BMW MC 2018 modeller

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW MC 2018 modeller

Inläggav Vertice » 2017-07-07/17:04

R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-07/18:23

Inget revolutionerande. Bara lite färg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Vertice » 2017-07-07/21:04

Måns Ulveståhl skrev:Inget revolutionerande. Bara lite färg.


Med lite färg säljer man knappt 78 000st R1200 -GS /-GSA per år. Nytt rekord 2018?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-07/21:20

Jag jämförde givetvis skillnaderna mellan 2017 och 2018.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BrooklynS » 2017-07-07/21:34

Var det inte ny instrumentering? Digital "modern"?


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-07/21:39

Jo, en TFT-skärm.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Rickard Vikström » 2017-07-08/21:07

och här presenteras den nya TFT-skärmen

https://www.youtube.com/watch?v=1d6SXXwMIGw
Rickard Vikström
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1997-07-10/01:00

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav vilde » 2017-07-09/00:44

Rickard Vikström skrev:och här presenteras den nya TFT-skärmen

https://www.youtube.com/watch?v=1d6SXXwMIGw


Usch vad hemsk.

Mina fordon ska utan tvekan ha analog hastighetsmätare, möjligen har det ett samband med att min hjärna är analog.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-07-09/07:43

vilde skrev:
Rickard Vikström skrev:och här presenteras den nya TFT-skärmen

https://www.youtube.com/watch?v=1d6SXXwMIGw


Usch vad hemsk.

Mina fordon ska utan tvekan ha analog hastighetsmätare, möjligen har det ett samband med att min hjärna är analog.

Tja vad ska man tycka om detta?
När jag KÖR min hin hoj så lägger jag min koncentration på körningen.
Fibbla med telefon eller musik det kan jag göra hemma!
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Autolycus » 2017-07-09/14:12

Det där känns som ett bottennapp... Ett av GS ens stora plus (tycker jag) är ju det lätt överskådliga och bra designade kombiinstrumentet. Analoga mätare tack! Annars får det vara för mej.
Från -17 så har faktiskt GS inte blivit en "snyggare" hoj -16 såg den fortfarande aggressiv ut med spetsiga kylarvingar m.m.
Den nya väcker inget habegär hos mej.
Autolycus
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2011-07-31/16:28

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav MichaelWa » 2017-07-09/21:19

Måns Ulveståhl skrev:Jo, en TFT-skärm.


Kostar tydligen €600 i options listan
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Peter Nordlund » 2017-07-10/13:40

Min initiala känsla var "hmm jag är skeptisk" och då till det digitala varv/hastighetsmätaren mer än det andra, sedan funderade jag varför jag var skeptisk och mindes min första erfarenhet av digital visning av hastighetsmätare, det var på en bil som var "the shit" i min kompiskrets i mitten på 80-talet, Opel Kadett GSI tror jag den hete?
Jag provkörde den och det var fasiken nästan omöjligt att se vad den visade i normalt sol/dagsljus så där och då grundades min skeptiska inställning tror jag.
Och vad jag vet har jag inte kört något fordon med digitalmätare efteråt? och i så fall har den grafiskt varit analog.

Personligen tycker jag att detta kan vara ett naturlig steg med tanke på mobiltelefoner, surfplattor och inte att förglömma GPSer.

För mig går funktion före utseende och OM detta fungerar och är bättre än analoga mätare så absolut, och det skulle kanske kunna vara det som får mig att byta upp mig nästa år, men jag är skeptisk till att vara försökskanin, å andra sidan ändrades ju motorn på GS för några år sedan och det verkar mest fungerat bra.

Sedan angående föreläsning, jisses vad styltigt det var och kändes jäkligt inövat, borde inte ett företag som BMW vara mer professionellt?
Och så påpekar dom igen och igen det nog många tänker, finns risken att man blir snarare distraherad än uppdaterad av allt som händer på skärmen? eller är det kanske bara samma sak som vanliga analoga instrument med en GPS idag?

En parantes som antagligen inte kommer vara aktuellt här är om jag jämför med mitt armbandsur (Garmin Tactix Bravo) är en aktivitetsklocka utan touchfunktion alltså ingen smartwatch men med digital urtavla, den kommer med en urtavla som är med siffror och inga visare men man kan ladda ner olika "klockansikten" och det är rätt bra att man kan få det att se ut som man vill.

Positivt förväntansfull. :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-10/14:46

Peter Nordlund skrev:... mindes min första erfarenhet av digital visning av hastighetsmätare, det var på en bil som var "the shit" i min kompiskrets i mitten på 80-talet, Opel Kadett GSI tror jag den hete?

För mig går funktion före utseende ...

Citroën var tidiga med "halvdigital" hastighetsmätare - ofta kallad "badrumsvågen".

Nu var det länge sedan jag läste om det, men perceptionspsykologin - alltså den gren av ämnet som studerar, hur (snabbt/korrekt) vi uppfattar saker - hade då kommit fram till, att analog visning är funktionsmässigt bättre. Man läser snabbt av visarens vinkel och lär sig, vad den (ungefärligen) representerar. Det klassiska exemplet är en vanlig urtavla, som ju faktiskt inte behöver ha några siffror - eller ens symboler - alls. När man ser visarna, vet man ändå direkt, vad klockan visar. (OK, man har dessförinnan sett många urtavlor med siffror, så det är lite fusk.)

Ett annat exempel - från racing - är, att man ofta ställde varvräknarna så, att rött streck låg klockan 1 - alltså lite efter att visaren passerat lodrätt.

Digital visning innebär, att hjärnan måste tolka en siffra - och det tar lite längre tid.

Sedan har ju många moderna instrumentpaneler "halvdigital" visning - med (eventuellt krökta) pelare etc, etc - men jag håller ändå en slant på, att övergången till digitala instrumentpaneler har med kostnader att göra. Elektronik brukar i längden vara billigare att tillverka än pålitlig mekanik. (En lösning på det vore, att mätartavlan indelades i mycket tunna "tårtbitar", som gjordes synliga vid aktuellt värde men annars inte - en "pseudoanalog" visning utan mekanik.)

Till det kommer, att i alla fall en del digitala paneler kan vara svårlästa, exempelvis beroende på ljusinfall. Mitt favoritexempel är BMW R 1200 RS, som jag trivdes mycket bra på under provkörningen - men att läsa av instrumentpanelen var inte alltid lätt. Det problemen finns inte på exempelvis R 1200 RT - eller på min K 1200 RS, men den börjar å andra sidan få antikvärde.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav vilde » 2017-07-10/17:07

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev:... mindes min första erfarenhet av digital visning av hastighetsmätare, det var på en bil som var "the shit" i min kompiskrets i mitten på 80-talet, Opel Kadett GSI tror jag den hete?

För mig går funktion före utseende ...

Citroën var tidiga med "halvdigital" hastighetsmätare - ofta kallad "badrumsvågen".

Nu var det länge sedan jag läste om det, men perceptionspsykologin - alltså den gren av ämnet som studerar, hur (snabbt/korrekt) vi uppfattar saker - hade då kommit fram till, att analog visning är funktionsmässigt bättre. Man läser snabbt av visarens vinkel och lär sig, vad den (ungefärligen) representerar. Det klassiska exemplet är en vanlig urtavla, som ju faktiskt inte behöver ha några siffror - eller ens symboler - alls. När man ser visarna, vet man ändå direkt, vad klockan visar. (OK, man har dessförinnan sett många urtavlor med siffror, så det är lite fusk.)

Ett annat exempel - från racing - är, att man ofta ställde varvräknarna så, att rött streck låg klockan 1 - alltså lite efter att visaren passerat lodrätt.

Digital visning innebär, att hjärnan måste tolka en siffra - och det tar lite längre tid.

Sedan har ju många moderna instrumentpaneler "halvdigital" visning - med (eventuellt krökta) pelare etc, etc - men jag håller ändå en slant på, att övergången till digitala instrumentpaneler har med kostnader att göra. Elektronik brukar i längden vara billigare att tillverka än pålitlig mekanik. (En lösning på det vore, att mätartavlan indelades i mycket tunna "tårtbitar", som gjordes synliga vid aktuellt värde men annars inte - en "pseudoanalog" visning utan mekanik.)

Till det kommer, att i alla fall en del digitala paneler kan vara svårlästa, exempelvis beroende på ljusinfall. Mitt favoritexempel är BMW R 1200 RS, som jag trivdes mycket bra på under provkörningen - men att läsa av instrumentpanelen var inte alltid lätt. Det problemen finns inte på exempelvis R 1200 RT - eller på min K 1200 RS, men den börjar å andra sidan få antikvärde.


Kors i taket, det måste vara första gången jag kan hålla med Bror om varenda ord i ett inlägg, tack Bror ;)
Extra tack för att du påvisar att det finns vetenskapliga fakta på att vi är bättre/snabbare på att uppfatta analogt än digitalt, det har jag alltid trott och det är också min personliga erfarenhet.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-10/18:11

Tack själv.
En kul kuriositet är, att jag just nu bladar i senaste numret av svenska Classic Bike. Den har en artikel om en gammal enduranceracer med Hondas enkelkamfyra, trimmad av Roland Eckert i Tyskland, ram av engelsmannen Colin Seeley och en klart originell kåpa från franska Japauto.
En av bilderna visar den mycket spartanska instrumenteringen, dominerad av en Kröber varvräknare, där 0 rpm ligger klockan 9 och 10 000 rpm ungefär klockan 1.

Ett bra exempel på MISS-KISS-principen. Make it simple, stupid! Keep it simple, stupid!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav DaK » 2017-07-10/18:30

På macken föredrar jag digital mätare :!: https://www.bukowskis.com/sv/lots/34161 ... erige-1952
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav maalse » 2017-07-10/18:33

Undra om jag är annorlunda eller om jag alltid måste vara annorlunda.... Jag gillar nya instrumenteringen. På min GS läser jag alltid farten på dom små digitala siffrorna på GPSen, på bilen alltid dom digitala (Golf). Jag upplever det snabbare och känner att jag alltid läser 2-3ggr på analoga instrument innan jag fattar vad dom visar. Finns det något som heter analogdyslexi?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-10/18:39

Instrumentet som den är tänkt att ersätta hör väl inte till de mest lyckade.
Det sitter inträngt inunder GPS-hållaren och man får nästan anstränga sig för att läsa av hastigheten på den lilla mätaren med den korta visaren.
Varvräknaren är f ö totalt onödig på boxern. Vore bättre med en shiftlight i kombination med dagens ecodrivefunktion.
En modern TFT-display är sannolikt konfigurerbar. Kanske även analog look-alike.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-10/19:06

maalse skrev:Finns det något som heter analogdyslexi?

I så fall nämndes det aldrig under min utbildning - och jag har aldrig stött på ordet förr.

Nå - man behöver hur som helst inte gräva ner hälarna i denna diskussion. Trivs man med en instrumentering, är det väl bra med det?

Jag föredrar också digital presentation på macken - och i många andra sammanhang, exempelvis på jobbet. Då har hjärnan tid att tolka siffrorna. Fördelen med den klassiska "visaren på en klocka" (här = alla former av runda instrument med en visare, som ändrar vinkel, när mätvärdet ändras) är, att vinkeln mycket snabbt kan omtolkas till ett ungefärligt värde. Kastar jag en snabb blick på varvräknaren, ser jag sällan det exakta varvtalet, men jag ser, att nålen ligger "kring 3 000 rpm" = "halv åtta" på min hoj - som också mycket riktigt har rödmarkeringen klockan 1.
BMW:s ingenjörer kan ha tänkt till lite där, för 50 km/h är "halv tio" medan 100 km/h är klockan 12 och 200 km/h (så fort kör jag aldrig) är klockan 3.

Det är för övrigt en bra bild av, hur våra hjärnor fungerar. I motsats till finkalibrerad mätapparatur, som ger mer eller mindre exakta värden, är våra hjärnor konstruerade för att göra snabba, ungefärliga överslagsberäkningar. Ett enkelt exempel är, när man väljer att köra om och ser en mötande bil en bit bort. Man kan inte mäta den bilens hastighet, men hjärnan gör mycket snabbt en beräkning av, om det är säkert att köra om. (Och alla, som upplevt vansinnesomkörningar, vet, att en del hjärnor är dåliga på sådana beräkningar!)
Sedan är det en helt annan sak, att även inom den ytterst diffusa gruppen "normalbilister" varierar bedömningarna av, om det är säkert att köra om i en viss situation, avsevärt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-07-10/19:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Peter Nordlund » 2017-07-10/19:14

Ett lite inlägg som inte direkt hör till ämnet men kanske lite...
Jag har strul med att få min telefon via blåtand att hålla kontakten med gps och Packtalk headset så under hela resan nyligen körde jag med min nya fina TomTom Rider 410 enbart visuellt då jag inte fick kontakten att fungera, jag har alltid mer eller mindre förutsatt att detta inte skulle fungera, jag ansåg att det skulle distrahera mig så til den grad att jag blev trafikfarlig och det skulle vara besvärligt för mig, men döm om min förvåning att jag inte saknade det många sekunder på +400 mil :o

jag slängde ett öga och kom sedan ihåg, tex nästa sväng om 12 km då får man en känsla för det och nästa gång jag tittade var det kanske 4 km osv.
när det blev mycket kunde jag missa en korsning (hände 2 ggr) och då förlorade jag kanske 1 km totalt i sträcka och kanske 5 min vilket känns försumbart.
Så nej det var inget som helst problem när det gäller just detta.
I mitt fall var detta beroende på fördom och ovana (min tidigare inställning) kanske blir detta bra också, för om alla hatar det lär det försvinna, ja menar allt nytt är inte bra!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Buster » 2017-07-10/19:42

maalse skrev:Undra om jag är annorlunda eller om jag alltid måste vara annorlunda.... Jag gillar nya instrumenteringen. På min GS läser jag alltid farten på dom små digitala siffrorna på GPSen, på bilen alltid dom digitala (Golf). Jag upplever det snabbare och känner att jag alltid läser 2-3ggr på analoga instrument innan jag fattar vad dom visar. Finns det något som heter analogdyslexi?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Vi är iaf två... håller med i allt utom golfdelen här.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BrooklynS » 2017-07-10/22:04

En helt digital instrumentering kan ju konfigureras att visa hastigheten grafiskt...


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav vilde » 2017-07-10/23:00

[quote="......................
Varvräknaren är f ö totalt onödig på boxern. Vore bättre med en shiftlight i kombination med dagens ecodrivefunktion.
En modern TFT-display är sannolikt konfigurerbar. Kanske även analog look-alike.[/quote]

Jag har skrivit om det förut, hur jag förundras över motorcykeltillverkarnas iver attfortfarande anknyta till motorsporten genom att ha lika stora eller större varvräknare än hastighetsmätare. Jag tycker att varvräknare på en landsvägshoj är i stort sett ointressant, men det är förstås min åsikt.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-11/06:29

Även där är vi eniga - på ett paradoxalt sätt. Jag gillar att ha en varvräknare, men som jag kör, är den totalt onödig, och jag "använder" den sällan, eftersom motorn sällan dras över 4 000 rpm. Då återstår ytterligare 5 000, innan nålen går in i det röda området.

Moderna bilar med manuell låda har shiftlights för både upp- och nerväxling, och för mitt körsätt på hojen vore sådana mer adekvata. Men så är det detta med traditionen.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-07-11/09:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BrooklynS » 2017-07-11/08:51

En varvräknare finns inte bara till för att se när motorn nått varvtalsgränsen. Det primära är faktiskt att föraren skall ha kontroll över lämpligt varvtalsområde för aktuella förhållanden. Det kräver förvisso kunskaper om motorns egenskaper och körning i allmänhet, men det får man väl förutsätta att MC-förare har?

Många motorcyklar har dessutom så tyst gång att man inte hör hur mycket motorn varvar. Då är det lätt att man vid omkörning åker in i varvtalsstoppet av bara farten.

Men främst handlar det alltså om ökad kontroll över körningen.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-11/09:07

Du har naturligtvis rätt i det - men har man en hoj med bra bottendrag och mellanregister - som jag - är risken, att motorn övervarvas, praktiskt taget obefintlig. K 1200 RS har rödmarkeringen vid 9 000 rpm, och jag drar sällan nålen mycket över 4 000. Det skjuter på mer än tillräckligt redan där - även för snabba omkörningar.
Gissningsvis är det likadant med exempelvis Guldvingeägare och med dem, som kör klassiska muskelhojar. Jag läste en rolig notering för ett antal år sedan om en yngre hojåkare, som var van vid spetsig motorkaraktär men fått köra sin fars nakna Honda på 1300 kubik - en sån, som ser ut som en 80-talsmaskin men är modernt byggd.
Toppeffekten på den maskinen låg kring 100 kusar, men skribenten tyckte, att det kändes som att ha en kärnreaktor mellan vaderna - för den drog verkligen över hela registret.

Sedan antar jag, att åtskilliga ägare av K 1600-maskiner inte heller drar nålen upp mot rött särskilt ofta. Det behövs liksom inte.

Och när man vant sig vid sin hoj, känner man som regel rätt bra, vad den går för, utan att behöva titta på instrumenten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Kovlingen » 2017-07-11/10:07

Bror Gårdelöf skrev:Sedan antar jag, att åtskilliga ägare av K 1600-maskiner inte heller drar nålen upp mot
rött särskilt ofta. Det behövs liksom inte.

På ettan och tvåan förvånar det mej inte om nålen går på rött ganska ofta .
Må vara svårt att hinna växla då rött kommer omedelbart :mrgreen: :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Steffo_j » 2017-07-12/09:52

Har en liten undran om k1300s modellen.
Är det så att de har slutat produceras? Varför isåfall? Ersatts med? Verkar som om de senaste modellerna är från -16...
Förlåt för de kanske dumma frågorna. Har dock precis köpt mig min första BMW. En K1200s -05. Så man är ju lite nyfiken på senare modeller. :-)
Steffo_j
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-06-20/20:33

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-12/10:59

Min gissning är, att BMW i så fall tänker sig, att presumtiva köpare av K 1300 S i stället väljer S 1000 R eller XR.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BrooklynS » 2017-07-12/11:04

K1600GT för de mer touringinriktade...

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BigFootPat » 2017-07-12/17:42

Jag tycker att det verkar vara ett väldigt smidigt system som samlar vanlig instrumentering, GPS, musik och telefoni på ett lätt hanterbart sätt. Det skulle jag gärna ha på en långfärdshoj som en GS vore för mig om jag köpte en. Klassisk instrumentering utan extra funktioner skulle jag då få en dos av på en stadshoj som jag skulle ha utöver GS:en. Men jag håller med om att skärmen gärna får visa hastigheten på ett analogt sätt på den digitala skärmen, vilket säkert kommer att bli möjligt.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BmwMats » 2017-07-12/18:52

Bror Gårdelöf skrev:Min gissning är, att BMW i så fall tänker sig, att presumtiva köpare av K 1300 S i stället väljer S 1000 R eller XR.


Men S1000R har väl ingen kardan... Surt att byta från K1200/K1300 och det inte finns något alternativ i den klassen. Men det är väl billigare med kedja, kan tänkas... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Tormag01 » 2017-07-12/19:17

BrooklynS skrev:En varvräknare finns inte bara till för att se när motorn nått varvtalsgränsen. Det primära är faktiskt att föraren skall ha kontroll över lämpligt varvtalsområde för aktuella förhållanden. Det kräver förvisso kunskaper om motorns egenskaper och körning i allmänhet, men det får man väl förutsätta att MC-förare har?

Många motorcyklar har dessutom så tyst gång att man inte hör hur mycket motorn varvar. Då är det lätt att man vid omkörning åker in i varvtalsstoppet av bara farten.

Men främst handlar det alltså om ökad kontroll över körningen.

Skickat från min G8231 via Tapatalk


Intressant kommentar. Kan du vara vänlig att definiera vad dina krav är för jag ska få kalla mig MC-förare .
Är det kanske att veta aktuell vridmomentkurva baserad på omgivande temp samt höjd över havet?
Är det kanske att veta aktuellt friktionsvärde för underlaget baserat på omgivande temp samt när och vilken sorts asfalt som lades ut? Bara undrar. Generaliserade du lite? Eller menade du allvar med kommentaren?

Tore
R1200 gs med för många
tillbehör
Tormag01
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2016-02-20/17:15
Ort: Grästorp

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav BrooklynS » 2017-07-12/21:53

Haha, nä jag menade bara att MC-förare troligen har mer kunskaper om motorer och körning i allmänhet än vad genomsnittsmedborgaren har... :)


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-12/23:05

Personligen gillar jag varvräknare. Av många skäl.
Ett av dessa skäl: Det är roligt att kunna se åtminstone någon analog/digital visare röra sig både snabbt och lagligt på instrumentklustret :mrgreen:

Likt "Fem myror är fler än fyra elefanter" säger jag; Fel, fel, fel!
Hastighetsmätaren - inte varvräknaren - ska plockas bort.
Hastighetsmätaren är överskattad, och bara en dyster läsning på dagens svenska vägar.
Det går att anpassa hastigheten med enbart varvräknaren också.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-13/07:40

BmwMats skrev:Men S1000R har väl ingen kardan... Surt att byta från K1200/K1300 och det inte finns något alternativ i den klassen. Men det är väl billigare med kedja, kan tänkas... :shock:

Du har så rätt. Kedja på S-modellerna har nog också att göra med deras lite lättare och "kvickare" karaktär. K 1300 S är förvisso snabb, men den är lite mera "lok" än S-modellerna.
Personligen tycker jag, att det är synd, att K 1300 GT försvann ur sortimentet. 1600-maskinen är förvisso överlägsen på det mesta utom priset, men 1300:an var i mitt tycke mera lagom - om nu det är ordet för en hoj, som väl toppar kring 250.

Men det är inte heller svårt att inse, att ett företag kan behöva begränsa sortimentutbudet för att få bättre rationalitet, och då måste ju något bort. S-modellerna förefaller ha slagit bra - särskilt XR, som är en seriös konkurrent till Ducati Multistrada.

Så vill man ha nya kardan-BMW idag blir det K 1600 eller en boxer. (Personligen är jag svag för remdrift, och F 800 GT är inte alls någon dum hoj - men så länge Sigurd sköter sig, behåller jag honom.)

Till Måns: Det blev jag nödd att göra på min förra hoj. Aprilia RST 1000 Futura och dåvarande Caponord hade en likadan instrumentpanel, som verkade vara ett sorgebarn. Inget gott betyg åt Magneti Marelli. Så kring 3 000 mil började hastighetsmätaren att krångla. Den fungerade, när den själv ville. Då blev det till att köra på varvräknaren, vilket gick förvånansvärt bra. Färdkompisarna kunde kommentera det med, att de varit övertygade om, att min hastighetsmätare fungerade, när den inte gjorde det.

Detta - och den ibland absurt långa väntetiden på reservdelar - var det direkta skälet till att jag för snart tio år sedan köpte Sigurd, min BMW K 1200 RS, 2002 - som då rullat 2 600 mil. När jag åkte till speedwaymatchen i Motala i förrgår, slog mätaren om till 15 000 mil i höjd med Borensberg - och det har varit praktiskt taget helt bekymmersfria mil. När man någon gång behövt en reservdel, har leveransen varit snabb. Skillnaden är milt uttryckt märkbar till BMW:s fördel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-13/12:58

BrooklynS skrev:En varvräknare finns inte bara till för att se när motorn nått varvtalsgränsen. Det primära är faktiskt att föraren skall ha kontroll över lämpligt varvtalsområde för aktuella förhållanden. Det kräver förvisso kunskaper om motorns egenskaper och körning i allmänhet, men det får man väl förutsätta att MC-förare har?

Många motorcyklar har dessutom så tyst gång att man inte hör hur mycket motorn varvar. Då är det lätt att man vid omkörning åker in i varvtalsstoppet av bara farten.

Men främst handlar det alltså om ökad kontroll över körningen.

Skickat från min G8231 via Tapatalk


Kör man GS 1200 så både hörs och känns motorvarvtalet.
Dessutom är övre halvan av varvräknaren skymd av GPS-hållaren.
Växelindikator och eco-rideindikator finns redan. En flerstegs shiftlight i kombination med ovan hade gjort varvräknaren överflödig.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-07-14/15:25

Vad jag kan se så har BMW fortfarande kvar de tunna handtagen :(
Är de avsedda för européer med små händer?
Jag fick köpa till grip puppies då blev det acceptable diameter på handtagen.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Steffo_j » 2017-07-14/20:20

Hmm, och jag som inte tyckte nått vidare om S1000XR:n alls... (Fick låna en under tiden min k1200s vart på verkstaden). Enda som vart nått att ha vart quickshiftern och farthållare. Annars kändes den inte spec gedigen enligt mitt tycke.
Steffo_j
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-06-20/20:33

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-14/21:06

Du får väl vårda Din nuvarande hoj. Min sköter sig utmärkt efter 15 år och 15 000 mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Freedom » 2017-07-15/08:55

Surt att BMW slutade med tillverkningen av K1300S som många tycker är den bästa sporttouring hojen på marknaden.
Man hade kunnat förfinat den ytterligare på några punkter (t.ex. kraftiga vibrationer på högre varvtal) och då hade den kunnat hängt med ett bra tag till.
En boxer eller en liten tusenkubikare kommer aldrig att bli aktuell för mig, undantaget "gamla" K1200RS 01-04, sen finns det ju andra fabrikat.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-15/09:15

Köper Du en K 1200 RS/GT, så välkommen i gänget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC 2018 modeller

Inläggav Freedom » 2017-07-15/12:53

Bror Gårdelöf skrev:Köper Du en K 1200 RS/GT, så välkommen i gänget.

I nuläget så har jag min K1300S och det får väl räcka, men jag brukar ibland kika på blocket efter K1200RS, ett alternativ om jag skulle sälja min K1300S.
Det ska tilläggas att jag har ägt en K1200RS -02 tidigare och det var en mycket tilltalande BMW :D
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst