av Bror Gårdelöf » 2017-10-31/18:14
Men om vi tar det helt seriöst: Det är onekligen imponerande rent tekniskt, att man fått till självkörande hojar - men hur många vill ha en sådan? Beroende på sinnelag kan man åka bil eller köra bil - men jag vågar påstå, att den absoluta majoriteten av oss, som kör motorcykel just vill köra den (även om vi ofta använder uttrycket "åka"). Jag tror, att majoriteten av oss vill uppleva det rent fysiska samspelet människa-maskin - på samma sätt som ridfolket tycker om samspelet människa-häst, och seglarna gillar samspelet människa-båt-vind-sjö. I samtliga fall handlar det om, att människan försöker behärska befintliga förutsättningar på ett bra sätt. (Ett dåligt sätt leder nog snart till vurpa/fall från hästryggen/grundstötning eller haveri av annan orsak.)
I ingetdera fallet finns något egentligt förnuft (bil/buss/tåg respektive motorbåt är förnuftigare sätt att ta sig fram (tätort undantagen, när vädret är OK), om det skall ske av nyttoskäl), utan vi sysslar med detta, för att vi gillar det.
Tar man bort samspelet människa-maskin - vad finns då kvar? En viss - förmodligen inte så liten - fascination över, vad maskinen klarar av, men när man vant sig vid den, konstaterar man rimligen, att man är överflödig!
Självkörande bilar är en annan sak, för där kan man tänka sig, att "föraren" kan ägna sig åt något helt annat - som att jobba vid datorn - medan bilen tar honom/henne till målet (som om vederbörande åker taxi) förmodligen betydligt säkrare, än om han/hon själv kör; i alla fall ända tills något i tekniken skiter till sig. Då kan det nog bli svettigt, ifall man inte upptäcker det i tid, och då uppstår en intressant diskussion om vem, som bär ansvaret, ifall det går illa.
Men inte heller det handlar ju om självkörande hojar, så det kan vi lämna därhän.