En säsong med K1600GT - ekonomi

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav wennborg » 2015-12-29/14:19

Min bästa mc-säsong hittills får i och med juldagstouringen i Stockholm anses vara avslutat. :-)

En helt ny nivå på mc-körningen blev det i och med mitt inköp av en 2011 K1600GT i mars 2015. Också en annan nivå på kostnader... Som iofs kan bero på att jag så noggrant jag kunde har fört bok på alla kostnader.

Jag är ganska säker på att bensinen stämmer till 100%, men inte lika säker på att övrigt inte saknar något, men dom stora grejerna är med i alla fall.

Jag körde (bokfört, det var några mil till) 2 445 mil. Tankade för 19 802 kr. Bensinkostnad på strax över 8 kr/mil.
Lägsta förbrukning var 0,47 l/mil
Högsta förbrukning var 0,69 l/mil
Snittet på året blev 0,59 l/mil

Övriga kostnader:
Försäkring: 4 486 kr
Tillbehör: 13 123 kr
Underhåll: 19 850 kr
Utbildning: 6 500 kr
COF911_K16_xlsx.png
COF911_K16_xlsx.png (117.7 KiB) Visad 12936 gånger

COF911_cirkel.png
COF911_cirkel.png (46.25 KiB) Visad 12936 gånger


Underhåll är service, däck och tvätt t.ex. Utbildning är KNIX och SMC. Försäkring och Underhåll är svårt att göra något åt. Det är förhoppningsvis tillbehören som minskar till nästa säsong... (har det någonsin hänt?)

Totalt har jag lagt 63 761 kr för att få köra och äga en K1600GT.
Mycket pengar? Ja.
Glädjen att köra en K1600? Priceless!
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav enhjuling » 2015-12-29/14:48

Kul att du är nöjd :-)
Jag skulle inte våga räkna ut hur mycket pengar jag lägger på hoj och bilar på det viset....
Kapitalkostnad och värdeminskning har du inte med, är det medvetet?

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Thomas Stadin » 2015-12-29/15:30

En sådan här uträkning kan vara farlig och allvarligt skada ditt mc-ägande om den hamnar i orätta händer!
Då kan det komma att bli svårt att motivera ett "nej" till en ny hallmatta eller nya sovrumsgardiner.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav ivan@p-1.se » 2015-12-29/16:50

Andreas vi unnar dig att ha roligt. Köp mer tillbehör....
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav wennborg » 2015-12-29/16:51

enhjuling skrev:Kul att du är nöjd :-)
Kapitalkostnad och värdeminskning har du inte med, är det medvetet?


Japp, medvetet utlämnat dessa. Det går ju egentligen inte räkna ut förrän hojen säljs. Och ville ha i kassaboken direkta kostnader.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Marie » 2015-12-29/23:36

wennborg skrev:Utbildning: 6 500 kr


Vad är det som är så ytterst speciellt med en K1600 att man behöver slänga ut 6500 kr på utbildning???? :roll:


Värdeminskningen kan man inte fastställa säkert förrän hojen är såld, men den kan uppskattas genom en avskrivningsplan, medan kapitalkostnaden kan du beräkna på öret redan idag. Det är räntekostnaden på de upplånade pengarna, eller den alternativa förräntning du gått miste om genom att binda pengarna i en hoj.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Kovlingen » 2015-12-30/00:03

Marie skrev:
wennborg skrev:Utbildning: 6 500 kr

Vad är det som är så ytterst speciellt med en K1600 att man behöver slänga ut 6500 kr på utbildning???? :roll:

Inte så svårt att bli nyfiken över denna summa :shock: Vad ingår i dessa slantar ? ? ?
Eller är det bara "ligga på topp" som det gäller :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav noh » 2015-12-30/00:10

Intressant läsning även om den kanske mer liknar en kassaflödesanalys än en kostnadsanalys.

Rensat för kostnader som kanske skulle konteras på annat konto än driftkostnader för 1600GT samt kostnader som kunde fördelas över livslängden för inköpt vara (avskrivningstänk), så framgår det, med icke önskvärd tydlighet ;), att en 1600GT kostar att äga och köra. Detta sagt utan att värdeminskningen beaktats.

Delar dock uppfattningen att det är värt priset.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav noh » 2015-12-30/00:14

Såg en annan sak som jag vill fråga om.

30.000 km-servicen innebär ventilspelskontroll/-justering ,så kostnaden dra ju iväg. Kollade du på flera ställen innan du valde Lundgrens? Jag fick av någon anledning för mig att du kom rimligt billigt undan.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav wennborg » 2015-12-30/04:22

Utbildning? Ja det är som det står i originalinlägget: KNIX och SMC (storbana).

Ber om ursäkt att jag kanske inte har rätt kontering och terminologi. Nu driver jag dock inte mc:n som rörelse utan den är en ren privat nöjesmaskin. Så min kontering duger för mig.

3 000 mila; tre serviceställen utomlands kontaktades, en svarade, Riga (€ 400). Tre i Sverige också, där Lundgrens var billigast med flera tusenlappar.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-12-30/14:37

Snygg sammanfattning Andreas!
Jag vågar inte... men du har nog lägre milkostnad än jag då du har fler mil att fördela dem på.
Snart MCmässa :-)
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Marie » 2015-12-30/15:08

wennborg skrev:Utbildning? Ja det är som det står i originalinlägget: KNIX och SMC (storbana).


Jo det läste jag, men är det någonting speciellt och obligatoriskt eller har annorlunda kostnad för K1600?
Annars är det ju knappast någonting som i en jämförelse skall påverka milkostnaden för just den modellen... ????

Har man erforderlig körkortsbehörighet är det väl bara att köra?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-12-30/16:20

Kör hårt Wennborg! Jag förstår Ditt resonemang. Det visar vad Du behövde ha i plånboken för att kunna köra på Ditt sätt!
Gissar att många av oss känner igen sig!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Buster » 2015-12-30/17:21

Som smålänning man är så vill man inget veta.
Det man inte vet har man inte ont av.

Låter ju jättedyrt att ha mc!
:o
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Håkan » 2015-12-30/18:27

Buster skrev:Låter ju jättedyrt att ha mc!

Värt varenda krona! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Marie » 2015-12-30/19:02

Buster skrev:Som smålänning man är så vill man inget veta.
Det man inte vet har man inte ont av.

Låter ju jättedyrt att ha mc!
:o


Jag kan bara säga att du INTE skall föra någon bok, om du skulle vara dum nog att köpa en gammal W140. En sprillans ny K16 verkar vara rena västanfläkten i jämförelse...


fast inte lika kul /duckar och springer/ :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Buster » 2015-12-30/19:39

Det finns saker som är roligare än motorcyklar och mc-åkning... men inget är väl egentligen billigare mer tidsenhet när man även tar med parametern skoj...?

Jag har beställt en ny cykel för säsong -16 och även om de vill ha nån krona för den vid leverans så ser jag inte mc-ägandet som en kostnad.


(mina förstabil var för övrigt en W116)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav wennborg » 2015-12-30/19:59

Lars-Erik Holmberg skrev:Kör hårt Wennborg! Jag förstår Ditt resonemang. Det visar vad Du behövde ha i plånboken för att kunna köra på Ditt sätt!
Gissar att många av oss känner igen sig!


Exakt!
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Thomas Stadin » 2015-12-30/21:12

Att åka GS kostar runt 25:-/mil men då räknar jag inte med alla bandagar eftersom de inte är knutna till mc:n.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Max Mad » 2015-12-30/22:14

För min del bryr jag mig inte så mycket om vad det kostar, om jag vill ha något, ja då får jag bara betala, eller låta bli, om man inte har råd....Om sisådär tio år kanske det också blir aktuellt för mig att investera i en ny K1600GTL, tror den börjar bli färdigutvecklad då ;) :mrgreen:. Bettan kommer jag naturligtvis behålla (om hon inte är skrotad då, förstås).

Om så blir fallet, blir det ett kontantköp och sedan får jag väl betala vad det kostar att äga den, svårare än så är det inte för mig. Dessförinnan hade jag dock tänkt att köpa mig en (ny) bil. Och hinna ut på någon (några ?) längre resor, därefter kan det bli aktuellt med en ny hoj som sagt. och vad det sedan kostar, det bekymrar jag mig inte för, det är bara att betala. Eller som Amerikanerna uttrycker saken; If you wanna play, you`ve got to pay.

Svepningen har ju som bekant inga fickor ;), punkt.
Senast redigerad av Max Mad 2015-12-30/22:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Kovlingen » 2015-12-30/22:19

Eller detta från "Baretta theme"
" Dont play the dice if you can't pay the price " .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Max Mad » 2015-12-30/22:35

Kovlingen skrev:Eller detta från "Baretta theme"
" Dont play the dice if you can't pay the price " .
Mycket möjligt, har ingen aning.
Mitt minne av Baretta "theme" är:
"If you can`t do the time, then don`t do the crime", slut OT ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav wennborg » 2015-12-31/11:50

Det är härligt att så många här har en så bra ekonomi att dom kan strunta i vad saker och ting kostar. Själv tillhör jag inte denna grupp, hur gärna jag än vill.

Jag la inga som helst värderingar i vad det kostar, förutom att det var en ny nivå. Det kostar och det är värt för mig - men jag behöver ha koll på vad det kostar.
K1600GT är inte allt. Det finns en 1200C också...
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav wennborg » 2015-12-31/11:58

Angående bandagar och KNIX: Kan hålla med lite grand om att det är tveksamt om jag borde lägga det på K1600. Men - utan K1600 hade jag inte kört på bana.
Huvudsyftet var att bli säkrare på hur jag hanterar 500 kg på bästa sätt genom en kurva.

Jag ser dessa dagar som något av ett tillbehör - något som kostade år ett men som kommer till nytta under flera år. Det kommer självklart bli fler KNIX, för det var så rasande kul. Däremot tveksamt om det blir mer storbana på denna hoj - om jag inte vinner på Triss igen...
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-31/12:35

wennborg skrev: Det kostar och det är värt för mig - men jag behöver ha koll på vad det kostar.

"Det är inte dyrt - men det kostar en hel del pengar."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Max Mad » 2018-04-08/14:32

wennborg skrev:Det är härligt att så många här har en så bra ekonomi att dom kan strunta i vad saker och ting kostar. Själv tillhör jag inte denna grupp, hur gärna jag än vill.
Om du åsyftar mitt inlägg i debatten, kan jag nämna att jag inte är förmögen eller att jag har så bra ekonomi, att jag inte behöver tänka på vad saker kostar, och det var inte det jag heller skrev.

Men att hela tiden och jämt och ständigt gå omkring och tänka på huruvida man har råd eller inte, det blir en belastning i sig. För mig är det skönt att veta att jag har råd att fylla upp tanken mellan varven och bokstavligen bränna lite pengar och kunna göra det, utan att få ångest under en längre period efter det.

Att sticka iväg på hojen under en dag emellanåt är befriande på mer än ett plan. Sedan skrev jag också att i mitt fall blir det till att spara pengar till ett kontantinköp, på så sätt slipper man ångesten över att behöva vara skuldsatt, en känsla jag gärna undviker.

Dessutom handlar det om prioriteringar. Jag är så lyckligt lottad (?) att jag inte har någon annan än mig själv att tänka på, så beroendes på hur angeläget det är, i samma utsträckning blir det att dra åt svångremmen, för att (ekonomiskt) nå uppsatta mål.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: En säsong med K1600GT - ekonomi

Inläggav Leif L » 2019-06-07/22:20

Vad som är dyrt är ju relativt.
Så jag brukar fråga folk vad de tjänar, och då vet jag vad som är mer eller mindre dyrt för dem. T ex i början på veckan frågade jag en kroatisk långtradarchaufför vad han tjänade, och hur mycket han jobbade. Dessutom sade han att han tjänade ungefär tre gånger mer än vad en arbetare i Kroatien tjänar.

Till egentliga saken.
Jag räknar väl egentligen tillbehören till inköpspriset i synnerhet som jag inte har köpt speciellt mycket efteråt (en begagnad Nav 4 på Ebay).
Däremot är personliga utrustningen inte helt gratis, men man behöver kanske inte ca tre uppsättningar av "allt"...

Enligt färddatorn så snittar jag 0,47 L/mil på de senaste ca 6-7000 milen.
En uppsättning däck håller 2000 mil.
Servicejobbet gör jag själv, och t ex olja använder jag Q8 på 20 L dunk. Sedan tillkommer delar.

Sedan har jag ju ingen framstänkskärmsförlängare, men förra året monterade jag en disktrasa från Lidl (10,-?) och det verkar vara perfekt. Det borde jag ha gjort när jag köpte hojen! Nu är ju kylaren lite skadad. Skadorna uppstod när jag skulle "rensa" den. Smutsen satt ju som betong!
Trasan hålls på plats med tillklippt galler från Biltema.

Försöker fundera, men hittills (8500 mil) har jag inte betalat något för något som har gått sönder/skadats förutom ett nytt batteri, och nya bromsbelägg fram och bak. Det som har reparerats har gått på garanti (fästet/armen, dvs hela höger spegel (eller vänster), båda knappsatelliterna, två gånger på vänster sida).

Dock fungerar inte adaptiva xenon halvljuset som det skall, men det godkändes i besiktningen. Däremot sade besiktningsmannen att det var "lite" glapp i framhjulslagringen. Så det blir väl någon hundring att byta två lager plus gummitätningarna.

När jag gör servicejobbet själv, så tror jag att kostnaderna blir ganska lika oberoende vilken modell jag skulle ha. Det som skiljer är värdeminskningen.
Jag betalade ca 210 (215?) kkr för en "fullt" utrustad demohoj, 300 mil, hösten 2011.

Sedan när någonting börjar gå sönder, så tror jag att det kommer att kosta skjortan. Ingenting är "billigt" på en sådan hoj.

Väl det mest fascinerande med hojen är väl den njutning man känner varje gång man sätter sig på den. Den har inte avtagit med åren heller!

Angående KNIX-kurser och liknande, så väljer jag (efter många mil) att det är försiktighet och tillräckligt låg hastighet som gäller. Det är mycket som kan räddas om situationshastigheten är tillräckligt låg. Mao, det gäller att försöka hålla marginaler.
Sedan är det en helt annan sak att det är roligt att "leka" och då är en bana precis det rätta stället att vistas på.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst