Vad händer med spillolja etc?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-14/08:56

Att det finns föreskrifter för omhändertagande av spillolja, vet jag förstås - men vad händer med den därefter? Går den att "förnya" och bli brukbar igen, eller destrueras den - och hur går det i så fall till?
Eller är detta ett typexempel på något, där jag inte vill veta svaret? Det rör sig ju om rätt stora kvantiteter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-14/09:03

Bror Gårdelöf skrev:Att det finns föreskrifter för omhändertagande av spillolja, vet jag förstås - men vad händer med den därefter? Går den att "förnya" och bli brukbar igen, eller destrueras den - och hur går det i så fall till?
Eller är detta ett typexempel på något, där jag inte vill veta svaret? Det rör sig ju om rätt stora kvantiteter.


Antingen regenereras den, dvs filtreras/omdestilleras och används som basolja igen eller så renas den och används som eldningsolja i särskilda anläggningar som har tillstånd för det.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-14/09:06

Då har jag lärt mig något nytt även idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-14/12:31

En följdfråga:
Varför byter man smörjoljan?
- Har den bara blivit smutsig? Och om det är så, så undrar jag om en bra olja inte blir smutsig lika snabbt.
Smuts_1= metallpartiklar, som orsakats av bristande smörjning.
Smuts_2= sot och dylikt som oljan skall fånga upp
- Har någon av de kemiska beståndsdelarna gått sönder? Och om det är så, så undrar jag om man på något sätt kan vara skonsam mot oljan.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-14/14:10

Allan Ericsson skrev:En följdfråga:
Varför byter man smörjoljan?
- Har den bara blivit smutsig? Och om det är så, så undrar jag om en bra olja inte blir smutsig lika snabbt.
Smuts_1= metallpartiklar, som orsakats av bristande smörjning.
Smuts_2= sot och dylikt som oljan skall fånga upp
- Har någon av de kemiska beståndsdelarna gått sönder? Och om det är så, så undrar jag om man på något sätt kan vara skonsam mot oljan.
/Allan


1. Det bildas slitagepartiklar och kol/sotpartiklar som behövs tas bort (med t.ex. ett oljefilter) men är partiklarna tillräckligt små kommer de att passera igenom oljefiltret och cirkulera runt i systemet.
En bra olja har mindre metallpartiklar men kan ha mer av sot (vilket är bra!). En bra modern olja blir svart väldigt fort.
2. De kemiska beståndsdelarna förbrukas av sot, luft, vatten och bränsle. Lugn körning och låga temperaturer är skonsamma mot oljan, särskilt vid kallstarter.
Av dessa anledningar är inte oljans livslängd obegränsad.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-14/14:44

Jag kan inte låta bli att fråga vidare,eftersom jag får så bra svar :) .Rubrikens "etc" ger ju ett visst vingelutrymme.
Jag ha hört ett resonemang om att istället för att bara tappa ur oljan och låta den bli spillolja, så gör man till att börja med en oljeanalys för att bedöma nödvändigheten av oljeservice. Om oljan är dålig, så tappar man ur den och renar den för att hälla tillbaka den. Diskussionen kretsade runt dieselmotorer med 35 liter motorolja i tråget.
Kan detta vara något som kommer att tillämpas. Och då blir spilloljefrågan ingen fråga längre!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-14/14:55

Allan Ericsson skrev:Jag kan inte låta bli att fråga vidare,eftersom jag får så bra svar :) .Rubrikens "etc" ger ju ett visst vingelutrymme.
Jag ha hört ett resonemang om att istället för att bara tappa ur oljan och låta den bli spillolja, så gör man till att börja med en oljeanalys för att bedöma nödvändigheten av oljeservice. Om oljan är dålig, så tappar man ur den och renar den för att hälla tillbaka den. Diskussionen kretsade runt dieselmotorer med 35 liter motorolja i tråget.
Kan detta vara något som kommer att tillämpas. Och då blir spilloljefrågan ingen fråga längre!
/Allan


För större motorer gör man just så.
Man byter inte efter ett antal mil/timmar utan när oljan inte längre klarar sina specifikationer.
Vi tar helt enkelt ett litet prov och skickar på analys.
Då ser man inte bara oljans kvalitet utan även tecken på om man har ett kommande lagerhaveri eller liknande.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-06-14/15:05

Det är väl till och med så, att på riktigt stora motorer (fartygsdieslar, diesellok t ex) har man - förutom kontinuerlig analys av oljans kondition - avancerad reningsutrustning som hela tiden "regenererar" oljan. Samtidigt fyller man på med additiver vartefter de förbrukas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-14/15:09

Gunnar Elmgren skrev:Det är väl till och med så, att på riktigt stora motorer (fartygsdieslar, diesellok t ex) har man - förutom kontinuerlig analys av oljans kondition - avancerad reningsutrustning som hela tiden "regenererar" oljan. Samtidigt fyller man på med additiver vartefter de förbrukas.


Precis!
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-14/15:23

Ett annat ställe, som har ett liknande system, är BMW Motorrads fabrik i Spandau, Berlin. När vi var där för några år sedan, berättade guiden, att företaget har ett belöningssystem för medarbetare, som kläcker bra idéer. Det största belopp, som någonsin utbetalats (motsvarande över en miljon SEK, men jag kan minnas fel), fick en medarbetare, som kom på ett sätt att kontinuerligt rena oljorna i de olika tillverkningsmaskinerna - som dessutom kunde kopplas ihop till ett enda system.
Dessförinnan var man tvungen att med jämna mellanrum stoppa processerna i de olika maskinerna och byta olja, men efter hans idé behöver man inte stoppa alls. Fattade jag detta rätt, rör det sig förstås om en rätt påtaglig produktionsökning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-14/15:33

Bror Gårdelöf skrev:Ett annat ställe, som har ett liknande system, är BMW Motorrads fabrik i Spandau, Berlin. När vi var där för några år sedan, berättade guiden, att företaget har ett belöningssystem för medarbetare, som kläcker bra idéer. Det största belopp, som någonsin utbetalats (motsvarande över en miljon SEK, men jag kan minnas fel), fick en medarbetare, som kom på ett sätt att kontinuerligt rena oljorna i de olika tillverkningsmaskinerna - som dessutom kunde kopplas ihop till ett enda system.
Dessförinnan var man tvungen att med jämna mellanrum stoppa processerna i de olika maskinerna och byta olja, men efter hans idé behöver man inte stoppa alls. Fattade jag detta rätt, rör det sig förstås om en rätt påtaglig produktionsökning.


Inte nödvändigtvis olja men skärvätskesystem och liknande.
Jag var med och jobbade fram sådana system. Besparingen var enorm, framför allt på att ingen driftstörning skedde. Sedan tillsätter man just komponenterna efter hand de förbrukas.
Minskade kemikaliekostnader, minskade driftstopp, minskade destruktionskostnader, minskad miljöpåverkan
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-14/20:37

peterus skrev:1. Det bildas slitagepartiklar och kol/sotpartiklar som behövs tas bort (med t.ex. ett oljefilter) men är partiklarna tillräckligt små kommer de att passera igenom oljefiltret och cirkulera runt i systemet.
En bra olja har mindre metallpartiklar men kan ha mer av sot (vilket är bra!). En bra modern olja blir svart väldigt fort.

Ovanstående får en gammal undring att flyter upp: Varför diskuteras inte oljefilter lika ingående som smörjoljor?

En gång, när jag övertygades att använda piratfilter istället för originalfilter, så lät jag göra en partikelräkning vid nästa byte. Resultatet blev att i den urtappade oljan fanns endast ett fåtal partiklar större än 30 micron. Min amatörmässiga slutsats blev då att piratfiltret hade samma filteringsförmåga som originalfiltret.

Ett resonemang som jag hört är att ett välanvänt filter filtrerar bättre än ett nytt. Jag har för mig att förr i tiden, så bytte man filter bara vid vartannat oljebyte. Numer byter man ju vid varje oljebyte, Finns det en anledning till att byta så ofta?

Reaktioner?

(OT: Växellådan i den Honda som finns på min profilbild tyckte inte om Castrol GTZ. Efter en mils körning, så börjde det bli svårt att växla. Det blev till att åka hem och tappa ur det som var kvar av oljan, dvs. ett blask. Det var mitt första försök med multigrade olja i mc-motor. Därefter var det single-grade-olja och varmkörning tills toppen började bli varm som gällde i de cyklar som jag ägde, inkl. R75/5, ända in på 90-talet.)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-15/07:56

Allan Ericsson skrev:
peterus skrev:1. Det bildas slitagepartiklar och kol/sotpartiklar som behövs tas bort (med t.ex. ett oljefilter) men är partiklarna tillräckligt små kommer de att passera igenom oljefiltret och cirkulera runt i systemet.
En bra olja har mindre metallpartiklar men kan ha mer av sot (vilket är bra!). En bra modern olja blir svart väldigt fort.

Ovanstående får en gammal undring att flyter upp: Varför diskuteras inte oljefilter lika ingående som smörjoljor?

En gång, när jag övertygades att använda piratfilter istället för originalfilter, så lät jag göra en partikelräkning vid nästa byte. Resultatet blev att i den urtappade oljan fanns endast ett fåtal partiklar större än 30 micron. Min amatörmässiga slutsats blev då att piratfiltret hade samma filteringsförmåga som originalfiltret.

Ett resonemang som jag hört är att ett välanvänt filter filtrerar bättre än ett nytt. Jag har för mig att förr i tiden, så bytte man filter bara vid vartannat oljebyte. Numer byter man ju vid varje oljebyte, Finns det en anledning till att byta så ofta?

Reaktioner?

(OT: Växellådan i den Honda som finns på min profilbild tyckte inte om Castrol GTZ. Efter en mils körning, så börjde det bli svårt att växla. Det blev till att åka hem och tappa ur det som var kvar av oljan, dvs. ett blask. Det var mitt första försök med multigrade olja i mc-motor. Därefter var det single-grade-olja och varmkörning tills toppen började bli varm som gällde i de cyklar som jag ägde, inkl. R75/5, ända in på 90-talet.)
/Allan



En partikel i oljan sliter fram 10 nya partiklar som sliter fram 100....
Oljefilter är jätteviktigt precis som du säger.
Det svåra är väl att mäta och jämföra som lekman. Därför fortsätter många att välja billiga och oftast undermåliga filter. Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Kovlingen » 2017-06-15/08:15

Finns alltid undermåliga prylar likt bromsklossar och stötdämpare men det finns
även lika bra och ibland mycket bättre alt. till originalet .
Original till hojen är bara bevis på att de håller en viss klass och inte att de är bäst .
Köp utav ett välkänt märke och de håller nog godkännande .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-16/10:42

peterus skrev:Oljefilter är jätteviktigt precis som du säger.
Det svåra är väl att mäta och jämföra som lekman. Därför fortsätter många att välja billiga och oftast undermåliga filter. Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera.


Jag spånar vidare utifrån "Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera".

Motoroljan för en boxermotor "pre-LC": Är det möjligt för en lekman att bedöma kvaliteten på den motorolja man har hällt i? Finns det några indikatorer att ta fasta på innan det är dags att tömma ur oljan? Spilloljan har ju se lite olika ut och kan kännas och lukta lite olika men då är det ju för sent.
Oljan i en LC-boxer kanske är lättare att skaffa sig en åsikt om? Kopplings- och växlingsfunktionen kan man ju tycka till om men när det gäller hur oljan fungerar i motorn måste det vara mer svårbedömt?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-16/13:26

Allan Ericsson skrev:
peterus skrev:Oljefilter är jätteviktigt precis som du säger.
Det svåra är väl att mäta och jämföra som lekman. Därför fortsätter många att välja billiga och oftast undermåliga filter. Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera.


Jag spånar vidare utifrån "Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera".

Motoroljan för en boxermotor "pre-LC": Är det möjligt för en lekman att bedöma kvaliteten på den motorolja man har hällt i? Finns det några indikatorer att ta fasta på innan det är dags att tömma ur oljan? Spilloljan har ju se lite olika ut och kan kännas och lukta lite olika men då är det ju för sent.
Oljan i en LC-boxer kanske är lättare att skaffa sig en åsikt om? Kopplings- och växlingsfunktionen kan man ju tycka till om men när det gäller hur oljan fungerar i motorn måste det vara mer svårbedömt?
/Allan


Njae, det finns inga bra lekmannasätt att bedöma oljans kvalitet på.
Är den "mjölkig" innehåller den vatten och ska bytas omedelbart.
Luktar oljan bensin ska den bytas
Luktar oljan "ruttet ägg" ska den bytas
Att oljan är svart betyder ingenting längre.
Gå annars på hur länge/många mil den rullat.
Vid osäkerhet - byt
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav BrooklynS » 2017-06-16/16:17

Eftersom det är så pass billigt att byta olja så är svaret på de flesta frågor - BYT!

8-)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-06-16/21:02

peterus skrev:Njae, det finns inga bra lekmannasätt att bedöma oljans kvalitet på.

Och så hamnade jag i en otrevlig återvändsgränd! Hur kan jag hävda att jag använder en bättre olja än vad min kompis använder! Här finns utrymme för skrönor.

Men som tur är finns Peterus, som kan lugna ner dem av oss som är ängsliga. :)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-18/07:29

Om du visste hur många "experter" jag träffar på.
"Jag har en kompis på KTH som vet allt..." är min favorit ;)
Så nog finns det massor av skrönor som blivit "sanning"
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Olof Eriksson » 2017-06-20/17:03

Om man är på resande fot och behöver fylla på. Tex har BMW oljan 5W40. Om man inte finner Olja av samma märke och sort. Inte helt lätt här i Norra delarna av landet. Dock finns det ofta ett annat märke på mc handlarnas hylla. Nämligen Motul.

Så är det helt ok att hälla i 9 deciliter av tex Motul 7100 5W40? Eller blir det bara tok? Dvs man skall dra pluggen och fylla upp med enbart Motul oljan?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-21/14:19

Olof Eriksson skrev:Om man är på resande fot och behöver fylla på. Tex har BMW oljan 5W40. Om man inte finner Olja av samma märke och sort. Inte helt lätt här i Norra delarna av landet. Dock finns det ofta ett annat märke på mc handlarnas hylla. Nämligen Motul.

Så är det helt ok att hälla i 9 deciliter av tex Motul 7100 5W40? Eller blir det bara tok? Dvs man skall dra pluggen och fylla upp med enbart Motul oljan?


De är blandbara.
Det enda som kan hända är att alla bolagen skyler på varandra OM du skulle få ett haveri.
Rent kemiskt/tekniskt är det ingen risk
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Erik T » 2017-06-24/08:27

Jag är tacksam att du Petereus finns som en kunskapsbank hos oss vildsinta och farliga mc-knuttar (lite ironi).
Jag jobbar i Försvarsmaktens Logistik och har då bl.a. hand om en drivmedelsanläggning för markdrivmedel och oljor. och jag har sett stamanställda "experter" som t.o.m. ordersatt tokigheter som senare har bevisats som tokiga, och då har ordern hävts.
Mitt stora problem är RME/FAME-diesel, vi har mycket tunga fordon som drivs fram med diesel, och de kan periodvis stå garagerade mycket, för att sedan rulla mycket.
Och denna miljöklassade diesel är bra om den förbrukas i närtid, men om den får stå i en drivmedelstank/bränslesystem, då blir det problem.
Den är en bra bostad för mikroorganismer p.g.a. att den hygroskopisk.
Jag har sett liknande problem med oljor, soldater och stamanställda som bara tittar på viskositeten på oljor de ska fylla på i motorer, inte på vilka krav/standarder de klarar av. Det är inte lätt för en lekman att navigera rätt i den här ljungen, men när man titulerar sig som "expert" eller "sakkunnig" i det här ämnet utan att ha täckning för det. Det får mig att ifrågasätta personen. :(
OP: Enköping
BMW K11LT -96 Dietrich
Harley-Davidson 500 1930
HVA 240 -83
Användarvisningsbild
Erik T
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2011-06-05/07:06
Ort: Enköping

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-24/09:44

Vad värre är: Det borde få Dig att ifrågasätta systemet! Försvarsmaktens materiella resurser må ha krympt avsevärt, men de representerar fortfarande stora värden, betalade med skattemedel. Att man då skall kunna gå vilse i något så basalt som att se till, att fordonen förses med rätt driv- och smörjmedel, är ju barockt.
Där om någonstans måste det ju vara enkelt att konsultera folk, som verkligen kan - i det här fallet från den petrokemiska industrin. Hur svårt kan det vara?!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Erik T » 2017-06-24/11:16

Bror Gårdelöf skrev:Vad värre är: Det borde få Dig att ifrågasätta systemet! Försvarsmaktens materiella resurser må ha krympt avsevärt, men de representerar fortfarande stora värden, betalade med skattemedel. Att man då skall kunna gå vilse i något så basalt som att se till, att fordonen förses med rätt driv- och smörjmedel, är ju barockt.
Där om någonstans måste det ju vara enkelt att konsultera folk, som verkligen kan - i det här fallet från den petrokemiska industrin. Hur svårt kan det vara?!

Vad jag ifrågasätter behåller jag för mig själv, så att 3:e part inte blir drabbade. Men när något jag ser är fel så påpekar jag det.
OP: Enköping
BMW K11LT -96 Dietrich
Harley-Davidson 500 1930
HVA 240 -83
Användarvisningsbild
Erik T
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2011-06-05/07:06
Ort: Enköping

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-06-24/20:10

Erik T skrev:Jag är tacksam att du Petereus finns som en kunskapsbank hos oss vildsinta och farliga mc-knuttar (lite ironi).
Jag jobbar i Försvarsmaktens Logistik och har då bl.a. hand om en drivmedelsanläggning för markdrivmedel och oljor. och jag har sett stamanställda "experter" som t.o.m. ordersatt tokigheter som senare har bevisats som tokiga, och då har ordern hävts.
Mitt stora problem är RME/FAME-diesel, vi har mycket tunga fordon som drivs fram med diesel, och de kan periodvis stå garagerade mycket, för att sedan rulla mycket.
Och denna miljöklassade diesel är bra om den förbrukas i närtid, men om den får stå i en drivmedelstank/bränslesystem, då blir det problem.
Den är en bra bostad för mikroorganismer p.g.a. att den hygroskopisk.
Jag har sett liknande problem med oljor, soldater och stamanställda som bara tittar på viskositeten på oljor de ska fylla på i motorer, inte på vilka krav/standarder de klarar av. Det är inte lätt för en lekman att navigera rätt i den här ljungen, men när man titulerar sig som "expert" eller "sakkunnig" i det här ämnet utan att ha täckning för det. Det får mig att ifrågasätta personen. :(


Ja, det är ett uppenbart problem.
RME är ett jättebra alternativ men som du påpekar så uppstår andra problem man kanske inte tar hänsyn till.
Man får istället använda biocider som är gifter för att döda bakterier som uppstår i de "miljövänliga" alternativen. Det ser bra ut på papperet men är det kanske inte i den bistra verkligheten.
Har sett det sååå många gånger förr.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Dennis Johansson » 2017-07-05/00:24

Peterus verkar veta mycket om detta och det är bra.

Angående att tömma i en olja av annat märke hörde jag en känd mc mekanisk firma i Gbg säga att om nivån är låg, töm i en annan olja. Finns inte ens exakt rätt spec. Töm i iaf. Inget kan bli värre en att köra med för låg nivå.

Sedan Peterus.
JAg gjorde lumpen i flottan och där var jag maskinare o sedan värnpliktig Chief.
På vår båt hade vi 2 st Scania DS 11 för framdrivning.
Istället för vanliga oljefilter hade vi mekaniska cyklonfilter. Det vill säga för andra som ej vet, så roterades oljan kraftigt så att smuts ec slungades ut och fastnade medan oljan rinner ned i mitten och återanvänds.
Vad jag förstått är det ett bättre reningssystem en pappersfilter. Stämmer det?

Jag antar också at tdet är liknande centrifuger som används på stora fartygsmotorer men då separerade från själva motorn.
Men det vet kanske Olof Hjertberg o Peter Currie bättre?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav peterus » 2017-07-05/08:02

Dennis Johansson skrev:Peterus verkar veta mycket om detta och det är bra.

Angående att tömma i en olja av annat märke hörde jag en känd mc mekanisk firma i Gbg säga att om nivån är låg, töm i en annan olja. Finns inte ens exakt rätt spec. Töm i iaf. Inget kan bli värre en att köra med för låg nivå.

Sedan Peterus.
JAg gjorde lumpen i flottan och där var jag maskinare o sedan värnpliktig Chief.
På vår båt hade vi 2 st Scania DS 11 för framdrivning.
Istället för vanliga oljefilter hade vi mekaniska cyklonfilter. Det vill säga för andra som ej vet, så roterades oljan kraftigt så att smuts ec slungades ut och fastnade medan oljan rinner ned i mitten och återanvänds.
Vad jag förstått är det ett bättre reningssystem en pappersfilter. Stämmer det?

Jag antar också at tdet är liknande centrifuger som används på stora fartygsmotorer men då separerade från själva motorn.
Men det vet kanske Olof Hjertberg o Peter Currie bättre?


Det är absolut bättre att fylla på med annan olja än att gå torr, även om det inte råkar vara exakt rätt olja.

Nja, det beror ju helt på utformningen av filtret men fördelen är att man slipper byta filter på vanligt sätt.
En ovetenskaplig gissning är att ett cyklonfilter är bättre än ett pappersfilter på större system men tar ju en större plats.
En marinolja/industriolja används ju längre tid och stöddoseras konstant.

Ett pappersfilter är ju litet, billigt och smidigt på t.ex. en mc/bilmotor. Den totala oljevolymen byts med jämna mellanrum "oavsett det behövs eller inte"
Det handlar ju om den totala ekonomin vilket system som är bäst.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Izvor » 2017-07-05/12:08

Halloj

Spænnande med oljor..

Cyklonfilter ær bara ett tillæg som slungar ut partiklar som ska då fastna på en vægg. Cyklonfilter ska inte ersætta vanligt filter. Det ska finnas på alla motorer. Dennis, det kanske var nåt speciellt på militæra fordon men jag har aldrig støtt på det.

Cyklonfilter andvænder sig av bara en del av oljan efter oljepumpen. All smørolja innan den når motorns vitala delar ska gå igenom ett filter. Så som pappfilter, plastnætfilter eller metallnætfilter. Dær børjar vi prata my. Det ær alltså storleken på partiklar som tillåts passera filtret. My ær størsta avståndet mellan maskens øppning. Den kan vara rund, fyrkantig men du ska inte kunna "mæta" ett større avstånd nånstans.

Cyklonfilter och en tex sepparator har samma princip. Sepparatorer kan man dela upp i två delar. Seppatator och clarificator. Cyklonfilter ær en Clarifikator. Tyngre delar slungas ut och fastnar på væggar. En sepparator tar hænsyn till densiteten på mediet oftast med hjælp av vatten vilket gør att en sepparator tar bort just tex. vatten ur oljan.

Att man inte har cyklonfilter på tex. bilar ær før att det krævs mer underhåll och fler rørliga delar. Man dimensionerar filter. Alltså totala arean i ett filter så att den ska vid normalt driftstid klara av att fånga upp partiklar.

I vissa filtren på bilar osv. så sitter det en By passventil. Som ska øppna vid ett visst tryck. Tex. vid kallstart. eller faktiskt nær filtret har blivit helt tætt. På større motorer har vi inget sånt. Utan man mæter tryck føre och efter filtret vid før høg difftryck så indikeras det att filtret ær tætt. Man tillåter inte okontrollerad olja nå motorns vitala delar.

Dærfør kan det i længden vara riktigt dumt att stoppa i "billigare" filter. Originalt ær oftast bæst.

Nær man køper original så bør man førvænta sig att My ær rætt, att bypassventilen øppnar vid rætt tryck, att det ær tillræckligt med pappersmassa/filtermaterial så att den klarar tænkta servicen, att filtret æven vid 100% av driftstiden vid normalt slitage fortfarande kan ha så pass flow igenom sig så att all olja går igenom den.

Nær det gæller førbrukta oljor så ær det inte helt ovanligt att man dumpar det i tjockolja och skickar det till båtar...

På mindre oljesystem så byter vi olja efter visst antal gångtimmar. Børjar systemen bli stora så skickas oljeprover. Vanlig førbrukning gør att man fyller på lite hela tiden, sen får vi svar på metallpartiklar om nåt ær på gång. Vid større haverier ser vi det direkt i filtren men vi kan få indikation via oljeprov vilket sorts metall det kommer ifrån. Vissa tillverkare har faktisk blandat i lite oilka metaller i ramlager så att med hjælp av oljeprov kunna se vilket lager ær det slitage på, typ som mootrns DNA.

Motorer som går på tjockolja kan få problem med oljans TBN tal. Nær den blir før låg indikerar den att det børjar øka brænsle i smøroljesystemet.

Jag har under mina år bara en gång varit med och fyllt på adjektiv, det var i hyd. system. Oftast tappas det ner lite olja och fylls på med nytt.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav Dennis Johansson » 2017-07-05/18:02

Intressant.
De Scania sexor vi hade på båten hade inget annat filter en den där cyklon renaren / separatorn.
Intervallen på byten minns jag ej. Men så stora mängder olja var det väl inte. Var väl ca 20 liter i en maskin tror jag.
Men detta blev ju en parentes
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad händer med spillolja etc?

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-20/19:35

I stora fartygsmaskinerier, så kallade tvärstycksmaskiner, så är oljan i motorn aldrig i kontakt med förbränningsutrymmet utan den är separerad med stuffingbox. Cylindern smörjs med en speciell cylinderolja.

Den enda rening man har på systemolja (den i motorn) är separering samt filtrering och som en har skrivit här är det att man regelbundet skickar oljeprover.

De viktigaste analyserna är metaller,TBN tal samt viscositet. På större trunkmotorer är viscositeten en mkt viktig del, en för låg viscositet är ju inte bra, men samtidigt, skulle viscositeten öka så är det minst lika allvarligt då det ofta gör att föroreningar i oljan fastnar under den oljekylda kolvkronan och 1 mm beläggning ger 100 C ökning av temperaturen på kolvtoppen vilken tyvärr resulterar ofta i brända kolvtoppar och dyr reparation.
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst