Nästa motor i GS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Nästa motor i GS

Inläggav Håkan » 2017-07-27/17:14

Det har ju ryktats om mera hästkrafter i GS.
https://www.asphaltandrubber.com/rumors ... ve-timing/
Får se om den släpps till hösten.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-27/18:22

Håkan skrev:Det har ju ryktats om mera hästkrafter i GS.
https://www.asphaltandrubber.com/rumors ... ve-timing/
Får se om den släpps till hösten.


Tummen upp! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Peter Nordlund » 2017-07-27/18:44

Kan inte ni berätta vad detta innebär mer praktiskt? :oops:
Typ jämnar motorgång eller så? för mig är det som "den makalösa manicken" med Tretow :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-27/19:32

Enkelt uttryckt: En motor med förmåga att prestera stora gasflöden in i och ut ur cylindrarna ("andas") ger högre effekt vid maximalt pådrag - men när pådraget är litet eller modest, blir gasblandningen i cylindrarna sämre på grund av lägre flödeshastigheter, vilket ger sämre lågvarvsegenskaper. Om flödet inte blir lika lätt på lägre varv, ökar flödeshastigheten, vilket förbättrar gasblandningen, och motorn får ett bredare dragregister. Detta går alltså att åstadkomma med variabla ventiltider.

Men Ducati var väl inte först? Honda VFR VTEC kom väl i början av millenniet? Fast OK - det systemet är binärt. Under ett visst varvtal öppnar bara det ena ventilparet, medan båda paren öppnar på andra sidan detta varvtal - vilket märks rätt väl!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Peter Nordlund » 2017-07-27/21:56

@Bror
Ah då är jag med lite mer, tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-28/07:33

Där har Du för övrigt också förklaringen till, att i grunden samma motor kan ges rätt olika karaktärer. Förra - eller förrförra? - generationens motor i Honda Fireblade gav sådär 175 kusar. När nästa generation kom, sattes den "gamla" motorn i tourern CBF 1000 - då med en toppeffekt på sådär 100 pållar men ett mycket bredare dragregister. Veterligen har den spisen inte variabla ventiltider, men insug, kamaxlar och mappning skiljer sig nog en hel del från Fireblade. På köpet borde man rimligen få en rätt bekymmersfri spis, för om den är byggd för att leverera nästan dubbelt så mycket effekt, som senare tas ut, borde marginalerna vara goda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Erik Nilsson » 2017-07-28/07:55

De pratar om först till äventyrssegmentet. VFR är ju knappast en äventyrsmoppe :)

Nackdelen med VVT är ju komplexiteten och vikten. Jag tycker att den utvecklingen går åt fel håll, min GS är ju lättare än en LC. Personligen väljer jag hellre 25hk mindre och 25kg lättare jämfört med konkurrenterna än att matcha dom.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-28/08:48

Roger G tipsade om att VVL (Varuable Valve Lift) finns till LC-motorn på eftermarknaden.
Alpha Racing heter företaget.
Prislappen landar på €6.000 och med bättre vridmoment över i stort sett hela registret kommer ca 20 extrahästar på topp.
http://vvl.alpharacing.com
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-28/10:25

Erik Nilsson skrev:De pratar om först till äventyrssegmentet. VFR är ju knappast en äventyrsmoppe :)

Mja; artikeln påstod, att Ducati var först - knappast äventyrsmoppar de heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav neutral » 2017-07-28/10:29

Multistradan räknas märkligt nog till det segmentet av en del.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-28/11:01

Jäpp! Trots att namnet ordagrant anger, att det är en hoj för olika typer av vägar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav neutral » 2017-07-28/11:08

Men vägar kan vara oasfalterade ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-28/11:18

OT:
Multistrada 1200 Enduro är lika mycket offroad som R1200 Gelände/Strasse.

Så här skriver MCN MTS1200 Enduro:
There’s no getting away from the fact that this is a big bike. The seat is an inch taller than the standard Multistrada’s and the bars 50mm higher. With its big 30-litre fuel tank it’s wide, too, so shorter riders will struggle to get both feet down at a standstill, especially off-road. It’s a bike for the taller rider, or a confident off-roader. But with its tuned semi-active Sachs suspension the Ducati irons out the road ahead and even riding over rocks, you’d swear you were on tarmac. Handling on the dirt is excellent and it’s actually pretty nimble on tricky sections. New spoked wheels (with a 19” front) are shod with dual purpose Pirelli Scorpion Trail II tyres and give lots of grip and confidence in all conditions. A comfortable riding position, excellent wind protection and goodies like heated grips and cruise control all add up to make the 1200 Enduro the perfect cross-continental companion.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Erik Nilsson » 2017-07-28/17:32

Bror Gårdelöf skrev:
Erik Nilsson skrev:De pratar om först till äventyrssegmentet. VFR är ju knappast en äventyrsmoppe :)

Mja; artikeln påstod, att Ducati var först - knappast äventyrsmoppar de heller.

Som sagt är Multistrada en hoj i äventyrssegmentet :)

Även GS har ju gått åt det mer vägorienterade hållet, tyvärr.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-01/07:34

Idag finns ju en hel skrälldus med olika GS, mer eller mindre vägorienterade. Men att den "vanliga" GS drar åt väghållet är knappast konstigt. Jag har skrivit det förr - att en mycket erfaren mc-handlare konstaterar, att de flesta GS-åkare egentligen borde ha en RT eller RS, men kunden har alltid rätt.

Det är väl som med åtskilliga SUV:ar: Fordonstypen var från början avsedd att användas för alla slags vägar och åtminstone lättare terräng, men tittar man på, vad de stora tyska biltillverkarna (inklusive Porsche!) och Volvo idag presenterar i SUV-segmentet, är det minst av allt bilar, som är avsedda för dåliga vägar. Feta lågprofildäck skriker asfalt lång väg. Men kunderna vill ju ha dem.

En parallell av annat slag finns i USA, där pick-up:en är mycket vanlig - också som stadsfordon!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-01/08:30

Bror Gårdelöf skrev:Jag har skrivit det förr - att en mycket erfaren mc-handlare konstaterar, att de flesta GS-åkare egentligen borde ha en RT eller RS, men kunden har alltid rätt.


Trots att både BMW och Touratech (mfl) febrilt försöker marknadsföra R1200GS som en lervällingmoppe är vi är ganska många som kör 90-95% asfalt med våra GS och är nöjda med den även på asfalten.
Med ordentlig fjädringsväg och 19" framhjul passar den som hand i handske på div småvägar med varierande standard på beläggningen.
Att RS eller RT med kort fjädringsväg och litet framhjul skulle vara bättre i det segmentet har jag svårt att tro.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Kovlingen » 2017-08-01/09:01

Nog måste väl RS:en vara roligare att köra på asfalt oavsett beläggningens kvalitet . :?
Såå dåliga är väl inte hela vägnätet ?
Åsså är den såå mycket snyggare ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-01/09:08

Thomas Stadin skrev: Att RS eller RT med kort fjädringsväg och litet framhjul skulle vara bättre i det segmentet har jag svårt att tro.

Handlarens poäng är, att han ser, hur hojarna körts, och vilka däck, som använts - och då har det som regel varit asfalt för praktiskt taget hela slanten.
I övrigt är en standardformulering här på Forum, att hoj köper man med hjärtat. Om hjärtat alltså vill ha en GS, är det bra så.

Till Kovlingen: RT är lite av en ulv i fårakläder. Den kan se stor och klumpig ut men är mycket smidig att köra. I övrigt håller jag med om, att R 1200 RS är snygg - och körställningen trivs jag mycket bra med. En liten plump i protokollet är den modest tilltagna tankvolymen, men det är å andra sidan OK med en paus då och då - och den kan ju tas vid en mack.
RT har betydligt längre räckvidd. Dessutom gillar jag dess instrumentering bättre än RS'.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-01/10:30

Kovlingen skrev:Nog måste väl RS:en vara roligare att köra på asfalt oavsett beläggningens kvalitet . :?
Såå dåliga är väl inte hela vägnätet ?


Jag är inte så säker på det faktiskt.
-Fjädringen är som sagt stötigare och på tjälskadade alpvägar blir det eländigt med passagerare och packning.
-Sittställningen är mer framåtlutad och det leder per automatik till att det blr svårare att skaffa sig en öveblick vid tex serpentinkörningar. Det blir också en avsevärt mycket mer ansträngd sittställning för passageraren som också sitter framåtlutad men inte har någon fartvind att "luta" sig mot.
-För att inte vara helt OT så sägs nya motorn komma i GS-versionerna först :)

Om jag däremot oftast körde solo, asfalten vore slät och kurvorna svepande så skulle jag föredra en snabbare hoj (men då är vi tillbaks till sporttouring som jag lämnade av exakt den anledningen - för snabbt och för farligt)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Kovlingen » 2017-08-01/10:46

Thomas Stadin skrev:Om jag däremot oftast körde solo, asfalten vore slät och kurvorna svepande så skulle jag föredra en snabbare hoj (men då är vi tillbaks till sporttouring som jag lämnade av exakt den anledningen - för snabbt och för farligt)

Jag kör alltid solo och det passar väl den motorsvaga mopeden jag har .
Jag är inte så säker på att jag skulle köra så mycket fortare om jag hade mycket mera motor
utan jag håller min "trivselfart" . Det som vore ett + skulle isf. vara vid omkörningar , men jag
brukar komma förbi ändå :D
Tänkte för några år sedan att jag skulle väl provköra en 1000rr men kom på bättre tankar :shock: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-01/11:22

Kovlingen skrev:Jag är inte så säker på att jag skulle köra så mycket fortare om jag hade mycket mera motor
utan jag håller min "trivselfart" . Det som vore ett + skulle isf. vara vid omkörningar , men jag
brukar komma förbi ändå :D
Tänkte för några år sedan att jag skulle väl provköra en 1000rr men kom på bättre tankar :shock: :mrgreen:


Med "snabbare" avsåg jag inte enbart motoreffekten, utan ävenkåpa och framåtlutad körställning, som hjälper till att höja minimigränsen för "trivselfarten" till nivåer som kan vara ohälsosamma för både kropp och plånbok.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Kovlingen » 2017-08-01/11:26

Kan kanske blir så ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Roger Gross » 2017-08-01/11:45

Om vi får gissa lite om boxerns framtida utveckling i allmänhet och GS:ens i synnerhet:
- ALPHA Racing hann före BMW Motorrad med ett patent på ett fiffigt sätt att styra motorns varvtal/effekt/vridmoment genom varierbart ventillyft. Så fiffigt att man slipper ha ett flödesstörande spjäll i insuget.
När nu den vägen är stängd för BMW har man valt att varje ventil styrs av två olika kamkurvor - en lågvarvskam för högt vridmoment i det lägre varvregistret samt en högvarvskam för bättre gasväxling/högre effekt i högvarvsregistret. När lågvarvskammens momentkurva skärs av högvarvskammens momentkurva ger motorstyrdatorn en signal till en ställmotor som ordnar så att den effektivaste kamloben är i drift.
Om vi dessutom gissar att man inte ökar slaglängden (man vill inte bredda motorn!) utan ökar kolvdiametern till 106 mm så får man en mycket konkurrenskraftig vattenboxer...
Betr GS:en med vattenboxer kan man tänka sig att de olika marknadssegmenten täcks in enligt följande:
- GSA, en adventuremodell med trådekerhjul och lastförmåga passande de som vill åka till Långbortistan alltså i stort nuvarande GSA.
- GSR, en GS för asfaltvägar med gjutna fälgar och 17 tums framhjul.
- GSX, en ny HP2 Enduro med låg vikt och teleskopgaffel. Mycket lik den prototyp som presenterades som ett bygge av Touratech för några månader sedan. (En ren marknadstest...)
Med nämnda motor samt tre olika utföranden tystar man såväl Ducati som KTM.
Milanomässan i november blir spännande även om inte allt visas vid det tillfället. Man ska ju sedan hinna producera också för att motsvara efterfrågan...
Hondas Africa Twin fixar man med nya F-serien!
Bara en gissning som vår käre Kovlingen brukar skriva,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Kovlingen » 2017-08-01/12:11

Roger Gross skrev: Bara en gissning som vår käre Kovlingen brukar skriva

Ja ja Roger . Det är skillnad på gissa och gissa ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-01/12:32

Thomas Stadin skrev:Fjädringen är som sagt stötigare och på tjälskadade alpvägar blir det eländigt med passagerare och packning.

Under en marsvecka i Dourodalen i norra Portugal 2016 hyrde kompisen och jag var sin R 1200 RT. Vägarna där var som regel fina = medium i ESA, men det blev soft ibland.
Däremot var de små orternas genomfarter ofta påtagligt buckliga - måhända för att tvinga bilisterna att ta det lugnt? Med ESA i läge soft flöt vi bekvämt genom dessa små orter. Glömde vi sedan att ändra, när vi kom ut på vägarna, blev det gungigt i 90 knyck - men en knapptryckning, åter till normal, fixade det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-01/12:54

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Fjädringen är som sagt stötigare och på tjälskadade alpvägar blir det eländigt med passagerare och packning.

Under en marsvecka i Dourodalen i norra Portugal 2016 hyrde kompisen och jag var sin R 1200 RT. Vägarna där var som regel fina = medium i ESA, men det blev soft ibland.
Däremot var de små orternas genomfarter ofta påtagligt buckliga - måhända för att tvinga bilisterna att ta det lugnt? Med ESA i läge soft flöt vi bekvämt genom dessa små orter. Glömde vi sedan att ändra, när vi kom ut på vägarna, blev det gungigt i 90 knyck - men en knapptryckning, åter till normal, fixade det.


ESA är en fantastisk uppfinning och man borde egentligen skicka blommor till uppfinnaren.
Även vid längre transporter på raka vägar fungerar "soft" bra och körningen blir avslappnad.

I nästa Motorrad kommer förresten ett reportage om just mc-körning i Dourodalen.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-08-01/12:58, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav BrooklynS » 2017-08-01/12:58

Jag har vid ett flertal tillfällen provkört GS, eftersom jag enligt alla andra och även mig själv borde ha en då jag kör mycket på dåliga vägar och grus.
Döm om min förvåning då jag varje gång faller tillbaka på att den är tristare än min nuvarande 1200ST. Oavsett om det handlar om enkelkams-, dubbelkamsboxern eller LC så har den tristare karaktär, är trögare och har sämre vägkänsla. De extra 15 hk äts upp av de extra 40 kilona och det är väl bara 19" framhjulet och den längre fjädringsvägen som skulle tillföra något.

Det är synd, för jag tycker verkligen om GSA som koncept och jag kommer förmodligen att köpa en så småningom i alla fall...

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-01/13:01

BrooklynS skrev:Jag har vid ett flertal tillfällen provkört GS, eftersom jag enligt alla andra och även mig själv borde ha en då jag kör mycket på dåliga vägar och grus.
Döm om min förvåning då jag varje gång faller tillbaka på att den är tristare än min nuvarande 1200ST. Oavsett om det handlar om enkelkams-, dubbelkamsboxern eller LC så har den tristare karaktär, är trögare och har sämre vägkänsla. De extra 15 hk äts upp av de extra 40 kilona och det är väl bara 19" framhjulet och den längre fjädringsvägen som skulle tillföra något.

Det är synd, för jag tycker verkligen om GSA som koncept och jag kommer förmodligen att köpa en så småningom i alla fall...

Skickat från min G8231 via Tapatalk


Du har insett att: Less is more
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-01/13:26

Thomas Stadin skrev:I nästa Motorrad kommer förresten ett reportage om just mc-körning i Dourodalen.

Igen! De hade ett sådant reportage för ett par år sedan - vilket gav oss idén att åka dit. Det ångrade vi inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-01/13:29

Kovlingen skrev:Nog måste väl RS:en vara roligare att köra på asfalt oavsett beläggningens kvalitet . :?
Såå dåliga är väl inte hela vägnätet ?
Åsså är den såå mycket snyggare ;)


Bra sagt Kovlingen :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-01/13:37

Roger Gross skrev: ALPHA Racing hann före BMW Motorrad med ett patent på ett fiffigt sätt att styra motorns varvtal/effekt/vridmoment genom varierbart ventillyft. Så fiffigt att man slipper ha ett flödesstörande spjäll i insuget.
När nu den vägen är stängd för BMW ...

Det är den ju egentligen inte, för man kan ju "göra saker på licens", dvs respektera patentet och betala innehavaren av detsamma - men det kanske inte stämmer med BMW:s principer?
Någonstans tror jag mig ha läst, att Mitsubishi var först med balansaxlar, vilket sedan tagits upp av andra tillverkare - som i alla fall i början betalade "licenspengar". Nu har väl patentet gått ut för länge sedan, så nu är det fritt fram.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-08-01/13:37

Bror Gårdelöf skrev:... de flesta GS-åkare egentligen borde ha en RT eller RS


Halleluja brother!

SFO-Preaching-at-Bellevue-raw.jpg
SFO-Preaching-at-Bellevue-raw.jpg (24.7 KiB) Visad 16148 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Kovlingen » 2017-08-01/13:50

Undrar vad gubben säjer ? ? Kanske "varför köpte jag en GS" :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Dennis Johansson » 2017-11-26/09:08

Att ägare enligt en säljare istället borde ha köpt en rs eller rt istället är jag lite tveksam till. Även om det sägs att de köpt med hjärtat.

Med tanke på att adventure segmentet i stort prenumererar på 1 platsen i tidningen Mottorads test Alpen Masters. Då o då med en Roadster som stulit platsen.
Senaste testen vann Hondas nya Africa Twin. Minns ej om det var med dct lådan eller manuell låda. O denna hojen har väl inte esa fjädring etc.
Där kommer Bmw få jobba hårt att få till en vinnare med sin 850 eller vad det blir.
Angående det där med storlek på framhjulet så personligen lider jag mer av 19" på grus en 21" på asfalt.
Tycker 19" är en konstig bastard. En dålig kompromiss.
Det finns t.o.m. svindyra konveteringskit till R120GS för o få 21" fram.
Jag tycker Bmw borde snegla på KTM där de med sin största motor i hojen har variabler med både 19" och 21"
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-26/12:05

R1200RS vann hela Motorrads "Alpklabbet " 2015 - King of the Mountain :mrgreen:
På sina pyttiga 17" hjul.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-11-26/12:09, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nästa motor i GS

Inläggav BrooklynS » 2017-11-26/12:06

Måns Ulveståhl skrev:R1200RS vann hela Motorrads "Alpklabbet " 2015 - King of the Mountain :mrgreen:


Förvånar mig inte alls.


(Synd att de slopat Telelevern bara...)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-26/13:03

Jag kan villigt erkänna att detta är min första och sista "boxermodell".

Helnöjd. Den gör sitt jobb väl utan att klaga.
125 hk/125 Nm räcker gott och väl för säker och vuxen hojkörning med och utan packning.
0,51 l/mil i snittförbrukning under en Norgetur på 300 mil.
Ingen oljeförbrukning alls efter säsongens 865 mil.
Kardandrift är bara bäst.
All elektronisk stötdämpning fungerar väl.
Bromsarna rockar.

Vad är då fel?
Sporttouring är min grej, RS är min sort av hoj, men en boxermotor är för odramatisk i en sporttouring-hoj.
Det ska gå att harva många touringmil på lägre varv, men det behövs mer dramatik i motorn när det vankas sport ("Quickshift Mode").
Jag hade troligen mått bättre med ca 165 hk/125 Nm än dagens 125 hk/125 Nm, med till dessa höjder lär vi inte ta boxermotorn.

Snäll, skötsam, pålitlig, odramatisk - men något tråkig.
Nej, jag kommer aldrig att köpa en XR eftersom "GS-stuket", och offroad/grus inte tilltalar mig.
En S1000RS å andra sidan. Man kan alltid hoppas.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-11-26/13:11, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nästa motor i GS

Inläggav BrooklynS » 2017-11-26/13:09

Man vill alltid ha mer effekt men det stora med boxer är ju körbarheten och sättet effekten levereras på. Det ger avslappnad och väldigt effektiv körning. Det fanns hojar med mycket högre effekt redan på 1970-talet men de flesta bedömare då var eniga om att det inte fanns någon bättre hoj för snabb körning över längre sträckor och under verkliga förhållanden...

Och det stora testet i Alperna pekar ju på samma sak.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nästa motor i GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-26/13:13

Brooklyn,

Jag säger samma sak, perfekt för många långa någorlunda snabba mil, men det som saknas är det lilla extra när man emellanåt vill göra annat än bara flyta fram lugnt och harmoniskt.
Jag hade gärna sett lite mer Sport i Sport Touring, och där tror jag boxermotorn är vad som begränsar.
Fel motor i rätt hoj om jag får uttrycka mig så burdust :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst