Bror Gårdelöf skrev:Att det finns föreskrifter för omhändertagande av spillolja, vet jag förstås - men vad händer med den därefter? Går den att "förnya" och bli brukbar igen, eller destrueras den - och hur går det i så fall till?
Eller är detta ett typexempel på något, där jag inte vill veta svaret? Det rör sig ju om rätt stora kvantiteter.
Allan Ericsson skrev:En följdfråga:
Varför byter man smörjoljan?
- Har den bara blivit smutsig? Och om det är så, så undrar jag om en bra olja inte blir smutsig lika snabbt.
Smuts_1= metallpartiklar, som orsakats av bristande smörjning.
Smuts_2= sot och dylikt som oljan skall fånga upp
- Har någon av de kemiska beståndsdelarna gått sönder? Och om det är så, så undrar jag om man på något sätt kan vara skonsam mot oljan.
/Allan
Allan Ericsson skrev:Jag kan inte låta bli att fråga vidare,eftersom jag får så bra svar .Rubrikens "etc" ger ju ett visst vingelutrymme.
Jag ha hört ett resonemang om att istället för att bara tappa ur oljan och låta den bli spillolja, så gör man till att börja med en oljeanalys för att bedöma nödvändigheten av oljeservice. Om oljan är dålig, så tappar man ur den och renar den för att hälla tillbaka den. Diskussionen kretsade runt dieselmotorer med 35 liter motorolja i tråget.
Kan detta vara något som kommer att tillämpas. Och då blir spilloljefrågan ingen fråga längre!
/Allan
Gunnar Elmgren skrev:Det är väl till och med så, att på riktigt stora motorer (fartygsdieslar, diesellok t ex) har man - förutom kontinuerlig analys av oljans kondition - avancerad reningsutrustning som hela tiden "regenererar" oljan. Samtidigt fyller man på med additiver vartefter de förbrukas.
Bror Gårdelöf skrev:Ett annat ställe, som har ett liknande system, är BMW Motorrads fabrik i Spandau, Berlin. När vi var där för några år sedan, berättade guiden, att företaget har ett belöningssystem för medarbetare, som kläcker bra idéer. Det största belopp, som någonsin utbetalats (motsvarande över en miljon SEK, men jag kan minnas fel), fick en medarbetare, som kom på ett sätt att kontinuerligt rena oljorna i de olika tillverkningsmaskinerna - som dessutom kunde kopplas ihop till ett enda system.
Dessförinnan var man tvungen att med jämna mellanrum stoppa processerna i de olika maskinerna och byta olja, men efter hans idé behöver man inte stoppa alls. Fattade jag detta rätt, rör det sig förstås om en rätt påtaglig produktionsökning.
peterus skrev:1. Det bildas slitagepartiklar och kol/sotpartiklar som behövs tas bort (med t.ex. ett oljefilter) men är partiklarna tillräckligt små kommer de att passera igenom oljefiltret och cirkulera runt i systemet.
En bra olja har mindre metallpartiklar men kan ha mer av sot (vilket är bra!). En bra modern olja blir svart väldigt fort.
Allan Ericsson skrev:peterus skrev:1. Det bildas slitagepartiklar och kol/sotpartiklar som behövs tas bort (med t.ex. ett oljefilter) men är partiklarna tillräckligt små kommer de att passera igenom oljefiltret och cirkulera runt i systemet.
En bra olja har mindre metallpartiklar men kan ha mer av sot (vilket är bra!). En bra modern olja blir svart väldigt fort.
Ovanstående får en gammal undring att flyter upp: Varför diskuteras inte oljefilter lika ingående som smörjoljor?
En gång, när jag övertygades att använda piratfilter istället för originalfilter, så lät jag göra en partikelräkning vid nästa byte. Resultatet blev att i den urtappade oljan fanns endast ett fåtal partiklar större än 30 micron. Min amatörmässiga slutsats blev då att piratfiltret hade samma filteringsförmåga som originalfiltret.
Ett resonemang som jag hört är att ett välanvänt filter filtrerar bättre än ett nytt. Jag har för mig att förr i tiden, så bytte man filter bara vid vartannat oljebyte. Numer byter man ju vid varje oljebyte, Finns det en anledning till att byta så ofta?
Reaktioner?
(OT: Växellådan i den Honda som finns på min profilbild tyckte inte om Castrol GTZ. Efter en mils körning, så börjde det bli svårt att växla. Det blev till att åka hem och tappa ur det som var kvar av oljan, dvs. ett blask. Det var mitt första försök med multigrade olja i mc-motor. Därefter var det single-grade-olja och varmkörning tills toppen började bli varm som gällde i de cyklar som jag ägde, inkl. R75/5, ända in på 90-talet.)
/Allan
peterus skrev:Oljefilter är jätteviktigt precis som du säger.
Det svåra är väl att mäta och jämföra som lekman. Därför fortsätter många att välja billiga och oftast undermåliga filter. Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera.
Allan Ericsson skrev:peterus skrev:Oljefilter är jätteviktigt precis som du säger.
Det svåra är väl att mäta och jämföra som lekman. Därför fortsätter många att välja billiga och oftast undermåliga filter. Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera.
Jag spånar vidare utifrån "Oljan kan man ju "ta på" på ett annat sätt och lättare att diskutera".
Motoroljan för en boxermotor "pre-LC": Är det möjligt för en lekman att bedöma kvaliteten på den motorolja man har hällt i? Finns det några indikatorer att ta fasta på innan det är dags att tömma ur oljan? Spilloljan har ju se lite olika ut och kan kännas och lukta lite olika men då är det ju för sent.
Oljan i en LC-boxer kanske är lättare att skaffa sig en åsikt om? Kopplings- och växlingsfunktionen kan man ju tycka till om men när det gäller hur oljan fungerar i motorn måste det vara mer svårbedömt?
/Allan
peterus skrev:Njae, det finns inga bra lekmannasätt att bedöma oljans kvalitet på.
Olof Eriksson skrev:Om man är på resande fot och behöver fylla på. Tex har BMW oljan 5W40. Om man inte finner Olja av samma märke och sort. Inte helt lätt här i Norra delarna av landet. Dock finns det ofta ett annat märke på mc handlarnas hylla. Nämligen Motul.
Så är det helt ok att hälla i 9 deciliter av tex Motul 7100 5W40? Eller blir det bara tok? Dvs man skall dra pluggen och fylla upp med enbart Motul oljan?
Bror Gårdelöf skrev:Vad värre är: Det borde få Dig att ifrågasätta systemet! Försvarsmaktens materiella resurser må ha krympt avsevärt, men de representerar fortfarande stora värden, betalade med skattemedel. Att man då skall kunna gå vilse i något så basalt som att se till, att fordonen förses med rätt driv- och smörjmedel, är ju barockt.
Där om någonstans måste det ju vara enkelt att konsultera folk, som verkligen kan - i det här fallet från den petrokemiska industrin. Hur svårt kan det vara?!
Erik T skrev:Jag är tacksam att du Petereus finns som en kunskapsbank hos oss vildsinta och farliga mc-knuttar (lite ironi).
Jag jobbar i Försvarsmaktens Logistik och har då bl.a. hand om en drivmedelsanläggning för markdrivmedel och oljor. och jag har sett stamanställda "experter" som t.o.m. ordersatt tokigheter som senare har bevisats som tokiga, och då har ordern hävts.
Mitt stora problem är RME/FAME-diesel, vi har mycket tunga fordon som drivs fram med diesel, och de kan periodvis stå garagerade mycket, för att sedan rulla mycket.
Och denna miljöklassade diesel är bra om den förbrukas i närtid, men om den får stå i en drivmedelstank/bränslesystem, då blir det problem.
Den är en bra bostad för mikroorganismer p.g.a. att den hygroskopisk.
Jag har sett liknande problem med oljor, soldater och stamanställda som bara tittar på viskositeten på oljor de ska fylla på i motorer, inte på vilka krav/standarder de klarar av. Det är inte lätt för en lekman att navigera rätt i den här ljungen, men när man titulerar sig som "expert" eller "sakkunnig" i det här ämnet utan att ha täckning för det. Det får mig att ifrågasätta personen.
Dennis Johansson skrev:Peterus verkar veta mycket om detta och det är bra.
Angående att tömma i en olja av annat märke hörde jag en känd mc mekanisk firma i Gbg säga att om nivån är låg, töm i en annan olja. Finns inte ens exakt rätt spec. Töm i iaf. Inget kan bli värre en att köra med för låg nivå.
Sedan Peterus.
JAg gjorde lumpen i flottan och där var jag maskinare o sedan värnpliktig Chief.
På vår båt hade vi 2 st Scania DS 11 för framdrivning.
Istället för vanliga oljefilter hade vi mekaniska cyklonfilter. Det vill säga för andra som ej vet, så roterades oljan kraftigt så att smuts ec slungades ut och fastnade medan oljan rinner ned i mitten och återanvänds.
Vad jag förstått är det ett bättre reningssystem en pappersfilter. Stämmer det?
Jag antar också at tdet är liknande centrifuger som används på stora fartygsmotorer men då separerade från själva motorn.
Men det vet kanske Olof Hjertberg o Peter Currie bättre?
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst