vi behöver hjälpas åt sprida infon så mycket vi kan för att få fler att skriva under.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Håkan » 2015-10-08/19:09

Smurfen skrev:
Fick ett mail från vår(smc:s) eminente Generalsekreterare för nån vecka sen och då hade 15000 skrivit på.

Jag läser idag på SMC:s facebooksida att det just nu finns 25000 namnunderskrifter.
http://www.stoppahetsjakten.nu/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Smurfen » 2015-10-08/19:24

Sjysst,

Det är en bra utveckling.
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-08/19:28

Alltså har knappt 36 % av SMC:s medlemmar hittills skrivit på.
Jag vidhåller, att uppropet är ett skott i foten. Utan det hade SMC:s valda representanter direkt kunnat hävda, att de representerar 70 000 medlemmar - utan att lägga en enda dag eller krona på en namnlista!

Huruvida detta är en bra utveckling eller ej, får vi reda på, när listan avslutas. Får man - mot förmodan - ihop över 70 000 underskrifter, kommer jag direkt att medge, att jag haft fel. Fram till dess gör jag det inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-17/16:59

Ett litet parallellspår, som jag nämnt tidigare, dök upp idag igen: I dagens Östgöta Correspondenten finns en artikel med rubriken Ny VTI-forskning kan leda till promillegräns för cyklister.
Bakgrunden är, att c:a 25 cyklister dör i trafiken varje år, och 7 300 behöver akut professionell sjukvård. "Men mörkertalet kan vara stort eftersom alla olyckor inte rapporteras till polis eller registreras när skadorna är lindriga och inte kräver akut vård.
De flesta cyklister som dör gör det efter att ha kolliderat med ett motorfordon. De flesta som skadas gör det i singelolyckor och då till största delen beroende på halka.
...
En annan svensk undersökning har exempelvis visat att omkring 40 procent av de cyklister som fått skallskador var alkoholpåverkade, och en annan att drygt 30 procent av de cyklister som omkom var påverkade av alkohol.
Samtidigt är det inte olagligt att dricka och sedan cykla ..."

Med andra ord: Antalet årligen trafikdödade cyklister är numera ungefär lika stort som antalet trafikdödade motorcyklister - och en dominerande orsak i båda kategorierna är drogpåverkan. Men jag kan inte minnas mig ha hört talas om någon enda kampanj för att göra det avsevärt besvärligare att cykla (förarbevis, någon?)!
Tvärt om propageras ivrigt för mer cykling, då det är nyttigt och miljövänligt (i vilket jag instämmer).

OK - siffrorna blir skeva, för det finns avsevärt fler cyklister än motorcyklister - men kvar står, att Trafikverkets förslag verkar ha tagits fram utifrån en rätt inskränkt syn på trafiksäkerhet! Tjänstemännen tror, att det är farligt att köra hoj på lagligt vis - trots att siffror mycket tydligt visar motsatsen!

(Parentetiskt kan konstateras, att jag tappat räkningen på alla de gånger, som någon påstått, att styrfylla på trampcykel är straffbart och exempelvis kan leda till indraget körkort. Det är alltså fel - i alla fall än så länge.
Samtidigt har väl få personer brytt sig om detta, för sannolikheten, att polis skulle stoppa en cyklist enbart för att kontrollera nykterheten, har nog aldrig varit störande hög.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Izvor » 2015-10-17/21:18

God kväll

Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man har lagt för mycket krut bara för att en diskussions lista har kommit ut. Jag jämför med mig själv och mitt jobb. När man ska diskutera i grupp så tycker jag att det är ok att man lägger fram olika förslag, idéer som man eg. vet inte är genomförbara rent ut av idiotiska förslag. Men vid diskussion som efterföljer så bör idéer, förståelse, praktiska lösningar komma fram.

Det här var väl bara en diskussionslista inte en slutsats efter mötet, har jag fel?

Diskusions listan för bilförare kanske ser ännu mer idiotisk it.

Det viktiga är väl att frågorna lyfts så att vi når nollvisionen.

P.S.
Håller med Bror att man skulle inte ha dragit igång en namnlista utan helt enkelt sagt att våra medlemmar tycker att det är förkastligt. Skulle nån medlem tycka att smc gör fel då får man väl hå ur smc.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-17/22:17

Jag håller i princip med Dig om diskussionslistan. Dock är en hake, att exempelvis ägaransvar har varit på tapeten förr - och avförts, eftersom det strider mot fundamenta i svensk lagstiftning. Då blir det en smula störande, att tjänstemän, som avlönas av skattemedel, slösar bort sin tid och skattebetalarnas pengar genom att ta upp det igen! (Kapten Stofils kommentar i en annan tråd om Dilbertzonen är värd att reflektera över!)
Likaså är en klassisk princip i en rättsstat, att medborgarna skall vara lika inför lagen - men inte heller det verkar skaparna av 30-punktslistan ha begripit.

Den dag, då Trafikverket tar seriöst på vägbeläggningar och -lagningar, kommer jag att betrakta nollvisionen som en aning mindre utopisk - men inte dessförinnan.

SMC:s namninsamling - och tonläget i MC-Folket - har faktiskt fått mig att allvarligt fundera på att gå ur organisationen. Jag gillar inte klåparaktigt beteende i ledningen. Men den kanske nyktrar till?
Som engelsmännen säger: "I give them the benefit of the doubt" - den här gången.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Marie » 2015-10-17/22:53

Bror Gårdelöf skrev:Jag håller i princip med Dig om diskussionslistan. Dock är en hake, att exempelvis ägaransvar har varit på tapeten förr - och avförts, eftersom det strider mot fundamenta i svensk lagstiftning. Då blir det en smula störande, att tjänstemän, som avlönas av skattemedel, slösar bort sin tid och skattebetalarnas pengar genom att ta upp det igen! (Kapten Stofils kommentar i en annan tråd om Dilbertzonen är värd att reflektera över!)
Likaså är en klassisk princip i en rättsstat, att medborgarna skall vara lika inför lagen - men inte heller det verkar skaparna av 30-punktslistan ha begripit.

Den dag, då Trafikverket tar seriöst på vägbeläggningar och -lagningar, kommer jag att betrakta nollvisionen som en aning mindre utopisk - men inte dessförinnan.

SMC:s namninsamling - och tonläget i MC-Folket - har faktiskt fått mig att allvarligt fundera på att gå ur organisationen. Jag gillar inte klåparaktigt beteende i ledningen. Men den kanske nyktrar till?
Som engelsmännen säger: "I give them the benefit of the doubt" - den här gången.


Jag håller med dig om allt detta, och även jag överväger att lämna SMC i det här läget, men de kanske skall få en chans till....

Nu avverkar jag mina flesta mil utomlands, både med bil och mc, men faktum är att jag ser *alltför* många självmordspiloter på mc, som verkar bara tigga om att bli ihjälkörda, och det går knappast ett år utan att man ser en färsk mc-olycka. Så även i år, vi kom strax före blåljustaxin men efter polis och brandkår. Det kanske är *något* bättre i Sverige, men jag tror inte att skillnaden är så rasande stor...

Jag förvånas inte en enda sekund över att myndigheterna spånar om okonventionella lösningar för att få stopp på dessa busar, men det självklara - fler trafikpoliser på vägarna - verkar de ha missat?
Senast redigerad av Marie 2015-10-17/23:05, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Mimmi » 2015-10-17/23:02

Hej!

Saxat ur BT 14/10: >>År 1981 fanns ungefär 2,6 miljoner bilar i trafik. Då fanns det ungefär 1 500 trafikpoliser. I dagsläget rullar 3,6 miljoner bilar på våra vägar. Samtidigt har antalet trafikpoliser minskat till strax över 400. I takt med att antalet bilar växer blir alltså antalet trafikpoliser färre. Det är en oroande utveckling.<<
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-18/01:45

Marie skrev:. Jag förvånas inte en enda sekund över att myndigheterna spånar om okonventionella lösningar för att få stopp på dessa busar, men det självklara - fler trafikpoliser på vägarna - verkar de ha missat?

Däri är vi eniga - men att än en gång ta upp idéer, som redan tidigare avförts med rätt tunga skäl, verkar vara tid och pengar i sjön.
Fler trafikpoliser blir dyyyyyrt för samhället, medan diverse andra påhitt - som de i listan - mest gör livet surt för hojåkarna. Samtidigt åker likheten inför lagen ut genom fönstret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Hampe » 2015-10-18/16:17

Izvor skrev:God kväll

Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man har lagt för mycket krut bara för att en diskussions lista har kommit ut. Jag jämför med mig själv och mitt jobb. När man ska diskutera i grupp så tycker jag att det är ok att man lägger fram olika förslag, idéer som man eg. vet inte är genomförbara rent ut av idiotiska förslag. Men vid diskussion som efterföljer så bör idéer, förståelse, praktiska lösningar komma fram.

Det här var väl bara en diskussionslista inte en slutsats efter mötet, har jag fel?
<snip>


Denna listan har kommit fram vid SMCs sittningar med Trafikverket totalt tre gånger.
Första gången för ungefär 5 år sedan. Samtliga gånger avfärdad av SMC som varande orealistisk och därför improduktiv.

Efter första tillfället styrde SMC in diskussionen på problematiken med förare som förolyckas eller skadas svårt utan att ha behörighet för det fordon de framför, drog/alkoholonykterhet och världsfrånvänd framfart - allt det som senare samlades under benämningen "Extremt beteeende".

'Bra' sade Trafikverket, 'då jobbar vi längs det spåret, så får vi se vad det ger.'
'Mmm...' sade SMC; '...och den där listan, den förutsätter vi att den glöms bort...?'

'Japp, den glömmer vi. Den är för övrigt hemlig. Inget får komma ut av vad som avhandlats på denna lista'

'Det förstår vi' sade SMC. 'Det vore kanske pinsamt för somliga om den började cirkuleras i media, sociala nätverk och så...'


Problemet är att sedan den dagen har ingenting gjorts från myndigheterna för att komma till rätta med problematiken kring "Extremt beteende".
Nada nix niente.

Någon fomme hos polisen gick i denna vevan ut med ett ytterst konfrontativt uttalande i media om att dom skulle sitta och spana på ställen där motorcyklister tar av sig hjälmarna för att få bilder på ansikten, nummerskyltar och gud vet hur dumt det uttrycktes där och då - men inget hände.

SMC tog en hård fight med de förare som tyckte att man skall få köra som man ville, när man ville - och som ansåg att speciellt körkort för motorcykel bara är löjligt - när man nu redan kan köra.
Så lät det, och det ligger inte så himla långt bort i tiden. Det är lätt att glömma...

Men, som sagt: "Extremt beteende"-debatten initierades av SMC, men följdes tyvärr inte upp på något sätt av myndigheterna. SMC pekade på det vansinniga i att uppemot en tredjedel av de som förolyckas inte har behörighet för sitt fordon, och när man lägger till de som är höga som hus, och packade dessutom så skenar siffran ändå mer.

Ingen respons.

Nästa möte i samarbetsgruppen ledde till att samma bisarra lista kommer upp på bordet igen!
Alltså den hemliga, döda och begravda listan.

Efter absolut noll gensvar på arbetet kring "Extremt beteende" så har Trafikverket mage att spela ut ett kort man redan kommit överens om att ta bort ur leken. Denna flumlista är Trafikverkets hela och enda bidrag till trafiksäkerhetsarbetet för motorcyklar.

Mer än en tredjedel av de som dödas eller skadas allvarligt på en motorcykel har inte på hojen att göra!
Hastighet? Vad tusan har hastighet med detta att göra? 1 km/h är på tok för snabbt för denna kategori olycksfåglar; DOM SKULLE INTE VARIT PÅ EN MC ÖVERHUVUDTAGET!

Kan det ha varit 2012-2013 som detta mötet hölls? Jag vet inte utfallet av mötet - eftersom inga officiella protokoll förs, och jag har inte heller kunnat läsa mig till något bestämt mellan raderna.
Men, jag tror mig veta att det var då som debatten kring slarvigt genomförda beläggningsarbeten eskalerade, med friktionsmätningar initierade av SMC, debatt om grus på vägar och om vägräcken som är direkt olämpliga för oss oskyddade trafikanter.

Kan det vara så att SMC där och då riktade fokus på Trafikverkets tillkortakommanden vad gäller trafiksäkerhetsarbetet för oskyddade trafikanter...? Det är i vart fall vad jag skulle gjort... :twisted:
Oh, by the way - listan bordlades ännu en gång. Det fanns liksom inget där man i praktiken kunde arbeta kring eller komma någon vart med.
Men den var fortfarande hemlig...

Vid årets möte kommer samma idiotlista fram igen.
Denna 30-punktslista är det enda som Trafikverket förmått prestera under 5 års tid när det gäller utökad säkerhet för oss motorcyklister - en av de grupper oskyddade trafikanter som lämnas utanför med den inriktning trafiksäkerhetsarbetet har givits.

Scrolla gärna upp igen och läs igenom listan igen.
Vad känns realistiskt? Vad kan genomföras på kort eller medellång sikt? Vilka av dessa åtgärder kan tänkas ge några resultat...?

SMC har pinpointat problem som ligger utanför den sfär vi själv kan påverka, SMC forskar själv, inhämtar andras forskningsresultat, paketerar och levererar allt det som behövs för att sätta igång ett arbete som kan minska antalet dödade... ...personer på motorcykel. Varsågod!
Så kommer denna förbannade idiotlista fram igen.
Som jag fattar det var det faktiskt någon på Trafikverket själva som slutligen läckte ut listan för att dom själva tyckte att uppförandet till slut blev rent pinsamt.

SMC arbetar målmedvetet och verklighetsförankrat för ökad säkerhet för oss motorcyklister.
Allt medan Trafikverket står som en tjurig unge och skriker - han vill ju ha den uppblåsta Kexchokladluftmadrassen som hänger i taket: det är ju den allra största gottebiten i hela butiken...

Så sjukt är det. Det är sannerligen uppochnerpåvända världen just nu.
När en nationalstat hamnar i konflikt med en gerillaorganisation eller befrielsefront så brukar man ibland tala om "asymmetrisk krigföring".

Precis så är det just nu mellan oss motorcyklister och Trafikverket.
Fast tvärt om då.
SMC står för det målmedvetna, verklighetsförankrade, genomförbara och resultatinriktade.
Trafikverket - i totalt fritt fall internt, motsvarar de irreguljära trupperna som ingen har styr på, ingen kan förutse och ingen vill hamna i skottlinjen för. Vän eller fiende...

Hur mycket "intern diskussionslista" är det fråga om egentligen?
Trafikverket har precis nu uppdragit att återigen utreda hur man skall bära sig åt för att specifikt sätta fast motorcyklister i ATK-systemet. Igen. Ånyo. Encore.
"Uppdragit" = Tid + pengar. ...vilket i klartext betyder förlorade liv, jämfört med att använda resurserna på ett bättre sätt.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-fraga-till-ministern/


Bort med det personliga ansvaret för ett fordons framförande, och in med ett "ägaransvar" istället.
Låter det vettigt? Någon...?

Det skiljer ungefär 10 procentenheter mellan motorcyklisters hastighetsefterlevnad jämfört med bilisters.
Skall verkligen så mycket sience fiction-resurser läggas på att få bilister och motorcyklister att bli lika dåliga kålsupare?

...när 30 % av dem som dör på hoj inte ens har körkort?!



Hampe


F'låt - got carried away.
Hoppas ni orkade läsa.

N.B! Det finns fnuttar ovan. Vänligen notera att det är apostroftecken, inte citationstecken.
Det är alltså inte några ordagrant återgivna citat i samtalen ovan mellan Trafikverket och SMC.
...å hur skulle det kunna vara det? Dom var ju hemliga. :mrgreen:
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Hampe » 2015-10-18/16:53

Mimmi skrev:Hej!

Saxat ur BT 14/10: >>År 1981 fanns ungefär 2,6 miljoner bilar i trafik. Då fanns det ungefär 1 500 trafikpoliser. I dagsläget rullar 3,6 miljoner bilar på våra vägar. Samtidigt har antalet trafikpoliser minskat till strax över 400. I takt med att antalet bilar växer blir alltså antalet trafikpoliser färre. Det är en oroande utveckling.<<




Bror Gårdelöf skrev:
Marie skrev:. Jag förvånas inte en enda sekund över att myndigheterna spånar om okonventionella lösningar för att få stopp på dessa busar, men det självklara - fler trafikpoliser på vägarna - verkar de ha missat?

Däri är vi eniga - men att än en gång ta upp idéer, som redan tidigare avförts med rätt tunga skäl, verkar vara tid och pengar i sjön.
Fler trafikpoliser blir dyyyyyrt för samhället, medan diverse andra påhitt - som de i listan - mest gör livet surt för hojåkarna. Samtidigt åker likheten inför lagen ut genom fönstret.



Utvecklingen är logisk.

...om man rent hypotetiskt låtsas att ett litet antal hastighetstalibaner lyckats dupera politiker till att tro att dom kan spara pengar genom att dra undan trafikpoliserna och ersätta dem med hastighetskameror.
"Dom gör samma jobb. Fast bättre och billigare"

Sedan tar man till Orwellskt nyspråk och döper om plåtskåpen från "hastighetkameror" till "trafiksäkerhetskameror".
Jo, tjäna!

Någon gång emellanåt så görs det faktiskt riktiga kontroller ute på våra vägar.
Tyvärr av elefantiasisformat där AALLLL trafik stannas och kontrolleras.
"Tyvärr" därför att man inte alltid förmår svälja allt man stannar, det uppstår förseningar och köer - och irritation. Istället för att få trafikanterna med sig på det man vill åstadkomma så blir det gnäll och irriterad stämning.

Men vilket resultat man uppnår!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hal ... -utdelning



• 360 fordon kontrollerade

• 48 fordon kontrollerades grundligare

• 360 alkoholutandningsprov

• 1 rattfylleri

• 3 drograttfylleri

• 9 narkotikabrott eget bruk

• 3 narkotikabrott innehav

• 3 beslag, mindre mängder cannabis och amfetamin

• 3 olovlig körning

• 1 brukande av falsk urkund.

• 4 omhändertagna körkort

• 16 ordningsbot för körförbud, oskattade fordon mm.

• 13 ordningsbot för överlast varav 8 för överlast av alkohol.

• 7 flygande inspektioner



360 stopp / 360 blås.
Läs listan och häpna över vad som rör sig på våra vägar en vanlig torsdagskväll.

Fundera sedan på vilken av dessa överträdelser som skulle kunna upptäckas av övervakningsögat hos en fartkamera.

...och fundera sedan över hur en grundlagsändring med påföljande frånsteg från personligt ansvar för hastighetsöverträdelser skulle förbättra situationen ute på våra vägar?


För en som lagt 10-tusentals mil på Sveriges vägar under Länstrafikgruppens fögderi låter det på en och samma gång både helt sjukt, och samtidigt fullständigt logiskt:
Jag vill se fler poliser ute i trafiken.
Riktiga, pålästa och engagerade poliser som är inriktade på just trafikfrågor och som har ett genuint stöd uppifrån sin polisledning.

Fram med bävernylonsoverallerna igen!




Hampe
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Marie » 2015-10-18/17:20

Hampe skrev:.................
Läs listan och häpna över vad som rör sig på våra vägar en vanlig torsdagskväll.

Fundera sedan på vilken av dessa överträdelser som skulle kunna upptäckas av övervakningsögat hos en fartkamera.

...och fundera sedan över hur en grundlagsändring med påföljande frånsteg från personligt ansvar för hastighetsöverträdelser skulle förbättra situationen ute på våra vägar?


För en som lagt 10-tusentals mil på Sveriges vägar under Länstrafikgruppens fögderi låter det på en och samma gång både helt sjukt, och samtidigt fullständigt logiskt:
Jag vill se fler poliser ute i trafiken.
Riktiga, pålästa och engagerade poliser som är inriktade på just trafikfrågor och som har ett genuint stöd uppifrån sin polisledning.

Fram med bävernylonsoverallerna igen!


Idag när vi körde hem från kyrkan hamnade vi bakom ett "kul" ekipage från Varberg N till Veddige...

En vanlig normalstor personbil med......


..... en bautastor daycruiser på en vanlig upptagningskärra - definitivt ingen riktig båttrailer. Utan någon som helst belysning - varken körriktningsvisare eller bak- och bromsljus och definitivt ofjädrad och obromsad. Fjädrade gjorde det ändå genom att axeln flexade vilt liksom luftgummihjulen...


.... eftersom ekipaget framfördes i drygt 80 km/h GPS-fart!!!!

Hade månne idioten i fråga tagit risken av ett antal månader utan körkort och tusentals kronor i böter om:

* Det hade funnits en realistisk risk att möta en polisbil?

* Polisen hade arbetat så att det hade upplevts som en realistisk risk att polisen dessutom skulle vända, slå på blåljuset och stoppa ekipaget i stället för att bara cruisa vidare med kaffemuggen i handen... ?


Jag bara undrar....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-18/19:19

Skicka den iakttagelsen till SMC:s ledning - att ha med i vidare argumentation om väsentliga åtgärder!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Marie » 2015-10-18/21:39

Lite mera specifik fakta: Händelsen utspelade sig alltså på Rv41 mellan trafikplats Varberg N och södra cirkulationsplatsen i Veddige. Tidpunkt: 2015-10-18 cirka kl 13.10-13.20. Händelsen var sådan att en "trafiksäkerhetskamera" inte gjort minsta nytta, om det hade funnits en sådan på aktuell sträcka (vilket det inte gör).

Fakta är att jag under tre år kört Rv41 Kinna-Varberg t.o.r. varannan söndag okt-maj söderut mellan 10.00 och 10.45 samt norrut ungefär mellan 13 och 14, och under den tiden sett en polisbil TVÅ gånger (blev omkörd i vintras i Björketorp av en polisbil under utryckning pga familjedrama i Horred, och jag såg en som dirigerade trafiken efter att en husbil halkat av vägen i snöstorm strax norr om Derome tidigt 2014 - alltså utkommenderade poliser med specifikt uppdrag, inte trafikövervakning i något av fallen)

Är det någon som har en lämplig mailadress till smc för detta?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-18/22:14

stefan.dangardt@svmc.se (ordförande). jesper.christensen@svmc.se (generalsekreterare).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Izvor » 2015-10-19/20:32

Hej Hampe

Jag orkade läsa.. Förstår nog mer nu varför man reagerar som som man gör från SMC:s sida.

Tack
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-19/21:21

Men reaktionen kunde ha fått en annan och betydligt mer stringent form.

"År X diskuterades dessa ämnen - och avfördes från agendan av följande skäl.

Y månader senare tog Trafikverket ånyo upp diskussionen - med ämnen, som vi kommit överens om att avföra från agendan vid förra tillfället. Ämnena avfördes ånyo - av samma skäl.

Z månader senare togs än en gång de ämnen upp, som alltså avförts från agendan två gånger tidigare!
Mot denna bakgrund kan SMC inte låta bli att ställa frågan: Lider Trafikverkets tjänstemän av minnesförlust, eller vad är skälet till deras agerande?"

En given följdfråga till Trafikverkets generaldirektör är, varför hon tillåter, att hennes tjänstemän öder bort skattemedel på detta vis! Inkomna skrivelser till statliga myndigheter skall diarieföras, och ställda frågor skall besvaras. Det vore rätt intressant att läsa GD:s svar på den frågan.

Ungefär så skulle man kunna ha jobbat - och tagit upp med ansvarig minister. Det skulle ha vägt rätt tungt.
Att i stället går ut och bildligt talat skrika våldtäkt, imponerar inte.

Sammanfattningsvis är jag överens med SMC:s ledning i sak. Konstigt vore det annars! Däremot är jag definitivt inte överens med dem, vad gäller form och/eller metoder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Hampe » 2015-10-20/18:37

Bror Gårdelöf skrev:Sammanfattningsvis är jag överens med SMC:s ledning i sak. Konstigt vore det annars! Däremot är jag definitivt inte överens med dem, vad gäller form och/eller metoder.


Ja, men då är vi ju överens då... :mrgreen:

Det är nya tider nu. Saker och ting skall förenklas och paketeras för att streamlajnas in i ett Facebookformat där det liksom mest bara blir rubriker och mööjligen lite ingress kvar.

Jag kan förstå viljan att nå ut med budskapet, och jag ser vad man vill uppnå med trumpetandet.
Även jag saknar fördjupningen, den borde kunna ligga på SMCs hemsida eller kanske på SMCs forum, men tyvärr inte.

...sedan kan man inte blunda för att SMC möjligen band upp minst en arm på sin egen rygg när man satte sig ner för att tala med Trafikverket. Vad finns det att förklara fördjupat om man lovat att något skall vara hemligt...?

SMC som organisation är extremt inriktade på resultat. Man är också påfallande framgångsrik i sitt arbete att jämna ut marken för oss motorcyklister. Ingen motororganisation har lyckats skapa samma gensvar bland politiker och beslutsfattare. Vägen till framgång går via samtal - inget snack om det.
Självklart trodde man att dessa sittningar med Trafikverket skulle ge resultat.
En hackande LP-skiva som år efter år inte förmådde ta sig vidare - eller ens ta tag i sina egna interna problem däremot, det är dock bara att spilla tid på något som aldrig kan leda framåt.


Kanske dags att presentera mig...?
Jag låter som värsta SMC-megafonen, men jag är bara en enkel medlem.
Ni här inne är märkbart ofta angivna med både för och efternamn som signatur, och träffar även ofta varandra på olika arrangemang. Trevligt!
Jag kallas Hampe av mina vänner - och andra med. Jag har åsikter om det mesta, och kan självklart inte bara ha vänner. I omgångar har jag debatterat det som kallas 'sverigemodellen', och av den anledningen höll jag länge hårt i mitt internetnick, men jag är sannerligen ingen hemlig person.
Jag kör en BMW K1100 SE, bland många andra hojar, och är aktiv inom IBA Sverige.
...som ju är en SMC-ansluten förening.

SMC-engagemanget är dock lika gammalt som mitt hojkort, och ta mig tusan om jag inte var länsredaktör under några år på åttiotalet...?

Nå, det jag vill ha sagt är att det är få som inser hur litet SMC egentligen är!
Bror, du lämnade 2 emailadresser till Marie att jobba vidare med.
Där har vi 50% av styrkan som arbetar med det politiska, påverkande arbetet och med kommunikation!
Det finns typ två till; Petra och Maria - but that's it!
OH ja! Det finns fler som arbetar i Borlänge och annorstädes - men det är med resor, utbildning, administration och annat nödvändigt som krävs för att hålla skutan seglande.

Allt det tunga politiska och påverkande arbetet SMC utför råddas av en påfallande liten och hårt arbetande grupp.

Jag vet, för jag brukar försöka snika mig in runt om i landet på olika arrangemang för att lyssna och lära.
För snart två år sedan var jag med på Transportforum i Linköping och lyssnade på SMCs presentation.
Läs mitt referat om ni har lust:
http://forum.svmc.se/showthread.php?8870-Besöka-transportforum&p=116567&viewfull=1#post116567

Tidigare i oktober detta året var jag med på Elmia / Nordic Road och lyssnade på föredrag kring vägräcken och motorcyklister, och jag har ta mig tusan inte hämtat mig riktigt ännu.
Det var Maria Nordqvist jag hakade på, och hennes arbete imponerar stort på mig.
Hon utsätts för hårda angrepp - riktigt obehagliga påhopp från delar av stålvajerindustrin, det är god dag yxskaft-svar från Trafikverket och det är dämpade, viskande stöttningar från branschföreträdare som kastar en blick över axeln innan dom smyger fram och säger "om inte ni jobbade som ni gör så hade ingenting hänt alls".

Vad är SMC?

Det är vi själva. Det är summan av 70.000 medlemmar, och det är enskilda personers engagemang.
I ett föreningssverige som generellt sedan decennier håller på att dö sotdöden, där "ideellt arbete" närmar sig skällsordstatus och där medlemmar i olika klubbar och föreningar kan köpa sig fria från engagemang och arbetsdagar genom att slanta upp några hundra spänn extra så är ändå SMC ett slags lysande undantag.
Eller, "SMC" - det är inte per definition SMCs förtjänst att föreningsandan fortfarande lever i våra kretsar, det handlar mer om att vi motorcyklister har en gemenskap och delar ett arv som många andra saknar.
Ett arv av snart 50 års kamp mot myndigheter...

Men, det räcker inte.
Som jag ser det ligger det alldeles för tung börda på kansliet i Borlänge, och vi ser alldeles för lite engagemang inom länsorganisationerna.
..med några lysande undantag, så klart!

Vad som skulle behövas vore ett mycket bredare gräsrotsengagemang - en brinnande vilja att slåss för motorcykelns fortlevnad.
I sann perestrojkaanda förenklades en gång namnet "Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation" till förmån för konstruktionen "Sveriges MotorCyklister".

Tappade vi något då? Lite DDR-doft, kanske - men möjligen sakteliga även förståelsen att man måste arbeta från så många olika håll för att nå resultat när man är utsatt på det vis vi motorcyklister är.

Fler måste engagera sig - det håller inte att sitta och recensera det som görs i Borlänge när inget händer ute i distrikten, när så få är delaktiga i breddarbetet, när så få är insatta i det som håller på att ske.

Och, nej - jag säger inte att man skall tiga i församlingen och låta "dom som kan" bestämma-
Tvärt om egentligen - ju fler som ljuder upp sin stämma desto bättre är det!
Men, gör man det innan så vet SMC centralt varthän medlemmar vill att man skall gå.
Gör man det efteråt så blir det lite... ...fattigt?

Jag har hört fler som tycker att den nuvarande kampanjen innehåller ett mått av overkill.
Själv tycker jag inte det, och mitt bidrag till SMCs arbete är att försöka förklara det lilla som jag vet kring vad som kan tänkas ligga bakom - och framförallt: vad som kan tänkas ligga framför oss!

Själv har jag 40 år i sadeln nästa år - med körkort, och jag var faktiskt engagerad redan som mopedist mot både Rapport 13 och ett samtida (nu bortglömt) förslag till trafikförsäkringsreform som i praktiken försökte döda all motorsport i Sverige - men jag har aldrig känt mig så hotad som motorcyklist som jag gör nu!

Det kommer att krävas mycket mer av var och en av oss än att bara betala medlemsavgift till SMC och räkna med att en handfull eldsjälar löser våra problem.



Hampe
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-20/19:30

Hampe skrev: 1. Ja, men då är vi ju överens då... :mrgreen:

2...sedan kan man inte blunda för att SMC möjligen band upp minst en arm på sin egen rygg när man satte sig ner för att tala med Trafikverket. Vad finns det att förklara fördjupat om man lovat att något skall vara hemligt...?

3. Självklart trodde man att dessa sittningar med Trafikverket skulle ge resultat.
En hackande LP-skiva ...

4. Bror, du lämnade 2 emailadresser till Marie att jobba vidare med.
Där har vi 50% av styrkan ...
OH ja! Det finns fler som arbetar i Borlänge och annorstädes - men det är med resor, utbildning, administration och annat nödvändigt som krävs för att hålla skutan seglande.

5. Vad är SMC?
Det är vi själva. Det är summan av 70.000 medlemmar ...

6. Jag har hört fler som tycker att den nuvarande kampanjen innehåller ett mått av overkill.
Själv tycker jag inte det ...

Som Du ser, har jag tagit mig friheten att sätta siffror i och redigera Ditt fylliga inlägg.

Ad 1: Utmärkt! Jag har aldrig trott något annat!

Ad 2: Instämmer! Blotta tanken på att dryfta hemligheter - som förutsätts förbli hemligheter! - med ett statligt verk faller på sin egen orimlighet - för såväl verket som organisationen ifråga! Båda parter borde hålla sig för goda för sådant - och SMC:s representanter har sina medlemmars uppdrag att vara öppna med, vad de diskuterar!

Ad 3: Kan man bevisa detta, är det ett utmärkt sätta att offentligt hänga ut en dysfunktionell byråkrati. Konsekvensen borde bli, att GD får sparken, och verket får direktiv om att arbeta med väsentligheter. Hade SMC öppet påvisat en massa dumheter för ansvariga ministrar, skulle dessa rimligen ha behövt agera.

Ad 4: Naturligtvis. SMC skall representeras av ordföranden och/eller generalsekreteraren. I den mån dessa vill delegera uppgifter, så OK - men börjar en massa andra personer officiellt representera SMC, blir det snart gröt av alltihop!

Ad 5: Precis! Därav min kritik mot uppropet. SMC är redan där! Omvägen via namninsamling är kontraproduktiv och slöseri med såväl tid som resurser!

Ad 6: Se Ad 5.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-21/19:43

Senaste MC-Folket damp ner i brevlådan idag - naturligtvis med 30-punktslistan och uppropet mot den som ett centralt tema. Om det har jag skrivit tidigare och tar därför inte upp det här.

SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen påtalar än en gång det orimliga i ägaransvaret - att ägaren skall kunna straffas, för att någon annan kör hens stulna hoj.
Å ena sidan gäller det förstås enbart, ifall man själv inte anmält hojen som stulen.
Å andra sidan kan motorcyklar stå parkerade - i bostadsrättsföreningars garage etc etc - i veckor, utan att ägaren tar sig en sväng. Att då upptäcka, att hojen stulits, kan alltså ta många dagar.

Gissningsvis är det en bidragande orsak till, att ägaransvaret hittills avförts från lagstiftarens agenda. En grundläggande princip i en rättsstat är, att man är oskyldig, tills motsatsen bevisats - och att fällande dom skall grundas på principen "skyldig bortom rimligt tvivel", eller hur nu formuleringen lyder.

Har ägaren trott, att cykeln stått i garaget de senaste veckorna, medan så inte varit fallet, blir det rimligen svårt att påvisa skuld "bortom rimligt tvivel".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-10-21/20:59

Strikt ägaransvar är - förutom att det strider mot svensk grundlag - en orimlighet ur betydligt fler aspekter.
Exempelvis står jag för egen del som ägare även till de två hojar som oftast körs av min hustru.
Fastnar hon i en fartkamera finns två möjligheter; antingen straffas jag, med böter och kanske med körkortsingripande, eller så tvingas jag ange henne - något som även det strider mot svenska rättsprinciper (man kan aldrig tvingas vittna mot en närstående).
Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... rafikbrott
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-21/21:04

Gunnar Elmgren skrev: Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.

Man kan fundera en stund på, när Trafikverkets tjänstemän kommer att inse det. Hittills verkar så inte vara fallet.
Jag tror mig någonstans ha läst, att Albert Einstein definierade galenskap som att gång på gång göra samma sak och förvänta sig olika resultat. Måhända har nämnda tjänstemän missat den definitionen?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Lasse Thorslund » 2015-10-22/12:47

Hej
Det är lite skillnad på tvåhjulingar och våra fyrbenta vänner.
Vad gäller de senare råder strikt hundägaransvar så vem vet
det kanske går att i något befintligt eller nyskapat lagrum
finna möjlighet till förändring vad gäller villkor och ansvar
för annat än hundar
Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-10-22/13:24

"Ingenting är omöjligt", och djävulen sägs ju vara jurist, men har Lagrådet redan gjort tummen ner två gånger, verkar det långsökt.

En påtaglig skillnad mellan fordon och hundar är, att de senare är bokstavligt talat självgående. Ansvaret för detta självgående vilar då på ägaren.
Fordon går - än så länge - som regel ingenstans alls utan förare. Därmed är föraren rimligen ansvarig för framförandet.

En kuriositet med detta är förstås, att självkörande bilar kan vara en helt genomförd idé inom en rätt nära framtid. Förmodligen skulle en situation, där alla fordon i hela landet kördes av datorer - med väl utbyggda sensorsystem - resultera i betydligt färre olyckor än idag. Men den dagen en olycka faktiskt inträffar, uppstår en intressant diskussion om, vem som bär ansvaret! Bilens ägare har ju köpt en produkt, som skall köra själv på ett trafiksäkert sätt.
Nå - det får lagstiftaren reda ut, när det blir aktuellt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Trafikverket har nya förslag angående motorcyklister

Inläggav Hampe » 2015-10-22/17:48

Bror Gårdelöf skrev:Som Du ser, har jag tagit mig friheten att sätta siffror i och redigera Ditt fylliga inlägg.


Kalas! Se så mycket effektivare budskapet går fram när man redigerar lite och skär bort kringsnacket. :mrgreen:



Gunnar Elmgren skrev:Strikt ägaransvar är - förutom att det strider mot svensk grundlag - en orimlighet ur betydligt fler aspekter.
Exempelvis står jag för egen del som ägare även till de två hojar som oftast körs av min hustru.
Fastnar hon i en fartkamera finns två möjligheter; antingen straffas jag, med böter och kanske med körkortsingripande, eller så tvingas jag ange henne - något som även det strider mot svenska rättsprinciper (man kan aldrig tvingas vittna mot en närstående).
Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.
http://www.regeringen.se/contentassets/ ... rafikbrott


Ja, man har avfärdat det av en massa olika anledningar. Ett är detta med att det strider mot svensk rättstradition där man vill att den som begår ett brott också skall kunna straffas för det. Men när man gräver lite djupare i saken så börjar implikationerna rada upp sig på led...



Bror Gårdelöf skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Lagrådet har avfärdat ägaransvar som ogenomförbart vid minst två tillfällen, och lär göra det igen.

Man kan fundera en stund på, när Trafikverkets tjänstemän kommer att inse det. Hittills verkar så inte vara fallet.


Nej sannerligen! Hittills har vi endast sett politiker presentera halvtänkta motioner i ämnet - men när nu Trafikverket satt av en hel miljooon :o :shock: :o för att utreda hur man skall sätta dit motorcyklar specifikt, så hoppas jag att man tar följande i beräkning:

Ägaransvar, ägaransvar, ägaransvar - det är mantrat just nu.
Vad heter motsatsen...?
Mmmm just det - föraransvar.

Hur tänker dom som vill flytta ansvaret för ett fordons framförande från föraren till ägaren...?
Är det mindre föraransvar vi behöver i trafiken? Som motorcyklist, alltid i riskzonen för att betala det yttersta priset för egen försumlighet - eller andras, så skriker alla system att det är fel att flytta anvar från förare till ägare.
...eller är "ägaransvar" bara ett sätt att dra in cash till statskassan?

Vad krävs mer för att dra igenom en grundlagsändring, där ägaransvar för hastighetsöverträdelse blir möjligt?
Ja, för det första så måste man avkriminalisera brottet "hastighetsöverträdelse".
Oh yes! Fortkörning är idag kriminellt, och fängelse finns med i straffskalan för särskilt grava överträdelser,
Smaka på det: "avkriminalisera".
Det som idag är böter blir istället en "kontrollavgift" som skall betalas - precis som när man en gång avkriminaliserade parkingsböter.
Är det en banalisering av hastighetsöverträdelser man är ute efter? Verkligen?

Nästa pilsner är frågan om körkortsingripande. Idag finns det ett tak för hur fort man kan köra innan böter blir till körkortsingripande för en kortare eller längre period.
Hur blir det med det efter en avkriminalisering med "kontrollavgift" istället för brott och påföljd?
Risken att åka fast ute på vägen och bli av med körkortet / praxis i körkortsfrågor är det som håller ner många fortkörare att inte piska upp farten med mer än 30 km/h över gällande begränsning.
Efter en avkriminalisering så blir det i praktiken fritt fram att köra så fort man tycker sig ha råd med för tillfället. Körkort kan inte återkallas baserat på hur mycket kontrollavgifter man samlat på sig...

Hur blir det med likhet inför lagen? Att en dagisfröken och en säljare spelar i olika ligor inkomstmässigt vet vi alla - och att en och samma bötessumma slår olika hårt mot bägge två är en gammal orättvisa.
Men båda två har varit medvetna om risken att förlora körkortet vid hastigheter som överstiger hastighetsbegränsningen med mer än 30 km/h - och troligen slår en körkortsindragning hårdare mot säljaren än mot dagisfröken. Där finns faktiskt en svårfångad men påtaglig rättvisa i dagens system för den som tänker till, och framför allt håller den nere eventuella hastighetsöverträdelser på en rimlig nivå.
Skall det handla om kontrollavgift i fortsättningen så finns risken att dagisfröken saktar in för att kontrollavgifterna svider för mycket, medans säljaren ser att han kan tjäna pengar på att klämma in fler besök under dagen nu när körkortet ligger säkert i fickan. Han har råd att betala, det kanske rent av är så att det lönar sig ekonomiskt att ta några kontrollavgifter då och då...
Större hastighetsspridning på våra vägar skulle kunna bli konsekvensen av ett ägaransvar.
Gynnar det trafiksäkerheten?

Och hur blir det med likhet inför lagen när någon skriver bilen på en målvakt?
Man kan inte lugga en flintskallig.


Nej, jag som motorcyklist tycker att ägaransvar är en riktigt dålig idé.
...och det handlar inte om att jag vill ha någon fri lejd förbi stolpar i skogen.
Jag tror att det är en riktigt dålig idé för oss oskyddade trafikanter att ta bort föraransvar och att avkriminalisera fortkörning.
Det borde de flesta inse som förmår se saker från mer än ett håll.

1 miljon ur Trafikverkets budget för att pricka motorcyklister...



Nu hörni, nu får ni klara er själva ett tag!
Jag behöver frisk luft, och få lite nya intryck - jag drar på MC-träff!

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id ... 64b3225f7e

Det gäller att göra det mesta av säsongen, och köra så mycket det går medans det går.
Kommer ni ihåg dekalen med texten "Gör det idag, i morgon kan det vara förbjudet"?
Tyvärr alltid lika aktuell när det gäller motorcyklismen.



Hampe
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst