Måns Ulveståhl skrev:Inget revolutionerande. Bara lite färg.
Rickard Vikström skrev:och här presenteras den nya TFT-skärmen
https://www.youtube.com/watch?v=1d6SXXwMIGw
vilde skrev:Rickard Vikström skrev:och här presenteras den nya TFT-skärmen
https://www.youtube.com/watch?v=1d6SXXwMIGw
Usch vad hemsk.
Mina fordon ska utan tvekan ha analog hastighetsmätare, möjligen har det ett samband med att min hjärna är analog.
Måns Ulveståhl skrev:Jo, en TFT-skärm.
Peter Nordlund skrev:... mindes min första erfarenhet av digital visning av hastighetsmätare, det var på en bil som var "the shit" i min kompiskrets i mitten på 80-talet, Opel Kadett GSI tror jag den hete?
För mig går funktion före utseende ...
Bror Gårdelöf skrev:Peter Nordlund skrev:... mindes min första erfarenhet av digital visning av hastighetsmätare, det var på en bil som var "the shit" i min kompiskrets i mitten på 80-talet, Opel Kadett GSI tror jag den hete?
För mig går funktion före utseende ...
Citroën var tidiga med "halvdigital" hastighetsmätare - ofta kallad "badrumsvågen".
Nu var det länge sedan jag läste om det, men perceptionspsykologin - alltså den gren av ämnet som studerar, hur (snabbt/korrekt) vi uppfattar saker - hade då kommit fram till, att analog visning är funktionsmässigt bättre. Man läser snabbt av visarens vinkel och lär sig, vad den (ungefärligen) representerar. Det klassiska exemplet är en vanlig urtavla, som ju faktiskt inte behöver ha några siffror - eller ens symboler - alls. När man ser visarna, vet man ändå direkt, vad klockan visar. (OK, man har dessförinnan sett många urtavlor med siffror, så det är lite fusk.)
Ett annat exempel - från racing - är, att man ofta ställde varvräknarna så, att rött streck låg klockan 1 - alltså lite efter att visaren passerat lodrätt.
Digital visning innebär, att hjärnan måste tolka en siffra - och det tar lite längre tid.
Sedan har ju många moderna instrumentpaneler "halvdigital" visning - med (eventuellt krökta) pelare etc, etc - men jag håller ändå en slant på, att övergången till digitala instrumentpaneler har med kostnader att göra. Elektronik brukar i längden vara billigare att tillverka än pålitlig mekanik. (En lösning på det vore, att mätartavlan indelades i mycket tunna "tårtbitar", som gjordes synliga vid aktuellt värde men annars inte - en "pseudoanalog" visning utan mekanik.)
Till det kommer, att i alla fall en del digitala paneler kan vara svårlästa, exempelvis beroende på ljusinfall. Mitt favoritexempel är BMW R 1200 RS, som jag trivdes mycket bra på under provkörningen - men att läsa av instrumentpanelen var inte alltid lätt. Det problemen finns inte på exempelvis R 1200 RT - eller på min K 1200 RS, men den börjar å andra sidan få antikvärde.
maalse skrev:Finns det något som heter analogdyslexi?
maalse skrev:Undra om jag är annorlunda eller om jag alltid måste vara annorlunda.... Jag gillar nya instrumenteringen. På min GS läser jag alltid farten på dom små digitala siffrorna på GPSen, på bilen alltid dom digitala (Golf). Jag upplever det snabbare och känner att jag alltid läser 2-3ggr på analoga instrument innan jag fattar vad dom visar. Finns det något som heter analogdyslexi?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Bror Gårdelöf skrev:Sedan antar jag, att åtskilliga ägare av K 1600-maskiner inte heller drar nålen upp mot
rött särskilt ofta. Det behövs liksom inte.
Bror Gårdelöf skrev:Min gissning är, att BMW i så fall tänker sig, att presumtiva köpare av K 1300 S i stället väljer S 1000 R eller XR.
BrooklynS skrev:En varvräknare finns inte bara till för att se när motorn nått varvtalsgränsen. Det primära är faktiskt att föraren skall ha kontroll över lämpligt varvtalsområde för aktuella förhållanden. Det kräver förvisso kunskaper om motorns egenskaper och körning i allmänhet, men det får man väl förutsätta att MC-förare har?
Många motorcyklar har dessutom så tyst gång att man inte hör hur mycket motorn varvar. Då är det lätt att man vid omkörning åker in i varvtalsstoppet av bara farten.
Men främst handlar det alltså om ökad kontroll över körningen.
Skickat från min G8231 via Tapatalk
BmwMats skrev:Men S1000R har väl ingen kardan... Surt att byta från K1200/K1300 och det inte finns något alternativ i den klassen. Men det är väl billigare med kedja, kan tänkas...
BrooklynS skrev:En varvräknare finns inte bara till för att se när motorn nått varvtalsgränsen. Det primära är faktiskt att föraren skall ha kontroll över lämpligt varvtalsområde för aktuella förhållanden. Det kräver förvisso kunskaper om motorns egenskaper och körning i allmänhet, men det får man väl förutsätta att MC-förare har?
Många motorcyklar har dessutom så tyst gång att man inte hör hur mycket motorn varvar. Då är det lätt att man vid omkörning åker in i varvtalsstoppet av bara farten.
Men främst handlar det alltså om ökad kontroll över körningen.
Skickat från min G8231 via Tapatalk
Bror Gårdelöf skrev:Köper Du en K 1200 RS/GT, så välkommen i gänget.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst