Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-09/15:59

Detta kan ju låta märkligt men här är mitt problem.

R1200GS står på gatan på mc parkering i Stockholm NU i detta väder med däck för asfalt.
Mitt garage repareras och nyss fick jag veta att vi 2st med mc kan flytta in igen från idag.
Sträckan är kan 50-75 meter, först vanlig bil-gata, sedan nedför en rätt brant backe som samtidigt svänger 90 grader (asfalt) c.a 15 meter in i garaget.

Jag känner mig jäkligt osäker på detta, fick p-bot i går då jag inte kunde byta zon för städgata och det får jag acceptera, nu har jag till på nästa tisdag att flytta ner hojen i garaget innan ny bot, men hur?

Om jag välter även om det är snö så är risken att jag och/eller cykeln skadas, jag har aldrig kört på snä med en så här tung cykel och är inte särskilt stor och stark, eller lång.
Det kan mycket väl vara så att den inte startar pga urladdat batteri, jag vet inte?

Skall jag be en eller två vänner om hjälp och rulla ner den i garaget, det känns som bästa chansen?
Eller har däcken på snö så bra fäste att jag kan köra superförsiktigt? (om den ens startar)
Eller ringa bilbärgning...vilket känns absurt om dom en kan hjälpa mig på den korta lilla snutten av vägen.

vad jag undrar är finns det något "tips" eller smart idé som jag inte tänkt på? eller är det mycket lättare än jag tror att kör på snö och is? så jag frågar innan jag gör något jäkligt dumt.

Säker kommer någon att tycka att jag "gör" ett problem av detta, man jag är fan super osäker :(
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-09/16:15

Jag skulle inte köra på snö eller is som underlag. Kan du inte skotta och sanda rejält och sen köra?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Kovlingen » 2016-11-09/16:18

Onödigt att ta risker i onödan . Startar den och du släpper upp kopplingen hinner
du inte med när den ligger där . Testat att starta på blötgräs och det är nått liknande :(
Inga skador och inga vittnen så det gick bra . Tips:
Kan du få lite hjälp att knuffa in den så gör det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-09/16:24

Utifrån vad Du skriver, skulle jag också välja alternativet med några goda vänner.
Hojdäck för asfalt på snö låter som Bambi på isen!

Vanliga sommardäck för bilar blir påtagligt hårda under sådär + 5 grader Celsius - dvs det är inte bara mönstret som skiljer mot vinterdäcken, utan i snö blir sommarsvålarna som bakelit. Min gissning är, att hojdäck för asfaltsbruk inte blir mindre hårda i samma läge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Kovlingen » 2016-11-09/16:28

Bror Gårdelöf skrev:Utifrån vad Du skriver, skulle jag också välja alternativet med några goda vänner.
Hojdäck för asfalt på snö låter som Bambi på isen!

Ja och då har Bambi 4 ben ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav BigFootPat » 2016-11-09/18:22

Bror Gårdelöf skrev:Utifrån vad Du skriver, skulle jag också välja alternativet med några goda vänner.
Hojdäck för asfalt på snö låter som Bambi på isen!

Vanliga sommardäck för bilar blir påtagligt hårda under sådär + 5 grader Celsius - dvs det är inte bara mönstret som skiljer mot vinterdäcken, utan i snö blir sommarsvålarna som bakelit. Min gissning är, att hojdäck för asfaltsbruk inte blir mindre hårda i samma läge.

Jag tror nog motorcykeldäck har en betydligt mjukare gummiblandning än bilars sommardäck, eftersom greppet måste vara bättre pga två hjul och liten kontaktyta med vägen. Det kanske också är, åtminstone delvis, anledningen till att det inte är krav på vinterdäck på mc vid vinterväglag.

Instämmer i att ta hjälp av vänner, kombinerat med att sanda.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Kovlingen » 2016-11-09/18:29

Ja sanda mina ord ;)
Edit: Jag tar familjen till hjälp för jag vill inte kallstarta den
för 1 min körväg . Även om det inte är snö just då .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav CLU » 2016-11-09/19:07

Jag skulle lasta den på en släpvagn, koppla på bil och köra ner i garaget. Har man ingen släpvagn, och inte kompisarna heller, så går det att hyra en för några timmar för några hundralappar. Troligen värt kostnaden.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-09/19:10

Tack före råden!

Jag skall försöka med att rulla den ned med vänner, får se om jag kan knycka sand någonstans också.
Det är bra att jag tänkte "rätt" initialt.

Fick avboka min års service på Lundgrens Motor Avesta på fredag av förklarliga själ, får bli en vår service istället :cry:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Austin » 2016-11-09/20:01

Är det minusgrader så brukar det gå bra . inte så halt då. Inga häftiga starter .Använd bara bakbromsen. Undvik köra när det är mycket trafik. Jag körde själv min gamla GoldWing 1000 på 80-talet Ett par vintrar . Kylan var det värsta problemet, Var det plusgrader så gick det inte så bra i snöslasken.
Ska man bara köra en kort bit så går det säkert bra. Kör avslappnat så bra det går..
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Buster » 2016-11-09/20:26

Att ens leda en cykel på snö kan vara svårt... balansen håller man ju med styret, som "jobbar" mot bakhjulet... men saknas grepp krävs inte mycket för att allt skall falla.
Att köra är inte att tänka på enligt mig.

Bortsett från de mer självklara lösningarna som skottning och grus så tänker jag att om det byggs så kanske det finns byggkran på plats, eller kanske nån bomlift/teleskoplastare?

Isf är det ju bara att be killarna lägga en sling runt tex styret och häcken och lyfta den på plats.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Kovlingen » 2016-11-09/20:39

Buster skrev:Bortsett från de mer självklara lösningarna som skottning och grus så tänker jag att om det byggs så kanske det finns byggkran på plats, eller kanske nån bomlift/teleskoplastare?

Jag brukar kalla GS:arna för PEAB-mopeder (med byggställningar och baracker i plåt) så kanske det finns
ett sådant förtag i närheten :? :mrgreen:
Nu blev det OT ett tag ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-09/21:11

Skotta och sanda minst 50 m av allmän väg med trafik på? Inte rimligt.

En kompis med släp, eller varför inte ringa bärgningstjänst?
Vad kan bärgningstjänst ta betalt? 500 Kr? Definitivt ett alternativ.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-11-09/21:14

Fixa två stadiga kompisar med rejäla skor (gärna broddar) som hjälper dig, så kommer det att gå galant.
Leda eller köra är en smaksak, jag skulle nog sätta mig på hojen och sakta och försiktigt köra den med en "hjälpgubbe" på var sida, beredd att ta emot/knuffa på. (Om den nu startar.)
Tycker inte Du ska behöva vara särskilt orolig för det där, men det är klart - att flytta den på egen hand är nog att be om problem (å andra sidan - välter hojen i all snön är det ju rätt så mjukt, och en GS tål att läggas utan att gå sönder för den sakens skull, i alla fall i promenadfart).
Om Du dessutom har sidoväskor monterade, hjälper de till att ta emot om du trots allt skulle välta.

Ett "knep" för att få lite bättre grepp är att sätta några spännremmar runt bakdäck/fälg, då driver det fint i snön!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-09/21:25

Peter Nordlund skrev: Fick avboka min års service på Lundgrens Motor Avesta på fredag av förklarliga själ, får bli en vår service istället :cry:

Bara en tanke: Om den behöver servas nu, varför inte hyra ett släp och köra den till Lundgrens? Mc-verkstäderna har av naturliga skäl lågsäsong några månader framåt, så det är inte otänkbart, att Du kan få ett bra pris. Ditresa, service och hemresa borde gå att få till på en dag.
Så står den fräsch och klar och väntar på Dig till våren.
Naturligtvis avgör Du själv, om idén är bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-11-10/07:36

Recept för flytt av MC i snö

2-3 kompisar
8-12 medelstora potatisar
3-4 bitar ryggbiff
1 burk med god sås
1 lök
2 tomater
1 paket glass
olja, smör , salt och peppar, kaffe etc
2 flaskor bra vin
1 liten flaska Whisky och kanske en liten flaska Cognac

1. Bjud in kompisar (gärna enligt Gunnars recept med broddade skor) och vänta tills de kommer)
2. Sätt på ugnen på 175 grader (tar lite längre tid men det behövs i steg 4 så från det att du sätter fatet i ugnen har du ca 45 minuter tills maten är på bordet)
3. Tvätta och dela potatisen, lägg i ugnsfast form- häll på lite olja, salta (gärna flingsalt) och peppra efter smak. In i med formen i ugnen.
4. Klä på er ytterkläder och skor - gå ner på gatan - putta in MCn i garaget under glada tillrop
5. Gå upp i lgh igen och klä av er ytterkläderna
6. Häll upp en liten Virre till var och en som önskar det
7. Skiva tomaterna, hacka löken, lägg tomaterna på ett fat och sprid ut lagom med lök på toppen. Ringla över lite olja, salta (flingsalt kan vara ett alternativ) och peppra. Denna punkten kan med fördel göras parallellt med pkt 3 ovan.
8. Ät en tomat/löksallad till förrätt
9. Stek köttet, värm såsen
10. Servera med ugnsbakad potatis och sås och lite gott vin
11. Sätt på kaffe
12 Servera Kaffe, Glass och gärna en liten VIrre eller Cognac
13. Njut och beröm er själva för en fantastisk insats under extremt svåra förhållande.
14. Planera för nästa träff i "Flyttlaget MC-bärarna" - du kommer att få minst 4 förslag redan i vinter.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-10/07:58

Gör så här med både fram- och bakhjul.

Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Pedro » 2016-11-10/08:30

Forslaget til Magnus høres ut som det beste alternativet. Du bør gå for det :D
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-10/08:41

Instämmer! Magnus' förslag är så bra, att man inte ens behöver vare sig snö eller motorcykel för att få till en trivsam kväll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-10/12:35

+1 på Magnus förslag :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Lars Westman » 2016-11-11/11:47

Ring en bärgare (om det går att få tag på en i Stockholm...)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-11/23:04

Magnus Brobeck skrev:Recept för flytt av MC i snö

2-3 kompisar
8-12 medelstora potatisar
3-4 bitar ryggbiff
1 burk med god sås
1 lök
2 tomater
1 paket glass
olja, smör , salt och peppar, kaffe etc
2 flaskor bra vin
1 liten flaska Whisky och kanske en liten flaska Cognac

1. Bjud in kompisar (gärna enligt Gunnars recept med broddade skor) och vänta tills de kommer)
2. Sätt på ugnen på 175 grader (tar lite längre tid men det behövs i steg 4 så från det att du sätter fatet i ugnen har du ca 45 minuter tills maten är på bordet)
3. Tvätta och dela potatisen, lägg i ugnsfast form- häll på lite olja, salta (gärna flingsalt) och peppra efter smak. In i med formen i ugnen.
4. Klä på er ytterkläder och skor - gå ner på gatan - putta in MCn i garaget under glada tillrop
5. Gå upp i lgh igen och klä av er ytterkläderna
6. Häll upp en liten Virre till var och en som önskar det
7. Skiva tomaterna, hacka löken, lägg tomaterna på ett fat och sprid ut lagom med lök på toppen. Ringla över lite olja, salta (flingsalt kan vara ett alternativ) och peppra. Denna punkten kan med fördel göras parallellt med pkt 3 ovan.
8. Ät en tomat/löksallad till förrätt
9. Stek köttet, värm såsen
10. Servera med ugnsbakad potatis och sås och lite gott vin
11. Sätt på kaffe
12 Servera Kaffe, Glass och gärna en liten VIrre eller Cognac
13. Njut och beröm er själva för en fantastisk insats under extremt svåra förhållande.
14. Planera för nästa träff i "Flyttlaget MC-bärarna" - du kommer att få minst 4 förslag redan i vinter.

Med vänlig hälsning, Magnus



Fan vad jag gillar dig Magnus!! :D <3
Bästa rådet ever!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-11/23:07

Och grymt bra råd från alla er andra!

Dom där varianterna med att linda spänn-remmar/snören runt däcket var fan smart!

Det blir att leda/rulla ner den i morgon lördag kväll, får en som hjälper mig (alla i stockholm är aningen lamslagna av snön så fullt upp och svårt att "få loss" folk)

Kan ju säga att jag är stadsbo...så saknar spadar/släpvagn/ramp/bil med mera med mera....

Så kompishjälp är mest sannolikt.

Det där med service får anstå då jag saknar så mycket enligt ovan samt att det är så mycket på jobbet tyvärr.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-12/20:01

**Problemet löst**

Då står Bumsen i garaget och har det varmt men trängs med byggjobbarna på nåder... och jag är glad och framförallt lättad! :D

Det har varit uppehåll i snöandet i 2 dagar och det är bra men å andra sidan har det blivit rejält isigt.
Min bror kom nu på kvällen och vi skottade fram hojen och jag hade mina dubbade promendskor och han kängor, vi rullande hojen på en extremt isiga och inte alls snöröjd gata, bara isig och spårig vägbana.
Jag gick på vänster sida och min bror på höger och sakta sakta medans framhjulet for fram och tillbaka.

efter 30-40 meter kommer vi till nedfarten, 10 meter ordentlig lutning som vi sandat, sedan 90 graders högersväng mitt i backen, sedan rakt in i garaget.

Allt gick bra men det var ett par ggr då framhjulet bara åkte, sedan var det svårt att framhjulsbromsa lagom och inte bara glida men vi tog det lugnt.

Jaja detta äventyr kostade 650kr i böter för att jag stop på servicedag och förhoppningsvis inget maskinellt med cykeln, det får våren visa.

Tack för hjälpen och engagemanget! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2016-11-12/20:23

Härligt!
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav GSven » 2016-11-13/14:11

:) Skönt att ni löste det. Roligt få lite inblickar i stadsmotorcylisters liv. Sanden då, stal ni den ur barnens sandlådor eller från byggjobbarnas materialcontainer eller fick ni köpa storpack med kattsand?

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-11-13/16:59

GSven skrev::) Skönt att ni löste det. Roligt få lite inblickar i stadsmotorcylisters liv. Sanden då, stal ni den ur barnens sandlådor eller från byggjobbarnas materialcontainer eller fick ni köpa storpack med kattsand?

Sven


Jodu det finns mycket som kan överraska en stadsbo, Snö kommer som en överraskning varje år, att grannar blir störda när du sjunger "Sommaren är kort" för full hals på balkongen kl 04:37 eller att alla inte uppskattar doften av Surströmming för att nämna några :shock: ;)

I mitt fall saknar jag Spade/Snöskyffel/Sopkvast, Spännband, Sand/Grus, Låsspray osv...
Så jag lånade en skyffel av min förening, värmde skivbromslåset med mina händer, sand fanns i den där gröns kistan utanför min dörr (tack Gatukontoret!) och så har jag en fin bror som är stadig :D

Thats how we do-it citystyle 8-) ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav GSven » 2016-11-13/17:47

MC-förare klarar att improvisera, du visar att vi ger inte upp. Bifogad bild visar vad jag mötte en dag i somras utanför Vikarbyn, Rättvik. http://www.karltovasensfabod.se/
Sven
Karl-Tövåsen - 1.jpg
samsas i trafiken
Karl-Tövåsen - 1.jpg (450.37 KiB) Visad 14785 gånger
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-17/11:33

Hej.
Hoppas det är ok att låna tråden till en liknande fråga fast nu i motsatt säsong+väglag.

Min 1200gsa har stått still i mc-garaget sen okt-16.
Nu ska den flyttas in i bilgaraget som ligger ca 200m bort. Lugn gata i ett bostadsområde med avslutande "brant" uppför ca 30m.
Den saknar el (batteriet stendött).

Finns det nån bromseffekt på hojen utan el?
Det är en 2006a med ABS.
Tänker att det kan bli tungt att knuffa uppför och att det är bra med broms för att pausa i backen..eller oavsett det, bra ha bromsfunktion under promenaden.

En annan fundering är om/hur man får upp en avstängd 1200gsa på släpkärra? Tungt?


Skickat från min moto x4 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Dennis Johansson » 2018-07-17/12:12

Bromsen är väl något eftersatt när tändningen ej är på, men jag flyttar oftast min mc utan tändningen på.
Det borde gå, men känn på den där det är plant innan så du vet hur den känns.

Att putta den själv kommer bli väldigt tungt, jag tycker ni bör vara minst 2 person.
Likadant vid lastning på kärra.
Jag brukar ta hjälp när min skalll upp på släpet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-17/12:30

Instämmer. Oavsett om cykeln har servobromsar eller ej, FINNS bromseffekt, även när tändningen är avslagen, men man får ta i betydligt hårdare. Å andra sidan: När jag flyttar min hoj, som har servobromsar, på någorlunda plant underlag med bara muskelkraft, föredrar jag att göra det med tändningen avslagen, för då tar bromsen mjukare. Med tändningen på i det läget, är bromsen snarast "binär" - hårt på eller helt av.

Men - kan Du inte ladda batteriet och lösa problemet på det sättet? Passa i så fall på att varmköra cykeln ordentligt. Det mår den bra av. Långa stillestånd mår den däremot inte bra av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav HåkanH » 2018-07-17/12:58

Är det en brant uppförsbacke på ca 30 m, så tror inte jag att det räcker med 2 personer...det behövs fler!
Det går tyngre än man tror så fort det lutar emot!
Den som håller i styret/styr är inte till särskilt mycket "påsjutshjälp"...det ska ju hållas balans på cykeln också.
Nää, minst 3, helst 4 fullvuxna karlar med lite benstyrka så går det nog :)!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Erik Nilsson » 2018-07-17/13:17

Apropå bromsar avstängd så finns det ju en växellåda/koppling och motorbroms att nyttja.
Torrkopplingen gör den ju ganska tacksam att använda även kall.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Fredrik J » 2018-07-17/15:13

Friskt batteri måste ju i hojen förr eller senare ändå. Fixa det nu så slipper du mecka med andra krångliga lösningar;) Kan du ju passa på att ta en välbehövlig tur samtidigt.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-19/17:05

Tack för feedback!
Jag har tillgång till en vuxen karl, max 2..

Nytt batteri är inköpt sen lääänge.
Dock ej monterat. Ja, jag är en feg o rädd hare.. haha..
Det nya batteriet är ej original: http://www.motobattbatteries.com/motobatt-mbyz16hd.html

(Dock är det pga sjukdom som gjort mina besök i mitt mc-garaget uteblivit)

Önskar och passar på att be om hjälp att montera detta batteri. :-)



Bild

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-19/18:43

Eftersom jag startade denna tråd (och gladeligen låter den som vill använda den, så länge det inte blir för snuskigt :D )

Jag kan bara tala ur just denna specifika situation, alltså en stendöd mc nedför (10 meter) is-backe med 90 graders sväng halvvägs, att ja min broms funkade utan el, som jag minns det utan problem, jag bromsade hela tiden och vi smör verkligen nedför.
2 ggr halkade vi och det var skakigt men vi höll fotfästet och allt gick bra till slut.

Hoppas allt går väl för dig! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-19/22:33

Det är tur forumet finns! :-)
Jag får intrycket att jag annars "gått ur askan i elden" om jag försöker knuffa hojen själv eller med EN vän.

Backen är 42m lång med 4 höjdmeter,
dvs 5.5° lutning...

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Fredrik J » 2018-07-20/10:15

Har precis ett sånt batteri i min GSA. Se till att montera skruvfästena på rätt sida så att polerna hamnar rätt så är det bara till att lossa batterihållaren, losaa polerna på det gamla, lyfta ur det gamla, i med det nya och skruva dit hållaren igen.

Kan inte bli enklare;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-20/10:51

Med risk för att skriva självklarheter: Börja med att lossa minuskabeln och se till, att den inte kommer i kontakt med batteriet igen.
Avsluta sedan med att fästa minuskabeln på det nya batteriet. På det sättet slipper Du kortslutningsgnistor och andra eventuella problem, medan Du håller på med de andra momenten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav HåkanH » 2018-07-20/11:44

Johnny Kinnunen skrev:Nytt batteri är inköpt sen lääänge.
Dock ej monterat.

Nu vet jag inte vad du avser med lääänge men kom ihåg att även ett alldeles nytt batteri behöver
underhållsladdas med jämna mellanrum (en gång per månad eller så).
I annat fall riskerar du att det är "tomt" när det väl blir monterat i hojen!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-20/12:34

HåkanH skrev:
Johnny Kinnunen skrev:Nytt batteri är inköpt sen lääänge.
Dock ej monterat.

Nu vet jag inte vad du avser med lääänge men kom ihåg att även ett alldeles nytt batteri behöver
underhållsladdas med jämna mellanrum (en gång per månad eller så).
I annat fall riskerar du att det är "tomt" när det väl blir monterat i hojen!
Ja tyvärr verkar risken överhängande.
Fick detta svar från leverantören gällande min orosfråga:
---------------------------
Thank you for contacting us. I'd recommend putting it on an optimizer to recover and charge it but not having been charged for this long it may well have already depleted too much for it to be saved.

 Dan Riley

Parts & Warranties

M-P-W
------------------------------------
Ska dock testa att först ladda det nya batteriet med min C-tek MXS5.0.

Tips på allra billigaste, enklaste passande batteri för 1200gsa-06 som går att få tag på i Göteborg idag eller senast imorgon?

(Förlåt till trådskaparen att jag skriver allt detta OT)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-20/13:10

Kan detta Biltema batteri vara ok att ha som nödlösning/uppstart tills bättre beställs?

Bild

Eller måste det vara GEL?

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000029885

Bild

Pris 399:- resp. 549:-
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-20/13:24

Det måste bero på, hur det sitter i cykeln. Sitter det "i våg och lod", duger väl "vilket batteri som helst", som är anpassat till, vad cykeln behöver, men om det sitter snett monterat, faller väl vanliga bly-syra-batterier bort, för då kommer delar av blyplattorna att inte vara i kontakt med syralösningen - plus förstås att en eventuell läckande cell kan ge frätskador på metallen kring batteriet.
Sitter det snett, behöver Du ett batteri, som binder syran, för att slippa det problemet.

Mina två första hojar hade batterier "i våg och lod". Där funkade vanliga, gammaldags bly-syra-batterier utmärkt - och behövde lite batterivatten då och då.
Aprilians batteri satt snett och var helt slutet. Där behövde jag aldrig göra något alls.
K 1200 RS har också batteriet "i våg och lod". När originalbatteriet gav upp efter 13 år och mer än 12 000 mil, köpte jag ett likadant - inte för att det anses bäst, och inte för att det var billigt, men jag hade bråttom och ville ha något, som jag visste skulle passa. Vid byte kunde jag dock konstatera, att BMW inte låtit sin mest begåvade ingenjör svara för monteringen. Att något så enkelt som att byta batteri skulle gå att göra så knöligt, är nästan en prestation!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav GSven » 2018-07-20/14:01

Önskar och passar på att be om hjälp att montera detta batteri.

om du menar handgripligen så bor jag för långt bort. Andra klubbmedlemmar bor närmare.
Om du menar råd och anvisningar: i din instruktionsbok sid 125-128 finns text och bilder på batteribyte. Hittar du inte boken går den ladda ner från BMW, t ex här: http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
jag bifogar den som pdf. Notera att trottel-läget ställs in med batteriet anslutet, tändningen påslagen, vrid gasen i botten 2 gånger, sedan stäng av tändningen. sedan på med tändning och starta som vanligt.
batteri_RM_0106_R1200GSAdv.pdf
(128.1 KiB) Nerladdad 160 gånger

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-20/14:46

GSven skrev:
Önskar och passar på att be om hjälp att montera detta batteri.

om du menar handgripligen så bor jag för långt bort. Andra klubbmedlemmar bor närmare.
Om du menar råd och anvisningar: i din instruktionsbok sid 125-128 finns text och bilder på batteribyte. Hittar du inte boken går den ladda ner från BMW, t ex här: http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
jag bifogar den som pdf. Notera att trottel-läget ställs in med batteriet anslutet, tändningen påslagen, vrid gasen i botten 2 gånger, sedan stäng av tändningen. sedan på med tändning och starta som vanligt.
batteri_RM_0106_R1200GSAdv.pdf

Sven
Tack snälla snälla.
Betyder mycket för mig att få hjälp i denna stund.
Det är tyvärr tidspress, därav min något "desperata" trådkapning..
(Moderator får görna flytta till korrekt tråd)

Jag testar att väcka liv i "nya" Morobatt-batteriet (inköpt okt-17), genom att den får vara kopplad till C-tek tills imorgon bitti.
Det knepiga: jag vet inte om batteriet är grundproblemet och hur/när vet jag att batteriet överlevt räddningsförsöket? Talar C-tek om resultat? (Bilder tagna direkt efter inkoppling)
Batteriet har 16.5AH(AGM, 12v, 240CCA), ska BilMode väljas eller räcker det med Mc-Mode?


Bild
Bild
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav GSven » 2018-07-20/17:22

Ladda batteri. Trådar återkommer på forumet, mest varje vinter och ofta gällande underhållsladdning.
Men i den här tråden kan du läsa mer. viewtopic.php?f=274&t=12526
AGM-batteri, fulladdat håller sig ett flertal månader. Ska det laddas behövs lite högre spänning för full laddning, snöflinge läget.
Mc läge går bra, kanske tar det lite längre tid än bil-läget som också (troligen) kan användas.
Om du startar en tråd om detta med tydlig rubrik kommer du få bra svar av de som kan mycket mer. Här är nog inte många som läser, särskilt en varm fredagkväll i semestertid.

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-20/17:24

Verkar som att batteriet ej är kapabel att behålla spänningen då laddningen avbryts i Fas5?
Undrar om det räcker för att starta hojen en gång?Bild

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2018-07-20/17:26

GSven skrev:Ladda batteri. Trådar återkommer på forumet, mest varje vinter och ofta gällande underhållsladdning.
Men i den här tråden kan du läsa mer. http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... 74&t=12526
AGM-batteri, fulladdat håller sig ett flertal månader. Ska det laddas behövs lite högre spänning för full laddning, snöflinge läget.
Mc läge går bra, kanske tar det lite längre tid än bil-läget som också (troligen) kan användas.
Om du startar en tråd om detta med tydlig rubrik kommer du få bra svar av de som kan mycket mer. Här är nog inte många som läser, särskilt en varm fredagkväll i semestertid.

Sven
Tack Sven.
Ska försöka flytta till ny tråd..
(Åter igen en ursäkt till trådskaparen)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav HåkanH » 2018-07-20/18:49

Johnny Kinnunen skrev:Tips på allra billigaste, enklaste passande batteri för 1200gsa-06 som går att få tag på i Göteborg idag eller senast imorgon?

Men om behovet bara är att kunna starta motorn en gång för att köra hojen på plats, så kanske det finns
någon vänlig själ i din närhet som har bil och startkablar. Med denna starthjälp kan du starta motorn.
Man måste ju förstås ha lite "know how" för att göra detta! :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Råd: Flytta en mc utifrån snö och in i garage?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-20/19:17

OM Du startar med hjälp av kablar, kan det vara läge för att ha den möjligheten kvar, tills hojen hamnat på sin nya plats. Jag har en gång varit med om, att batteriet lade av tvärt på färdkamratens K 1200 RS, 1997. Cykeln hade startat problemfritt samma morgon, men efter förmiddagens fikapaus var den stendöd! Rimligen en bränd battericell. Trots att vi var tre personer, som sköt på i utförslöpa, gick det inte att springa igång den.
Vi fick igång den med hjälp av startkablar - men upptäckte då den hårda vägen, att man var tvungen att hålla motorvarvet över 3 000 rpm, annars dog motorn! Dessutom föreföll det, som att hjälpfunktioner av typen kylarfläktar inte fungerade - men tack och lov vattenpumpen. Detta inträffade halvvägs mellan Lysebotn och Stavanger, så kompisen hade en inte helt ospännande resa, där han var tvungen att hålla tillräcklig hastighet, för att fartvinden skulle fixa kylningen, plus att han fick hålla noggrann koll på varvräknaren.
Efter batteribyte - på en stekhet parkeringsplats i Stavanger och osannolikt krångligt! - gick cykeln som en klocka igen.

Men ovan nämnda problem kanske inte uppstår på Din hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst