Sida 1 av 1

Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/10:40
av Taurus
Har en K 1600 GT där det satt Metzeler Interact Z8 på vid köpet (bakdäck).

Det står "TWI"(Tread wear indcator) som markering var på däcket slitagevarningen ska synas.
Men jag hittar ingen info på Metzelers hemsida eller på forum hur slitagevarningen ska synas/framträda på däcket.

Någon som vet?

// Stefan

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/10:50
av Bengt-Åke Vestman
Slitagevarnare brukar vara små gummiklackar där mönstret är som djupast. När du nött ner gummit till dessa är det hög tid att byta däcket.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/11:31
av Gunnar Elmgren
En liten varning om just Z8 Interact på K1600.
Bakdäcket har just inte något mönster alls på mitten av slitbanan, där slitaget ofta är som störst.
Lurigt som tusan - både jag själv och flera andra har råkat ut för, att däcket ser ut att ha en del mönsterdjup kvar - och så har helt plötsligt corden tittat fram mitt i slitbanan!
Finns alltså all anledning att hålla koll på bakdäckets slitage.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/11:49
av Taurus
Tack båda för snabba svar.
// Stefan

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/15:17
av Bror Gårdelöf
Gunnar Elmgren skrev:Bakdäcket har just inte något mönster alls på mitten av slitbanan, där slitaget ofta är som störst.

Utan att i övrigt kritisera Metzeler har jag alltid tyckt, att det är konstigt, att ansvariga (EU-)myndigheter accepterar ett sådant däcksmönster - av just det skäl, som Gunnar anger.
Det lär enligt kunnigt folk (på Michelin!) inte vara någon överhängande risk för vattenplaning med en mc, ens om man kör på slicks, så det är nog inte problemet, men jag skulle inte heller vilja köra på ett däck, som saknar slitagevarnare mitt i slitytan!
När jag köpte Sigurd, hade han Metzeler Z6 påmonterade, och dem körde jag relativt raskt med i regn utan tillstymmelse till släpp - men den baksvålen var också knepig att bedöma. Det blev byte, när däcket var plattslitet - och därefter har jag förblivit Michelin trogen.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/17:27
av DaK
Gunnar Elmgren skrev:En liten varning om just Z8 Interact på K1600.
Bakdäcket har just inte något mönster alls på mitten av slitbanan, där slitaget ofta är som störst.
Lurigt som tusan - både jag själv och flera andra har råkat ut för, att däcket ser ut att ha en del mönsterdjup kvar - och så har helt plötsligt corden tittat fram mitt i slitbanan!
Finns alltså all anledning att hålla koll på bakdäckets slitage.


På en del cykeldäck utan mönster har man löst det genom att ha små "hål" i slitbanan. När hålen är borta är däcket utslitet.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/18:02
av neutral
Mina Nokian-däck till bilen är rätt smarta med siffror i mönstret för lätt koll av slitaget.

Bild

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/20:12
av Chester
På Z8 upplever jag det enkelt att se slitaget, finns ju mönster även vid mitt, på Z6 var där emot riktigt knepigt då mönster saknas på mitten

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/20:55
av Gunnar Elmgren
Z6 var ännu värre, men Z8 är lurigt det med:
Bild

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2016-09-28/21:11
av Bror Gårdelöf
Mycket illustrativt foto. Plattan i mitten syns mycket väl, när man tittar efter.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2018-05-11/21:37
av Leif L
Kan det vara så på Metzeler att de anser däcket säkert tills corden syns? I så fall behövs inga slitagevarnare.

Jag brukar dock få pyspunka på slitna däck, och då är det inte så svårt att fatta vad som behöver göras.

Dock har jag svårt att förstå varför man inte kan göra tydliga slitagemarkeringar. Vad är problemet?

Kör K 1600 GT, och Metzeler de senaste drygt 7000 milen.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2018-05-13/06:35
av Bror Gårdelöf
Din första fundering låter osannolik. Enligt vad jag läst, brukar tillverkarna hävda, att majoriteten av punkteringarna fås med slitna däck, vilket inte låter ologiskt.
Å andra sidan är de förstås parter i målet och vill få oss att köpa nya svålar.

Jag har ingen åsikt om, huruvida Michelin är bättre än moderna Metzeler, men slitagevarnarna är i alla fall mycket lätta att se.

Till detta kommer något, som Du kanske ser som en självklarhet? Slitaget är långt ifrån alltid störst mitt på däcket utan i regel lite till vänster om mittlinjen (i länder med högertrafik - tvärtom i vänstertrafik). Om orsaken till det har diskuterats tidigare på Forum, så det går jag inte in på här, men det är alltså en mycket bra idé att särskilt kolla slitagevarnarna till vänster om mittlinjen.

Sedan har Du förstås möjligheten att be däckverkstaden om en mönsterdjupsmätare. Sådana delas ofta ut gratis, som reklam för antingen verkstaden eller någon däcktillverkare. Jag har fått - och gett bort - flera stycken genom åren.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2018-05-14/21:03
av Leif L
Angående pyspunka på ett Z8 framdäck för häromåret, så tänkte jag reparera det, men det visade det sig finnas 3-5 små hål...
Frågan är om det finns inbyggda hål, som kommer i dagen när däcken är mycket slitna, som en ren säkerhetsåtgärd?

En annan sak, angående platta däck (bak), så tycker jag mig få bort den värsta kanten, om jag trycker på gasen lite extra i en snäv kurva. Dock har jag haft endast obetydliga problem med det med K16gt och Z8. Det är framdäcket jag har problem med där.

Nu tänkte jag dock byta till (prova på) PR 4 GT, men jag har svårt att hitta nyare recensioner, dvs vad som gällde t ex 2017. Jag vill ha däck som håller länge, och Z8 bakdäck håller drygt 2000 mil.
Aktuellt bakdäck måste jag dock byta i förtid eftersom jag har kört på en spik, men lagningen (egen) verkar fungera väl.

Re: Däck Metzeler Interact Z8 TWI / slitagevarnare

InläggPostat: 2018-05-17/12:57
av Bror Gårdelöf
Leif L skrev: Frågan är om det finns inbyggda hål, som kommer i dagen när däcken är mycket slitna, som en ren säkerhetsåtgärd?

Låter som en variant av, när Helan & Halvan skulle köpa en begagnad bil. Försäljaren sade, att den hade en inbyggd säkerhetsfiness såtillvida, att om man körde för fort, ramlade de främre stänkskärmarna av.

Inbyggda hål i stället för vettiga slitagevarnare låter som en mycket egendomlig variant!

Jag har kört på Michelin PR/2/4 GT och brukar få ut c:a 1200 mil av framsvålen (K 1200 RS är framtung) och 1500 av bakditon, men det beror väl också på, hur man kör.